A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 61. évfolyam (1927)

41-42. szám - Egyleti közlemények

1927 XII. 18. A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 261 Egyleti közlemények. DVORÁK HUBERT A magyar mérnöki karnak fájó gyásza van; a hazai gyáripart súlyos veszteség érte. Meghalt Dvorák Hubert, a kitűnő moz­donyszerkesztő, a magyar kir. állami vas-, acél- és gépgyárak nyug. vezérigazgatója, a mérnöki tekintély emelésének és az összetartás érzésének lelkes híve és támogatója. Nem tartozott a közismert emberek, a fórumon szereplő gyáripari vezérek közé, sőt tán túlzottan idegenkedett a köz­­életben való tevékenységtől, akik azonban ismerték a magyar gépiparban folyó termelőmunkát, akik beleláttak az állami vas*, acél* és gépgyárak életébe, azok tudták, hogy ő az ország egyik legkiválóbb mozdonyszakértője, a sok*sok büszke mozdonyóriás szerkesztője és ennek az állami vállalatnak pél­­dátlanul szorgalmas tisztviselője, majd vezetője. Közvetlen modorával, nyílt egyéniségével és derűs kedélyé­­vel sok jóbarátot szerzett, akik a legnagyobb megdöbbenéssel vették hírül, hogy ez az életerős, mozgékony ember, aki 43 évi szolgálat után csak néhány hónapja vált meg az állami gyá­­rak tényleges vezetésétől, egy hirtelen reá törő betegség követ­­keztében, mondhatni néhány óra alatt kiszenvedett. A budapesti állami gépgyár Golgota­ utcai kultúrházának előcsarnokában — ahonnan az állami vasgyárak elköltözött nagyjait temetni szokták — újra kigyúltak a katafalk gyer a­tyái, hogy rávilágítsanak az immár örökre távozó volt vezető egyéniség koporsójára és arra a sok-sok virágra, melyet a sze­­retet, az emlékezés és a kegyelet hozott oda utolsó üdvözlet gyanánt. A gyárakban megállt a munka, meggyulladtak a diósgyőri bányászok mécsei és a budapesti állami gépgyár munkásainak fáklyái, a koporsót pedig a mérnök­ miniszterrel az élén koraig állta a magyar műszaki világ legtöbb vezető egyénisége, az állami gyárak igazgatósága, tisztviselői kara és munkássága, hogy a családdal osztozzék a közös gyászban. Panaszos gyászdalok, távoli gyászzene, szívhezszóló ima és utódának Köpesdy Elemér vezérigazgatónak meghaló búcsús­szavai adtak kifejezést a szívekben uralkodó érzelmeknek, hogy utána a gyári szirénák búgjanak és a távoli diósgyőri vasgyári templom harangja szóljon akkor, amikor több ezer ember kíséri a gyártól a sírig terjedő hosszú menetben utolsó útjára az elhúnyt jóbarátot, a megbecsült munkatársat, a példaadó főnököt, az állami vas*, acél* és gépgyáraknak min­­dig hűséges emberét. Dvorák Hubert Oravicán 1861-ben született, Pécsett — ahol édesatyja a Budapest*péc­si vasútnak volt főtisztviselője — járta a középiskolákat és a bécsi műegyetem elvégzése után 1883-ban lépett a m. kir. államvasutak gépgyára szolgálatába, ahol a mozdonyszerkesztési osztályba osztották be. Ebben az időben a mozdonygyártás hazánkban még csecse­­mőkorát élte; ekkor kezdtek a külföldi típusok helyett áttérni az itthon tervezett és a hazai követelményeknek megfelelő mozdonyok gyártására. A tehetséges fiatal mérnök tanítómesterének, Kordina Zsig­­mondnak vezetése alatt mihamar ügyes és önálló mozdony* szerkesztővé nőtte ki magát és mert erre az időre esett a ma­­gyar vasúthálózat építésének fellendülése, egyik típus a másik után készült el rajztábláján. A MÁV*gépgyár mozdonyai nemcsak hogy megfeleltek a követelményeknek, hanem első* rendű teljesítőképességükkel és tetszetős külsejükkel mind a hazai, mind a külföldi szakkörök elismerését kiérdemelték. Ezt bizonyítja az is, hogy az 1900-ban Párizsban rendezett világkiállításon a MÁV*gépgyár Atlantic*típusú gyorsvonatú mozdonyát a legnagyobb kitüntetésre, a Grand Prix*re tartot­ ták érdemesnek. Dvorák Hubert ekkor már mint főmérnök a mozdonyszer­­kesztési osztály főnöke volt és vezetése alatt mindig újabb és korszerűbb mozdonyok tervei készültek el, melyek után a nagy precizitással dolgozó gyár külföldre is szállított lokomo­ tívokat, úgyhogy a magyar mozdonygyártás híres neve még­hamar ismertté lett a nyugati kultúrországokban is. Amikor a magyar mozdonygyártás nagymestere, Róth Pál gyárfőnökké lépett elő, Dvorák Hubert, mint főfelügyelő át­­vette az egész mozdonygyártási szakosztály vezetését. Erre az időre esik a magyar mozdonygyártás fénykora és a­ MÁV* gépgyár, mely kezdetben három mozdonyt gyártott egy év alatt, most havonként 20—22*et állított elő, köztük a legna­­gyobbakat, mint pl. a Pacific*, Prairie*típusokat, továbbá a fiumei Karszt*vonalra készült 7 tengelyű gyorsvonatú mozdo­­nyokat. Ez a fokozott termelés természetszerűleg újabb, modernebb gépészeti berendezést kívánt, amelyeknek célszerű és gazdasá­­gos elhelyezésére Dvorák Hubert a kor színvonalán álló mű­­helyépületeket emeltetett. Kitört a háború és a MÁV*gépgyár megnövekedett munkás* létszámmal éjjel*nappal dolgozott, hogy a hadianyag készítés mellett a mozdonygyártást is fokozhassa. A háború harmadik évében, amikor Róth Pál halála után az egész gépgyár vezetését, mint igazgatóhelyettesnek át kel­­lett vennie, szinte emberfeletti munkájába került, hogy a folyton súlyosbodó viszonyok közt a gyár üzemmenetét fenn­ tartsa. A nagy összeomlás okozta forradalom alatt tétlenségre volt kárhoztatva, a rend némi helyreállítása után azonban a kor­­m­ány az állami vasgyárak központi igazgatójává, majd az át­­szervezett magyar kir. állami vas*, acél* és gépgyárak vezér* igazgatójává nevezte ki. Ebben a pozíciójában minden energiáját arra fordította, hogy az állami vas*, acél* és gépgyárakat a konszolidáció út* jára vezesse és újra gyümölcsöző vállalattá fejlessze. Az iránta megnyilvánult elismerésnek azzal is jelét adta a kormány, hogy bár évekkel ezelőtt elérte teljes nyugdíjképes­­ségét, ebben a vezető állásban hosszú időn át megtartotta. Pályafutása alatt több ízben érte számottevő kitüntetés. 1908-ban megkapta a Ferenc József-rend lovagkeresztjét, 1918- ban udvari tanácsossá lett, nyugalomba vonulása alkalmával pedig a II. oszt. polgári érdemkereszttel tüntették ki. Minősítési törvény kérdése a főrendiházban. Buday Béla ny. államtitkár beszéde. Elmondotta a felsőház költség­­vetési vitája során az 1927. évi június hó 24-én tartott ülésen. Nagyméltóságú elnök úr! Mélyen tisztelt Felsőház! Úgy érzem, hogy a vitának mostani előrehaladott stádiuma a lehetőségig rövidségre kötelez. A tárgy, amellyel foglalkozni kívánok felszólalásomban, általában a tisztviselői kérdés és speciálisan a szaktisztviselők szerepe az állami közigazgatás­­ban és a közéletben. Aki ezzel a témával röviden óhajt foglalkozni, annak útja scillák és charibdisek, a félreértések farkasvermei között vezet, mert ez oly sokoldalú, sokágú téma, hogy ezt teljesen kimerin­teni egy pár vázlatos szóval teljességgel lehetetlen.

Next