A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet Közlönye 78. évfolyam (1944)

1. szám - Ruzitska Lajos: A budapesti nagyvasúti pályaudvarok rendezésének kérdése II.

A budapesti nagyvasúti pályaudvarok rendezésének kérdése. A Magyar Mérnök- és É Építész-Egylet Közlönye A Magyar Mérnök- és Építész-Egylet kiküldött­,­jei a jegyzőkönyvbe a következők felvételét kérik. Az Egylet út-, vasút- és hídépítési szakosztálya 1. év június hó 10-én tartott ülésén a legnagyobb örömrr­el fogadta a Minisztérium megküldött tervét, mert ezáltal a 42 év óta tárgyalt kérdés végre tényleges hivatalos terv alapján­­ döntésre érhet. Az Egylet mindig csak általános elvek megálla­pítására szorítkozott, és ilyeneket foglal magában az 1901/2-ben tartott nagyszabású pályaudvari értekez­letének Határozata is. Ugyanilyen általános értelemben megelégedéssel fogadja a Minisztérium által készített mostani — a kérdést minden tekintetben megoldani akaró, átfődő — tervet is. Az Egylet kiküldöttjei azonban mindig csak sa­ját legjobb felfogásukat és véleményüket nyilvánít­, ennek megfelelően kérik következő véleményük felét. "»rebocsátva, hogy a vasút általános elrende­lni­«»"» területre a fólak és kivitelre alka­­mélypályaudvar helyét tartják kifogásolhatónak az alábbi okokból: a) a távolsági forgalmat a város belterületén — legalább részben — földalatt kell átvezetni; b) az utasokat a város különböző pontjain ezál­tal szét lehet osztani, illetve összegyűjteni, ami mind az utasok kényelme, mind a nagyvárosi személyfor­galom szempontjából fontos közérdek; c) a városon átvezető vonal tényleg minden irányban átmenetet biztosítson, ezzel összefüggően a személyvonati szerelőpályaudvarokat a város két ellen­kező irányú szélén kell elhelyezni; d) a távolsági és környéki forgalom teljes elvá­lasztását — úgy, amint az a terven is fel van tün­tetve — helyesnek tartják. Ezen általános elvek alapján a központi személy­pályaudvarnak a felemelt ceglédi vonalon, az And­rássy­ út és Thököly­ út között, a Városliget mögött­ elhelyezését elfogadhatatlannak tartják, mert az­o­­n a közönség érdekei szempontjából, sem városrende­zési okból, sem forgalmi és vasútüzemi okokból nem megfelelő. Mivel a Városliget mögötti ezt az el­lene?^' sem » hivatm­s leírás, sem a szóbeli köv / - '^--xmit távol* meg­sze­ 1. ábra. A M. Kir. Kereskedelem- és Közlekedésügyi Minisztérium terve a budapesti nagyvasúti közlekedés átalakítására.

Next