Magyar Mezőgazdaság, 2018. április-június (73. évfolyam, 14-26. szám)
2018-06-27 / 26. szám
Magyar Juhászat 2018/6 Spanyol-magyar együttműködés: sikeres EU-s bárány- és gidahús-promóciós program A juhhús- és a kecskehúsfogyasztás és -termelés nem tartozik a legsikeresebb ágazatok közé az EU-ban, sem Spanyolországban sem Magyarországon. Éppen ezért nagy jelentőségű az az esemény, amelyre Madridban került sor. Az EU nagy hangsúlyt fektetett a mezőgazdasági termékek promóciójára 2017-ben kiírt, az EU belső piacait megcélzó, több tagállamot magába foglaló, multi típusú pályázatokra. A 2017. évi kiírásban három juhhús-promóciós pályázatot hirdettek ki nyertesként az EU szakértői: egy single (egyetlen ország által benyújtott) pályázatot, amelyet Spanyolország nyert el, és két multi típusú pályázatot. Utóbbiak közül az egyiket Franciaország, Írország és az Egyesült Királyság, a másikat pedig Spanyolország és Magyarország együttműködése nyerte el. 2018. május 31-én, Madridban a spanyol Mezőgazdasági, Halászati Élelmezésügyi és Környezetügyi Minisztérium helyettes államtitkára, Fernando Burgaz felszólalásával mutatták be a spanyol juh és kecske szakmaközi szervezet (INTEROVIC), valamint a magyar Juh Terméktanács közös pályázatának eredményeként Spanyolországban június 1-jén elindított, európai uniós társfinanszírozású juh- és kecskehúsfogyasztás-népszerűsítő kampányt. A Juh Terméktanácsot Bátor Árpád elnökhelyettes és Dr. Kukovics Sándor ügyvezető igazgató képviselték. A rendezvényen felszólalt az INTEROVIC igazgatója, Tomas Rodriguez, az INTEROVIC elnöke, Francisco Manen, az EU DG AGRI Állati Termék Osztályának vezetője, Luis Carazo, valamint a Juh Terméktanács elnökhelyettese, Bátor Árpád. A programon több, mint száz fő vett részt, részben a szakmából, nagyobbrészt pedig a médiából (beleértve TV-csatornákat is). Rövid előadás hangzott el a juh- és kecskeágazat állatorvosi vonatkozásairól, valamint a juh- és kecskehús elkészítésének lehetőségeiről, és a gasztronómiában betölthető-betöltendő helyéről is. Az előadások közül a meghatározóak lényegét mutatjuk be. Fernando Burgaz bevezető előadásában azt hangoztatta, hogy a spanyol mezőgazdaságban milyen jelentős szerepet játszik a juh- és a kecskeágazat, amelyek az élő állatok és kerülhessenek az EU piacán a saját termelésű termékek a nagyon olcsón ide kerülő, főleg új-zélandi importtal szemben. Különösen nagy jelentőségűnek minősítette azt a folyamatot, melynek keretében az EU két szélén elhelyezkedő juhtenyésztő ország megtalálta az együttműködéshez vezető utat, és sikeres pályázatot nyújtott be az EU-hoz,e termékek közös promóciójának támogatásához. Tomás Rodrigez előadásában külön is hangsúlyozta, hogy az elmúlt kevesebb, mint 10 évben több, mint 5 millióval esett vissza a juhállomány, és ezzel párhuzamosan felére a zuhant vissza az egy főre jutó juh- (1,84 kg/ fő/év) és kecskehúsfogyasztás (0,16 kg/fő/év) az országban. A fogyasztáscsökkenés megállításában rendkívüli jelentősége van a magyar Juh Terméktanáccsal együttműködve elnyert promóciós pályázatnak. Francisco Marcen áttekintést adott a Spanyolországban megvalósítani kívánt programrészről. Eszerint a kampány a tejesbárány-, a bárány- és kecskegida-fogyasztás fellendítésére koncentrál. Elsősorban a juh- és kecskehúshoz kapcsolódó negatív fogyasztói beidegződéseken kíván változtatni, és ezáltal a mindennapok részévé kívánja tenni e húsok fogyasztását, ami lehetővé teszi az utóbbi időben folyamatosan csökkenő termelés növelését, a hús kivitelével nem elhanyagolható exportbevételhez juttatják a nemzetgazdaságot, és a hazai húsfogyasztás egyik alapját jelentik. Luis Carazo előadásában kihangsúlyozta a mezőgazdasági termékek, így a juhhús és kecskehús EU-támogatással megvalósuló promóciója lehetőséget ad arra, hogy az EU egyre inkább városiasodó lakossága közelebb kerüljön e termékek ismeretéhez és fogyasztásához, és ezzel kedvezőbb helyzetbe Francisco Paco Marcén Bosque, az INTEROVIC elnöke és Bátor Árpád, a Juh Terméktanács elnökhelyettese közleményt írt alá a közös program megvalósításáról Az esemény résztvevői balról jobbra: Tomás Rodriguez (ügyvezető igazgató, INTEROVIC), Francisco Manen (elnök, INTEROVIC), Luiz Carazo (az EU DG AGRI Állati Termék Osztályának vezetője), Fernando Burgaz (a spanyol Mezőgazdasági, Halászati Élelmezésügyi és Környezetügyi Minisztérium helyettes államtitkára), Győri Enikő (Magyarország madridi nagykövete), Bátor Árpád (elnökhelyettes, Juh Terméktanács), Dr. Kukovics Sándor (ügyvezető igazgató, Juh Terméktanács) 2