Magyar Lettre Internationale 1998. ősz (30. szám)

Heller Ágnes: 1968 - prelúdium a posztmodernhez

HELLER ÁGNES 1968 PRELÚDIUM a posztmodernhez 1968 májusa harminc éves. Már tudjuk, hogy 1968 előkelő helyet foglal majd el a második világháború utáni korszakról szóló történe­lemkönyvekben. Bár annak idején, amikor né­hány hónap múltán vége lett a nagy izgalmak­nak és a nagy reményeknek, azt lehetett hinni, hogy a párizsi május és a prágai tavasz emléke egyaránt nyomtalanul el fog tűnni. Az 1989-es rendszerváltás nem csupán iga­zolta a három közép-európai nemzet, a ma­gyar, a cseh és a lengyel demokratikus kor­mányzat bevezetésére irányuló látszólag ku­darcra ítélt kísérleteit. Ahogy Fejtő Ferenc mondta a minap itt Rómában, egy másik kon­ferencián, ezek az országok megérdemlik, hogy elsőként vegyék be őket az Európai Kö­zösségbe, mert nehéz időkben óriási áldoza­tokkal nyilvánították ki azt a szándékukat, hogy Nyugat-Európához kívánnak tartozni. A rendszerváltás hirtelen esemény volt, bár vér­­telenül ment végbe. Pontosan lehet tudni, mi­kor kezdődött, mikor következett be. Egy régi történet lezárult, és egy új vette kezdetét. Hir­telen események olyankor esnek meg, amikor alapvető országos politikai intézmények omla­nak össze, és új alkotmányok jönnek létre. Ez nem történt meg 1968 májusát követő­en. Igaz, hogy voltak rövidtávú politikai követ­kezmények, mint a gaullizmus veresége Fran­ciaországban. De a jelentős hosszútávú ered­mények, a politikaiak is, lassan alakultak ki, észrevétlenek voltak, akárcsak az arcunk válto­zásai, ha mindennap látjuk a tükörben. A felszínen az a mozgalom, amelyet később „újbaloldalinak” neveztek, nőtt, szélesedett, el­terjedt majdnem az egész világon, aztán alább­hagyott, végül elmúlt. Először szétszedték a barrikádokat, majd a diákok visszatértek az egyetemekre tanulni jó állások reményében, a tömegsztrájk idejét múlta, az önigazgatás és önkormányzat mozgalmai és intézményei mar­ginalizálódtak. 1968 nagy romantikus mozgal­mai mintha szertefoszlottak volna. Az 1968-as fiatal generáció reményei, hogy olyan világban élhetnek, amelyben nincs hierarchia, a testvé­riség világában, közösségekben vagy az anar­chia állapotában, elidegenedés nélkül, elszáll­tak. A csalódás két irányban vágott utat magá­nak. Egy kisebbség megőrizte a 68-as eszmék­nek való elkötelezettségét, a többség beállt a fősodorba. Az előbbieken olykor a kiábrán­dultság vett erőt, megkeseredtek, inkább vá­doltak sötét erőket, mint hogy megpróbálják megérteni, ami történik. A második csoport megbékélt a valósággal, de a szívük mélyén kö­zülük is sokan tápláltak nosztalgiát. 1968 májusának sok romantikus megfigye­lője, köztük én magam is, hitetlenkedve olvas­tuk Alain Touraine elemzését. Touraine szoci­ológiai reflexiói azt sugallták, hogy a 68-as mozgalom nem a forradalomról szólt, nem is a baloldalról, hanem főként a modernizációról. Ma már aligha lehet kétségbevonni elemzései­nek helytállóságát. De hát mi ez a modernizá­lás? És a modernizálásnak melyik aspektusát erősítették a 68-as mozgalmak? Vajon 68 akti­vistái, az „újbalosok” teljesen félreértették ma­gukat és a mozgalmukat? Nem hiszem. A mo­dern világ képeit, ideológiáit és vízióit a képze­let két fajtájából meríti: a racionalistából és a romantikusból. Mindkettő jelen van a moder­­nitás születésénél, és azt hiszem, végig fogják kísérni a modernitást, amíg csak fennmarad. A racionalista és a romantikus képzelet egyaránt utópikus abban az értelemben, hogy egy olyan világot szeretnének, amely elérhetetlen, mégis elérnek néhány dolgot abból, amit szerettek volna, amiről álmodoztak. Én magam - sokak­kal együtt - 1968 romantikus újbalosai közé tartoztam, akik ettől a mozgalomtól elsősor­ban és mindenekelőtt a mindennapi élet forra­dalmasítását várták. Az életmód nem pontosan azokon a változásokon ment kersztül, ame­lyekre számítottunk. Mégis, 68 egyik legtartó­sabb hatása éppen az életformák megváltozása volt, különösen a fiatalság életformáinak meg­változása. Franciaország, Olaszország, Német­ország, az USA és sok más ország lázadó diák­jai a szkeptikus Max Weber mondását vissz­hangozták jelszavukként, hogy elérjük a lehet­ségest, a lehetetlent kell akarni újra meg újra. 68 ifjúsága többnyire a lehetetlent akarta. He­lyette valóban elérték, amit lehetett. Napjainkban a nyugati világnak sok olyan vezető politikusa van, aki az egykori újbalosok közül került ki. A legjelentősebb és legbefolyá­sosabb francia és nemcsak francia gondolkodó­kat, filozófusokat, írókat, festőket az első dön­tő hatások 1968-ban érték. De az az egyszerű tény, hogy azok közül sokan, akik valamikor ehhez a mozgalomhoz tartoztak, ma fontos po­zíciókat töltenek be a hazájukban, önmagában nem jelent semmit. Ami fontos, hogy múltjukat szándékosan vagy akaratlanul hordozzák a stí­lusukban. Akik a 68-as mozgalomban kapták a politikai és elméleti keresztséget, új stílust vit­tek a politikába, új stílust vittek az irodalomba és a filozófiába. Ha tanárok lettek, más a viszo­nyuk a diákjaikkal, mint az ő tanáraiké volt hoz­zájuk. Ha apák, más a viszonyuk a gyerekeik­hez, mint az ő apjuké volt hozzájuk. A modernitásról alkotott képük is más. Röviden, amit most posztmodernnek nevez­nek, az a 68-as attitűd, gondolkodásmód és képzelet hosszútávú felszívódásának eredmé­nye a modern világban. Igaz, ha valami felszívó­dik, az eltűnik, de megváltoztatja annak a do­lognak a textúráját, amelybe felszívódik. Ez a textúra a modernitás. 68 behatolása otthagyta nyomait a modernitáson, amelybe felszívódott. A posztmodern vagy posztmodernitás termi­nus jelöli vagy leírja azt a közös tapasztalatot, hogy valami új van a világban. Mi ez az új dolog, ez a kérdés. A posztmodern/posztmodernitás kifejezések sokféle és sokszor széttartó értel­mezése csupán eltérő válaszokat ad a erre a „mi” kérdésre. Én itt most a saját válaszomat fo­gom röviden előadni. A posztmoder nem az a korszak, amelyik a modern után következik, ha­nem a modernitás új önértelmezése. A modernitás modernista önfelfogása azt sugallta, hogy a modernek kivételezett helyet foglalnak el a történelemben, amennyiben rendelkeznek a jövővel, mivel a modern tudomány megbízha­tó belátást ad a történelem társadalmi-gazdasá­gi törvényeibe vagy trendjeibe. A modernista HELLER Ágnes Portrévázlatok az etika történetéből Gondolat, 1976 Az igazságosságon túl Gondolat, 1990 Általános etika Cserépfalvi, 1994, Filum 1997 Leibniz egzisztenciális metafizikája Kossuth, 1995 Morálfilozófia Cserépfalvi, 1996 A szégyen hatalma Osiris, 1996 Életképes-e a modernitás? Latin betűk, 1997 Az idegen Múlt és jövő, 1997 A reneszánsz ember Múlt és jövő, 1998 A szép fogalma Múlt és jövő, 1998 Költészet és gondolkodás Múlt és jövő, 1998 „Pályaudvaron élni” Magyar Lettre Internationale, 1991.2. „Részletek a Leibniz- Kundera levelezésből" Magyar Lettre Internationale, 1993.8. „Újabb gondolatok a biopoliti­káról" Magyar Lettre Internationale, 1994. 14. „Ezredvégi beszélgetés” Magyar Lettre Internationale, 1995. 19. „Európaiság, identitás és történelmi emlékezet” Magyar Lettre Internationale, 1997. 26.

Next