A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 73. évfolyam (1939)

47-48. szám - Egyleti közlemények

328 A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye LXXIII. köt. 27—30. szám­. Ebben a korszakalkotó nagy átalakulásban, a motorosítás ugrásszerű előrehaladásában a franciák zsenialitása és a németek alapossága volt a két legerősebb tényező. Daimler, Benz, Peugeot, Panhard, Levassor, De Dion, Bouton, Renault, Diesel és a többi nagynevű technikus mellett ezer és ezernyi névtelen mérnöknek, szakmunkásnak, amatőr sportembe­reknek együttműködése, lépésről-lépésre leküzdve ezer és ezernyi nehézséget valósította meg az emberi kultúrának ezt a hatalmas művét, amelynek további fejlődését ezidőszerint még csak áttekinteni sem tudjuk. Ebből a munkából számaránya, kulturális felkészültsége és anyagi erőinek arányában részét a magyarság is iparko­dott kivenni. Csonka János, a most 88 éves korában elhúnyt kartársunk, egyletünknek 50 esztendőn át hűséges tagja volt az, aki ha­zánkban ennek az előretörésnek első rajvonalában lelkesen küzdött és a magyar érdekeket diadalra is vitte. Az alföldi, színmagyar őseitől, messze földön híres vizimalom-építő, vas­műves apáitól átöröklött technikus érzékénél fogva idejében meglátta és felismerte mind a belső elégésű motor lényegét, fejlődésképességét és jövőbeli beláthatatlan nemzetgazdasági jelentőségét, mind pedig a gépműhelyi munka tökéletesíté­sének szükségességét. Ő volt az első, aki rajongó lelkével szakmájának fanatikus szeretetével, minden erejének a leg­végsőkig való megfeszítésével dolgozott ezen a területen és külföldi viszonylatokban is elvi jelentőségű újításokat hozott létre és aki ezzel a munkájával a magyar felső technikai ok­tatás és a magyar gépipar szolgálatában fel sem becsülhető érdemeket szerzett. Tanulmányainak befejezte, majd két esztendei vasúti mű­szaki szolgálat után külföldön, Bécsben, Zürichben, Párisban, végül Londonban gyakorlatban tanulmányozta az abban az időben rohamos fejlődésnek indult precíziós gépműhelyi mun­kát s különösen Párisban, a gépészeti újításoknak ebben a szellemi centrumában fogékony lelke igen mély, egész életére kiható benyomásokat nyert. Haza érkezve a Mű­gyetemen felállított tanműhely vezetését bízták rá. Nagyszerű képessé­geivel, értékes korszerű praxisával valóban a legmegfelelőbb ember került a neki legmegfelelőbb munkahelyre. Csonka János volt az, aki a gépgyártás forradalmi át­alakulásának küszöbén nem csak szóval hirdette, hanem a gyakorlatban valósággal is beigazolta, hogy a korszerű mű­helyvezetésre az empiria nem elegendő, hanem arra a tech­nikai tudományokkal szilárdan megalapozott, speciális felké­szültség elengedhetetlenül szükséges. Annak, hogy a gépipar mind a technikai használhatóság, mind pedig az ár tekinte­tében is versenyképes árut tudjon produkálni és hogy gyárt­mányaival helyét az egész világversenyben is megállhassa, a műhelyi munka precizitása elengedhetetlen követelmény. Ezt ott, ahol arra valósággal szükség van, még szinte az abszolút precizitásig is erőszakolni kell. Rámutatott a szabatos műhelyi kalkuláció elengedhetetlen szükségességére, annak sokszor a vállalatra nézve sorsdöntő fontosságára. Hangoztatta, hogy a gépészmérnöknek nem csupán a rajzasztal, nem is az író­asztal az egyedülálló munkaterülete, hanem tudása érvénye­sítésének határtalan területe a gyártás, az üzem szervezése, a­mi alapja a vállalkozás prosperitásának. Mindezeket a fiatal, fogékony lelkű gépészmérnök-hallgatók lelkébe gyakorlati úton vitte bele és pedig még abban az időben, amikor ezek a tanok újak, ismeretlenek voltak, amikor a gépészmérnököt a műhelyi személyzet rossz szemmel nézte és bizalmatlan­sággal fogadta a műhelyben. Mindezek a tanok ma közismertek, természetesek, ma­guktól értendők, sőt minden részletükben tudományosan is fel vannak dolgozva. Ma már a gépműhelyi tanait szakmun­kásság is tudja, átérzi, hogy kvalifikált munkájuknak irá­nyítására és ellenőrzésére a gépészmérnöki szaktudás elenged­hetetlen, és hogy csupán az ő együttműködésükkel lehet kész eredményeket elérni. Csonka János 50 esztendős munkássá­gának értéke épen abban van, hogy ezt az átalakulást ő kez­deményezte, évtizedeken át szorgalmazta és végül meg is va­lósította. Csonka János a műegyetemi oktatás szolgálatában a mű­helyi gyakorlatokon túlmenően is nagy értékű munkásságot fejtett ki. Abban, hogy Műegyetemünk gépészeti oktatása el­érhette, sőt bizonyos részleteiben túl is szárnyalhatta még a nevesebb külföldi Műegyetemek oktatásának magas színvo­nalát is, továbbá abban, hogy Rejtő Sándorunk, Bánki Do­nátunk európai viszonylatban is kimagasló eredményeket tudott felmutatni, Csonka Jánosnak is érdemi része volt. Az ő műhelyéből kikerült anyagvizsgáló gépek, amelyeknek egyes, még 50 éves példányai is. Műegyetemünkön és más intézményeinkben is még mindig használatban vannak, a Rejtő-féle, elvi tekintetben a legtökéletesebb szövet­szakító gépek és egyebek, az idők során felszínre került külföldi anyagvizsgálati gépek sorozatában méltó helyet foglalnak el. Csonka János az ő fejlett, a legnehezebb feladatok megoldá­sára is képes műhelyével, megadta a lehetőséget ahhoz, hogy a Műegyetem érdekelt tanszékei kutató kísérleteikkel teljes sikert érjenek el. Csonka lelkiségét azonban a benzinmotor kifejlesztésének gondolata töltötte el. Ezen a területen Bánki Donáttal együtt­működve, egyidőben dolgozott a legelső német és francia út­törőkkel. Nemzeti hiúság nélkül merjük kimondani, hogy semmiben sem maradt el ezek mögött, sőt a legnehezebb problémák megoldásában meg is előzte őket, így pl. motorait kezdettől fogva, amikor még Ottó is tolótyúkkal kínlódott, ő már szelepekkel készítette! Zárt forgattyúházat épített akkor, amikor még Ottó 1893-ban is a nyitott forgattyúháznál tartott. A kompressziótér szűkítésének kedvező hatását mind a motor teljesítményére, mind benzinfogyasztására szintén függetlenül a külföldi kutatóktól, maga kísérletezte ki. Ezt a nagyjelen­tőségű elvet azután Bánki tisztázta és tökéletesítette. A ben­zinmotor legnehezebb problémáját, a karburációt szintén tel­jesen függetlenül a német és francia kutatóktól, Bánki Do­náttal együtt még akkor oldották meg, amikor még a külföld csak az elvére teljesen hibás felületi karburátoroknál tartott. Egyik Múzeum-körúti virágárus kezében meglátták a virág­permetező fúvókát s ez megadta az impulzust nekik a be­fecskendező karburátor elvének felismerésére és sikeres gya­korlati megvalósítására. Azóta a karburációnak ezt és csakis ezt az elvét használja az egész világ. De ebből a feltalálók­nak a szabadalmi díjak befizetésének elmulasztása folytán sem anyagi, a külföldi szakemberek sovinizmusa folytán pedig még erkölcsi hasznuk sem származott. Magyar sors, hogy a külföldi szakirodalom a magyar géniuszt még ettől a dicsősé­gétől is elütötte, amennyiben a befecskendező karburátor elvé­nek feltalálását tévesen Daimlernek, illetve Maibachnak tulajdonítja. Mindezek együttvéve azt eredményezték, hogy a Bánki— Csonka-féle benzinmotor a működési elvek, a konstrukció, a műhelyi kivitel tekintetében éppen úgy, mint a gyakorlati használhatóság, a fajlagos teljesítmény és a benzinfogyasz­tás tekintetében is megelőzte a korát és semmivel sem maradt el a nagy anyagi és szellemi tőkével, kiterjedt piacnak dol­gozó nagy német gyárak típusai mögött. Csonkának ez a speciális felkészültsége szinte predeszti­nálta őt a magyar autógyártás úttörő munkálataira. Már 1900-ban szállított a M. Kir. Postának levélgyűjtő motoros tricikliket, amelek 25 évig becsülettel szolgálták a postát és amelyekk°l a M. Kir. Posta megelőzte a nagy nyugati álla­mokat. 1905-ben ugyancsak a M. Kir. Postának saját konstruk­ciójú postaautókat szállított, amelyek teljesen kiforrott, kor­szerű típusoknak bizonyultak. Ezek gyártását később a Rökk István gépgyára és részben a Győri Vagongyár vette át. Személyautójának gyártási jogát pedig a Magyar Általános Gépgyár szerezte meg. Csonka János verejtékesen megmunkált talajba jó magot vetett, vetései megbokrosodtak. Nehéz és hosszú munkája be­fejeztével itt hagyott bennünket, de szelleme, tanításai, példa­adása tovább is táplálni fogja a nehezen küzdő magyar ipar fejlődését. Emlékét elsősorban mi, magyar gépészmérnökök és szakmunkásaink szívünkbe zárva fogjuk őrizni. Ordódy János: Egyleti közlemények. SZEMÉLYI HÍR. A m. kir. földmívelésügyi miniszter november 1-ével Goda László kir. főmérnök tagtársunkat a munkácsi m. kir. kultúr­mérnöki hivatal vezetésével megbízta. TERVPÁLYÁZATI EREDMÉNYEK. A békéscsabai közvágóhíd nyilvános tervpályázatán I. díjat nyert: Szabó István (Cegléd). II. díjat nyert: Králik László—Farkass Sándor. Megvételt nyertek: Markó József (Vác),Misley Sándor. A kiadásért felelős: Dr. Frohner József. Stádium Sajtóvállalat, Budapest, V., Honvéd­ utca 10. Felelős: Győry Aladár igazgató.

Next