Molnár Imre (szerk.): A magyar muzsika könyve (Budapest, 1936)

ZENEI GYŰJTEMÉNYEK ÉS EGYESÜLETEK - A XX. század zenélő Magyarországa (szöveg)

dapesten. Tanulmányait Arányi, Sabathiel, Ba­lassa, majd Hubay, Kemény, Harmat stb. veze­tése alatt a Zeneművészeti Főiskolán végezte, ahol zenetanári és középiskolai énektanári oklevelet nyert. Mint hegedűművész Buda­pesten és vidéken számos hangversenyt adott, a magyar rádió gyakori szereplője. Mint az Angol-kisasszonyok tanítóképzőjének ének- és zenetanárnője, vezényli az intézet énekkarát, az Angol-kisasszonyok Váci utcai templomában ünnepi alkalmakkor. Hilgermann Laura cs. és kir. kamaraéne­kesnő, a Zeneművészeti Főiskola tanára. *1870, Wien. Énektanulmányait Wolf Károly Mária wieni énektanárnál végezte. Első szer­ződése a prágai operánál volt, ahol 1887- ben a Trubadúr Azucena szerepében mutat­kozott be. 1890-ben Mahler Gusztáv — aki élete végéig legkedvesebb munkatársát tisz­telte benne — az Operaházhoz szerződtette, ahol a Mignon címszerepében debütált. 1890- ben a wieni udvari Operaház meghívása alapján Wienbe szerződik. Ezen időben mint hangversenyénekesnő különösen Mahler dalok előadásával aratott sikereket. 1907-ben Grieg müncheni hangversenyén énekelt és vitte si­kerre Grieg számos dalát (Schwan, stb.). 1910-ben a király magánkihallgatáson fogadta és cs. és kir. kamarénekesnővé nevezte ki. Wieni operaházi tagsága idején gyakori ven­dége volt a salzburgi és müncheni ünnepi játékoknak és a berlini és drezdai operák­nak. 1920-ban a wieni opera tiszteleti tag­jává nevezték ki és ugyanakkor a Budapesti Zeneművészeti Főiskola tanárnak hívta meg a drámai ének-tanszakra, ahol 1935-ben az V. r. o. lépett elő. Ugyanezen évben nyug­díjba ment és azóta mint tiszteletdíjas tanár működik. 1934-ben Salzburgban egy mester­­osztályt vezetett, amire ismételten felkérték. A wieni nemzetközi énekversenyek állandó zsűri tagja. Alpár G., Gere L., Huszka R., Nagy M., Szénthó E., Zoltán I., stb. tanítvá­nyai voltak. Első külföldi vendége volt a m. kir. Operaháznak, aki szerepeit magyar nyel­ven énekelte. Szerepei: az összes Wagner drámai hősnő szerepelt, Figaro házassága: Grófné, Don Duan: Elvira, Cosi fan tutte: Do­­rabella, Iphigenia: Klytemnestra, Aida: Am­­neris, Orpheus és Euridike: címszerep, Strauss Elektra: Klytemnestra, Bánk bán: Gertrudis, Goldmark: Téli rege, Hermiona, stb. Hillinger Margit Seresné dr. operaénekes­nő (mezzoszoprán). A m. kir. Operaház ösz­töndíjas tagja. Tanulmányait a Zeneművészeti Főiskolán végezte, ahol az operai tanszakon oklevelet nyert. Több budapesti és vidéki hangversenyen szerepelt. A Budapesti Szim­fonikus Zenekar szabadtéri előadásainak szólistája. A magyar rádió gyakori szerep­lője. Hir Sári (dr. Molnár Imréné) zongoramű­vésznő. *1900, Budapest. Tanul a Zeneművé­szeti Főiskolán Szendy Árpádnál, utóbb Sauer Emilnél Bécsben. Zongoratanárnői oklevelet a Fodor ösztöndíjjal 1918-ban, zongoramű­vésznői oklevelet 1922-ben szerzett. Három­szor nyerte a Liszt Ferenc díjat. Tanított a Nemzeti Zenedében 1920—26-ig. Hangverse­nyek itthon és külföldön (Bécs, Svájc, Mün­chen). Koncertek a budapesti és bécsi rá­dióban. Liszt specialista. Hlatky Endre a rádió műsorigazgatója. *1895, Nagyvárad. Középiskoláit és jogi ta­nulmányait ugyanott, további jogi tanulmá­nyokat Budapesten végzett. A háborúban tü­zértiszt. Közpályáját mint a szegedi kormány sajtóelőadója kezdi. Innét a külügyminiszté­riumba, majd a miniszterelnökség sajtóosz­tályába kerül. Mint elnökségi titkár Bethlen István alatt, sajtófőnök Károlyi Gyula minisz­terelnöksége idején és Szőts Ernő után a rádió műsorigazgatója. Magyar dalokat szer­zett, melyek gyakran szerepelnek előadóink műsorán. Hlavács János zeneszerző. *1895, Nyíregy­háza. Szerzeményei (kb. 250): operettek, ma­gyar nóták és táncszámok. Angyalok a ka­szárnyában c. 3 felvonásos operettje 1934- ben színre került a Városi Színházban. Ma­gyar nótáival több pályadíjat nyert. (1930- ban a magyar nóta-olimpiászon stb.) Hochstrasser Hugó gordonkaművész, a m. kir. Operaház tagja. *1909, Versec. Tanulmá­nyait a Zeneművészeti Főiskolán végezte, ahol a gordonka-szakon oklevelet nyert. Ta­nára: Schiffer A. 1930 óta tagja a m. kir. Operaháznak és a Filharmóniai Társaságnak. Zenetanítással foglalkozik. Hodula István zeneszerző, zongoraművész. *1897, Budapest, 1 1935, Budapest. Tanulmá­nyait a főiskolán végezte (Dohnányi, Siklós, Székely Arnold). A háborút végigküzdi. Utána tűnik föl először dalaival, Előd Marcel ver­seire. 1928-tól tanár a Nemzeti Zenedében, 1934-től a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskola r. tanára. Művei: dalokon, régi magyar dal­feldolgozásokon kívül heg.-zong. szonáta (1927), heg.-zong. szvit, zong. rapszódia (1935). Hódosi István hegedűművész, a m. kir. Operaház tagja. *1889, Budapest. Tanulmá­nyait a Zeneművészeti Főiskolán Kemény R.­­nél, majd a moszkvai konzervatórium taná­ránál, Durovetzkynél végezte. 1927 óta tagja a m. kir. Operaháznak és a Filharmó­niai Társaságnak. A Schmidt—Hódosi—Berg­mann trió tagjaként sok hangversenyt adott Budapesten és vidéken. A magyar rádióban több önálló hangversennyel, továbbá a trió­val és az Operaház zenekarával szerepelt. Oroszországban (mint hadifogoly) a Melles­kvartett tagja volt. Zenepedagógiával is fog­lalkozik. Hodossy Béla zenetanár, Sárospatak. *1864, Kerca. Zenei tanulmányait a Csurgói Áll. Ta­nítóképzőben folytatta, majd tanítóképzői ze­netanári oklevelet nyert Budapesten. Taná­rai: Báthori és Bartalus. 1889-ben a Sárospa­taki Áll. Tanítóképző zenetanárává nevezték ki, melynek 1905-ben igazgatója lett. 1925- ben nyugalomba vonult. Megalakította a Ref. Egyházi Férfikart, majd vegyeskart (1890). Vezette az Ipartestületi Dalárdát. Szerzemé­nyei: 50 Templomi Ének, orgonára (1900). Hegedűiskola. Énekek, Dalok, férfikarra (1901). Tárogató, dalok, iskolák számára (1903). Magyar Énekiskola. Gyakorlat, dalok.

Next