Majovszky Pál - Oltványi-Ártinger Imre szerk.: Magyar Művészet 11. évfolyam 1935

IN MEMORIAM - Elek Artúr: Fónagy Béla

schichte der europäischen Malerei I. kötet 406. 1.), ami nagy sor, ha meggondoljuk, mily önhitt gúnnyal hallgatják agyon a németek művészeti kultúránkat. Ezek a »történeti tények«. Mostani válaszom érdekében a Szépművé­szeti Múzeumtól kérdeztem meg, járt-e nálunk Focu­lon, mielőtt könyvét megírta? A múzeum ezt igazolta, csakhogy ezzel még csattanósabb visszautasítást jelent Focu­lon szava, mikor Rózsaffynak: »Remarquons­ le bien, ce n'est pas une peinture de plein-air«-jére, — vissza­emlékezve a Majális fénybeborult ragyogására — így felel Rózsaffynak: »Il ne semble pas qu'il ait connu Manet. Il y a la non pas in­fluence, mais accord, et c'est remarquable.« Tehát nem Manet hatása alatt jutott el Szi­nyei az impresszionista plein-air festéshez, mondja Focillon és hozzáteszi: C'est remar­quable! Igen, ez a lényeges, ezt kell kihang­súlyozni, ez rejlik a szavában, mivel látta a Szépművészeti Múzeumban a Majálist. Azt tudom, hogy Réau többször járt itt és sokat volt Rózsaffyval, kivel ilyképp »együtt­működvén, egy jottányival se mond sem töb­bet, sem kevesebbet, mint ő«, olvassuk e nyilatkozatban. Pedig Réau azt írja: »Le tableau« (a Majális) »a été paint a l'ate­lier, mais il donne davantage une impression de plein-air.« Kinek szól ez? Én súgtam a fülébe, hogy a Majális­t hol festették? Én állí­tottam, hogy nem plein-air? Úgy tudom, hogy ezt Rózsaffy állította, mondta, mondja, írta, írja. Hogyan, tehát Réau egy jottányival se mond mást, mint ő? Csak éppen az ellenke­zőjét mondja. És egyenesen neki mondja. Ahol Réau contribution-ról beszél, amit Rózsaffy kiemel, az is tulajdonképp egy Rózsaffy-cáfo­lat, állítván Szinyeiről, hogy az impresszio­nista plein-air festés kialakulásához zseniáli­san hozzájárult. Már­pedig Rózsaffy éppen ezt tagadja. Hozzájárulás, — ez előfutárt jelent, ahogy azt Bergson is magyarázza. A helyes megállapítás tehát csak az lehet, hogy Szinyei a plein-air festésnek és nem — mint Rózsaffy mondja — a modern művészetnek az előfu­tára és csak igen udvariasan fejeztem ki ma­gamat, mikor erről az ő megállapításáról azt írtam, »hogy nem szabatos beszéd«. Nyilatkozatában azt írja Rózsaffy, »hogy a »Majális« műteremben készült-e, ezt a fon­tos körülményt nem Szinyeinek levele, még­kevésbbé Lázár Béla leplezte le. Hiszen e tény megállapítása végett a hozzáértőnek elég a képre rápillantani.« Rózsaffy a Luxemburg múzeumban egyszer már rápillantott Monet­nak »Nők a kertben« c. képére és megállapí­totta a kép »nevezetes plein-air« voltát. Ezzel szemben a Gazette des Beaux-Arts (1927. 78. 1.) megállapítja Régemet, hogy a képet 1866 nyarán a szabadban kezdte ugyan Monet, de télen a műteremben Honfleurben fejezte be. Rózsaffy »rápillantása« itt tehát csődöt mon­dott. Újra állítom, hogyha Szinyei nem lep­lezi le a titkot, soha senkinek se jutott volna eszébe, hogy a Majális­t télen is, műteremben is festették. Annyira adja a plein-air illúzió­ját. Már­pedig éppen Rózsaffy szerint, — ahogy azt Ferenczy-essayében olvasom — az eleven illúzió felkeltése a fődolog. Ide, ehhez a Ferenczy-essayhez utasít egyébként Rózsaffy, hogyha meg akarom ta­nulni, mi a plein-air? Lapozgassuk tehát ezt az írásművet és azt találjuk benne: »La lu­miére peut parartre verdâtre ou mauve á coté des gammes plus chaude.« Mert szerinte ez a plein-air lényege. Ezzel szerinte »kimerítően jellemezte« a plein-airt. A szétszórt világítás formafelbontó erejéről egy szóval sem emlé­kezik meg! Szó sincs a reflexekből kialakuló formákról stb. stb. Monet-ék húszesztendős tanulmányait csak nem képzeli, hogy a ver­dátre vagy mauve-fényre le lehet egyszerűsí­teni! Ezek után csak egyet nem volna szabad tennie dr. Rózsaffynak, az ideérkező idegen szakembereknek a magyar művészetet »bein­formálnia«. Nem volna okosabb, ha az ilyen információt rábízná magukra a műalkotá­sokra, azok azt jobban elvégeznék, amint azt a Majális példája is bizonyítja, úgy Réau, mint Focillon esetében. Dr. Lázár Béla IN MEMÓRIÁM FÓNAGY BÉLA (1875—1935). Hosszú testi sínlődés és nagy lelki szenvedés után július hó 24-én meghalt Fónagy Béla, művé­szeti író. Pasteiner Gyulának volt tanítványa a budapesti tudományegyetemen és pályájá­nak mindjárt az elején érte az a csapás, amely következményeiben tragikusnak bizo­nyult, mert élete sorsát eldöntötte. Tanára nem fogadta el Botticelliről írt doktori érte­kezését. Fónagy érzékeny lelkét végzetesen megsebezte ez az eset. Soha többé nem tudta erejét újabb próbára összeszedni. Lemondott arról, hogy diplomát szerezzen és öntudatla­nul lemondott ezzel arról is, hogy tudomá­nyos életünkben elhelyezkedjék. Vigasztalást a tanulásban keresett, öröklött vagyonkája maradt elhalt szülei után. Éveket töltött Olaszországban, főként Firenzében és Rómá­ban. Mohón gyűjtötte az ismereteket, mindent fölkutatott, mindent megnézett, figyelemmel követte a szakirodalmat és emlékezetének tartályát megtöltötte formai emlékekkel. Az olasz művészet alkotásainak autopszia útján való ismeretében kevesen vetekedhettek vele. Később ugyanilyen tájékozottságra tett szert a többi nemzet művészetében is. Mert az érdeklődése határtalan volt: a művészetnek minden korszaka, a legtávolibb múlt és a

Next