Magyar Nap, 1949. április (3. évfolyam, 76-99. szám)

1949-04-28 / 97. szám

ass­ilis 2b. csütörtök __________ Szeded régi arca:­­J­uhász Gyula verseiből­­— és gyer­­mekkoromból hamerős. A Tisza-park a felsővárosi utcák, csendje. ősszel az újszegedi árterület dóresipte bozótja, világitó toronyórák a sűrű estben, a háztetők­­fölött, a külvárosok kopár­­körútjai­r­a. Feke­tesas-u­tcán vir­rasztó nagysubás éjjeli örök, — félliter homoki bor mel­lett, a víztorony mögötti kocsmák valamelyikében töltött esték — a Dugonics-téren tanyázó fiákkerek: ez a gyer­mekkorom óta már csak a mu­lt vizei alól felmerülő váro& I^iS^ökéleteslibbi?ti mnor^i^ s Juhász Gyula v^rscib^n lelte meg képét. . De a magyar városok már mind kevesbbé ragasz­kodnak múltjukhoz: Széped is a jövőhöz pártolt át! Ennek az átpártolásnak egyik színhelyét a különböző kollégiumok falai között,­­ a másikat pedig: a­­külváro­­sokban, a Rókus-városrészben- a Kossuth Lajos-sugárút legutolsó helyrajzi számai alatt, vagy Újszegeden — tehát az ipartelepeim találjuk meg. Sajnos em ezek még nem elég számosak. A magyar városok új, szocia-­­­ist­­a arcát az­ ötéves terv teremti majd meg. Szeged annyira várt és valóban a jövőt tükröző arcát az i­t feláll­ítandó nagy­üzemek tervei rejtik még. Napfényes a reggel, mikor az egyetemre tartok. Az Ady Endre-téri nagy épület tetején a­­ meteorológiai állomás készülékei vörd­slenek a friss miniumtól, vidám szél fúj, csillog a levegő — a szegedi tavasz megtelik az alsóvárosi feketeföldiek szagával. Csizmák kopognak mögöttem, a téglajárdán, hátra­fordulok. Sándor köszönt, az én órámra tart, együtt folytatjuk utunkat. Tanyai fiú Sándor, koltergista. Negyvenhét ősze óta ismerem, mikor meglátogattam a szegedi Móricz Zsig­­mond-kollégiuimot; első félévét kezdte meg akkor a böl­csészeti karon. — Mit újság a kollégiumban? — érdeklődöm. A Móricz Zsigmond-kollégium egykori tagjai­­időköz­ben átkerültek a Boldogasszony-sugárúti épületbe. — Befejeztük a szakosítást! — mondja Sándor. — Most új társalgót építünk; a reggeli torna után roham­­munkában hordtuk el a törmeléket... A régi kollégiumot, a Vásárhely­i-sugárútinél, a kollé­gisták tették lakhatóvá, ők szerelték be a villa­nyveze­­téket is. Konyhájuk sem volt: a fiúknak naponta. h­árom­­szor kellett jó negyedórányit gyalogolniok, hogy a Bíró Szép A­nna-kol­lég­imnban étkezhess­enek. De ennek a »hősi korszaknak« utiihézségei össze is kovácsolták a kollégistákat. — az úttörők közösségi szel­lemi, uralkodott soraikban. — Sokan próbáltak volna elnyomni benünket! ■— emlékezik Sándor, amikor azokat az időket eszébe jut­tatom. — Ellenséges vo­t a város is, az egyetem is. Hogy az építés nem csupán a gyártelepeken, vagy a hídpilléreken folyik már, a hogy az új társadalom új embere is épül: másfél esztendeje, az ő kollégiumuk tanulóter­mében értettem meg, késő éjszakáig tartó beszélgeté­sünk során. — Hőbbre jutottunk! — mosolyog rám a fiú. — Persze, nem ment könnyen... Két évig tespedt az egye­temi ifjúság. Tavaly őszig. Akkor, a félév kezdetén, tel­jes lendülettel, elkezdett dolgozni a MEFESz! Derűsen, kérkedés nélkül beszél Sándor, felnevet: — Szédültünk az elején!... Szokatlan volt ez a rohammunka! Tanulókörök, szemináriumok,­­szervezési, idegológiai kiképzés; mindez egyszerre szakadt rájuk. — Nem volt jó híre a szegedi egyetemi ifjúságai­nak! — mondom. — Most már megnézhetnek bennünket! — döbrömögi. — Nem hinném, hogy akárki felveheti velünk a versenyt! Fél éve ismerem ezt az ifjúságot, mely ott ül szem­közt ívelem, a padsorokban, hajol jegyzetei fölé s telepe­dik íróasztalomhoz. Késő éjszakáig alig marad tétlen percük; úgy gazdálkodnak az idejükkel és erejükkel, mint az élüzemek, ahol egyetlen mozdulat sem veszhet kárba. — Persze, — jegyzi meg később — a munkák­ és p­arasztszármazású hallgatók aránya még mindig nem kielégí­tő. De jövőre talán ez is javul... Ha nem is tudnám, micsoda lázas ifjúsági munka folyik a szegedi egyetemen: a bölcsészeti kar lépcsőhá­­zában meggyőződhetnék róla. Mindaz- amit­ itt látok, része már valamikép a szegedi élet, s az egész magyar élet megújulásának. Szemtanúja voltam valamikor a Horthy-r­end­szer »szegedi gondolatának« is. Merev múmia-gondolat volt az, halott formák rögeszmés kul­tusza, félszeg és kegyelten, hazug és szenvedélynél leült. Ma­ az élet árad körülöttem, tarkán, vidáman, felszaba­dultan,­­ forradalmi harsogással. A lépcsőház falai is megfiatalodtak, a jelmondatok, faliújságok­, feliratok, hirdetések színei, rajzai mögött. Fél kilenc: a szemináriumi terem hosszú asztalánál együtt­ ülnek hallgatóim. Novemberben még alig szólal­tak meg, s ma már egy­re élénkebbek a vitáik. Ezen az órán Liszkai Tamás bontja ki Fielding Tom­ Jones-ából a. .18. századi angol társadalom ábrázolásait, ■­ következőn Kaján László elemzi az angol forradalom gazdasági és szociológiai erőit. A vita, mely Keresztes Andor és Bécsy Tamás hozzá­­szólásai körül támadt- úgyszólván a mondat közepén szakad félbe: Halász Előd igen népszerű irodalomelmé­leti órája kezdődik, s­ ­ senki sem akar elkésni. Amióta az egyetemi reform életbe lépett, nincsenek többé oriütközések. Az előadások eddig nem egyszer kalan­dozó szertelensége, töredékessége összefüggő, nagy tanul­mányi tervvé rendeződött. Ugyanennek a napnak írtan egy másik­ hétről hétre érdeklődéssel várt előadása, Waldapfel Imre beszél eléd után, a megarai vígjátékról. — A szombati Waldapfel-órát, az ókori irodalomról, mi­­ meghallgatjuk, pedig nem vagyunk latin­ szako­sok! ~ mondják az egyik tanulókör tagjai. — Végre hallhatunk alapos társa­dal­ombörté­ne­tet... Mások azonban inkább az Antigone-próbákon szeret­nének résztvenni. Somogyitól érti munkáslány­okkal és fiúkkal taníttatja be Waldapfel Imre a tragédiát. — Nem akartam hinni a fülemnek! — meséli valaki. — Antigone remekelt a tegnapi próbán: már úgy lát­szott, nem sikerül életet lehellni a játékba, s akkor hir­telen, a nagy monológban, Antigone átváltozott igazi, tragikus hősnővé... Valamennyien éreztük, hogy ez a kis munkáslány ugyanúgy megértette és átélte Sophok­les­t, mint egy igazi színésznő­ Hóna alatt egy Majakovszkij-kötettel. Szokolay Károly tart az orosz szeminárium felé, Szokolay ie a biztatóan induló, fiatal szegedi kölltők közé tartozik, orosz-szakos,­ most épp a délutáni Lermontov-szövegma­­gyarázatokra készül. Amióta Erdődy­­professzor vezetése alatt megkezdődött ss komoly munka az orosz-szakom a hallgatók száma itt is örvendetesen megnövekedett. —,­­És a versírás! — kérdem. SZEGED, 1949 írta: SŐTÉR ISTVÁN !~" Szokolay kissé szégyenlősen, elmosolyodik: — Most­­sokkal jobban megy, mint bármikor eddig! Uj témáikra bukkantam, amióta a kollégium tagja va­gyok... Azonkívül, jót tesz, hogy Takács Tiborral meg­­v­aljuk egymás verseit! Takács Tibor nemrég tűnt föl, a szegedi Tiszatájba­n és több fővárosi folyóiratban. Üzemi nap óta a gázgyár világaiba vezetett el bennünket, — a szegedi költők és írók munkaközösségében tegnap épp Nagy Sándorral vitattuk meg verseit. — Lődi Feri verseit nézzék meg, nagyon szépek !— nyújtja felém magáé helyett a társa kéziratát Szokolay­ Lődi a szegedi konzervgyárban dolgozik, vasesztergályos. Tavaly még az épülő szegedi hídon kapott munkát, de közben a polgári iskolát végezte el, hogy ideiratkozhasson a Dolgozók Tanítóképzőjébe. Tavaly március óta már a harmadik tanítóképzős tanfo­lyamon végzi. Huszonkét éves, de emlékei, tapasztalatai felérnek egy Gorkij-regény nyersanyagával. Olvasni kezdem a verset. Már nem tartod bűnnek az izzó vágyat, mely úgy követel, mint gép az olajat. Szellemed bővül s nem tompa alázat, lendíti benned, a holnapokat, mert bővül a gyár is, s mind több a társad a termelésben, új gépek előtt; neved kibuggyan a számon s kívánlak, mint nyers öntöttvas vágótű reszelet... Tegnap, a késő éjszakáig húzódó munkaközösségi beszélgetései­ Lődi szeme leragadt a fáradtságtól­. Nem csoda, hisz reggelenként ötkor kél. A lépcsőházra nyíló folyosók keresztmetszetében elemtárul az egyetem élete: Nagy Sándor regényére, az Úr jó vitézére gondolok, mely, az 1946-os szegedi egyete­met ábrázolta, kegyetlen élességgel. Nem, ez az egyetem már nem, az 1946-os! — gondolom, megkönnyebbülten. Féltizenegy: Jancsó Miklóst keresem, a gyógyszertan professzorát.­­ — Éjszaka is bekopoghatsz hozzá! — mondta Straub Brúnó professzor, akinél a természettudományos kutató­­intézetekben folyó munka iránt érdeklődtem. — Ha belekezd egy kísérteti­»?" reggelig sem hagyja abba. Szegeden mindenki tudja, hogy a Kossut­h-díjra jelölt Bruckner Győző szerves kémiai intézetén és Iva­­­n­ovits professzor bakteriológiai tanszékén kívül Jancsó Miklósnál folyik a legjelentősebb kutatómunka. A professzor betegen fekszik, szobájának ablakai előtt, a tavaszi fényiben, a Dóm-tér galambjai keringe­nek. Legutóbbi kutatásainak eredményéről, a zselatin­szivacsról sokat írtak már a lapok. Kezembe veszem a felé einyújtott, kis üveget; ostya­fehérségű, szivacsos szeletek zsúfolódnak benne egymás mellé — Vérzéscsillapító kötszer ez -- magyarázza Jancsó Miklós. — Különösem a máj és a vese sérüléseimet hasz­nálhatják, melyek erős vérzéssel járnak. Az idegsebé­szetben is fontos szerep várhat erre az új szerre, melynek nagyüzemi gyártása már nem­sokára megkezdődik... Jancsó Miklós, egyébként most a p-vitamin problé­májával foglalkozik. Az erek áteresztőképességét befo­lyásoló p-vitaminhoz hasonló hatású, de eltérő vegyi szerkezetű anyagokat talált. Ezeket most állatokon klisére létezi­ki. — Az állatállományt magunk tenyésztettük ki, a felszabadulás óta. Az elveszett műszereket pedig a­ Terv­hivatal segítségével pótoltuk ... Jancsó Miklósné — férjének a tudományos kutatás­ban is társa — vezet végig az intézetem. — Némelyik kísérlethez kétszáz patkányt is »felhasz­nálunk« — mutat a halkan neszező, fehér ketrecek sorára. Az állatveítő ragyogó, üvegfalú kalitkaként nyílik a napfényes kert fölé. A laboratóriumok falán a friss tatarozás nyoma. — Festésre majd csak nyáron kerül sor! — mondja James Oné. A laboratóriumi asztalok mellett újból érezhetem, hogy a szegedi egyetem, kutatóintézeteivel, köny­vtárai­­val, munkaközösségeivel, tanulóköreivel; egyre inkább a szocialista üzemeknek, a termelés, az alkotm­a nagy tűz­helyeinek erkölcsét valósítja meg. A Dóm-tér napfényes magánya — most­­láthattam, mennyire megtévesztő. Az ember sorsát­, jövőjét alakító, tervező munka él és ter­jeszkedik a galambrajók körü­lröpködte háztetők alatt. S ha ennek a munkán­ak éltető szívét akarom meg­ismerni, ebédidő alatt a MEFESz központjába kell ellá­togatnom. A hosszú folyosó, melynek ajtói mögött, a kes­keny, szobákban az egyetemi élet leglényegesebb esemé­nyei játszódnak le, csak egy óra hosszat mutatja ezt a sűrített cselekvést, melynek, belépésemtől kezdve, tanúja lehetek. Reisz Judit kalauzol erre a helyre, ő maga is egyike, azoknak, akiknek munkájában a MEFESz úttörő, s az egyetemi életet gyökeresen átalakító céljai megvalósultak. Bartók István, aki a MEFESz sokfelé ágazó, s mégis meglepően egyszerű, gyakorlati szervezetét irányítja, sorra bevezet a szobákba. A jegyzetosztál­yon Sánta László felel a munkáért: jegyzetpapír, másolópapír, stencillapok­­te összefűzött, kész jegyzetek kötegei az asztalokon. Valaki épp szigorlati jegyzeteket sürget: az orr-, fül- és gégegyógyászati vizsgák anyagát. Sánta kinyitja az ajtó melle­ti szekrényt, nagy köt­eg,-t emel ki. — Bocsásson meg! — fordul felém, de nem tud be'3­ kezdeni mondanivalójába, mivel egy köpenyes férfi fes­tékanyagot követel rajta, egy kifutólány papírszámlát nyújt át, két ira táskás hallgató pedig az elmaradt jegyzetrészl­etet sürgeti. — Különösen az orvosi szakon nélkülözhetetlen a MEFESz jegyzetszolgá­lata simít végig fáradtan a homlokán. — Az egyes szigorlatokhoz szükséges orvosi szakmunkák 600—700 forintba kerülnének a hallgatók­nak; a MEFESz-jegyzet 12 forintért nyújtja a legfonto­sabb szakm­űvekből összeállított szigorlati naiyagot. — És akinek még ez a 12 forint is sok? — kérdezem. — A szegénysorsúak ingyen kaphatják a jegyzetet­. A közoktatásügyi minisztérium 5000 forintot adott erre a célra. — Pénzt kérünk ! — támadnak a folyosón ketten is Bartók Istvánnak. — Írjátok meg a nyugtát! — bólint emez és már nyúl is zsebébe a tárcáért. Rendezői karsza­lagok­at ren­delnek ezen a pénzen. — És ez micsoda? — mutatok a­ falra, melyen a Min­­kowski-tanulókör faliújságja függ. — Forgatható faliújság! — magyarázzák. •— Versenyt hirdettünk: ez az egyik »esélyes« jelölt. Megpörgetik a tárcsát, a borítólap háromszög alakú ki­vágatában, melyet vidám rajzok vesznek körül, megjele­nik a hétről hétre cserélhető szöveg. Az ideológi­ai osztályon Várnai Alfonz és Kandel Ist­­ván 300 MEFESz-tag névsora fölé hajolva állítják össze a megkezdődő 15 szeminárium hallgatóságát. A je­gyosztá­lyon­­a Ho van seri­na előadására két földszinti jegyet ad el Bu­hul Ella, a szervezési osztályon pedig Bágyoni Szabó Attila .____ a tanulókörök óra rendtáblázata­­ fölött tart szemlét A sportosztály ajtaja zárva, hisz há­rom óra é­s a funkcionáriusok ilyenkor már útban van­nak az egyetem felé, ahová magam is sietek, hisz hamaro­san meg kell kezdenem délutáni­ előadásomat — Elégedettek az eredményeikkel? — kérdem Reisz Juditot. — Természetesen — feleli, józanul és felelősséggel, s szavából hiányzik a könnyelmű lelkendezés. — De persze, még sok a teendő! Az 1946-os egyetem szelleme itt-ott még kísért Akiknél a fejlődés valami biztosítékát felfedezzük, azoknak útját szívesen egyengetjük. De vannak, akik visszaélnek türelmünkkel! Az ilyenek azonban csakhamar lelepleződnek. Négy órakor benyitok az intézeti könyvtárba. Az egyik tanulókör tagjai ülnek az asztal körül. Előttük Adyra vonatkozó irodalom, s a mai óra Baróti Dezső professzor előadásába kapcsolódik. Németh Zoltán és Hi­­ves László az első világháború előtti Magyarország gaz­dasági és társadalmi problémáit vázolják fel. Párbeszédbe bontott értekezés, amit így, rögtönözve előadnak­. A szem­­pontokat, a gondolatokat úgy dobják át egymásnak, mint a labdát. Híres az agrárszocialista megmozdulásokról be­szél, s Németh átveszi tőle a szót: — Szlovák vándor­iparosokat állított be sztrájktörők­ként az uralkodó osztály! Az OMGE szerepe... A polgárság szerepéről is beszél, s megkérdi, akart-e a polgári baloldal komoly változást? , — Polgári forradalmat akartak! — felelik az asztal végére L 'Ady és a francia plogári radikalizmus viszonyáról esik még szó, majd Németh Zoltán Áchim András sorsáról beszél. A mi időnkben nem csupán mást — de­ másként is tanultak! A tanulókörök azonban máris felszámolták a régi egyetemek elszigetelődő, félrevonuló, féltékenyen takargatott kutatómunkáját, s a valóban közösségi munkával váltották azt föl, —­ anélkül azonban­, hogy a személyes teljesítményt ezáltal feleslegessé tették volna-A folyosón nagy ruháskosarakban kancsokat, csésze­­két, poharakat cipelnek hallgatóim. Este avatják fel a frissen­ berendezett, kibővített, átrendezett magyar iroda­­lomört­éneti és világirodalomtörténeti intézeteket. Mikor este nyolc órakor belépek az újonnan festett falak és bútorok közé, mikor szemügyre veszem a hétezer kötetnyi könyvtárat, mely november óta megkétszerezte állományát : annak az ifjúságnak vendége vagyok itt, mely a két inté­zet felépítésében oly jelentős részt vett, s mely ezt a mai felavatási ünnepséget is megszervezte és rendezi. Hosszú, terített asz­al a terem közepén, a falon József Attila arcképe — a könyvespolcok alatt borosüvegek, a sarokban szendvicsestálak. A műsort a MEFESz állította össze, a szereplők még tanulnak. .. Ezeket a helyiségeket jól ismerem — a múltból. Köz­falakat törtek át, könyvtártermeket egyesítettek, — de még így is kimérhetném lépteimmel a szobák helyét me­lyekben a nyári szünetben a Szegedi Fiatalok Kollégiu­mának tagjaival találkoztam. Ő­k alkották a Horthy-kor­­szak egyetemének baloldali szigetért. Közülük Reitzer Béla, Radnóti Miklós nem élnek már. Reitzerék újszegedi lakásán, a tiszaparti töltésre nyíló szobában, nyári esté­ken hányszor ültünk együtt. Radnóti Miklós, már csak a dómtéri márványtábláról tekint le rám- Ezt a keskeny arcot, ezt a világos tekintetet számomra mindvégig a har­madik emeleti folyosó egyik ablakmélyedése őrzi, ahol egy esős délelőttön először megpillantottam. Az intézetnek, melyet ők elhagytak, ma egykori társuk, Baróti Dezső a gazdája. Éjfélre jár, mikor az ifjúság, aki ezzel az intézettel tulajdon munkájának eredményét vette birtokába,­­- har­m­onikaszóra táncolni kezd.­­ Elgondol­kozón m­­egyek le a lépcsőn­ — végiggondolom a feladatot­, amelyet tizenegy nőtársammal együtt vállal­tunk, hogy beszámolunk arról, ami az országban történik. Miről is írjak? — töprengek! Hisz 'tulajdonkén nem tör­tént semmi! Olyan nap volt ez a mai is, mint sok száz m­ás. — reggel ragyogóan sütött a nap, estére hűvös lett. Semmi sem történt? S megérteni, hogy ezen a mai napom megtörtént mindaz, ami nagy és jó, szép és izgal­mas egy ember életében történhetik. Tervek és szándékok futottak át ezen a mai napon is, — egy nagy terv parányi részletei valósultak meg ma is, mint mindennap... egy óriási épít­kezés falai nőttek centi­méternyivel. Az utcát, melyen elindulok, gyermekkorombal­ na­ponta ráttam, iskolába menet. Odafönt, a nyárfák fölö­t a nedves sötétben vadludak kiáltanak. Három egyetemista megy előttem a járdán. — Már ilyen korán otthagyták a mulatságot! — szólí­tom meg őket. — Hisz a professzor úr is hazafelé megy! — Még dolgozni szeretnék. Valamit meg kell írnom- ha nem dol­goztam még­.­ — Minket pedig nemsokára ébresztenek! Holnap nyelv­órák lesznek a kollégiumban, a reggeli torna után...

Next