Magyar Mezőgazdaság, 2018. április-június (73. évfolyam, 14-26. szám)

2018-06-27 / 26. szám

az ország több termelőjéhez el­juttatnak. Az így összegyűjtött tapasztalok birtokában állt a vállalat a minőségi durumbúza­­termelést, -kereskedelmet és -feldolgozást összefogó szerve­ződés élére. Az elemzések azt mutatják, hogy a nemzetközi pi­acokon keresett a durumbúza, ha nagy mennyiségben, homo­gén, kiváló minőségben tudják szállítani. Ezeknek a feltételek­nek csak szervezett keretek kö­zött lehet megfelelni, amit a du­­rumbúza-vertikum meghatáro­zó, a termékpályát az alap­anyag-termeléstől a végső fo­gyasztási cikk gyártásáig lefedő szereplőkből alakult EMDTR felvállal, mondta el Neumann József. A szakmai irányítást kül­ső szakértők bevonásával vég­zik, akik az agrotechnika, a nö­vényvédelem, a tápanyag­utánpótlás, a nemzetközi keres­kedelem és a marketing terüle­tének elismert szaktekintélyei. Ezt a fajtajavító nemesítésre is szeretnék majd kiterjeszteni. Az EMDTR a nemzetközi kö­vetelményeknek célorientált gazdálkodással, magas szintű infrastruktúrával, egységes, de termőhelyre szabott technoló­giákkal, nagy hozamú, stabil minőségű fajtákkal kíván meg­felelni. A minőségbiztosítási rendszer fenntartása, a nyo­mon követhetőség biztosítása, kereskedelmi értékkel rendel­kező igazolások kiállítása meg­alapozhatja egy márkavédjegy, egy brand kialakítását, hangsú­lyozta a szakember. A durumbúza-termesztés­­nek van jövője, de csak szerve­zetten, szakszerűen, rendszer­­szerűen és hosszú távon lehet eredményes. Neumann József hangsúlyozta, hogy az EMDTR nem egy olyan termeltetési rendszer, amely nagyban függ a hazai és a külföldi feldolgo­zóktól, hanem a teljes vertiku­mot átfogó, önkéntes alapon, kényszerek nélkül működő ter­melési rendszer. A vállalkozás­nak az a célja, hogy a búzater­melésnek ezen a részterületén létrehozzanak egy nemzetközi­leg elfogadott márkát, a ma­gyar durumbúzát. Az EMDTR szerepet vállal az egészséges táplálkozás népszerűsítésében is, amiben a hal, a zöldség, és a gyümölcs mellett a durumbú­­zából készült tésztaféléknek is helye van. Fórián Zoltán, az Erste Bank agrárszakértője arra hívta fel a figyelmet, hogy „ki kell lépni a nyomvályúból", és kis orszá­gunkban árérzékeny tömegter­mékek helyett a specialitásokra kell koncentrálnunk. A durum­búza a világ búzatermelésének 5-8 százalékát teszi ki, és ennek is csak az egyötöde kerül a vi­lágpiacra. Árszintje folyamato­san az aestivum búzáé és a ku­koricáé fölött van, de erősen függ az észak-amerikai, főleg a kanadai termeléstől. Az Európai Unió nettó importőr durumbú­­zából. A legnagyobb európai durumfogyasztó Olaszország, de ott csak a felhasználás 60 százalékát termelik meg. A még magasabb árszínvonalú bio­durumbúza aránya ezen belül 10 százalék náluk. Magyarországon látványo­san nő a durumbúza-termesztő terület. Tavaly 34 ezer hektáron 157 ezer tonnát termeltünk be­lőle, 4,7 tonnás termésátalag­­gal. Ebből 138 ezer tonna körü­li mennyiséget exportáltunk, 3,3 tonna volt az import. Az Erste Agrárkompetencia Köz­pont előrejelzései szerint 2025- re a durumbúza termőterülete 50 ezer hektárra, termésátlaga 5,3 tonnára, ezáltal a teljes éves termés 260-265 ezer tonnára nőhet. A durumbúza piaca stabil, a termelés növelésnek tehát van tere. Bár a durum termelési költsége 10 százalékkal maga­sabb a hagyományos búzáé­nál, a felvásárlási ára 30 száza­lékkal több, és középtávon sta­bil. Kereslete folyamatosan nő, kül- és belföldön egyaránt. Jól illeszkedik az öko- és az egész­ségtudatos trendbe, így a biotermelés, valamint a külön­leges minőségű (pl. a nagy amilóztartalmú, a lágy vagy a bíbor durum) fajták termelése pluszjövedelmet hozhat a ter­melőjének. Az egységes, ki­egyenlítetten jó minőség érde­kében fontos a termelés integ­rálása, amiben az Első Magyar Durumbúza-termelési Rend­szer a zászlóvivő, mondta Fóri­án Zoltán. Köves András marketing­­szakértő azt hangsúlyozta, hogy a magyar durumbúzára brandet lehet építeni. Bár ennek admi­nisztratív követelményrendsze­re igen bonyolult, de érdemes lépni ez ügyben, különösen egy termelési rendszernek. A jövő­ben ugyanis az áruházak polca­in csak saját márkás termékek és márkák lesznek, a köztes, a kommersz termékek eltűnnek. Minél jobban megkülönböztet­­hetővé kell tenni a termékünket annak érdekében, hogy a fo­gyasztó számára értéket jelent­sen. Egy másik termékkategóri­ával szerzett tapasztalatok sze­rint a kommunikációval jól megtámogatott, jól hangzó márkanevű, legendákkal, szto­rikkal körbebástyázott terméke­kért akár 25 százalékkal többet is hajlandók fizetni a fogyasz­tók, mint egy semleges termé­kért. Köves András hangsúlyoz­ta, hogy a kommerszdömping elől csak az igényes piacnak szánt, nagy hozzáadott értékkel rendelkező termények irányába lehet menekülni. PAP EDINA A szántóföldi bemutatón idén először láthattunk 14 fajtával beállított fajtakísérletet Fórián Zoltán: 2025-re magyar durumbúza termőterü­­­lete 50 ezer hektárra, a ter­mésátlaga 5,3 tonnára nőhet Köves András: a magyar durumbúzára lehet brandet építeni 2018. JÚNIUS 27. ♦ MAGYAR MEZŐGAZDASÁG

Next