Magyar Lettre Internationale 1994. tavasz (12. szám)

MORÁL ÉS POLITIKA - Castoriadis, Cornelius: Az etika nyomorúsága avagy a király meztelen

CASTORIADIS, Cornelius .Autonóm személyiség és a politika" Magyar tettre Internationale, 1991.2. HUSSERL, Edmund Válogatott tanulmányai Gondolat, 1972 A filozófia mint szigorú tudomány Kossuth, 1993 HEIDEGGER, Martin Lét és idő Gondolat, 1989 MCINTYRE, Alisdaire .Relativizmus, hatalom és filozófia’ Világosság, 1992.12. HABERMAS, Jürgen A kommunikatív cselekvés elmélete ELTE é.n. A társadalmi nyilvánosság funkcióváltozása Századvég, 1993 ARISZTOTELÉSZ Nikomakhoszi etika Európa, 1987 # CORNELIUS CASTORIADIS Az etika nyomorúsága avagy a király meztelen A­z elmúlt két évszázad alatt - gya­korlatilag Kant óta - az etika egy­re akadé­mikusából vált, és vagy a filozófia szegény rokonának sze­repkörét töltötte be, vagy vallási katekizmusok alapanyagául szol­gált. Jellemző, hogy Bergson (Az erkölcs és a vallás két forrása) és Max Scheler (Etikai formalizmus és a szubsztanciális értékek elmélete), illet­ve még egy-két másik szerző mű­vein kívül a 20. század legjelentő­sebb gondolkodói - Husserl, Hei­degger, Whitehead - szinte egyál­talán nem beszéltek az etikáról, vagy legalábbis éppen olyan rit­kán, mint a politikáról. Mintegy húsz éve azonban ismét megje­lent és megerősödött az etikai gondolkodás igénye. Persze túlzás lenne teljes gondolatrendszerek­ről beszélni. Az etika szót, rosszabb esetben, egyszerűen szlogenként használják, de leg­jobb esetben sem több, mint a rossz közérzet és az ennek okain való töprengés jele. Mi okozza ezt a fordulatot? Ez kétségkívül több tényező együttes hatásának a következménye. Ezek közül - első megközelítésben - há­rom tűnik igen fontosnak szá­momra. Az etika reneszánsza Először is a 19. és a 20. század történetének kü­lönleges volta: talán ezek a történelem első olyan századai, melyeket egé­szében a politika százada­inak lehet nevezni. A Na­póleonra hivatkozó Hegel példája is mutatja, hogy a modern korban a politika lép az antik fátum helyé­be. Az amerikai és a francia forra­dalommal (sőt, már a felvilágoso­dással) kezdődő, majd a 19. szá­zadban a demokratikus mozgal­makkal és a munkásmozgalommal folytatódó korszak - amely lezá­rulni látszik a marxista-leninista ideológia kimúlásával és az arra is­korábban sohasem látott mértékben bízta a politikára az emberiség problémáinak megoldását. vatkozó totalitárius rendszerek összeomlásával - egy olyan idő­szak, mely egyfelől az emberiség történetében korábban sohasem látott mértékben bízta a politiká­ra az emberiség problémáinak megoldását, másfelől pedig nemes és nemtelen célok elérése érdeké­ben egyaránt mozgósította, a poli­tikai életbe bevonta a néptömege­ket. A következmény: már a kom­munizmus váratlan csődje előtt, az emberek kiábrándulása a konzer­vatív liberalizmus egyre nyilvánva­lóbb válsága miatt, az egyén elma­gányosodása az elbürokratizáló­­dó, az áruházaknak és a médiák­nak mindinkább kiszolgáltatott társadalmakban; a hivatásos politi­kusok tehetetlensége, illetve kor­rumpálódása, és végül a történeti, társadalmi, közösségi és politikai horizont beszűkülése. Mindezen tényezők már régóta megkérdője­lezték még magának a politika szó­nak a hitelét is, mely szó a dema­gógia, a gyanús kombinációk és manipulációk, a cinikus, minden áron való hatalomra törés szinoni­mája lett. Marxnál például még a társada­lom átalakításáért folytatott kol­lektív harc volt az egész eszme­­rendszer alfája és ómegája (ezt mutatta ki világosan és meggyőző­en Trockij Az ő erkölcsük és a miénk című művében), később azonban a kommunista rendszerek ször­nyűsége sokakat — és éppen a leg­jobbakat — arra késztetett, hogy el­utasítsanak minden globális társa­dalmi víziót vagy törekvést (mint olyanokat, melyek jellegükből adó­dóan inkoherensek), és hogy saját lelkiismeretükben (avagy transz­cendens princípiumokban) keres­sék azokat a normákat, melyek az efféle rezsimekkel szembeni ellen­állás elvi alapjául szolgálhatnak. A második tényező, a másik nagy jelentőségű tevékenység, mely az emberiség történetének ezen fázi­sát nagy mértékben meghatározta, és amely a korábbi századokhoz képest jóval látványosabban fejlő­dött, olyannyira, hogy az emberi­ség problémáira egyetemes megol­dást kínáló politika riválisaként tűnt fel, nos, e második tényező, a tudomány, pontosabban a techni­kai tudományok nimbusza egy adott pillanatban megtört. Nem mintha a modern ember egyszer csak megszűnt volna mági­kus-vallásos hitet táplálni a „tudo­mány” iránt, azonban Hirosima és Nagaszaki, Oppenheimer bűnbá­nó szavai, a fokozódó ütemben fo­lyó környezetrombolás, a mester­séges megtermékenyítés és a gén­­manipulációk általánossá válása sokakban kételyt ébresztettek: egy­re nő azoknak a száma, akik im­már nem hiszik, hogy az új tudo­mányos felfedezések és alkalmazá­suk egyértelműen az emberiség ja­vát szolgálják. Az e kétellyel kap­csolatos kérdésekre próbálnak vá­laszokat keresni a sürgősen létre­hívott „etikai bizottságok” és az egyetemek bioetikai tanszékei. És végül még egy jelenség, amit talán felesleges is hangsúlyozni: a nyugati társadalmak általános vál­sága, az „értékek” válsága, és még mélyebben annak a valaminek a válsága, amit a társadalmi gondol­kodás kategóriáit érintő tartalmi válságnak nevezhetnénk. Azon tar­talmakról van szó, melyek egyben­­tartják a társadalmat, és e válság­ban nagy szerepe van an­nak, amit a „filozófia vál­ságának” kell neveznünk (az „onto-teo-logo-phal­­lo-centrikus” görög-nyu­gati metafizikai gondol­kodás lezárulása, mint azt Heidegger és mások is je­lezték). Ez a válság veze­tett a tradicionális etikák újraélesztésének kísérletéhez: gon­doljunk például McIntyre (After Virtue című művében kifejtett „neo-arisztoteliánus” etikájára), vagy Habermas „kommunikatív etikájára”, illetve Rawlsra és az ő kvázi kantiánus igazságteóriájára. Mindegyiküknél megfigyelhető a politika, pontosabban a „magas politika” elutasítása és az a törek­vés, hogy egy sajátos módon meg-

Next