Magyar Múzeumok, 2002. 2. szám (Vol. 8.)

SZÁMVETÉS - Dávid Ágota: Egy kiállítás közművelődési elemzése

SZÁMVETÉS kulásában jelentős szerep jut a múzeumoknak. A diákság az a célcsoport, amelyet ha sikerül megszólítani, akkor hosszú távon is vissza-visz­­szatér a múzeumba, barátaival, majd később családostul. Az ingyenes látogatók körét a külön­böző belépővel rendelkezők mellett nagyrészt az óvodás korú és kisebb gyerekek alkotják. Az óvodás és a diák­csoportok magas száma tehát mindenképpen pozitív jelenség. A kiállítás átfogó elemzése érdekében a láto­gatottsági statisztikákon és a média­adatokon kívül egy általam készített kérdőív eredmé­nyeit is felhasználtam. Mivel a kérdőív kitöl­tésére mindenki önszántából vállalkozott, így véletlenszerű mintavételre nem volt lehetőség. Az így kapott hetven kérdőív leginkább önké­nyes mintavételnek tekinthető, hiszen a minta összetétele nélkülözi a tudományos alapelve­ket, az eredmény teljesen esetlegesen alakult. Ennek megfelelően a kapott adatok semmikép­pen sem tekinthetőek reprezentatívnak, inkább csak tájékoztató jellegűek. Az első két kérdés a kiállítás ismertségét vizsgálta. A megkérdezet­tek 94 százaléka hallott a kiállításról, ami kife­jezetten magas érték. Feltételezhetjük, hogy a látogatók jelentős hányada éppen azért látoga­tott el a múzeumba, mert kifejezetten a fajá­ték kiállítást szerette volna megtekinteni. Azt , hogy az egyes látogatók honnan hallottak a kiállításról a következő ábra foglalja össze. Egy látogató több lehetőséget is megjelölhetett. Mint láthatjuk, még mindig a személyes kapcsolatok, a barátok, ismerősök, rokonok révén jut el legtöbbekhez egy ilyenfajta ese­mény híre. Ennek több oka is lehet. Egyrészt mindenki tudja, kik azok az ismerősei, akik hasonló érdeklődésűek, hasonló korú gyer­mekeik vannak, akiket érdekelne a kiállítás. Az emberek jobban meg is bíznak barátaik, ismerőseik véleményében, mint abban, amit a rádió, a TV mond. Másrészt még ez a széles körűnek mondható média-megjelenés sem éri el a célközönség jelentős részét. Ugyanakkor a meddőszórás is sokkal jelentősebb, mint a személyes kapcsolatok esetében. Ha azonban összeadjuk a különböző médi­umok mellett szereplő számokat, akkor igen magas, 65%-os eredményt kapunk. Ha ezt az eredményt módosítjuk is némiképpen - mivel többek több forrásból is értesültek a kiállítás­ról -, akkor is elmondhatjuk, hogy a megkér­dezettek több mint 50 százaléka a médiából szerzett tudomást a kiállításról. Az ismertség után arra voltunk kíváncsiak, mi tetszett, illetve mi nem tetszett a látogatók­nak. Rendkívül kedvező a kép, mivel a felsorolt indokok közül mindössze egy-egy ember jelölte meg a „nem megvásárolható az összes játék", valamint a „nincs elég információ” válaszokat. A többieknek egyértelműen tetszett a kiállítás, s a megadott válaszokhoz egyéb dicséreteket is hozzáfűztek, melyek legnagyobb része a kivi­telezést, a témaválasztást méltatta:­­ „Értékes, szépen kidolgozott játékokat kell a gyermekek kezébe adni ma is". Azt hiszem, nem lehet elégszer hangsú­lyozni az interaktivitás, a látogatók bevoná­sának fontosságát. Természetesen ez a fajta aktív részvétel témánként igen eltérő mérték­ben kivitelezhető, s az is természetes, hogy egy­ játékkiállításon sokkal inkább kézenfekvő, sokkal egyszerűbben megoldható a látogatók s különösen a gyermekek bevonása, mint mond­juk egy festészeti kiállításon. Ennek mikéntje és mértéke azonban már nagy­részt a rendezőtől, a múzeum vezetésétől függ. Jelen megoldás mindenképpen sikeresnek bizonyult, hiszen a válaszadók közül legtöbben a „Lehetett ját­szani a kirakott játékokkal” választ jelölte meg legfőbb pozitívumként. Feltétlenül jó ötletnek bizonyult a modern alkotások, a mai művészek munkáinak a kiál­lítása is. Ezzel ugyanis a kiállítás nem csupán a fajáték-készítők körét szólította meg, hanem megmutatta a látogatóknak, a szülőknek és a gyermekeknek egyaránt, hogy ma is virágzik ez a nagy hagyományokkal rendelkező mester­ség, ma is érdemes fajátékot vásárolni. A következő kérdés alapján kiderült, hogy a válaszadók 41%-a többször, 19%-a egyszer járt már a Kiscelli Múzeumban, meglepően sokan, 28-an (40%) azonban most látogattak el oda először. Természetesen merész és túlzó lenne azt a következtetést levonni, hogy ez a 40% kifejezetten a fajáték kiállítás kedvéért jött el a múzeumba, de az is biztos, hogy­ a kiállítás jelentős vonzó s mozgósító erővel rendelkezett. A visszatérő látogatók közül a legtöbben (39-en) már más kiállítást is megte­kintettek a múzeumban, de sokan vettek részt korábbi gyerekfoglalkozásokon, kirakodó vásá­rokon vagy koncerteken. Meglepően kevés, mindössze egy olyan láto­gató volt, aki céges rendezvény keretén belül jutott el a múzeumba. Márpedig a Kiscelli Múzeum s különösen a Templom tér számos ilyen rendezvénynek ad otthont. A kellemes estét itt töltő vendégek egy­ kis odafigyeléssel az intézmény visszatérő látogatóivá válhatná­nak. Amennyiben nem oldható meg egy esti vezetés, akkor a teremben elhelyezett plakát vagy ismeretterjesztő szórólapok hívhatnák fel a résztvevők figyelmét az éppen aktuális kiállí­tásokra, az adott időszak eseményeire. A rendezők erőfeszítéseinek - szórólapok szétküldése, kiosztása, megjelent újságcikkek - dacára, a „Gyere játssz velünk a múze­umban" közművelődési programsorozat kere­tén belül megrendezett gyerekfoglalkozások ismertsége már meg sem közelítette a kiállítá­sét. A válaszadók 56%-a nem hallott a prog­ramlehetőségről. Ennél is alacsonyabb volt a résztvevők aránya, 25%. A korlátozott fogadó­­képesség miatt azonban nem is az az elsőd­leges cél, hogy­ ennél többen vegyenek részt a foglalkozásokon, hiszen a túlzottan nagy tömeg éppen a programok minőségén rontana. Sokkal fontosabb információ, hogy a résztve­vők 97%-a elégedett volt a programokkal, ami azt hiszem csodálatos eredmény. Egy kiállítás sikerének meghatározó elemei közé tartoznak azok a látszólagos apróságok is, mint képeslapok, katalógus, a személyzet, a teremőrök kedvessége, viselkedése, a belé­pőjegy ára stb. Kezdjük akkor az utolsóval. A kérdőívben feltettünk egy­ a belépőjegy árára vonatkozó kérdést is. A válaszadók 84%-a megfelelőnek, 4%-a alacsony­nak, 4%-a pedig magasnak tartotta az összeget. Azt hiszem ennek alapján elmondhatjuk, hogy a belépő költségei nem jelenthetnek akadályt azok szá­mára, akik el szeretnének látogatni a múze­umba. Jogos észrevételként jelent meg azonban, hogy a kiállításon nem lehetett katalógust, illetve képeslapot vásárolni. Bár mint megtud­tam, képeslap eleinte még volt néhány darab, de ezek hamar elfogytak, s nem pótolták őket. Ezek a szép s relatíve olcsó emlékek pedig olyan reklámlehetőséget jelentenek, melyek Kinek miért tetszett a kiállítás?­ ­ __­__^__ Egyszerű igen válasz Bemutatta Bemutatta a mai Lehetett játszani a Színes, szép gyerekkorom játékait tajátékokat is kirakott játékokkal kivitelezest volt A megkérdezettek százalékában A pozitív válaszok száma Sajtó 31% 22 Rádió 27% 19 TV 7%5 Meghívó, szórólap 16% 11 Személyes kapcsolat révén 39% 27 27

Next