Magyar Lettre Internationale 1992. tél (7. szám)

FALOMLÁS UTÁN - Reich, Jens: Az enyhülés kollapszusa

Nem tudom elképzelni, még álmomban sem, hogy akár egyetlen sor is, amit ma leírunk, érvényes lesz holnap, korláttan tudtak az informáci­ókkal és társadalmi hordozóik­kal bánni. Sokkolva voltam, valósággal megdöbbentett, ami­kor a beszervezőm a „rábeszé­lő” beszélgetésen a „limes”, a határérték matematikai kife­jezését használta, mint „disszi­­dens”-ellenzékinek minősített csoport-magatartásunk végső büntetőjogi konzekvenciájának pontos analógiáját. Ez a jéghegy intellektuális csúcsa volt, mint­egy Bellarmini bíboros beszél­getése Galileivel. Csupán azt kérdem magamtól, hogyan tud­ta ez az ember a stasi vezérkar totális fafejeit kibírni, akiket nap­ mint­ nap elővezettek ne­künk a televízióban? Íme, itt van ő, a szolgáló értelmiségi, távolságot tartva ezektől az idiótáktól, a titkok hordozójának aurájától körülvéve, a hatalom részeseként. A szellemi drótrán­gató. Lomtalanító akció A késő-szocializmus esztéti­kai értéke a fejünkben van. Bennünk van, amit belénk táp­­láltak, a belénk vésődött minták. Például a beszédminták. Senki sem csinálja utánunk azt, hogy az első hangról felismerjük a funkció hangvételt, a sajátságos bürokratikus antinyelvet, s az il­latosított beszédolajat is, ami­vel mindent leöntöttek. Ezt például: az ikszedik pártkong­resszus határozatainak nagy egészét az egyéni aktivitások lépésről lépésre történő kie­gyensúlyozására kell alapozni, a meglévő keretmeghatározá­sokon belül helyileg specifikál­ni. Vagy ez a tömör megfogal­mazás: „engem a nagy egész foglalkoztat, s ezért nem tudom mindezt a formai oldaláról néz­ni.” De hát mire jó ez az egész? Kit érdekelhet ma még a párt­próza? Kit ragad el az állam­biztonsági líra pompás humo­ra? A k.u.k. Monarchia bukása után a megmaradt értelmiségiek hasonló helyzetben voltak. Bécs egy világváros ragyogásából egy kulturális töredék­biroda­lom vidéki fővárosává süllyedt. De milyen különbség a szelle­mi klíma tekintetében! Milyen alkotóerő támadt a haldokló kultúrából ! Mindez egy korszak végén, az undor és a nosztalgia kultúrateremtő nászában. „A tu­lajdonságok nélküli ember" mint egy korszak mérlege. Vajon csupán saját művészi vakságomat, alkotói impoten­ciámat, tehetetlenségemet lep­lezem, amikor azt állítom, hogy a mi kelet-erurópai kollapszu­sunkból sem egy Musil, sem egy Hasek, sem egy Kafka, sem egy Wittgenstein, sem pedig egy Camap, egy Freud vagy akár egy Popper, egy Schönberg nem lép elő? E korszak végét az unalom lisztharmata fedi el. A szem­lélők is unatkozni fognak. Sen­ki sem akar majd bennünket meghallgatni vagy olvasni. For­málisan a Stasi-leleplezések szalmalángjába menekülünk, és a világ alkotó újrateremtését er­kölcsi háborgással helyette­sítjük. Unalom, nem éhség. Kérészélet, nem maradan­­dóság. Nem tudom elképzelni, még álmomban sem, hogy akár egyetlen sor is, amit ma leírunk, érvényes lesz holnap. A későszocializmus filozófiai értéke A későszocializmus filozófi­­ailag üres épület volt. A marx­­izmus-leninizmus bukását nem az idézte elő, hogy akár egyet­len egyet is megcáfoltak volna a híres „három forrásából, és alkotórészéből”. Nem is létezett konkurrens tan. S nem is volt ez egy aggkori végelgyengü­lésből adódó sima, egyszerű halál. Olyan filozófia kimúlása volt ez, amely minden vonz- és bűverejét elvesztette. A világnézet bukását tanúsít­ja, hogy az esztétika átadta helyét az etikának. Az etikai csúcspont a „Gulág szigetcso­port”, amelyben az erkölcsi felháborodás helyettesíti a mű­vészi megformálást, de még a legmagasabb színvonalon. Par excellence elkötelezett iroda­lom. Hanyatlásnak minősíthető ezután a glasznoszty idősza­kának irodalma, azok az el­beszélések és regények, ame­lyek fájdalommal és felháboro­dással idézik a múltat, igaz meglehetősen erőtlenül, tehetet­lenül. Végül kísérlet történt, hogy feladva a küzdelmet a politikai előírásokkal, kilépve a szorítóból, az automatikus ref­lexek és beszédminták szétve­résével állítsák helyre a művé­szetet. Ez új avantgárd művé­szetnek tetszett, mindaddig, amíg létezett az ideológiai el­lenpont, de reménytelenül ar­­rière-garde-dá vált, amikor a funkcionáriusok bikkfa nyelve végképp elporladt, így azután itt állunk a meg- és felismeréshez szükséges esz­közök, irodalom és képzőmű­vészet nélkül. A pusztulás és szétesés jel­képe egy moszkvai értelmiségi lakószobájának nyomorúságos képe. Évtizedeken át gyűjtötte a könyveket, a szamizdat vagy a mindenkori olvadások korsza­kainak ritkuló kiadásai jelentik minden büszkeségét, egész kul­turális önazonosság-tudatát. Most csalódott, hagyja őket po­rosodni, már arra sincs kedve, hogy gyűjteményét a nyugati emigrációs sajtó publikációival kiegészítse. Elitek Szükségképpen léteznek még. Kívülről bevonulni még Kelet-Németországba sem sike­rül, noha ott mennyiségileg még jelen volna a gyarmati poten­ciál, a sok munkát kereső és karrierjét betetézni akaró nyu­gatnémet értelmiségi és újság­író, egyetemi docens és pro­fesszor. Velük sem megy, s fennáll a nagy veszély, hogy egyszerűen egy tartomány jön létre, vagy legalább is sivatag néhány oázissal. Azt mondják, a stasi elleni kampány elvon bennünket tu­lajdonképpeni konfliktusainktól és problémáinktól. Ezért tartják forrón, mint vasat a tűzben. Szerintem ez csak egy mellékterméke az ügynek. Sokkal inkább az „elitek” ta­nácstalanságát fejezi ki, hogy mit is kezdjenek az adott hely­zettel. Nincsenek erre felké­szülve, de nem is kérdezték őket, nincsenek abban a hely­zetben, hogy egy új népmozga­lom tanácsadóiként lépjenek fel, hogy e minőségben szere­peljenek. Hasonlítsuk össze az 1970- es és 80-as erőteljes gdanski és gdyniai kikötősztrájkokat a fáradt nyárspolgári tiltakozá­sokkal Rostockban, Weimarban és Strahlsundban. Annak idején a saját kenyerükért és az egész nép szabadságáért harcoltak. Most azért küzdenek, hogy a 10.000 munkahelyből legalább 3.000 még egy ideig megma­radjon. A rezignáció már a ki­induló követeléseket is szétzi­lálja. Vájkálni benne vagy lezárni? Most aztán jönnek keletről a vélemények, hogy mi, ex-NDK- németek vagyunk megint a leg­csúfabbak. A szemünkre vetik, hogy útitársak tartanak ítélőszé­ket az együttműködő résztvevők fölött. Vannak írók, akik német bo­szorkányüldözésről beszélnek. Lengyelországban nem volt po­rosz stasifikálás. A lengyelek mentalitásukat tekintve jobb nép, m­­i­nt id a HÍL.

Next