Magyar Mezőgazdaság, 2018. április-június (73. évfolyam, 14-26. szám)
2018-06-27 / 26. szám
Magyar Juhászat 2018/6 Ez az új megközelítés túlmutat az egyszerű népszerűsítésen, mert legfőbb üzenete a juh- és kecsketartás mint fenntartható állattenyésztési ágazat bemutatása, amelyek hozzájárulnak a vidéki területek fennmaradásához. Ezért Spanyolországban a környezeti előnyök bemutatására összpontosítják a kampányt: a juh- és kecsketenyésztés hatékony eszköz a tűzvédelemben, fenntartja a vidéki környezetet, hozzájárul az éghajlatváltozás megfékezéséhez és az ökológiai sokféleség növeléséhez. A kampány a vendéglátóhelyek és a kiskereskedelmi láncok segítségével igyekszik bemutatni a juh-és kecskehús új felhasználási módjait, egyszerű elkészítésük lehetőségeit. A televízió kulcsfontosságú eleme a kampánynak: három reklámszpotot sugároznak a kampány ideje alatt (június 1-24.), bemutatva a húsok elkészítésének egyszerű konyhai technikáit. Novemberben és decemberben a kampány újraindul, és a szpotok is újra adásba kerülnek. Újdonság, hogy a szpotok a madridi és barcelonai mozikban is futni fognak. A fő spanyol élelmiszeripari vásárokon és a kiskereskedelmi áruházakban szakácsok fogják bemutatni a konyhai fogásokat, továbbá előadások is hallhatók lesznek. Annak érdekében, hogy az ágazat minél inkább a fókuszba kerüljön, az INTEROVIC június 23-án megrendezi az első „Bárányhúsnapot”, amely az ország bárányhústermelő körzeteinek bevonásával egész napos eseményt szentel a juh- és kecsketenyésztéssel járó előnyök bemutatásának a lehető legszélesebb körű sajtónyilvánosság megteremtésével. Bátor Árpád elmondta, hogy az elnyert EU-pályázat lehetőséget ad arra, hogy javítva megőrizze a magyar juhágazatot, annak hagyományait, kultúráját, visszaadja számára és egyben megerősítse a környezet meg- és fenntartásában és a vidéki lét megőrzésben jelenleg is ellátott jelentőségét. A projekt sikeres végrehajtása lehetővé teszi, hogy újra megismertesse a bárányhúst mint kiváló és egészséges élelmiszert az ezt már régen elfeledő városi és fiatal lakossággal. A bárányhús-előállítás nem mellesleg GMO-mentes táplálékot ad az embereknek, és ökológiailag is hasznos tevékenység, amire erről az oldalról is fel kell hívni a társadalom figyelmét. Egy mostanihoz hasonló pályázaton való részvétel már 2008 óta a terméktanács tervei között volt, de csak most jött el az ideje annak, hogy valóban részesei is legyenek. A munkát az is segítette, hogy Kukovics Sándor ügyvezető igazgató - aki egyben a COPA-COGECA Working Party on Sheep má sodik ciklusát töltő elnökhelyettese részt vett a Phil Hogan mezőgazdasági biztos által kezdeményezett Reflection Group on Sheep munkabizottság munkájában, és aktív résztvevője volt az ajánlásokat megfogalmazó munkacsoportnak is. A terméktanács az Európai Parlament 2018. május 3-án elfogadott, spanyol jelentéstevő által benyújtott, a juh- és kecskeágazat jelenét és jövőjét is magába foglaló állásfoglalásának kialakításában mintegy 15 elfogadott kiegészítő javaslattal ismét szerepet kapott az ágazat jövőjének megalapozásában. A program Bátor Árpád szavai szerint lehetőséget teremt arra, hogy a bárányhúst ismertté tegye az azt elfelejtő városi, főleg fiatal lakosság számára,megváltoztassa a juhhúsról hangoztatott téves képzeteket (zsíros, nehezen elkészíthető, szakértelmet igényel stb.), és egészséges, könnyen elkészíthető étel legyen, amely más, olcsó húsféleségekkel is versenyképes lehet, emellett a társadalom egésze számára fenntarthassuk a vidék- és tájfenntartásban a juhászat által végzett szolgáltatást. Beszéde záró részében jelezte, hogy a spanyol programrésszel nagymértékben egyező programot hajtanak végre Magyarországon. Emellett, a nyertes pályázatban leírtak szerint októberben sor kerül az egy hétig tartó „Báránynap” rendezvényre, amelyet mintegy 50 étteremben tartanak meg minden évben. A magyarországi kampány az előzetes adminisztrációs feladatok befejezését követően, 2018 júliusában kezdődik. A bemutatott kampány teljes költségvetése 6,825 millió euró, amiből 825 ezer eurót költenek el Magyarországon a juhhús- és a bárányhúsfogyasztás népszerűbbé tétele érdekében a következő három évben (2018, 2019,2020). Kukovics Sándor Az egyik kedvenc a sült bárányborda Bátor Árpád, a Juh Terméktanács elnökhelyettese beszédében a spanyol-magyar együttműködés jelentőségét hangsúlyozta 3