Magyar Múzeumok, 2002. 2. szám (Vol. 8.)
SZÁMVETÉS - Dávid Ágota: Egy kiállítás közművelődési elemzése
SZÁMVETÉS kulásában jelentős szerep jut a múzeumoknak. A diákság az a célcsoport, amelyet ha sikerül megszólítani, akkor hosszú távon is vissza-viszszatér a múzeumba, barátaival, majd később családostul. Az ingyenes látogatók körét a különböző belépővel rendelkezők mellett nagyrészt az óvodás korú és kisebb gyerekek alkotják. Az óvodás és a diákcsoportok magas száma tehát mindenképpen pozitív jelenség. A kiállítás átfogó elemzése érdekében a látogatottsági statisztikákon és a médiaadatokon kívül egy általam készített kérdőív eredményeit is felhasználtam. Mivel a kérdőív kitöltésére mindenki önszántából vállalkozott, így véletlenszerű mintavételre nem volt lehetőség. Az így kapott hetven kérdőív leginkább önkényes mintavételnek tekinthető, hiszen a minta összetétele nélkülözi a tudományos alapelveket, az eredmény teljesen esetlegesen alakult. Ennek megfelelően a kapott adatok semmiképpen sem tekinthetőek reprezentatívnak, inkább csak tájékoztató jellegűek. Az első két kérdés a kiállítás ismertségét vizsgálta. A megkérdezettek 94 százaléka hallott a kiállításról, ami kifejezetten magas érték. Feltételezhetjük, hogy a látogatók jelentős hányada éppen azért látogatott el a múzeumba, mert kifejezetten a fajáték kiállítást szerette volna megtekinteni. Azt , hogy az egyes látogatók honnan hallottak a kiállításról a következő ábra foglalja össze. Egy látogató több lehetőséget is megjelölhetett. Mint láthatjuk, még mindig a személyes kapcsolatok, a barátok, ismerősök, rokonok révén jut el legtöbbekhez egy ilyenfajta esemény híre. Ennek több oka is lehet. Egyrészt mindenki tudja, kik azok az ismerősei, akik hasonló érdeklődésűek, hasonló korú gyermekeik vannak, akiket érdekelne a kiállítás. Az emberek jobban meg is bíznak barátaik, ismerőseik véleményében, mint abban, amit a rádió, a TV mond. Másrészt még ez a széles körűnek mondható média-megjelenés sem éri el a célközönség jelentős részét. Ugyanakkor a meddőszórás is sokkal jelentősebb, mint a személyes kapcsolatok esetében. Ha azonban összeadjuk a különböző médiumok mellett szereplő számokat, akkor igen magas, 65%-os eredményt kapunk. Ha ezt az eredményt módosítjuk is némiképpen - mivel többek több forrásból is értesültek a kiállításról -, akkor is elmondhatjuk, hogy a megkérdezettek több mint 50 százaléka a médiából szerzett tudomást a kiállításról. Az ismertség után arra voltunk kíváncsiak, mi tetszett, illetve mi nem tetszett a látogatóknak. Rendkívül kedvező a kép, mivel a felsorolt indokok közül mindössze egy-egy ember jelölte meg a „nem megvásárolható az összes játék", valamint a „nincs elég információ” válaszokat. A többieknek egyértelműen tetszett a kiállítás, s a megadott válaszokhoz egyéb dicséreteket is hozzáfűztek, melyek legnagyobb része a kivitelezést, a témaválasztást méltatta: „Értékes, szépen kidolgozott játékokat kell a gyermekek kezébe adni ma is". Azt hiszem, nem lehet elégszer hangsúlyozni az interaktivitás, a látogatók bevonásának fontosságát. Természetesen ez a fajta aktív részvétel témánként igen eltérő mértékben kivitelezhető, s az is természetes, hogy egy játékkiállításon sokkal inkább kézenfekvő, sokkal egyszerűbben megoldható a látogatók s különösen a gyermekek bevonása, mint mondjuk egy festészeti kiállításon. Ennek mikéntje és mértéke azonban már nagyrészt a rendezőtől, a múzeum vezetésétől függ. Jelen megoldás mindenképpen sikeresnek bizonyult, hiszen a válaszadók közül legtöbben a „Lehetett játszani a kirakott játékokkal” választ jelölte meg legfőbb pozitívumként. Feltétlenül jó ötletnek bizonyult a modern alkotások, a mai művészek munkáinak a kiállítása is. Ezzel ugyanis a kiállítás nem csupán a fajáték-készítők körét szólította meg, hanem megmutatta a látogatóknak, a szülőknek és a gyermekeknek egyaránt, hogy ma is virágzik ez a nagy hagyományokkal rendelkező mesterség, ma is érdemes fajátékot vásárolni. A következő kérdés alapján kiderült, hogy a válaszadók 41%-a többször, 19%-a egyszer járt már a Kiscelli Múzeumban, meglepően sokan, 28-an (40%) azonban most látogattak el oda először. Természetesen merész és túlzó lenne azt a következtetést levonni, hogy ez a 40% kifejezetten a fajáték kiállítás kedvéért jött el a múzeumba, de az is biztos, hogy a kiállítás jelentős vonzó s mozgósító erővel rendelkezett. A visszatérő látogatók közül a legtöbben (39-en) már más kiállítást is megtekintettek a múzeumban, de sokan vettek részt korábbi gyerekfoglalkozásokon, kirakodó vásárokon vagy koncerteken. Meglepően kevés, mindössze egy olyan látogató volt, aki céges rendezvény keretén belül jutott el a múzeumba. Márpedig a Kiscelli Múzeum s különösen a Templom tér számos ilyen rendezvénynek ad otthont. A kellemes estét itt töltő vendégek egy kis odafigyeléssel az intézmény visszatérő látogatóivá válhatnának. Amennyiben nem oldható meg egy esti vezetés, akkor a teremben elhelyezett plakát vagy ismeretterjesztő szórólapok hívhatnák fel a résztvevők figyelmét az éppen aktuális kiállításokra, az adott időszak eseményeire. A rendezők erőfeszítéseinek - szórólapok szétküldése, kiosztása, megjelent újságcikkek - dacára, a „Gyere játssz velünk a múzeumban" közművelődési programsorozat keretén belül megrendezett gyerekfoglalkozások ismertsége már meg sem közelítette a kiállításét. A válaszadók 56%-a nem hallott a programlehetőségről. Ennél is alacsonyabb volt a résztvevők aránya, 25%. A korlátozott fogadóképesség miatt azonban nem is az az elsődleges cél, hogy ennél többen vegyenek részt a foglalkozásokon, hiszen a túlzottan nagy tömeg éppen a programok minőségén rontana. Sokkal fontosabb információ, hogy a résztvevők 97%-a elégedett volt a programokkal, ami azt hiszem csodálatos eredmény. Egy kiállítás sikerének meghatározó elemei közé tartoznak azok a látszólagos apróságok is, mint képeslapok, katalógus, a személyzet, a teremőrök kedvessége, viselkedése, a belépőjegy ára stb. Kezdjük akkor az utolsóval. A kérdőívben feltettünk egy a belépőjegy árára vonatkozó kérdést is. A válaszadók 84%-a megfelelőnek, 4%-a alacsonynak, 4%-a pedig magasnak tartotta az összeget. Azt hiszem ennek alapján elmondhatjuk, hogy a belépő költségei nem jelenthetnek akadályt azok számára, akik el szeretnének látogatni a múzeumba. Jogos észrevételként jelent meg azonban, hogy a kiállításon nem lehetett katalógust, illetve képeslapot vásárolni. Bár mint megtudtam, képeslap eleinte még volt néhány darab, de ezek hamar elfogytak, s nem pótolták őket. Ezek a szép s relatíve olcsó emlékek pedig olyan reklámlehetőséget jelentenek, melyek Kinek miért tetszett a kiállítás? ____^__ Egyszerű igen válasz Bemutatta Bemutatta a mai Lehetett játszani a Színes, szép gyerekkorom játékait tajátékokat is kirakott játékokkal kivitelezest volt A megkérdezettek százalékában A pozitív válaszok száma Sajtó 31% 22 Rádió 27% 19 TV 7%5 Meghívó, szórólap 16% 11 Személyes kapcsolat révén 39% 27 27