Magyar Lettre Internationale 1992. ősz (6. szám)

FORRADALMAK ÉS RESTAURÁCIÓK - Habermas, Jürgen: Számvetés a kétféle múlttal

A szöveg alapja egy előadás, amelyet 1992. március 26- án a budapesti Goethe Intézetben tartott a szerző. HABERMAS, Jürgen A társadalmi nyilvánosság funkcióváltozása Gondolat, 1971 A társadalmi kommunikáció elmélete a Filozófiai Figyelő és a Szociológiai Figyelő különkiadványa ELTE é.n. „Mit jelent a szocializmus ma?’’ Világosság, 1991. 2. JASPERS, Karl Bevezetés a filozófiába Európa, 1990 HEIDEGGER, Martin Lét és idő Gondolat, 1989 A műalkotás eredete Európa, 1988 Útban a nyelvhez Helikon, 1991 Az időről Európa, 1992 Utak és tévutak Előadások Heideggerről Atlantisz, 1991 Magyar, cseh és mindenekelőtt lengyel értelmiségiek és politikusok csóválják a fe­jüket mostanában újra a német alaposság láttán, ezúttal ama buzgalom fölött, amellyel a németek hajba kaptak: mikép­pen is számoljanak el a sztálinista örökség­gel? A tények jól ismertek. Az első szabadon választott Volkskammer (az NDK Népi Ka­marája) és a Bundestag (az NSZK Szövet­ségi Parlamentje) határozata alapján a Staatssicherheit (az NDK Állambiztonsági Hivatala) még meglévő iratgyűjteménye, az állambiztonságiak levéltáraiban őrzött, mintegy 200 km polchosszra rúgó aktahal­maz meghatározott személyek, elsősorban az érintettek számára hozzáférhetővé vált. A törvény azt a célt szolgálja, hogy rehabi­litálhassák az áldozatokat, megőrizzék a rehabilitációhoz és a kártérítési igények el­bírálásához szükséges papírokat, mód nyíl­jon a politikailag terhelt személyek felül­vizsgálatára, lehetővé váljék a kutatás és a politikai és népnevelői célzatú múltfeldol­gozás. Azóta a médiák rendszeresen foglal­koznak egyes politikusok és írók szenzáci­ót keltő eseteivel, olyan személyekkel, akik bevallották, hogy a Stasi nem hivatalos adatszolgáltatói voltak, illetve akiket ebbe­li minőségükben lelepleztek vagy gyanúba fogtak. A mozgásba lendített bizalmatlan­ság időközben elérte az egyházakat is, no­ha éppen az egyház volt a fordulat idején a polgárjogi mozgalmak védangyala. A saj­tóbeli leleplezések azokra a felismerésekre támaszkodnak, amelyeket prominens áldo­zatok szereznek a rájuk vonatkozó akták áttanulmányozása során, és olyan iratgyűj­teményekre, amelyeket a Stasi volt hivatá­sos alkalmazottai fizetőképes szerkesztősé­gek kezére juttatnak. A „Stan-történelemre redukált NDK-történelem ma olyan kőfej­tés, amelyből muníciót lehet gyűjteni egye­sek megkövezéséhez. A szenzációhajhá­szás ugyanakkor tiltakozást is váltott ki, és JÜRGEN HABERMAS nem csak a tettesek vagy a potenciális gya­núsítottak részéről. Ez a körülmény a vitát időközben, az etikai-politikai önvizsgálat során a kell-e és hogyan alapvető kérdése­ihez vezette el. Ez év március elején a pol­gárjogi aktivisták előterjesztettek egy szö­veget A múlt kezelésének tíz tézise címmel. Ebben a szerzők a szkeptikus fenntartáso­kat elhárítva energikusan követelték a kí­méletlen tényfeltárást. Előadásom ehhez az elvi vitához szól hozzá, s egyúttal kísérlet arra, hogy a szintén ambivalens magyar közönség számára megvilágítsam a zava­rossá vált német vita természetét. Stasi-múlt és náci múlt A Szövetségi Köztársaság gátlástalanab­bá nyitja meg az NDK múltjára vonatkozó aktákat, mint ahogy azt keleti szomszédai teszik. Ezt a körülményt nem csupán azzal magyarázhatjuk, hogy a kulturális és társa­dalmi fejlődésben nincs egyidejűség, vagy mintha különbségek lennének a műveltségi mentalitásban. Az egykori NDK népessége objektíve egészen más helyzetben van, mint a magyar, a cseh, a szlovák és a len­gyel lakosság. Az NDK egyrészt feladta saját állami létét, és kénytelen a továbbiak­ban a keleti és nyugati részek között - a jólétet, a szociális biztonságot és a történel­mi tapasztalatokat illetően - fennálló aszi­­metria tudomásulvételével élni. Az ügyben nem érintettek masszív többségével kell szót értenie, méghozzá tartósan. Figyelembe kell vennünk azt is, hogy a Stasi-múlt egy másik múltat is felidéz, mégpedig a náci múltat. Ez az a szöveg alatti szöveg, amely a sztálini örökség fel­dolgozását nálunk a keleti szomszédaink­nál folyó elszámolástól megkülönbözteti: „Németországban a kettős múltat állítják bíróság elé, mintha mindkétszer ugyanaz történt volna. S amit 1945 után elmulasz­tottak, azt most annál nagyobb buzgalom­mal igyekeznek behozni” - írja Eberhard Jäckelt. De vannak olyan történészek is, mint éppen maga Jäckel, akik képesek a különbségtételre. Ezúttal elégedjünk meg három megállapítással: 1. A politikai bűnözés e két esetben nemcsak nagyságrendben tér el egymástól, hanem más jellegű is. Az NDK nem rob­bantott ki ötvenmillió áldozatot követelő világháborút, nem hajtott végre népirtást ipari módon kivitelezett tömegpusztítás formájában. A tulajdonképpeni sztálinista bűncselekményeket német földön még a szovjet megszállási zónában követték el. Az NDK negyven évéből csak négy telt el a diktátor életében. De a posztsztálinista rezsim is számtalan sok bűnt követett el: gyilkosságokat és kínzásokat, halált okozó lövöldözéseket a berlini falnál, emberek el­rablását, kényszeradoptációkat, foglalkozá­si tilalmakat, rendszeres postai ellenőrzést és telefonlehallgatásokat, a máskéntgon­­dolkodók állandó figyelését és a restrikció­kat velük szemben. A politikától függő igazságszolgáltatás könyörtelen volt. A szövetségi archívum berlini filiáléja 125 ezer esetben regisztrálta az emberi jogok megsértését. Egyetlen ilyen eset is több, mint ami elfogadható. Mindenesetre a bűn­­cselekmények e kategóriáit az jellemzi, hogy könnyebben tematizálhatók, mint a civilizáció felszámolásának az a lélegzetel­állító példája, amit Auschwitz neve idéz fel. Különösen ha meggondoljuk, hogy az NDK-ban az áldozatok nagy számban túl­élték a történteket, nem úgy, mint a nácik áldozatai, akiket többségükben fizikailag megsemmisítettek. 2. A negyven évig tartó, viszonylag hosszú életű rezsim a posztsztálinista társa­dalomnak egy bizonyos normalitást köl­csönzött; ez a tizenkét évig tartó náci re­zsimnek — abból is öt év a háborúra esett — nem adatott meg. A normalizáló hatás még fokozódott azáltal, hogy a lakosságot mint­egy panoptikumba falazták, nehogy elme­neküljön. A társadalmat totálisan átfogta az egyáltalán nem láthatatlan állambiztonsági apparátus több százezernyi, hol fojtogató, hol joviális munkatársi gárdája, s ennek volt egy furcsa következménye. A Stasi ugyanis nem csupán az elnyomás és a tár­sadalmi kontroll szerve volt, hanem egyi­dejűleg paternalista pártfogó és a privilégi­umok osztogatója, sőt egyenesen az érdek­­artikuláció normális csatornáinak pótléka, mivel a normális artikuláció egyébként a gyámság alá helyezett lakosság elől el volt zárva. Ily módon a nép sokkal inkább be­lekeveredett az uralomgyakorlás bürokrati­kus hálójába, mint a nácik idején. A háború utáni időkre jellemző ismert siránkozás - ami most újra felhangzik -, hogy ugyanis itt mindenki áldozat volt, ma szinte hihe­tőbb, mint annak idején, mivelhogy na­gyon is sokakat bevontak a politikai hata­lom gépezetébe. A posztsztálinizmus háló­jába való belekeveredésnek ez az ambiva­lenciája Stolper esetében vált nyilvánvaló­vá. Nekünk Nyugaton csak halvány fogal­maink vannak minderről, s az ilyesmi még nehezebbé teszi minden egyes bonyolult eset erkölcsi megítélését. Ezek a történések lényegesen magasabb követelményeket tá­masztanak a differenciálási és beleérzési képességek iránt, mint a náci bűnök eseté­ben, amelyeket éppen szörnyűségük miatt relatíve egyszerűbben meg lehet ítélni. 3. Szellemi alapzatát tekintve sem lehet a náci és az NDK-rezsimet egy napon em­líteni. Bizonyos, hogy a marxizmus-leni­­nizmus már kezdeteitől az embereket sem­mibe vevő gyakorlat legitimálására szol­gált. Azonban a marxista tradíciónak még ebben a dogmatikus módon megkövesedett és degenerált olvasatában is benne rejlett az a kritikai potenciál, amit a disszidensek - egészen az NDK polgárjogi aktivistáiig - mindig fel tudtak használni a totalitárius gyakorlat ellenében. Az NDK kétértelmű és önmagában törékeny legitimációs alap­zata minden új generációban felkeltette a csalóka reményt, hogy a tanulásra képtelen rendszer talán mégiscsak demokratizálha­tó, s ez a hiedelem nagymértékben megbé­nította a belső ellenállás erőit. Még ma sem tudunk kielégítő magyarázatot adni arra, hogyan fegyverezte le magát az értelmiség, és miképpen képzelte el a bürokratikus

Next