Magyar Múzeumok, 1998. 4. szám (Vol. 4.)

NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK - Szabó Márta: A kulturális javak illegális mozgásának megakadályozása

48 Nemzetközi kapcsolatok A kulturális javak illegális mozgásának megakadályozása Szabó Márta Az elmúlt évtizedekben a kulturális javak illegális mozgása tragikus méreteket öltött. Nagyság­rendjében és egyéb jellemzőiben a kábítószer-ke­reskedelemhez mérhető folyamatokkal állunk szemben. Bár a nemzeti jogalkotások nem min­dig tükrözik a közvélemény elítélő megnyilvánu­lásait ezekben az ügyekben, fokozatos és szilárd változások tapasztalhatók a kérdés megítélése terén. Sok múzeum és műkereskedő fogadott el olyan etikai kódexeket , amelyek kiemelkedő fon­tosságot tulajdonítnak az illegális kereskedelem­mel kapcsolatos kérdéseknek. A kulturális javak illegális mozgása alapvető­en nemzetközi jellegű, s éppen ezért megakadá­lyozásában igen nagy szerepe van a nemzetközi együttműködésnek, a minél több állam által rati­fikált nemzetközi egyezményeknek, deklarációk­nak és ajánlásoknak. Az UNESCO Közgyűlés ál­tal 1970-ben, a kulturális javak jogtalan behoza­talának, kivitelének és tulajdonjoga jogtalan át­ruházásának megakadályozását és megelőzését szolgáló eszközökről hozott nemzetközi egyez­mény mérföldkő az e téren világszerte folyó munkának. Az illegális műkincs-mozgással kapcsolatos irodalom meglehetősen szórványos és eseten­ként nehezen elérhető. 1983-ban a neves ausztrál jogász-házaspár, L.­­ Prott és B J. O’Keefe - a téma nemzetközi­leg ismert szakértői­­ kézikönyvet publikált az Egyezmény végrehajtásával kapcsolatos kérdé­sekről. E szigorúan jogász szemmel íródott könyv megjelenése után mintegy másfél évtized­del egy hézagpótló kötet látott most napvilágot az Unesco kiadásában, mely a kulturális örökség védelmével és megőrzésével foglalkozó átfogó nemzeti programok, képzések tervezői és meg­valósítói számára szeretne eligazítást, informá­ciót nyújtani. Az összeállítás három nagy blokkban tekinti át az igen összetett témát. Az első felvonultatja a legfontosabb témákat és problémákat, a má­sodik az emberi erőforrások fejlesztésével, kép­zési kérdésekkel foglalkozik, bemutatva néhány modellt is, melyek jól adaptálhatók a specifikus nemzeti igényekhez. A harmadik blokk doku­mentumok facsimiléit gyűjti egybe jól használha-Preventing th­e Illicit Trame in Cultural Property A useful resource book entitled "Preventing the Illicit Traffic in Cultural Property" was published by UNESCO to offer professional support to the realization of the 1970 Convention on the. Means of Prohibiting and Preventing the Illicit Import, Export and Transfer of Ownership of Cultural Property. The book contains three major parts: detailed description of the Convention and other connected legal and professional instruments, examples of teaching and training programmes and the facsimile texts of all the relevant documents. It is a unique collection that could serve as a sound basis for experts and researchers as well as for anybody inte­rested in issues concerning the illicit traffic of cultural property. tó forrásul szolgálva a kérdéssel más vonatko­zásban foglalkozóknak. Az elmúlt évek során hatalmas méreteket öl­tött a más kultúrák és azok műtárgyai iránti ér­deklődés. Sajnos azonban evvel szorosan együtt járt az illegális műkincs-forgalom drámai mére­tű növekedése. A nemzetközi piac jellemző vonása, hogy né­hány fejlett ipari országra koncentrálódik, a leg­több eladásra az USA-ban, az Egyesült Király­ságban és Svájcban kerül sor. A piac másik jel­legzetessége, hogy az elmúlt években hatalmas mértékben megnőttek az árak, ami szintén ösz­tönzően hat a lopásokra és a tiltott ásatásokra. Becslések szerint az illegális műkincsforgalom évente meghaladja az egymilliárd dollárt. Ugyanakkor a múzeumok sok esetben vona­kodnak az őket ért károk bejelentésétől, félve a rájuk nézve káros anyagi (adományok elmaradá­sa, biztosítás megemelkedése, stb.) vagy pedig a hiányos nyilvántartás miatt felmerülő szakmai következményektől. Nemzeti szinten elsősorban a jogszabályalko­tás terén sok a teendő. A legtöbb ország rendel­kezik a kulturális értékeket védő jogszabályokkal, de ezek nem mindig kielégítők. A legkiterjedtebb exportnak kitett országok törvényeinek minden­képpen tartalmazniuk kell a következőket: - a kulturális tulajdon és a nemzeti kulturális örökség tulajdonviszonyainak pontos meghatá­rozása; - leltárrendszer létrehozása; - a kereskedelem ellenőrzése és irányítása, töb­bek között hatékony export engedélyezési rend­szer bevezetésével; - a tiltott régészeti ásatások ellenőrzése; - megfelelő szakembergárda a jogszabályok ér­vényesítésére, ideértve a szankcionálást is. Az elmúlt években az Unesco számos ‘célországnak" (Kambodzsa, Marokkó, Nepál, Ro­mánia, Oroszország, stb.) nyújtott szakmai se­gítséget ezen a téren, s kiadványok sorával kíván hozzájárulni a kulturális örökség védelmével foglalkozó törvények kidolgozásához. A törvények érvényesítéséhez nagyon fontos a megfelelő költségvetési háttérrel rendelkező hosszú távú akció­programok kidolgozása, a megfelelő szakembergárda biztosítása, valamint az érdekelt intézmények és testületek (rendőr­ség, vám) képviselőinek szakmai felkészítése. Nemzetközi szinten számos szervezet és jogi eszköz szolgálja az 1970-es Egyezmény végre­hajtását, illetve kiegészítését. Az Unesco rend­szeresen felkéri tagállamait, hogy, készítsenek jelentést az Egyezmény végrehajtásáról orszá­gaikban, s a beérkező beszámolókat publikálja. A Múzeumok Nemzetközi Tanácsának 1986-ban elfogadott Etikai Kódexe mintájára számos szakmai szervezet és intézmény fogalmazott meg hasonló dokumentumot a műtárgy-beszer­zéssel és -védelemmel kapcsolatban. Miután az 1970-es Egyezményt több bírálat érte, hogy jogi cikkelyei nem eléggé specifiku­sak, felvet bizonyos kérdéseket, amiket azután nem válaszol meg (pld. az Egyezmény hatása a már létező nemzeti jogszabályokra, más orszá­gok vámszabályainak tiszteletben tartása), a polgári törvénykezés egyeztetésére létrehozott intézet, az UNIDROIT több mint tíz éves munka után 1995-ben egyezménybe foglalta a hiányos­ságokat pótló kérdéseket. A két, egymást szervesen kiegészítő egyez­mény mellett számos Unesco ajánlás foglalkozik az illegális műkincsmozgás különböző kérdései­vel. Ezek a dokumentumok nem kötelező érve­

Next