Magyar Múzeumok, 2001. 1. szám (Vol. 7.)

KÖNYV- ÉS FOLYÓIRATSZEMLE - Nagy Ildikó: A márciusi ifjak nemzedéke [Könyvismertetés]

KÖNYV- ÉS FOLYÓIRATSZEMLE­ gus „médiumként", aki, miután közölték ve­le a beszerzendő tárgyak minden paraméte­rét, addig járt utána, amíg meg nem találta. Takarhat viszont a „gyűjtő" megjelölés ócs­­fós­ szerm­léletű házaló műkereskedőt is, aki tudott valamit arról, hogy mi minden érde­kelheti a múzeumot, ilyesmit kínált tehát, a muzeológus pedig ebből a nem-szakmai - de: vajon milyen? - értékrend alapján elő­válogatott tárgykészletből választott. Alkal­masint ezeknek (meg a laikus és lelkes, de kereskedőként sem szakképzett) „gyűjtők­nek” a még fel nem mért, a gyűjtemény­­ismertetésekből azonban felsejlő hatása - más szóval: a nem szigorúan szakmai szempontok folyamatos érvényesülése - is segített olyanná formálni az egyes gyűjtemé­nyeket, amilyenek.­­ És kiolvashatók egyes gyűjteményismer­tetésekből (bár nem mindegyikből­ a honi et­nográfia - gyanítom: a teljes magyar muzeológia - soha nem tudatosított, mégis folyamatosan jelen levő dilemmái, melyek szintén formálták az egyes gyűjtemény-egy­ Nagy Ildikó Újabb értékes kötettel gyarapodott a Ma­gyar Nemzeti Múzeum kiadványainak sora. Nemrégiben jelent meg Körmöczi Katalin szerkesztésében a múzeum számos mun­katársa, illetve néhány más kutató közre­működésével A márciusi ifjak nemzedéke című munka. Márciusi ifjak alatt a közvélemény első­sorban azokat a húszas éveik elején járó fiatalokat érti, akik fontos szerepet ját­szottak az 1848. március 15-i „törvényes forradalom” kirobbanásában és annak ese­ményeiben. Kevésbé ismert, hogy Petőfi Sándoron, Jókai Móron, Vasvári Pálon, Irinyi Józsefen kívül kik is tartoztak a csopor­tosuláshoz, milyen eszmék, törekvések fűz­ték össze őket, hogyan alakult a résztvevők további sorsa. Körmöczi Katalin és mun­katársai arra vállalkoztak, hogy a márciusi ifjak köréhez tartozó, a szerveződésben kulcsszerepet játszó huszonhat személyiség portréját, pályaképét közreadják, a múzeum korábbi kiadványaihoz hasonlóan a hozzájuk kapcsolódó relikviák katalógusával együtt. A csoport előzményeiről, kialakulásáról, az 1848-49-es eseményekben játszott szere­péről, utóéletéről Körmöczi Katalin készített gondos bevezető tanulmányt. A márciusi ifjak vezéralakjai közül Vasvári Pál életútját Hermann Róbert dolgozta fel a tőle meg­ségek összetételét, ezzel együtt forrásérté­két. Ilyenek pl.: a.) azonos típusú tárgyból vajon elegendő-e egy-egy reprezentatíve jellemzőt múzeumba menteni, vagy nagyobb a tudományos haszna, ha sorozatot gyűj­tünk, mert csak így válik nyilvánvalóvá, hogy a változatok között korántsem „elhanyagol­hatóan jelentéktelenek” a formai és a hasz­nálati különbségek; b.) bár a kutatások kez­detén is nyilvánvaló volt, hogy az ún. népmű­vészeti tárgyak csakis változatokban létez­hetnek, ebben az értelemben „megismétel­hetetlenül egyszeri műalkotások”, nem volt tehát kérdéses az ilyen tárgyakból sorozatok megőrzésének szükségessége, vajon csak utólag derült-e ki vagy jeles eleink eleve tud­ták, a nem reprezentációs célra készült, nem­ díszített tárgyak múzeumba mentett sorozatairól: ezek is, nemcsak a díszítettek a művészi igényű tárgyformálás beszédes pél­dái; c.) vajon elméleti megfontolások után, avagy az elháríthatatlan nehézségeket kény­szerűen tudomásul véve békéltek-e meg a muzeológusok régente, s békélnek-e meg­szokott alapossággal. Petőfi Sándor politi­kusi portréját Kalla Zsuzsa és Ratzky Rita készítette el, s ugyancsak Ratzky írt az ifjakhoz kötődő négy hölgyről. Jókai Mór pályaképét az író kiváló ismerője, Fábri An­na vázolta fel. Értékes tanulmányok szület­tek a csoportosulás más ismert és kevésbé ismert tagjairól: Vajda Jánosról, Lauka Gusztávról (Kovács Ida), Irányi Dánielről (E. Csorba Csilla), az Egressy fivérekről manapság is azzal, hogy bizonyos tárgyakat­­tárgycsoportokat, mert kis méretűek, köny­­nyű gyarapítani, előbb-utóbb sok szempont­ból értelmezhető forrásgyűjtemény-egység­gé fejleszteni, másokról viszont, mert na­gyok, s mert amióta múzeum van, krónikus a helyszűke, a „reprezentatíve jellemző” dara­bok után jobb lemondani? Nem folytatom. Ilyen és hasonló, a múze­umi kutatástörténetet a jövő szolgálatára rendelő tanulságokat bárki találhat ebben a terjedelme okán is tiszteletet parancsoló könyvben. Mely akkor tárul fel igazán az ol­vasónak, ha vállalja az elmélyült tanulmá­nyozást, a továbbgondolást. Ha ezt nem vál­lalja, használja a Néprajzi Múzeum múltja és jelene „adattáraként" - akkor is ott a helye minden muzeológus könyvespolcán. A Néprajzi Múzeum gyűjteményei. Főszer­kesztő: Fejős Zoltán, szerkesztők: Árva Judit, Gyarmati János, Szűcs Alexandra. Néprajzi Múzeum, Budapest, 2000. 1058 p. (Radnóti Klára), a három későbbi orvosról: Hamary Dánielről (Mohos Márta), Orosz­hegyi Józsefről (Müllerné Lovas Krisztina), Korányi Frigyesről (Kapronczay Károly), valamint Irinyi Józsefről, Sükei Károlyról, Bozzai Pálról (Aczél Eszter), Degré Alajosról, Kieli Istvánról (Basics Beatrix), Vidacs Jánosról, Garay Jánosról (Kiss Erika), Lisz­­nyai Kálmánról (Szilágyi Márton), Bulyovsz­­ky Gyuláról, Nyári Albert báróról (Müllerné Lovas Krisztina), Pálffy Albertről (Z. Kovács Zoltán), Birányi Ákosról (Zakar Péter), Bér­­czy Károlyról (Völgyesi Orsolya), Vas Gere­benről (Császtvay Tünde) és Dobsa Lajosról (Süli Attila). A felsorolásból is kitűnik, hogy a kötet az eddigieknél sokkal részletesebb képet ad egy olyan nemzedékről, melyek tagjai egy sorsdöntő korszakban történelem­­formáló szerepet játszottak, de 1849 után sorsuk a legkülönbözőképpen alakult. A kötet végén a további kutatásokat segítő, az egykorú forrásokat, emlékiratokat, feldolgozásokat, kézirattári és levéltári for­rásokat egyaránt tartalmazó részletes bib­liográfia található. A relikvia és az ikonográ­fiai katalógus összeállításában közremű­ködtek még: Baji Etelka, Balajthy Katalin, Haider Edit, Héri Veronika, Kalla Zsuzsa, Kovács Anna, Lovas Csilla, Mohos Márta, Nyerges Gabriella, Orgona Angelika, Tompos Lilla, Rózsa György. Külön kiemelendő a kötet gazdag képanyaga, esztétikus kiállí­tása. A márciusi ifjak nemzedéke 57

Next