Magyar Mezőgazdaság, 2018. április-június (73. évfolyam, 14-26. szám)

2018-06-27 / 26. szám

Magyar Juhászat 2018/6 Ez az új megközelítés túlmutat az egy­szerű népszerűsítésen, mert legfőbb üzene­te a juh- és kecsketartás mint fenntartható állattenyésztési ágazat bemutatása, amelyek hozzájárulnak a vidéki területek fennmara­dásához. Ezért Spanyolországban a környezeti előnyök bemutatására összpontosítják a kam­pányt: a juh- és kecsketenyésztés hatékony eszköz a tűzvédelemben, fenntartja a vidéki környezetet, hozzájárul az éghajlatváltozás megfékezéséhez és az ökológiai sokféleség növeléséhez. A kampány a vendéglátóhelyek és a kis­kereskedelmi láncok segítségével igyekszik bemutatni a juh-és kecskehús új felhasználási módjait, egyszerű elkészítésük lehetőségeit. A televízió kulcsfontosságú eleme a kam­pánynak: három reklámszpotot sugároznak a kampány ideje alatt (június 1-24.), bemutat­va a húsok elkészítésének egyszerű konyhai technikáit. Novemberben és decemberben a kampány újraindul, és a szpotok is újra adás­ba kerülnek. Újdonság, hogy a szpotok a mad­ridi és barcelonai mozikban is futni fognak. A fő spanyol élelmiszeripari vásárokon és a kiskereskedelmi áruházakban szakácsok fogják bemutatni a konyhai fogásokat, továb­­­bá előadások is hallhatók lesznek. Annak érdekében, hogy az ágazat minél inkább a fókuszba kerüljön, az INTEROVIC június 23-án megrendezi az első „Bárányhús­­napot”, amely az ország bárányhústermelő körzeteinek bevonásával egész napos ese­ményt szentel a juh- és kecsketenyésztéssel járó előnyök bemutatásának a lehető legszé­lesebb körű sajtónyilvánosság megteremté­sével. Bátor Árpád elmondta, hogy az elnyert EU-pályázat lehetőséget ad arra, hogy javítva megőrizze a magyar juhágazatot, annak ha­gyományait, kultúráját, visszaadja számára és egyben megerősítse a környezet meg- és fenntartásában és a vidéki lét megőrzésben jelenleg is ellátott jelentőségét. A projekt sikeres végrehajtása lehetővé teszi, hogy újra megismertesse a bárányhúst mint kiváló és egészséges élelmiszert az ezt már régen elfeledő városi és fiatal lakosság­gal. A bárányhús-előállítás nem mellesleg GMO-mentes táplálékot ad az embereknek, és ökológiailag is hasznos tevékenység, amire erről az oldalról is fel kell hívni a társadalom figyelmét. Egy mostanihoz hasonló pályázaton való részvétel már 2008 óta a terméktanács tervei között volt, de csak most jött el az ideje annak, hogy valóban részesei is legyenek. A munkát az is segítette, hogy Kukovics Sándor ügyvezető igazgató - aki egyben a COPA-COGECA Working Party on Sheep má­ sodik ciklusát töltő elnökhelyettese­­ részt vett a Phil Hogan mezőgazdasági biztos által kezdeményezett Reflection Group on Sheep munkabizottság munkájában, és aktív részt­vevője volt az ajánlásokat megfogalmazó munkacsoportnak is. A terméktanács az Európai Parlament 2018. május 3-án elfogadott, spanyol jelentés­tevő által benyújtott, a juh- és kecskeágazat jelenét és jövőjét is magába foglaló állásfogla­lásának kialakításában mintegy 15 elfogadott kiegészítő javaslattal ismét szerepet kapott az ágazat jövőjének megalapozásában. A program Bátor Árpád szavai szerint le­hetőséget teremt arra, hogy­­ a bárányhúst ismertté tegye az azt elfelejtő városi, főleg fiatal lakosság számára,­­megváltoztassa a juhhúsról hangoztatott téves képzeteket (zsíros, nehezen elkészít­hető, szakértelmet igényel stb.), és egészsé­ges, könnyen elkészíthető étel legyen, amely más, olcsó húsféleségekkel is versenyképes lehet,­­ emellett a társadalom egésze számára fenn­tarthassuk a vidék- és tájfenntartásban a juhászat által végzett szolgáltatást. Beszéde záró részében jelezte, hogy a spa­nyol programrésszel nagymértékben egyező programot hajtanak végre Magyarországon. Emellett, a nyertes pályázatban leírtak sze­rint októberben sor kerül az egy hétig tartó „Báránynap” rendezvényre, amelyet mintegy 50 étteremben tartanak meg minden évben. A magyarországi kampány az előzetes admi­nisztrációs feladatok befejezését követően, 2018 júliusában kezdődik. A bemutatott kampány teljes költségve­tése 6,825 millió euró, amiből 825 ezer eu­­rót költenek el Magyarországon a juhhús- és a bárányhúsfogyasztás népszerűbbé tétele érdekében a következő három évben (2018, 2019,2020). Kukovics Sándor Az egyik kedvenc a sült bárányborda Bátor Árpád, a Juh Terméktanács elnökhe­lyettese beszédében a spanyol-magyar együtt­működés jelentőségét hangsúlyozta 3

Next