Magyar Mezőgazdaság, 2018. április-június (73. évfolyam, 14-26. szám)
2018-06-27 / 26. szám
12. oldal HAZAI FEJLESZTÉS 2018. június BÁLA SZÁLLÍTÁS GYORSAN, HATÉKONYAN Ma már a világ egyik legnagyobb pótkocsigyártójának tekinthető német Fliegl cég éppen 25 éve hozta létre Abdán, a volt Mezőgép Vállalat (egykori Rekard gyáregység) telepén, az ottani szakembergárdára alapozva, magyarországi leányvállalatát. A Fliegl Abda Gépgyártó Kft. mezőgazdasági- és közúti pótkocsik mellett egyéb gépeket, részegységeket, mezőgazdasági eszközöket, valamint adaptereket gyárt a hazai és a nemzetközi piacra egyaránt. Az immár jelentős hazai mezőgépgyártónak számító nyugat-magyarországi nagyvállalat évek óta vezeti a magyar mezőgazdasági pótkocsi piacot, az elmúlt évben 17,4 százalékos részesedéssel lett első mintegy 75 márka versenyében. Tevékenységi körükben kiemelt szerep jut a gyártmányfejlesztésnek is, innovációs munkájukat több szakmai elismerés fémjelzi. Tavaly az ADS-60 letolós szervestrágya-szórójuk elnyerte Az Év Magyar Mezőgépe 2017 díjat, idén pedig az AGROmashEXPO Hazai Termékfejlesztési Díját kapta meg a logisztika kategóriában az új DPW-210 BL Profi bála szállító pótkocsijuk. Mint minden mezőgazdasági terményt, úgy a különböző bálákat is el kell szállítani a szántóföldről a tárolás, illetve a felhasználás helyszínére. Ehhez legalkalmasabbak az alacsony építésű, minél nagyobb rakfelületű, speciális kialakítású bálaszállító pótkocsik. A Fliegl Abda Kft. magyar szakgárdája a korábbi DPW-180 típusjelű bálaszállítójuk alapos továbbfejlesztésével alakította ki a talajon is jól mozgó, a közúti közlekedés szabályainak is megfelelő, ugyanakkor a lehető legtöbb bálát szállítani képes, nagy teherbírású, traktorvontatású, DPW-210 BL Profi típusjelű, korszerű bálaszállító pótkocsit. A 21 tonna össztömegű, háromtengelyes, fixplatós, nehéz pótkocsinak minősülő haszonjármű parabola laprugós alváza, a 3,5 mm vastag, csúszásmentes padlólemezzel borított platója és a bálatámasztó keretei a korrózió elleni védelemre tekintettel horganyzott felületűek. Vonóháromszöge erősített golyóskoszorún keresztül kapcsolódik az alvázhoz. A plató hossza 9900 mm. A 385/65-R22,5 méretű gumiabroncsokkal felszerelt futóműve és a kétvezetékes, automata fékerő-szabályozás (ABS) légfékrendszere lehetővé teszi közúton akár 40 km/h-s haladást is. Az EU-s irányelveknek megfelelően, hátul aláfutás gátlóval is ellátták. Az újszerű mezőgazdasági jármű különlegessége a rakományrögzítésre - a nehézkes, időigényes lekötözés helyett kidolgozott hidraulikus mozgatású bálarögzítő oldalkeretek. A henger- és hasábbálákhoz egyaránt használható megoldásnál elsőrangú szempont volt a biztonság, de fontos szerepet játszott a könnyű kezelhetőség és az üzembiztos működés. A homlok- és hátoldalra erősített T-alakú tartóoszlopokon elmozduló, nagy felületű, rácsos szerkezetű jobb- illetve baloldali rakományrögzítő-keret lefelé záródva biztonságosan tartja meg a két sorban egymáson elhelyezhető bálákat (a bálaátmérőtől függően akár 20 darab hengerbálát is). A keretek gyorsan és egyszerűen nyílnak-záródnak. A DPW-210 BL Profi bálaszállító pótkocsi főbb műszaki adatai A szabadalmaztatott rögzítő rendszer alkalmazásával a napi szállítóteljesítmény akár harmadával is növelhető. Ennyivel lehet jobb a munkaerő hatékonyság is. Ezekre a bálaszállító pótkocsikra is adaptálhatók a Fliegl legújabb fedélzeti elektronikai eszközei, az úgynevezett „beacon” (világítótorony) szisztémán alapuló Tracker járműfelismerő és a Counter HD rakományszámláló rendszerek. Előbbi használatával a többi között nyomon követhető a kocsik útiránya, a másikkal a traktorvezető például figyelemmel kísérheti a szállításban megtett fordulók és az elszállított bálarakományok számát. Egyre többen felismerik, hogy szükség van a betakarítás gépei között a bálaszállító pótkocsikra is a gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb munkavégzés érdekében. Remélhetőleg a gazdálkodók, mezőgazdasági vállalkozók ezt a hazai fejlesztésű terméket gépbeszerzéseiknél előnyben részesítik a jövőben. Antos Gábor Megnevezés Érték Össztömeg (t) 21 Teherbírás (t) 16 Rakfelület hossza (m) 9,9 Rakfelület szélessége (m) 2,5 Rakfelület-szint magassága (m) 1,2 Gumiabroncs méret 385/65 R22 Minimális teljesítményigény 66/90 kW/LE