Magyar Múzeumok, 2003. 3. szám (Vol. 9.)
KIÁLLÍTÁSOK - Soltész József: Magyar Vasúttörténeti Park
54 Kiállítások Magyar Vasúttörténeti Park Soltész József A technikatörténet és ezen belül a gőzgépek történetének egyik legérdekesebb fejezete a gőzmozdonyok története. A 2000. július 14-én megnyílt Magyar Vasúttörténeti Parkban a félkaréjban kiállított XIX. és XX. századi gőzmozdonyok a legkedveltebbek a vasúti járművek közül. A vasúti skanzen gondolata Magyarországon először az 1960-as években merült fel, a gőzmozdonyok forgalomból történő kivonásával egyidejűleg. A Közlekedési Múzeum egymás után vette át a MÁV-tól a kiselejtezett régi muzeális gőzmozdonyokat és vasúti kocsikat. Az 1990-es években már több mint 200 darabból állt a múzeum eredeti vasúti járműgyűjteménye, amit hasonló nagyságrendben egészítettek ki a MÁV által megőrzött és védetté nyilvánított mozdonyok és vasúti kocsik. Mivel a Közlekedési Múzeum épületében csak néhány vasúti járművet lehetett kiállítani. 1966-tól a vasútállomásokon helyezték el a muzeális mozdonyokat. Több mint száz mozdony került piedesztálra országszerte, de egyidejűleg keresték a helyet egy vasúti skanzen részére is. Eleinte kisebb vasútmúzeumok alakultak meg a Közlekedési Múzeum fináléjaként. 1970-78 között nyílt meg a nagycenki keskeny nyomtávolságú múzeumvasút és skanzen, 1975-ben a budapesti Deák téri földalatti vasútmúzeum, 1985-ben a paksi mellékvonali vasúti múzeum, és végül 1992-ben a szentendrei városi tömegközlekedési múzeum a BKV gondozásában. Hiányzott azonban még a nagyvasúti skanzen, amely a magyar vasutak járműveit átfogóan Mozdonyok a Magyar Vasúttörténeti Parkban A Magyar Vasúttörténeti Park részlete - Detail of the Hungarian Railway History Park - Locomotives in the Hungarian Railway History Park