A Magyar Munkásmozgalmi Múzeum Évkönyve, 1979-1980
S. Mialkovszky Mária: Adalékok az otthonkultúra-kutatás kérdéséhez az Allt-féle hagyaték kapcsán
ADALÉKOK AZ OTTHONKULTÚRA-KUTATÁS KÉRDÉSÉHEZ 115 azt hazai leltáraink is igazolták: szőnyegeket az átvizsgált leltárak mindössze egyetlen százaléka jelöl. BFL. Int. a. m. 1805-ből 1319. sz., 1823-ból 715. sz. 200 Vtgy. Ltsz: 78. 10. 13. 1—2. M: 100X90 cm. 201 N. Pevsner: Id. mű, 8. kép. A falfestéssel, illetve a fal „öltöztetésének” különböző módozataival az adott helyiség harmóniája, hangulata, színhatása szempontjából — amelyet a múlt század második felében döntőnek tekintettek — mind Falke, mind Wohl Janka nagy nyomatékkal foglalkozik. Ld. Jacob Falke: Die Kunst im Hause. 217. skk. old. Az Otthon ... 77. skk. old. 202 Kanapé. Bgy. Ltsz. 78. 3. 38. M: 120X146X43 cm. Sötétbarnára pácolt, fényezett, elöl négy rövid baluszter, hátul enyhén S-vonalú lábakon áll. A keskeny vízszintes lezárású káva elöl kissé kihasasodik. A háttámla téglalap alakú, oldalt oszlopos kiképzésű, fölötte végigfutó, áttört, faragott frízzel, sarkain fiálékkal, fent középen neoreneszánsz orommal. A rugós ülés és a háttámla belső mezeje kárpitozva, reneszánsz ornamentikájú vörös plüss huzattal bevonva. A kissé hajlított karfák korcs volutában végződnek, baluszteres támasszal aládúcolva. Felületükön fent, középen bojtokkal díszített kárpitos párna. Karszékek. Bgy. Ltsz: 78. 4. 36—37. M: 116X55X45 cm. A kanapétól csak méretekben térnek el, valamint abban, hogy a lábakon görgőpapucsok vannak. Zsöllyék. Bgy. Ltsz: 78. 4. 32—35. M: 94X52X40 cm. A karszékekhez viszonyítva annyiban módosultak, hogy karfájuk csak S-vonalú alacsony támasz; a támlát fent középen nem orom, hanem laposan faragott párta díszíti. Asztal. Bgy. Ltsz: 78. 4. 39. M: 75ХИ0Х64 cm. Világosra pácolt bükkfából esztergált lábak, az asztallap is világos diófurnér borítású. A két gazdagon tagolt oszloplábat két-két, csigavonalat imitáló karomláb támasztja, felületükön durva ékvágásos és vésett díszítéssel. A heveder tulajdonképpen vaskos, téglalap alakú keret, benne bábos ráccsal. A kerethez alul íves lemeztoldalék kapcsolódik, fent középen pedig nagyobb fiaié. Az asztal lapja tört vonalú, ovális, profilált keretű. Az egész asztal régebbi, kései biedermeier-neorokokó asztal átalakítása révén jött létre. A pest-budai átvizsgált leltárak tanúsága szerint az összetartozó ülőgarnitúrák voltak általában jellemzők már a Mária Terézia és II. József korabeli polgári otthonokban is. Huzatuk azonban ekkor inkább bőr volt, mint textil. Ld. Marianne Zweig: Wiener Bürgermöbel aus theresianischer und josephinischer Zeit. Wien 1922. 9. és 14. old. 203 Mágnásenteriőrökben nálunk ez a típus nem vagy csak nagyon szórványosan fordulhatott elő. Alkalmasint inkább köznemesi, polgári körökben volt kedvelt. Ld. Voit Pál: ld. mű, 298. old. 204 Ld. Historickÿ nábytek a móda, 1975. Kiállítási vezető, 37. kép. A londoni Geffrye Museum, mely az I. Erzsébet korától az 1930-as évekig terjedő idő angol asztalosiparának és otthonkultúrájának bemutatását vállalta, a közép viktoriánus idők polgári szalonjának illusztrálására vegyes berendezésű, inkább neorokokó ízű, mint reneszánsz ihletésű berendezést szemléltet. Ld. Kiállítási vezető, 21. kép. 203 Az Otthon ..., 108—110. old. 206 A bútorok technikai kivitele kiváló. Ma mintegy 100 év után is szinte újnak látszanak. Ez még akkor is jelentős, ha tudjuk, hogy abban az otthonban keveset használták, kímélték, óvták őket. 207 Bgy. Ltsz: 78. 4. 84. M: 75X69X69 cm. Esztergált és puhafarészekből összeállítva, szinte egész felületén dús, plasztikus, barokkos ornamentikájú stukkóbevonattal borítva, aranyozva, a négy baluszteres lábat összekötő kereszthevederek metszéspontjában urnaszerű taggal. A kávákat lent, középen, áttört íves vonalú lemezek egészítik ki. Az asztallap széles pereme többszörösen profilálva, középmezeje vörös plüssel fedve. 208 Ld. Georg Himmelheber: Klassizismus — Historismus — Jugendstil, 642. kép. 209 Egy. Ltsz: 78. 4. 49. M: 127X88X38 cm. Világosbarnára pácolva, fényezve, a polcok lapjai diófurnérral borítva. A lekerekített sarkú, enyhén profilált élű három polc felfelé haladva egyre kisebb és keskenyebb. A mellső lábakat és támaszokat ívesen alakították és fülkagylószerűen áttörték. A felépítés és a megformálás módja következtében a bútordarab kihasasodó hatást kelt. A hátsó lábak és a támaszok egyenesek, esztergáltan többszörösen tagolva. A fedőlapot középen lapos faragású, áttört, neoreneszánsz orom egészíti ki, amely világosan megkülönböztethető utólagos toldalék.