Magyar Lettre Internationale 1999. tavasz (32. szám)

TUDÓSÍTÁSOK - Benvenuto, Sergio (Róma): Boldogság-pirulák

SERGIO BENVENUTO Boldogság-pirulák (RÓMA) Wittgenstein azt mondta, hogy ha vala­ki írna egy könyvet, amely az etika lényegéről szól és semmi másról, ez minden más könyvet elhomá­lyosítana, sőt érvénytelenné tenne. Egy hathatós könyv az etikáról ugyanis nem kevesebbről szólna, mint arról, hogyan legyünk boldogok. És mi másért küszködnénk mindannyian, mint hogy boldogok le­gyünk? Az Egyesült Államok Alkotmánya jogot bizto­sít polgárainak arra, amit mindig is megengedtünk magunknak: törekedhetnek arra, hogy happyk le­gyenek, az élet unhappy körülményei ellenére. Van, aki úgy keresi a boldogságot, hogy leprásokat gyó­gyít, van, aki nőket és pezsgőt fogyaszt - akárho­gyan is, mindenképpen a boldogság az, amit kere­sünk. Mármost a biológia ma már az etika könyvé­nél is többet ígér: nyomára bukkant, és előbb-utóbb megoldja a boldogság problémáját. Egynémely anti­­depresszánsokat évek óta mint „boldogság-pirulá­kat” emlegetnek. Ma már jön Amerikából a paxis, egy csodaszer, amely a báránykákat is oroszlánná változtatja: nincs több pirulás újonc az udvarlásban, nincs többé lámpaláz a közönség előtt, vége a vizs­gadrukkban ájuldozó egyetemisták korszakának. Hála a paxisnak, valamennyien agresszívek leszünk, magabiztosak és szemtelenek. Persze a prozac és a paxil még egy kissé kezdetleges gyógyszerek, de már jó úton haladunk afelé, hogy kontrollálni tudjuk legmélyebb érzelmeinket. Sokan azt gondolják, hogy korunk legnagyobb áttörése a kommunikáció felgyorsulása: számítógé­pek, internet, mobiltelefonok, műholdak, parabola­­antennák, lehetőség idegen bolygók gyarmatosítá­sára. De az elektronikus forradalom semmiség ah­hoz képest, ami a biotechnológia szféráiban készül, elsősorban a genetikai és idegsebészet terén. Míg az elektronika úgy hoz létre változást két lélek kom­munikációjában, hogy közben a lelket érintetlenül hagyja, a biotechnológia elsősorban a lelkünket ké­szül megváltoztatni. A tudomány most először ju­tott el arra a szintre, hogy valóban hatást gyakorol­jon az ember természetére, legmélyebben fekvő szellemi struktúrájára. És ez a legnagyobb és leg­nyugtalanítóbb változás az emberiség történetében a neolit forradalom óta. A biológia olyasmit készül módosítani, ami eddig egylényegűnek tűnt az ember felépítésével: a testi szerelem és az utódnemzés viszonyát. Ma már egy nőnek olyan korban is lehet gyereke, amikor már nem vágynak a testére, és nem alkalmas többé utó­dok létrehozására - olyan férfitől, akit soha nem is is­mert, vagy éppenséggel egy halottól. A viagrával az erekció idős bácsikák számára is biztosított, akik nem éreznek többé vágyat. Az Egyesült Államok-beli “Genetics & IVF Institute” jóvoltából már kivihető, ha valaki leánygyermeket szeretne. Úgy tűnik, hogy fő­leg nők fordulnak hozzájuk. Elképzelek egy világot, amelyben a leánynemzés divatja hódít: a hím kisebb­ségnek gyöngyélete lenne. A hímnemű egyed bioló­giai ritkaság volna, tehát értékes - viszszatérhetnénk egy Taliban-jellegű patriarchális közösségbe. A világ az iszlámot követné, legalábbis annyiban, hogy állampol­gári kötelesség volna legalább négy feleséget tartani. De a szexualitás, a vágy és az utódnemzés kö­zötti összefüggés elenyészése csak az első lépés egy még sokkal megdöbbentőbb változás, az optimális emberi egyedek létrehozása felé. És van annál több, mint egy optimális egyed? Dario Fo - irodalmi No­­bel-díjasunk - ma a médiákból agitál a bioetikáról, amely valóban a jövő legsúlyosabb problémája. A baj csak annyi, hogy a szónoklataiban nem a legnyo­masztóbb kérdést ragadja meg. Azt panaszolja, hogy rövidesen mindenkinek lesz egy tartalék szíve vagy mája - amiben én nem látok semmi kivetniva­lót. Kampó kapitánynak is volt egy tartalék keze; mi már kifinomultabb protéziseket is megengedhetünk magunknak. De mit szóljunk ahhoz az eshetőség­hez, hogy legyen egy tartalék agyunk - vagy mond­hatnánk akár azt is: lelkünk­­ a talonban? Egy nem­rég bemutatott film, az Al/Arc két főszereplője, egy rendőr és egy gengszter (John Travolta és Nicholas Cage) kicserélik külsejüket. A csere aztán nem lesz olyan megrendítő a néző számára, hiszen a lelkük ugyanaz marad, így aztán továbbra is gyűlöljük a go­nosz gengsztert, noha John Travolta­­ a pozitív hős­­ maszkját viseli magán. Sokkal aggasztóbb lenne, ha a lelkükből is kicserélhetnének valamennyit. Nem sci-fit írok: nemsokára az ideggyógyászat képes lesz azon agyi szubsztanciák azonosítására, amelyek boldoggá vagy boldogtalanná tesznek - ami azt jelenti, hogy lehetségessé válik a boldogság gyógyszereinek elkészítése, a sebészeti eljárásokról nem is beszélve. Még ennél is többre lesz azonban képes a genetika: hamarosan akár maximális IQ-val rendelkező emberi egyedeket állíthatnak elő, akik becsületesek és engedelmesek, minden körülmé­nyek közt boldogok, vagyis tökéletes, vagy majdnem tökéletes teremtmények. Ezt követően már csak ezek a szellemóriások fognak egymással versenyez­ni. A biológusok azt mondják, hogy mostanra már minden eszközük megvan a klónok előállítására. Ez a szenzáció nagy port vert fel, de egy emberi lény “megismétlése” engem nem kavar fel igazán. A ter­mészet már kidolgozta a maga klónozási eljárását, az egypetéjű ikreket, amiben kétségtelenül van valami unheimlich, de mindez nem okoz nekünk fölösleges filozofikus aggodalmakat. Más dolgok nyugtalaníta­nak: a genetika előbb vagy utóbb el fog jutni arra a szintre, hogy elkülönítsenek bizonyos részeket az ember genomjából, amelyek a fizikai tulajdonságok­nak felelnek meg, és így aztán (ezt sem zárhatjuk ki) olyan szellemi tulajdonságokat programozhatnak majd az ember kromoszómakészletébe, amilyet csak akarnak. Akár a Szárnyas fejvadász című filmben. Például lehetségessé válik majd, hogy kiapadhatatlan szexuális étvággyal rendelkező (és, remélem, elég vonzó) emberi egyedeket tervezzenek, vagy épp el­lenkezőleg, aszketikus, szent életű férfiakat és nőket, akik minden áldozatra készek. Don Juan és Szent Fe­renc, Sade márki és Gandhi nem a véletlen vagy a történelem termékei lesznek ezután, a természet önkényének vagy a nevelés modellező hatásának gyümölcsei: laboratóriumban előállítható szériater­mékek lesznek, amelyeket minisztériumi rendelet ír elő. És a világ vezető országai sem azok lesznek töb­bé, amelyek képesek komputerek vagy repülőgépek előállítására, hanem azok, amelyek jobb utódokat képesek létrehozni. A rasszista elméletek első ízben válnak majd valóra: az elmaradottabb országok fej­letlenebb technológiája alacsonyabb rendű fajok elő­állítására lesz csak alkalmas. Ha a tudománynak közvetlenül az agyat és a génkészletet manipulálva sikerül a boldogságra programozott embereket kitermelni, ezzel megol­dódnak az etikai problémák, amelyek az emberisé­get öröktől fogva gyötrik. Eltörölhetjük majd a tör­ténelem oktatását az iskolákban: ugyan mire me­gyünk azzal, ha tudjuk, hogyan gondolkoztak bol­dogtalan őseink? A technológia segítségével elérhető boldogság gondolata etikailag mégis elborzaszt bennünket. Számunkra - de vajon utódaink is ezt vallják-e majd? - az olyan boldogság, amiért nem szenvedtünk meg, vagyis a szabadság nélküli boldogság elfogad­hatatlan. Az a boldogság, amely elkerülhetetlen, amelynek nincs meg a boldogtalanság alternatívája, pokolbelinek tűnik. És ha a jövő Paradicsoma éppen ez a pokol? A teljes mértékben elégedett emberi lé­nyek - tökéletes élvhajhászok vagy tökéletes szen­tek - olyan világot alkotnának-e vajon, amelyet még mi is emberinek tartanánk? Az biztos, hogy nem lesz többé az én világom. A biotechnológiai manipuláció révén a politikai hatalom szédületes iramban fog növekedni. Eddig a politika legfeljebb az ember sorsának befolyásolásá­ra terjedt ki. A következő században viszont a poli­tika a körül forog majd, hogy meghatározzák az em­ber természetének mibenlétét. A szülők és az állam­fők el kell hogy döntsék, milyen legyen utódaik lel­ke. Például, hogy hívők legyenek-e vagy ateisták, forradalmárok vagy konzervatívok, matemati­kai-természettudományos vagy lírai-humanista be­állítottságúak, és így tovább. A tökéletlen emberi lények tehát - tout court, az emberi lények - nemsokára azon a szinten lesznek, hogy csaknem tökéletes emberi lényeket állítsanak elő. Nincs miért csodálkoznunk: sakkszakértő mér­nökök már most képesek olyan számítógép készíté­sére, amelyik őket magukat is meg tudja verni. Az ember hamarosan egymás után fog olyan technoló­giákat gyártani, amelyek felülmúlják tervezőjüket, még a legkiválóbbat is. De a (majdnem) tökéletes lények világa nem lehet többé az én világom. Néha az az érzésem támad, hogy az emberiség történe­tének végéhez érkeztünk, amelynek nem egy kö­zelgő nukleáris holocaust az oka - amelytől annyira féltünk néhány évvel ezelőtt -, hanem a biológiai tu­dományok rohamos fejlődése. Az emberiség kihalá­sát nem az atommérnökök fogják előidézni, hanem a biokémikusok. Helyet csinálnak egy másik fajnak, amely azonban nem lesz többé az enyém. Olykor azt mondom magamnak: még szerencse, hogy ilyen tragikus, szenvedésekkel és szégyennel terhes korban éltem, mert így legalább közvetlen közelből nézhetem - és szenvedhetem - végig a ho­mo sapiens sapiens nevű faj haláltusáját. Az emberi­ségét, amely oly sok megtestesülésében viszolyogta­­tó - hiszen Pinochetet, Mladicot és Starr ügyészt is­­ magába foglalja -, de ugyanakkor szeretem is. Örö­­­vendezzünk tehát mi, akik megértük a második év- 2 ezred végét, hogy saját szemünkkel láthatjuk a töké- é­letlen és boldogtalan emberiség utolsó fellángolásait.­­ BENVENUTO, Sergio „Halál amerikai módra” Magyar Lettre Internationale, 14. „Nevada” Magyar Lettre Internationale, 16. „Itáliáról" Magyar Lettre Internationale, 21. „Törzsfőnökök" Magyar Lettre Internationale, 24. „La bella figura” Magyar Lettre Internationale, 26. „Gulliver Albániában"­­Vigyázó szemetek Londonra vessétek!" Magyar Lettre Internationale, 27. „Tudósok az arénában” Magyar Lettre Internationale, 28. „Nápoly" Magyar Lettre Internationale, 29. „A kukkoló társadalom” Magyar Lettre Internationale, 30. „Az olaszok 20. százada” Magyar Lettre Internationale, 31. KRISTEVA, Julia „Analitikusok a posztmodern korban” Magyar Lettre Internationale, 15. BAUMAN, Zygmunt „Biológia és modernités" Magyar Lettre Internationale, 31.

Next