Magyar Mezőgazdaság, 2018. április-június (73. évfolyam, 14-26. szám)
2018-06-27 / 26. szám
4. oldal 2018 június GÉPESÍTÉS már csak 6-7 másodpercet vesz igénybe. Ennél is kisebb (4-5 s) a John Deere 960-as bálázó bálakirakási ideje, ami a könnyűszerkezetes, gyors nyitású, harmonikaszerű kamraajtójának és az 5-5 centiméterrel kifelé elmozduló bálakamra-oldalfalaknak köszönhető. A bálázógépek teljesítmények növelését, a bálakészítés idejének lerövidítését segíti elő a traktor vezetőfülkéjéből ISOBUS-on keresztül történő vezérlésük, és ellenőrzésük is. Több gyártó ajánl a bálázáihoz a traktor sebességét és a bálázó áteresztőképességét összehangoló automatikus szabályzókat, amelyekkel a lehető legnagyobb teljesítmény érhető el. A folyamatos üzemeltetésű, megállás nélkül dolgozó bálázókkal tovább fokozható a bálázási teljesítmény, akár 25-30 százalékkal is nagyobb lehet, mint a hagyományosoké. A „non-stop” üzemű hengerbálázó konstrukciókat is az hívta életre, hogy a bálázónak ne kelljen megállnia a kötözéshez és bálakirakáshoz, azaz a bálázó teljes produktív idejét bálakészítéssel töltse. Jelenleg négy neves bálázógép-gyártó rendelkezik folyamatos üzemű hengerbálázóval. A Krone cég Ultima CF 155 XC típusjelű, változó kamraméretű, automata hengeres bálázójával, amely bálacsomagolóval összeépítve akár 50 százalékkal több bálát képes elkészíteni óránként, mint a szakaszos üzemű, hálós kötözésű márkatársai. A nagy teljesítményű rendfelszedővel és szeletelős csillagrotorral felszerelt bálázó, a rotor és a bálakamra között alsó- és felső szalaggal behatárolt táguló előtárolóval (puffer) rendelkezik, amely a kész bála kötözésének és kirakásának idejére képes befogadni a szálasanyagot, majd a bálakamra kiürítése után a pufferolt szálastakarmányt automatikusan a kamrába juttatni, így nem kell a bálázóval a kötözéshez megállni. A gép ráépített bálacsomagolóval is rendelkezik. A bálázógépnek a vontató traktorral összehangolt üzeméről ISOBUS adatátvitel és TIMS (Traktor-Implement-Management-System) gondoskodik. A Vicon FastBase non-stop hengerbálázó az előzőtől merőben eltérő konstrukció. A nagy teljesítmény hengerbálázók fejlesztésében érvényesülő tendenciák • Nagyobb munkaszélességű rendfelszedő • Nagyobb munkasebesség • Nagy átmérőjű adagoló rotor • Változtatható késszámú szeletelő • Biztonsági dobfenék kialakítás • Automatikus vezérlésű bálaképzés • Alternatív kötözési megoldások • Rövid idejű bálakötözés és bálakirakás • Bálacsomagoló rákapcsolás, egybeépítés • Bálagyűjtő szerelvények kapcsolása nyit, akár 25 darab szeletelőkéssel felszerelhető SFS (Super Feed System) adagoló csillagrotorral rendelke ző, dobos sodró rendszerű, fixkamrás bálázó két, egymással összeköttetésben álló bálakamrából épül fel. A bála készítése a 11 tömörítődobbal dolgozó előkamrában kezdődik, mialatt az előzőleg elkészült bálát a 13 dobos főkamrában bekötözi a gép. Az előkamrában 80-85 cm átmérővel elkészült bála automatikusan a főkamrába jut és egy szabályozó egység egyidejűleg a szálasanyag áramlást is átváltja a főkamra irányába. A bála a végleges (1,25-1,27 m) átmérőre a főkamrában készül el, majd a kötözés megkezdése előtt a szálasanyag áramlása áttevődik az előkamra irányába. A Vicon FastBase alapgép egy bölcsős kiképzésű bálacsomagolóval összeépített változatban is készül. A gyors működésű, könnyű- és helytakarékos konstrukció sajátossága, hogy vízszintesen elhelyezett fóliatekercsekkel és forgókarokkal dolgozik. A Vermeer cég által kifejlesztett és a Lely-Welger cég által átvett CB (Continuous Baling) koncepció az alapja a Lely Contiouous BS variokamrás, hevederes (egy darab széles gumiszalagos) non-stop körbálázónak. A bála a gép kamrájában két lépcsőben készül el úgy, hogy az extra (22 m) hosszúságú, 16 darab vezető- és feszítőgörgőn átfutó heveder egy időben két bála megformázására képes. A bálakészítés megindulásakor az adagoló csillagrotor mögötti kamrarészben kezdődik a bálamag képzése és a formázás mindaddig tart, amíg az előtte készült bála hálós kötözése és kilökése zajlik, majd a heveder átrendeződése után a kamra mérete fokozatosan növekszik, amíg a bála el nem éri a végleges átmérőjét. Az egyenként a tarlóra rendezetlenül, különböző távolságokban (szétszórva) kihelyezett hengerbálák megközelítése és begyűjtése (manipulálása) a rakodógépeknek és a szállítójárműveknek, de a traktorral üzemeltetett automata bálagyűjtő kocsiknak is jelentős útszakaszok bejárásával és többletráfordítással (munkaidő, üzemanyag) jár. Emellett nem elhanyagolható szempont az ezzel járó talajtömörítés, illetve a telepített pillangósok esetében a tarló károsításának mérséklése sem. Erre fejlesztettek ki néhányan a hengerbálázókhoz kapcsolható bálagyűjtő berendezést (bálaakkumulátort), bálagyűjtő és -csoportosító szerelvényt. Ilyen mások mellett a John Deere hengerbálázóihoz kialakított, három darab hengeres nagybála