Magyar Múzeumok, 1998. 4. szám (Vol. 4.)

KIÁLLÍTÁSOK - F. Dózsa Katalin: A restaurálás művészete: műhelytitkok a múzeum életéből

KIÁLLÍTÁSOK is javarészt a Történelmi Képcsarnokból kerültek ide le­tétbe. Több kiváló, de ritkán bemutatott mű közül érde­mes kiemelni László Fülöp festményét, Erzsébet egyik portréját, amely ezentúl tartósan itt látható. Az újabb te­remsor megnyitása mellett szeptemberben a kastély dísztermében rendezett tudományos konferencia is meg­emlékezett a királyné halálának századik évfordulójáról. Bármennyire is fontos esemény volt a gödöllői meg­nyitó, mégis csak egy folyamat részét jelentette. Önálló tárlat az évforduló tiszteletére abban a Kempinski galé­riában nyílt meg, amely általában kortárs művészek be­mutatóinak ad helyet. Ezúttal azonban kivételt tett, nem pusztán az esemény iránti odaadásból, de legalább any­­nyira saját - elsősorban üzleti - érdekében. A MNM Tör­ténelmi Képcsarnokából kölcsönzött huszonhat műtárgy viszonylag kis befektetés ellenében jelentős erkölcsi és - talán nem tévedünk, ha feltételezzük, hogy - anyagi hasznot hozott a szállodának. A grafikák kiválogatása során elsődleges szempont volt, hogy a látogató az élet­út minden fontosabb állomásáról kapjon illusztrációt. A portrék megjelentetik a még Erzsébet Amália Eugénia néven ismert tizenéves bajor hercegnőt, az ifjú császár­nét, a kiegyezés magyar királynéját, és a késői évek Er­zsébetjét egyaránt. A számos családi jelenet közül itt is szerepelt néhány, hiszen ez a téma mindig nagy népsze­rűségnek örvendett. A kiállítás, bár inkább kamaratárlatnak mondható, mégis fontos volt, mint az egyetlen önálló hazai megem­lékezés. 1998 augusztus 15. és szeptember 13. között Génf­ben, a Beau-Rivage szállodában, Erzsébet halálának színhelyén nyílt kiállítás a Sotheby’s galériájában. Az ele­gáns és gazdag városban ez volt az év eseménye, plaká­tok hirdették mindenhol. Az anyag legnagyobbrészt is­ A restaurálás művészete Műhelytitkok a múzeum életéből* F. Dózsa Katalin A latin restauro szó többet is, kevesebbet is jelent an­nál, mint amit ma értünk rajta. Ez a kívülállók számára kíváncsisággal vegyes tisztelettel megközelített, ugyan­akkor titokzatossággal, homállyal övezett tevékenység ugyanis jóval többet rejt magában, mint egy műtárgy tetszetős rendbehozatalát. A restaurálás mestersége egyszerre őrizte meg több évezred művészi kézműves hagyományait, s vált az elmúlt fél évszázad folyamán komoly tudománnyá. Az utóbbi folyamat sikeréért sokat tettek a magyar restaurátorok, akiknek munkássága nemzetközileg elismert. * Elhangzott 1998. október 1-én, a kiállítás megnyitása alkalmával, a Budapesti Történeti Múzeum Metszettárában. A kiállítást, amely 1999. március 31-ig tekinthető meg, B. Perjés Judit rendezte, látványterv: Bíró Gábor. Két a MNM Történelmi Képcsarnokából származott, ki­egészülve a bécsi Kunsthistorisches Museum két ruhájá­val, textiljeivel és ötvöstárgyaival, valamint magángyűj­teményekből származó kisebb emléktárgyakkal. A negy­ven grafika és festmény (az Éremtár néhány emlékérmé­vel együtt) méltó módon hirdette a Magyar Nemzeti Mú­zeum gyűjteményeinek gazdagságát. A rendezés (ame­lyet Vajda László kollégámmal együtt végeztünk) nem volt kis dolog, tekintettel a körülményekre, s különösen arra, hogy a megbízók nem voltak felkészülve ilyen mennyiségű és minőségű műtárgyanyag elhelyezésére. A megnyitón ott tolongott a város apraja-nagyja, a védnök­séget pedig nem kisebb személyiség, mint Kofi Annan, az ENSZ főtitkára vállalta. A sajtótájékoztatón a szálloda tulajdonos-igazgatója, Jacques Mayer úr nem győzte hangsúlyozni, milyen nagy esemény, hogy múzeumok féltett kincseit itt együtt láthatja a közönség. S valóban, még a gödöllői kastélynak kölcsönadott műveket is meg­kapták a kiállításra, például Márk Lajos szecessziós ihle­tésű nagy vásznát a Gerbeaud pavilon előtt sétáló Erzsé­bet királynéról és lányáról Gizella főhercegnőről, vagy László Fülöp már említett portréját. A francia nyelvű ka­talógust a sok hirdetés és reklám - a hiteles és szép szö­veg és illusztráció ellenére - kissé üzletiessé tette. Nagy siker volt a kiállítás, annak ellenére, hogy a szervezők - a pénzszerzés nehézségeit indokolva - úgy vélték, az a hely, ahol valaki meghal - különösen, ha erő­szakos halállal - nem vonzza az ilyen bemutatókat. Ennyi hát az, amit egy évforduló kapcsán történtek­ről leírhatunk. Bár nem is kevés, ami bennünket illet, semmiképpen nem sok. Talán arra késztetheti a muzeo­lógus szakmát, hogy jobban gazdálkodjék gyűjteményei­nek sok kincsével, itthon is élvezhessük azokat, akár eredeti helyükön, a múzeumokban is. ■ Restaurálás, vagy legalábbis a károsodott tárgyak ja­vítása azóta létezik, amióta az emberek a régi tárgyakat megbecsülik, gyűjtik. Ez az emberiség történetéhez viszonyítva csekély idő, néhány ezer év. A régi tárgyak javításával elsősorban a használhatóságot kívánták visszaállítani, s az a gondolat, hogy egy műtárgyat nem használati értéke, csupán régisége vagy szépsége miatt őrizzenek meg és hozzanak rendbe, legfeljebb 4-500 éves. Igaz, régen a tárgyak tartósabb alapanyagból és jobb kivitelezéssel készültek. A szépen megmunkált üveg- vagy cserépedénnyel szemben a műanyagkanna, ha már nem használható, biztosan a szemétdombon végzi. A nagyüzemi gyártás, a gépesítés és az a törek­vés, hogy a tárgyak széles tömegek számára megfizet­hetők legyenek, rontották a minőséget. Abból az alap­anyag-mennyiségből, amiből 500 vagy 1000 éve legfel- Museum and its Historical Gallery. It was a great success proving that it would have been worthwhile to organize exhibitions like that in Hungary, too. The Art of tbc Conser­vation Workshop. Secrets From the Life of the Museum. (Budapest Historical Muse­um, ist October, 1998. till 31st March, 1999.) An exhibition on conserva­tion with the above title was put together by Judit B. Perjés. Head of Conservation of the museum and designed by Gábor Bíró. Dr. Katalin Dózsa, deputy director of the museum opened the exhibi­tion with an impressive speech. She put the pro­fession of conservation into a historical context, starting from the activity of ‘mend­ing’ deteriorated objects through the ‘craft’ approach, leading to scientific work in recent times. Starting about 400-500 years ago, there 45

Next