A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 63. évfolyam (1929)

33-34. szám - Lósy-Schmidt Ede: A "Magyarország anyagi érdeke" című közgazdasági folyóirat mint az MMÉE ideiglenes közlönye 1866-ban és 1867-ben

214 A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye LXIII. kötet 13—34. szám­ mal az Egylet tagjai a Stabilimento technico fiumei hajógyár újpesti fiókját s az akkor éppen épülőfélben lévő Budapest és Fiume nevű dunai gőzhajókat tekin­­tették meg.25 A Magyarország anyagi érdekeinek 1867. évi III. folyama ugyanabban az alakban jelent meg, mint az előző 1866. évi II. folyam. Egyik-másik számának című lapján már azt is olvashatjuk, hogy a folyóirat a Ma­­gyar Mérnök*Egylet közlönye (3. ábra). SZATHMÁRI KÁROLY: TARTALOM : Néhány szó az úrbéri rendezéseknél követett eljárásról, a az adó- és hitel­ telt a tiszaszzabáoyozás történetéhez. (Vége.) Darányi Ignácz. — Pest kü­lteke­nek kelt el 1866. első felében. — Az iparegyesület előleges gyűlése. — Kül­önfüi Előfizetési felhívás. Magyarország anyagi érdekei nemzetgazdasági lap A MAGYAR MÉRNÖK EGYLET KÖZLÖNYE ezentúl is jelen alakjában hetenkint egyszer fog megjelenni. Előfizetési dl­ 1807. január I­ldi . Fél évre 5 frt. — „ Egész évre 10 „ — „ Néhány szó az úrbéri rendezéseknél követett el­járásról, s az adó- és hitel-telekkönyvekről. Irta SOMOGYI fi . 01.A mérnök. Az úrbéri rendezések szabályozások és tagosítások 3. ábra. A Magyar Mérnök Egylet ideiglenes Az 1852 melynek alap, rések, s egyés eljárás mu­sza nyújt — e mia­sitási elemm­l kép és telekk­rinti alakban Erre ugy lényeg; — e szemügyre vet könyveket, lá egyöntetűségű alakban vann gondot ád raj tetve nem lev No­de­m szerint az öt tételeket meg biloni zürzav térképek és­­ Minden­­ alakította az ő közlönyének egyik címlaptöredéke az 1867. évi III. folyamból. Cikkei túlnyomórészt a vasútépítés kérdéseivel fog­­lalkoznak, de vannak elég nagy számban olyanok is, amelyek tárgyukat a vízépítés, a hazai ipar és a föld* mérés köréből veszik. Így az 1867. évi január 20. számának első cikkében Somogyi Gyula mérnök az úrbéri rendezéseknél köve­ tett eljárásról s az adó* és hiteltelekkönyvek elkészíté­ séről szólva,26 mindenekelőtt afeletti sajnálkozásának ad kifejezést, hogy a Magyar Mérnöki Egylet csak most és nem az 1852. évi pátens kibocsátása alkalmával alakult meg másfél évtizeddel ezelőtt, amikor saját közlönyé­­ben az úrbéri rendezések, szabályozások és tagosítá­­sok körül felmerült kérdésekben is eredményesen mű* ködhetett volna közre. Hazánkban ugyanis a legelő- és erdőelkülönítéseket, valamint a többi úrbéri rendezése* ket is az 1852. évi kormányrendelet alapján hajtották végre, mely a tagosító előmunkálatok legfontosabb ok­­mányainak, nevezetesen a térképeknek és telekköny­­veknek elkészítésére vonatkozóan semmiféle utasítást nem adott. Ezért a mérnökök e fontos okmányokat, amelyeken még a szakemberek is csak nehezen igazod­­hatnak el, a saját egyéni felfogásuk és tetszésük szerint készítették el. Ezért cikke végén szerző azt javasolja, hogy a már megalakult Mérnök*Egylet egy térkép és telekkönyvi mintát állítson össze, melyet felsőbb he­­lyen való jóváhagyás után az országnak még tagosít­­tatlan vidékein s főként Erdélyben használhatnának egyöntetűen, ahol tudvalevőleg az úrbéri rendezések* hez még hozzá sem fogtak. A Tisza ármentesítésének a Bach*korszak alatti tér* N 25 Magyarorsz. anyagi érd. 1866. 160. 1. Vegyesek rovatában, továbbá A Hon 1866 aug. 1 Isi 185. száma az Újdonságok ro* vatában. 11 20 Somogyi Gyula mérnök: Néhány szó az úrbéri rendezé*.. seknél követett eljárásról s az adó- és hiteltelekkönyvekről.­­ (Magyarorsz. anyagi érd. 1867. III. évf. január 20*i 3. szám, a 17. lapon.)­ténetére vet világot Darányi Ignácnak, a kecske*alpári ármentesítő társulat volt ügyvezető elnökének az az emlékirata, melyet Szathmári hetilapja, illetve ideigle­­nes közlönyünk II. évfolyama teljes terjedelmében hoz.27 Ebben a korszakban a Tiszavölgy szabályozásá­­nak ügye is, mint minden más ügy Magyarországon, a bécsi kormány önkényének a zsibbasztó hatása alatt állott. A császári kormány ugyanis a tiszavölgyi társu­­latok eddigi szervezetét megváltoztatva, a régi társula­­tokat kedvezőtlen, új alakulatokba osztotta be s a Tisza szabályozásának ügyét is Bécsből, mint központ­­ból vezette. A társulatok részéről kért kölcsönöknek csak oly­an csekély hányadát engedélyezte, amellyel a munkálatokat el sem kezdhették s 1856*tól kezdve még a társulatok évi közgyűléseit is beszüntette. Ily módon az 1863*ban bekövetkezett nagy aszályig, mely az or­­szágot valósággal éhínséggel fenyegette, a Tiszaszabá­­lyozás ügyében sem történt jóformán semmi.. Ekkor azonban a kormánytól kapott nagyobb összegű inségi kölcsönnel a kecske*alpári társulat is hozzáfogott a töltésezési munkálatokhoz, amellyel 1865 végéig el is készült. Igen sok kellemetlenségben és zaklatásban volt része a társulatnak az inségi kölcsön visszafizetése alkal­­mával is. Bár e kölcsönök visszafizetése birodalmi ha­­tározat folytán csak 1867 január elsejével kezdődött volna el, a kincstár mégis 1864-ben végrehajtás terhe mellett követelte a kölcsönadott összeg egy részének a visszafizetését, valamint a részletösszegek kamatait is akkor, amikor a munkálatok még javában folytak s így az ártérfejlesztés és az osztályozás munkálataival sem készülhettek el. Hosszan fejtegeti emlékiratában Da­­rányi, miként küzdött a társulat választmánya a kincs­­tár folytonos zaklatásaival és túl szigorú követeléseivel szemben, igyekezve ezeknek mindig élét venni s a sok­­szor majdnem teljesíthetetlen követeléseknek mégis eleget tenni. Szabó Jenő mérnök a Tisza szabályozásáról írt cik­­kében 28 azt fejtegeti, hogy a politikai fordulattal szem* ben minő átalakulás várható a Tiszaszabályozás körül műszaki és pénzügyi szempontból. E kérdések szeren­­csés megoldását a minisztériumoknak azoktól a vezető férfiaitól várja, kik, mint a tiszaszabályozási társulatok volt elnökei, eddig is hathatósan támogatták a Tisza- völgy érdekeit. Egy másik cikkében Szabó mérnök a tiszaszabályo­­zási ügy közigazgatási rendezésének főbb irányelveit ismerteti,29 majd egy harmadik cikkében végül a tisza­­körösi csatorna ügyének az állásáról tájékoztatja az olvasót.30 E csatornát ugyanis, melynek kiépítését 1863- ban, egy Debrecenben megtartott inségügyi tanácsko­­zás alkalmával hozták javaslatba, az országos főkor­­mányszék, szemben a tiszaszabályozási felügyelőség­ gel, nemcsak hajózásra, hanem öntözés céljaira is be akarta rendezni. Mivel a csatornának e különféle cé­­lokra tervezett rendeltetéseivel ellentétes érdekek ker­ültek szembe, amennyiben a hajózásnál más érdekekre kell figyelemmel lenni, mint a földöntözésnél, így e csatornának inségmunkaképein megkezdését elejtették. Végül Werner Ferenc királyi szakaszmérnöknek a Feketekőrös szabályozásáról szóló évi jelentését kell megemlítenem, melyben az 1857-ben megkezdett mun­­kálatoknak az 1867 végéig terjedő időszakban elért eredményeiről s előrehaladásáról számol be.31 Ezek voltak azok a fontosabb cikkek a vízépítés kö­­réből, amelyek a Magyar Mérnök-Egylet saját közlő* 27 Adatok a Tiszaszabályozás történetéhez. (Magyarország anyagi érd. 1867. III. évf. 7., 13. és 19. 1.) 28 Kérdések a Tiszaszabályozás körül. (Magyarorsz. anyagi­­ érd. 1867. III. évf. 153. 1.) 29 Szabó Jenő: A tiszaszabályozási ügy rendezése. (Magyar* orsz. anyagi érd. 1867. III. évf. 353. 1.) 30 Szabó Jenő: Tájékoztatás a tisza­körösi csatorna ügyéb­­en. (Magyarorsz. anyagi érd. 1867. III. évf. 25. 1.) 31 Werner Ferenc: A feketekörös szabályozásának jelen áll­lása. (Magyarorsz. anyagi érd. 1867. 111. évf. 82. 1.)

Next