A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 78. évfolyam (1944)
1. szám - Ruzitska Lajos: A budapesti nagyvasúti pályaudvarok rendezésének kérdése II.
A budapesti nagyvasúti pályaudvarok rendezésének kérdése. A Magyar Mérnök- és É Építész-Egylet Közlönye A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet kiküldött,jei a jegyzőkönyvbe a következők felvételét kérik. Az Egylet út-, vasút- és hídépítési szakosztálya 1. év június hó 10-én tartott ülésén a legnagyobb örömrrel fogadta a Minisztérium megküldött tervét, mert ezáltal a 42 év óta tárgyalt kérdés végre tényleges hivatalos terv alapján döntésre érhet. Az Egylet mindig csak általános elvek megállapítására szorítkozott, és ilyeneket foglal magában az 1901/2-ben tartott nagyszabású pályaudvari értekezletének Határozata is. Ugyanilyen általános értelemben megelégedéssel fogadja a Minisztérium által készített mostani — a kérdést minden tekintetben megoldani akaró, átfődő — tervet is. Az Egylet kiküldöttjei azonban mindig csak saját legjobb felfogásukat és véleményüket nyilvánít, ennek megfelelően kérik következő véleményük felét. "»rebocsátva, hogy a vasút általános elrendelni«»"» területre a fólak és kivitelre alkamélypályaudvar helyét tartják kifogásolhatónak az alábbi okokból: a) a távolsági forgalmat a város belterületén — legalább részben — földalatt kell átvezetni; b) az utasokat a város különböző pontjain ezáltal szét lehet osztani, illetve összegyűjteni, ami mind az utasok kényelme, mind a nagyvárosi személyforgalom szempontjából fontos közérdek; c) a városon átvezető vonal tényleg minden irányban átmenetet biztosítson, ezzel összefüggően a személyvonati szerelőpályaudvarokat a város két ellenkező irányú szélén kell elhelyezni; d) a távolsági és környéki forgalom teljes elválasztását — úgy, amint az a terven is fel van tüntetve — helyesnek tartják. Ezen általános elvek alapján a központi személypályaudvarnak a felemelt ceglédi vonalon, az Andrássy út és Thököly út között, a Városliget mögött elhelyezését elfogadhatatlannak tartják, mert azon a közönség érdekei szempontjából, sem városrendezési okból, sem forgalmi és vasútüzemi okokból nem megfelelő. Mivel a Városliget mögötti ezt az ellene?^' sem » hivatms leírás, sem a szóbeli köv / - '^--xmit távol* megsze 1. ábra. A M. Kir. Kereskedelem- és Közlekedésügyi Minisztérium terve a budapesti nagyvasúti közlekedés átalakítására.