Magyar Múzeumok, 1998. 2. szám (Vol. 4.)

Az olvasó levele - A szerkesztő levele

Az olvasó levele Kiállítás rendezések az ötvenes években Még a háború utáni évek­ben is - főleg vidéken - a múzeumi raktár egyben ki­állítás volt. Az 1950-ben létrejött MMOK kezdte el a tematikus kiállítások ren­dezését. Mivel az ország minden múzeuma hozzá tartozott, a témák legjobb ismerőit, a szükséges pre­­parátorokat és restauráto­rokat rendelte ki egy-egy ál­landó kiállítás rendezésére. Az első a keszthelyi ki­állítás volt, ezt követte a vásárhelyi majd a székes­­fehérvári. Mindhárom ter­vezője Wagner Nándor szobrász, aki 1956-ban meg sem állt Svédorszá­gig, s azóta Tokióban is áll köztéri szobra. Keszthe­lyen a falakat emberma­gasságig lambéria borítot­ta, ezért a rosszmájú kollé­gák WC kiállításnak, a vá­sárhelyit presszónak, míg a fehérvárit - mert az ab­lakokat a szórt fény kedvé­ért lemeszelték - kupleráj­kiállításnak nevezték el. A székesfehérvári kiállí­tás rendezésében én is közreműködtem. 1950 ta­vaszán fejeztem be a Velen­cei-tó halászatának feldol­gozását, ezért október vé­gén kiküldtek Fehérvárra, hogy a korábban gyűjtött szerszámokból rendezzem meg a halászati részt. Wagner addigra három­szor átfestette a falakat, míg elérte a megálmodott színt, már csúszott három hónapot, s többszörösen túllépte a költségvetést. Szállásunk a múzeum­ban volt, novemberben a Hitetlen teremben dolgoz­tunk. Wagner terve szerint a halakat egy alkohollal töltött akváriumban kellett volna bemutatni. Bizton­ság kedvéért az edényt előbb vízzel töltöttük fel. Kb. félig volt, mikor szét­durrant. A második, har­madik kísérlet egyre vasta­gabb üvegekkel hasonlóan végződött. Végül az üveg­hengerekben lévő halakat állítottuk ki. A feleslegessé vált tiszta alkoholt vízzel hígítva iszogattuk, ha fáz­tunk. Szilveszter napján azért megnyílt a kiállítás. A következő év nyarán kezdtünk hozzá a bajai Du­na kiállításnak. Tervezője Bajcsa András volt. Kíván­sága szerint dobtunk ki fa­lakat, helyeztünk át ajtó­kat, festettünk, szögvasból falba erősített vitrineket készítettünk. Nyár vége felé megjött a brigád. Kérték, hogy a mú­zeumban szállásoljam el őket, így a szállásköltség (meghatározott összeg számla nélkül elszámolha­tó volt) megmaradt. Földre fektetett szalmazsákokon aludtak. Az első teremben egy nagy dioráma mutatta az ártér élővilágát. A hátte­ret Lehmayer „Atya“ a fes­tő- és gitárművész festet­te, a feliratokat Dravetzky Stella antikva betűkkel, csodálatos precizitással a falra festette. A rajzokat Macskássy Gyula - az ak­koriban híres reklámfilmes - öccse készítette. A munka késő éjszakáig tartott, csodálatos hangu­latban. Feleségem - pár hónapos házasok voltunk - hatalmas edényben főzte a gulyást, krumplipaprikást, stb. A céhzászlók restaurá­lását Ember Mária végezte a Nemzeti Múzeumból, se­gített még Varjú Domokos, Bán István gobelinművész és Domanovszky György, aki a kismesterségeket írta a forgatókönyvbe. A kiállítás 10 évig állt. Míg az első kiállításoknál a táj történetét, életét kíván­ták bemutatni, az 50-es évek közepétől „a világ te­remtésétől a szocializmu­sig" mindent! Ez volt a központi kívánalom. A má­sodik kiállításunknál a Ta­nácsköztársaság bemuta­tását követelték, hiába mondtuk, hogy Baja szerb megszállás alatt volt. Vé­gül némi munkásmozga­lommal megelégedtek. Sólymos Ede ny. múzeumigazgató, Baja A szerkesztő levele jóllehet megcélzott szerző­ink kézen-közön már jó­ideje értesültek arról, hogy a MAGYAR MÚZEUMOK-nak szerkesztősége is van, eb­ből eddig az olvasók nem sokat vehettek észre. (Ki­véve, ha áttanulmányozták a lap impresszumát.) Éppen három esztende­je indult meg a szerkesztés munkája, egyszemélyes fel­adatként. Igaz, hogy las­sanként gyarapodott a se­gítőtársak száma, szer­kesztőségi titkárunk lett, egy egész szerkesztőbizott­ság alakult, de igazából nem ez látszott megoldás­nak. Feltétlenül szükséges­nek tűnt egyrészt a szer­kesztés elvi, másrészt gya­korlati feladatainak meg­osztása, a rovatok gondo­zása, a szerzők felkérése, a fotósok, fordítók instruá­­lása, stb. Elviekben is szükség volt annak tisztázására: kezdeti, illetve csakis a megszabott szerkesztési rend a mérvadó vagy vál­toztathatunk-e rajta? Amint e lapszám is ta­núsíthatja, a szerkesztőség cselekedett: két új rovatot is indítottunk... A MAGYAR MÚZEUMOK tanácsadó, véleményező testületeként szükséges to­vábbra is a szerkesztőbi­zottság működtetése (a szerkesztőség tagjai jó­részt soraikból verbuválód­tak). Emellett várnánk olva­sói reflexiókat is: vélemé­nyük szerint az átalakuló­ban lévő múzeumügyről kaphat-e képet az, aki la­punkat forgatja? Mivel kel­lene, lehetne még foglal­koznunk? Vajon áttekinthe­­tők-e a jogi keretek válto­zása, korszerűsödése ré­vén (lásd az új múzeumi törvényt és a kapcsolódó rendeletözönt) a várható szervezeti módosulások kö­vetkezményei? Magyarán: javulnak-e a közeljövőben magyar mú­zeumok kilátásai? 1 MAGYAR MÚZEUMOK 1998/2 NYÁR Az olvasó levele 1 A szerkesztő levele 1 MŰHELY Gy. Kottra Györgyi: A Hadtörténeti Múzeum 1848/49-es kiállítása zászlóinak restaurálásáról 3 Selmeczi Kovács Attila: Gondolatok a Kossuth-címerről 6 Éri István-V­ollák Katalin: Múzeumi tudományos műhelyek 9, 22 Dóka Klára: Kézművesipartörténeti kutatások 9 Németh Györgyi: Manufaktúratörténeti konferencia - Miskolc 11 Várkonyi Ágnes: A végvártörténeti műhely másfél évtizedéről 12 Feld István: A magyarországi várak történeti kutatásá­nak szervezete: a Castrum Bene Egyesület 12 Solymosi László: A Dunántúl településtörténete 15 Zsidi Paula: Római koros régészek öntevékeny szakmai szerveződése 17 Korkes Zsuzsa: Tudományos konferencia Pest megyében 19 Báli János: Fiatal néprajzkutatók konferenciasorozata 20 Hajdú Zsigmond-Nagy Emese Gyöngyvér: Gondolatok a Fiatal Őskoros Kutatók I. Összejövetelével kapcsolatban 21 VISSZATEKINTÉS­ E Petres Éva: Emlék és valóság. Csontváry Kosztka Tivadar gyűjteményes kiállítása Székesfehérvár, 1963 23 Pozsonyi József: Semsey Andor nevét vette fel a Balmazújvárosi Múzeum 26 S. Szabó Ferenc: Emlékezés Széchenyi Zsigmondra (1898-1967) 27 Lovag Zsuzsa: Emlék & Kiállítás 29 Szvetnik Joachim: A magyar koronázási jelvények azonosítása és vizsgálata restaurátor szemmel az Egyesült Államokban 31 SZÁMVETÉS Dobrik István: A Miskolci Galéria 33 N. Mészáros Júlia: A győri Városi Művészeti Múzeum 37 Selmeczi Kovács Attila: „Az év múzeuma 1997“ pályázatról 40 Ivicz Andrea: Múzeumok Majálisa ‘98 42 KIÁLLÍTÁSOK Csorba László: A Magyar Millennium Emlékbizottság Titkárságának szerepe az 1848/49 150. évfor­dulójával kapcsolatos megemlékezésekben 43 Hermann Róbert: 1848—1849-es kiállítások 44 Szabó Zoltán: „Éljen a haza!“ 1848-49 emlékezete a folklórban. A Néprajzi Múzeum emlékkiállítása 49 Kocsor János: „Rabok legyünk vagy­ szabadok?“ Kiállítás Békéscsabán 1998 március 14 - május 31. 50 Dózsa Katalin: Az Egy nagyváros születése c. kiállítás koncepciója és létrejöttének története 51

Next