A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 65. évfolyam (1931)

13-14. szám - Pogány Sándor: Esztétika és gőzlokomotív

78 A Magyar Mérnök, és Építész-Egylet Közlönye LXV. kötet 11—12. szám E két példa is illusztrálja, hogy teljesen primitív, a tudományokat még hallomásból sem ismerő emberek az erkölcsi és esztétikai behatásokra milyen élénken reagáltak, megérezték a szépség helyes kifejezését, a formában rejlő erőt, tiszta, nemes öröm fogta el őket. Mindezt a bennük gerjedt esztétikai érzés váltotta ki. E példákból az is megállapítható, hogy a szépérzet az ember veleszületett tulajdonsága. A primitív ember* nek is van ihlete, ami adott esetben művészi inspiráció* val párosulva szépművészeti alkotásokban juthat kife­­jezésre. A szépérzet minden művészet lelke; a szépnek leg*­tökéletesebb megnyilatkozása a művészet.­ Esztétika. Mint már mondottuk, a művészi széppel az eszté­ tika foglalkozik, melyet, mint külön tudományt, a XVIII. század közepén Baumgarten filozófus terem­­tette meg. Az elnevezés a görög áiatavoinou érzékké észreveszek szóból ered. Tárgyakat, tájakat, épületeket, képeket, szobrokat, zenét és gépeket, stb. érzékeinkkel veszünk észre, de szépségüket értelmünkkel fogjuk fel. Hogy a szép lényegét érthetővé tegyék, az esztétiku­­sok a szép kimerítő definícióját igyekeznek megtalálni és arra törekszenek, hogy a nagyon szerteágazó, esz­­közeiben, anyagában és kifejezési módjában sokféle művészetet áttekinthető osztályozással az értelem be­­fogadására megkönnyítsék. Nagy általánosságban a művészeteket a következő* kép osztályozzák: 1. térbeli művészetek (artes plasticae): építészet, szobrászat, festészet; 2. időbeli művészetek (artes acusticae): zene és köl­­tészet; 3. vegyes művészetek (artes mimicae): tánc, rheto­­rika, színészet, stb., amihez mostanában még a néma és hangos filmet is számítják, mely kulturális és szépé­­szeti szempontból határozottan jelentős szerep betölté­­sére hivatott. Némely esztétikus a művészet osztályozásában két főcsoportot állapít meg: 1. a szorosan vett művészetet és 2. az iparművészet. Az elsőnek a tiszta esztétikai élvezet, a gyönyörköd­­tetés, a másodiknak, az iparművészetnek az ember gya­­korlati céljait szolgáló eszközök művészi formálása a célja. A sok rokoni, sőt egyező vonás ellenére a technika velejében elüt a szépművészettől. A szobrász, festő, építész örök értékek teremtésére törekedve, egyénisé­­gét vetíti alkotásaiba. Schlegel szerint: l'art pour l'art, a művészet önmagáért van, az iparművész viszont a technikai alkotásban tárgyi hatásra törekszik, újabb és újabb célkitűzéseknek megfelelően a folytonos haladás szolgálatában az idejét múlt művek helyett mindig újat és tökéletesebbet igyekszik alkotni. Míg tehát a szépművész csapongó fantáziájának, egyéniségének, eredetiségének, alkotó szellemének tel­­jes szabadságot követel, addig a mérnök műszaki fel* adatában a kedvező hatásfok biztosításával, a célszerű* séggel párosult formaszépségben keresi a helyes meg* oldást. A művészi alkotás annál szebb, megkapóbb, minél mélyebb a tartalma és esztétikai értelemben minél tet* szetősebb alakban jelentkezik; így van ez, mutatis mu­­tandis, a technikai alkotással is. Arányra nagyon hosszú ideig tartott, míg az eszté­­tikai szemlélet a technikai alkotásokra is kiterjedt, en­­nek oka abban rejlik, hogy az esztétikusok a műszaki alkotások szépségformáit és azok irányelveit nem ismerték el. A gépészeti esztétikának irodalma egyáltalán nem volt. A katedráról száműzték, tankönyvekben se híre, se hamva. A műszaki alkotások szépségéről való nézet és felfogás­­— ha ilyenről egyáltalában szó lehetett — teljesen elütő volt a maitól. Pedig Coudenhove—Kalergi szerint, ha még volna, aki kételkednék a technikai alko­­tások szépségében, annak is el kell némulnia a repülő*­gép láttán, vagy amidőn bámulatba ejti az óceánjáró hajó majesztetikus mozgása, avagy a gyorslokomotiv elegáns előretörése. De nemcsak a modern Coudenhove—Kalergi, hanem a klasszikus Greguss már idézett definíciója szerint is a szép technikai alkotás mindenben megfelel az eszté­­tika követelményeinek. Hiszen alig van mesterség, hivatás, melynél az igaz oly mértékben nyilatkoznék meg, mint a technikában. A mérnök, aki a fizika, a mechanika, a természet törvényei ellen vét, nem méltó hivatására; az ilyent a gyakorlat rendszerint szinte megbélyegzésszámba menő büntetéssel sújtja. A műszaki alkotások célja az emberiség javának elő­­mozdítása és a rabszolgaszerű munkától való megsza­­badítása. Az ősidőkben a technika az állat bőréből kivágott ruha, a szerszám, a fegyver készítésére szorítkozott, később a civilizáció kezdetén a föld megmunkálására, lakások építésére is áttért, majd a gyümölcsök tározá­­sát, a gabona őrlését fejlesztette ki, ugyanekkor a halá­­szat, vadászat tervszerű üzemmé vált. A vasút, a hajó, az autó, telefon, stb. azután az em­­bereket nagy egységekbe tömörítette, a civilizáció tel­­jesen kifejlődik, a technikai haladás egyre lüktetőbb lesz, de mindig az emberiség boldogítását és javát szol­­gálja. Technika és művészet sokkal közelebb állnak egy* máshoz, mint általában hiszik. A szabadon alkotó művészt egy alapgondolat, az idea vezérli, akár ecsettel, vésővel, vagy a hangok harmonikus összeegyeztetésével ad annak kifejezést. Kérdezem, vájjon a mérnök nem ilyen alapon mun­­kálkodik-e? Midőn kitűzött feladatát alkalmas anyag felhasználásával célszerű formába öntve oldja meg, Greguss definíciója­­— esztétikailag szép a jó tartalmat kifejező igazi forma — szerint művészit is alkot. A német Kunst szó a Körmendből származik. Ez a szóképzés is rávilágít az esztétika lényegére és alkal­­mat ad arra a következtetésre, hogy ha a mérnök a cél­­szerűségnek tökéletes kifejezést tud adni, akkor felada­­tát nemcsak műszaki értelemben oldotta meg helyesen, de művészi szempontból is szépet alkotott. A célszerű­­ségi alkotásnak is szépség a lelke. Az izig-vérig modern mérnök egyazon célt szolgáló, különböző, de egyformán jó szerkezeti megoldások közül az esztétikai szempontból legszebb megoldást vá­­lasztja. Nagyon téved, aki azt hiszi, hogy pusztán ízlés­­sel, vagy jószándékkal az esztétika mértéket megütő formák teremthetők. Nem! Ehhez speciális tehetség, művészi érzék szükséges, enélkül a legképzettebb mér­­nök sem fog igazán művészit alkotni. Annak ellenére, hogy a technika a szépművészettől lényegesen eltér, mégis vannak szorosan egymásra tar­­tozó benső vonatkozásaik, úgy, hogy a technikát is, mint teremtő alkotást, a művészetek közé kell soroz­­nunk, amit egyébként az utóbbi időben e témakörben kifejlesztett nagyszabású irodalom is bizonyít. Döntő bizonyíték*példa a nagy Lionardo da Vinci, korának legkiválóbb művésze és mérnöke, akinek mű­­szaki alkotásaiban nemcsak bravúros technikai kész* séget, hanem utolérhetetlen művészi inkarnációját is az egész művelt világ osztatlanul csodálja. Művei minden kézműves*munkától mentesek. Ezt azért kell kiemelnem, mert sajnos, még mindig vannak elegen, akik mérnöki munkát elfogultan tiszta kézműves munkának merészetnek minősíteni. Ez a ma­­radi felfogás volt az oka a művészet és a technika kö­­zötti mesterséges ellentét keletkezésének. Ezt kiváltó képen a géptechnikára és művelőjére, a gépészmérnökre húzták rá és azzal indokolták, hogy a gépek és alkotók

Next