Magyar Múzeumok, 2003. 3. szám (Vol. 9.)

KIÁLLÍTÁSOK - Soltész József: Magyar Vasúttörténeti Park

54 Kiállítások Magyar Vasúttörténeti Park Soltész József A technikatörténet és ezen belül a gőzgépek történetének egyik legérdekesebb fejezete a gőzmozdonyok története. A 2000. július 14-én megnyílt Magyar Vasúttörténeti Parkban a félkaréjban kiállított XIX. és XX. századi gőzmozdonyok a legkedveltebbek a vasúti járművek közül. A vasúti skanzen gondolata Magyarorszá­gon először az 1960-as években merült fel, a gőzmozdonyok forgalomból történő kivo­násával egyidejűleg. A Közlekedési Múzeum egymás után vette át a MÁV-tól a kiselejte­zett régi muzeális gőzmozdonyokat és vas­úti kocsikat. Az 1990-es években már több mint 200 darabból állt a múzeum erede­ti vasúti járműgyűjteménye, amit hasonló nagyságrendben egészítettek ki a MÁV ál­tal megőrzött és védetté nyilvánított moz­donyok és vasúti kocsik. Mivel a Közlekedé­si Múzeum épületében csak néhány vasúti járművet lehetett kiállítani. 1966-tól a vas­útállomásokon helyezték el a muzeális moz­donyokat. Több mint száz mozdony került piedesztálra országszerte, de egyidejűleg keresték a helyet egy vasúti skanzen részé­re is. Eleinte kisebb vasútmúzeumok ala­kultak meg a Közlekedési Múzeum fináléja­ként. 1970-78 között nyílt meg a nagycenki keskeny­ nyomtávolságú múzeumvasút és skanzen, 1975-ben a budapesti Deák téri földalatti vasútmúzeum, 1985-ben a pak­si mellékvonali vasúti múzeum, és végül 1992-ben a szentendrei városi tömegköz­lekedési múzeum a BKV gondozásában. Hi­ányzott azonban még a nagyvasúti skanzen, amely a magyar vasutak járműveit átfogóan Mozdonyok a Magyar Vasúttörténeti Parkban A Magyar Vasúttörténeti Park részlete - Detail of the Hungarian Railway History Park - Locomotives in the Hungarian Railway History Park

Next