Magyar Napló, 1990. január-június (2. évfolyam, 1-26. szám)

1990-03-29 / 13. szám

1990. MÁRCIUS 29. 5­ 0­­01 Parlament • EGRI GYÖRGY A demokráciát nem lehet kor­mányzati rendszabályokkal be­ültetni egy népbe. Több generá­ciónak kell követnie egymást, amíg el­jutunk addig, hogy az emberek ne csak szabadon és helyesen szavazzanak, de tisztában legyenek részvételük jogával és felelősségével is. Amikor alaposan el­olvastam a választási törvényt, itt is, ott is hiányosságokat, naivitást és pontat­lanságot fedezvén fel, könnyen vigasz­taltam magamat azzal, hogy majd a kö­vetkező alkalommal már sokkal meg­fontoltabban készítik elő a vox populit. Ezért most csak egyetlen hiányér­zetemről beszélek: keveslem a hét és fél millió szavazót. Századunk egyik legki­emelkedőbb magyarja, Illyés Gyula szá­molta ki, hogy a magyarság egyharma­­da az ország határain kívül él. Az iga­zán tiszta és szép választás az lenne, ha ezekben a sorsdöntő napokban nemze­tünk egésze hallathatná szavát, mert a parlament döntései esetleg évszázadok­ra befolyásolják jövőnket. Tisztában vagyok azzal, hogy vágya­kozásom nem válhat valóra teljes egé­szében. Az, hogy a választásokba bevon­juk a kétmilliós erdélyi, félmilliós szlo­vákiai, vajdasági és kárpátaljai magyar­ságot, túl veszedelmes politikai ellenté­tekkel sújtaná Kelet-Európát. A realitás az, hogy részükre jelenlegi állampolgár­ságuk szerint harcolják ki az érdekeiket érvényesítő szavazást. Nem áll azonban fenn ugyanilyen tilalom a Nyugatra sza­kadt magyarsággal kapcsolatban. Ők a demokratikus országok törvé­nyei szerint élhetnek kettős állampolgár­ságuk jogaival. Élhetnének! A jelenlegi magyar törvények azonban ezt megta­gadják tőlük, pedig e jog nélkül hamis hangok csendülhetnek föl az értékes instrumentumból. Ismerem az ellenvéleményeket is. Az állampolgárság együtt jár az adófizetési kötelezettséggel. Milyen jogon voksol­hatna Magyarországon az, aki - mond­juk - Ausztráliában vagy Angliában fi­zet adót, és aki már évtizedekkel eze­lőtt elhagyta szülőhazáját?! De miért hagyta el? Azért-e, mert nem volt elég jó magyar, vagy azért, mert túl jó magyar volt? Menekült-e sorsa elől, vagy azt remélte, hogy kívülről in­kább lehet segíteni? Kik látták tisztáb­ban a jövőt? Azt a jövőt, ami­ ma már múlt, és amit múltként vetünk el? Ki­nek volt igaza­­ azoknak, akik életük kockáztatásával (föláldozásával!) itthon szolgáltak, vagy azoknak, akik a hatá­rokon kívül tették, amit csak tehettek? Semmiképp sem azoknak, akik „szebb jövő"-ként ezt a sorsot rótták rájuk. Mi­ért ne mondhatnának tehát véleményt az ezután követendő útról azok, akiket még a tavaly őszi parlamenti döntés is igazolt, az a döntés, amely lényegében­ megszüntette a „disszidens" bélyeget. Ha Magyarország valóban visszavárja elveszett, elüldözött, kallódó fiait, annak valamilyen formában a választási tör­vényben is tükröződnie kellene. Ami pedig az adót illeti: az amerikai, kanadai, nyugat-németországi magyarok talán nem fizették be tízezer forintjaikat a feneketlen magyar államkasszába, de IKEA dollárokban, ajándékcsomagokban, hazahozott valutákban rótták le obulu­­saikat. A magyar üzletemberek, tudósok, sportemberek, művészek, a mindenütt nagyra értékelt kétkezi munkások az or­szág jó hírnevét öregbítették. Meggyő­ződésem, hogy a világban szétszórt sok százezer magyar megszerezte magának a választójogot. 1945-ben többek között Károlyi Mi­hályt, Vámbéry Rusztemet és kiváló ma­ nélkülük?A­ gyár hazafiak egész sorát hívták haza teljes jogú parlamenti képviselőnek. Ők a Horthy-rendszer vagy a nácizmus elől emigráltak. Most is számosan vannak olyanok, akik az emigrációban mindvé­gig hazájuk javára munkálkodtak. Legjobb tudomásom szerint csupán egyetlen férfi van, akinek sikerült kellő időben áttörnie a bürokratikus korláto­kat, és elintéznie (több hónapos utána­járással) a visszamagyarosítást. Király Béla 1956-os tábornok, a magyar forra­dalmi erők Maléter Pál után második embere. Most képviselőjelölt Kaposvá­rott. Lipták Béla környezetvédő egyete­mi tanár, aki a bős-nagymarosi vízlép­cső ellen indított hadjáratot, oly későn kapta meg visszamagyarosítását, hogy komoly kampány kialakítására nem ju­tott ideje. Egyikük sem fizetett ugyan adót Magyarországon, de ezt talán pó­tolja, hogy véleményükre odafigyelnek a Fehér Házban és a Capitoliumon, a Szenátus és a képviselőház termeiben. Hányan vannak még hasonlók szerte a világban? A teljesség igénye nélkül hadd soroljak néhány példát. Hozzáte­szem, nehogy elfogultsággal vádoljanak, sokuk politikai nézeteivel nem értek egyet, ami azonban nem ingat meg ab­ban a meggyőződésemben, hogy helyük lenne a magyar országgyűlésben. Csak emelné az új országgyűlés fé­nyét, ha az első ülésen korelnökként az a Varga Béla ülne az emelvényen, aki az utolsó törvényes magyar parlament elnöke volt. A Horthy-korszak kisgazda ellenzéki képviselője egyike azon keve­seknek, akik az elmúlt évtizedek szélső­­jobbos-szélsőbalos diktatúráinak hullám­zásai közepette kitűntek emberségben, tisztességben, higgadtságban, bölcsesség­ben. Vagy nem kellene barátját és név­rokonát, dr. Varga Lászlót, a Keresz­ténydemokrata Pártnak Barankovits után második emberét felkérni: ne a Hudson, hanem a Duna partján foglalkozzék ügyeinkkel. Szükségesnek látnám Hám Tibornak, az egykori Kisgazdapárt egyik legtehetségesebb és legkarakánabb tagjá­nak a jelenlétét is. Kevesen ismerik Gereben István vagy Hámos László nevét. Évtizedeken át ők voltak a magyar ügy leghatékonyabb lobbyzói Washingtonban. Három szociáldemokrata párt nevezett be a magyarországi választásokba - de a politikai csillagok hiányoznak. Pedig Fejtő Ferenc, aki Franciaországban él és a világ szociálfilozófiájának talán legje­lentősebb alakja, büszkén vallja magát magyarnak. Sok írónk, költőnk kerül majd be a magyar Parlamentbe. Jelenlétüket hiá­nyosnak érzem, amíg Faludy György­nek, Tollas Tibornak, Határ Győzőnek, Makai Ádámnak nem biztosítanak ugyancsak helyet. Folytathatnám a sort a végtelenségig. Magyar parlament Méray Tibor, Kende Péter, a londoni School of Economy po­litológus professzora, Schöpflin György nélkül, az utolsó budapesti polgármes­ter, Kővágó József nélkül, Nagy Imre budapesti rendőrkapitánya, Kopácsi Sán­dor nélkül nem igazán népképviselet. És kevés a fedezete annak a döntésnek, amely 1956-ot népfelkelésnek, forrada­lomnak, szabadságharcnak nyilvánítja, ha nem adjuk meg a méltó helyet olyan képviselőinek, mint Gosztonyi Péter, Pongrácz Gergely, Szörényi Éva, akik az emigrációban áldozták harminc-egyné­­hány évüket a magyarság ügyének. Amikor Szörényi Éva nevét említem, újabb gondolatok tömkelege zúdul agyamba. Aligha rontana parlamentünk összetételén, ha meghívnék a Nobel-dí­jas Wigner Jenőt, vagy a világ egyik leg­vitatottabb, de legelismertebb termé­szettudósát, dr. Teller Edét, ha megkoc­káztatnék a karmester Sir George Solti meghívását, noha aligha kívánná idejét törvényhozói munkára vesztegetni. Tudják-e vajon Magyarországon, hogy alig van a világban olyan vezető lap, amelynek politikai szakértői között ne szerepelnének elsőrendű politológus új­ságírók Lendvai Páltól Garai Györgyön és Tom Landen (Ország Tamás) keresz­tül a legnagyobb dél-amerikai lapok ENSZ-tudósítójáig, Fercsey Jánosig? Ha kellő gonddal mennénk végig a soron, akár teljes létszámú magyar árnyékpar­lamentet is összeszedhetnénk, és alig merem fölvetni a kérdést: a két parla­ment közül melyik állna jobb és böl­­csebb hazafiakból? Egy ilyen kibővített alkotmányozó parlament megválasztásáról ezúttal, saj­nos, elkéstünk. De nem hozhatnánk-e a választások után valamilyen kiegészítő törvényt, amely ezeknek az embereknek lehetővé tenné, hogy hallassák szavukat? Teljes jogú képviselőként való megvá­lasztásuk alkotmányjogi problémákat vet föl. Mi lenne azonban, ha meghívnánk őket a parlamentbe tanácskozási joggal, bár szavazati jog nélkül?! Hirtelenjében két módozat jut eszembe ezzel kapcso­latosan: az egyik, hogy pártállásuktól függetlenül optálnák őket az ország­­gyűlésbe. Történelmünkben már volt ilyenre példa. 1938-ban, az első münche­ni döntés után a szlovákiai magyarság képviselőit hívták be ily módon, és nem­csak a rosszemlékű Jaross Antal volt kö­zöttük, de Szulló Géza is, akihez hason­ló tisztességű államférfi ritkán adatik. A M­ennyit lendítene Magyarorszá­gon, ha lenne politikai életé­ben egy valóban karizmati­kus személyiség, olyan vezéralak, akit mindenki habozás nélkül követésre mél­tónak, s egyben ügye igaz szószólójának tekint - mondja Norman Stone oxfordi történészprofesszor, a magyarság befo­lyásos és őszinte barátja. Úgy gyanítom, egy Havelt vagy egy Walesát kíván ne­künk. Nincs karizmás emberünk? Ikszipszi­­lon majdnem az? A valódi karizmás sze­mélyiség nem ismeri a „majdnem"-et, fél-karizmák nincsenek. Emlékszem, 1956 novemberének első napjaiban fel­merült, nem kellene-e felkérni Kodály Zoltánt államfőnek. Félszeg, furcsa em­ber volt Kodály, szűkszavú. Mégis su­gárzott belőle valamiféle emberi nagy­ság, és az ország nemcsak nemzetközi rangú művésznek, de minden tekintet­ben tisztességes, gerinces közéleti sze­mélyiségnek ismerte. Nem vezéregyéni­ség volt, s mégis karizmás ember. Va­lójában Havel is félszeg, és az 1919-ben lengyel miniszterelnökké kinevezett zon­goraművész, Paderewski is az volt. Ha­vel persze hangsúlyozza, hogy szerepét átmenetinek tekinti, amint rendeződnek, sínre kerülnek a dolgok Csehszlovákiá­ban, ő visszavonul a színműíráshoz. Ha Kodály egyáltalán elfogadta volna az ál­lamfői posztot ötvenhatban, a konszoli­dáció kialakulását követően átadta vol­na a marsallbotot egy hivatásos politi­kusnak. Karizmája színésznek is lehet, ez rend­szerint fizikai, mint ahogyan régebbi ko­rok népvezérei gyakorta rendelkeztek impozáns fizikai adottságokkal. Ám, hogy ez nem alapvetően fontos követel­mény, azt Walysa bizonyítja. Az anyo­másik lehetőség, hogy a választás szám­szerű arányait elfogadva az egyes pár­tok hívhatnák be külföldön élő repre­zentánsaikat. Tudom, hogy komoly egyéni problé­mák merülnének fel. Azt hiszem példá­ul, hogy Kopácsi Sándor, az 1956. no­vember 1-jén újjáalakult Kommunista Párt héttagú központi bizottságának egyetlen még élő tagja­­mint ismeretes, a Kádár Jánosból álló egytagú többség letartóztatta, kivégeztette, börtönbe zár­ta a hattagú kisebbséget) vállalni kíván­ná egykori pártja képviseletét. Vagy hogy Jónás Pál közgazdász pro­fesszor, az Egyesült Államok egyik leg­kiemelkedőbb harmadikvilág-szakértője, aki 1956-ban a Petőfi Kör elnöke volt, tudná-e magát azonosítani bármelyik je­lenlegi párttal? Amennyiben nem, akkor jó lenne talán arra, hogy a megfelelő sínre tegye Magyarország gazdaságát. Tulajdonképpen már csak az van hát­ra, hogy elnézését kérjem mindazoknak a kiválóságoknak, akiknek nevét a cikk írásának lázában kifelejtettem. No meg az, hogy a mai magyar politikai élet ve­zetőit megkérdezzem: nem lehetne-e ezt a javaslatot komolyan venni? Tudom, hogy a választások után a koalíciós ma­rakodások és alkudozások nagyon lefog­lalják majd az idejüket, de talán mégis van remény. Hiszen majd mindegyik pártnak vannak külföldön élő reprezen­tánsai, akiket szívesen hoznának be parlamenti tanácsadóként vagy vezér­szónokokként. Ha igen, úgy a választá­sok nemcsak szabadok, nemcsak tiszták, de maximálisan eredményesek is lenné­nek. Joknál évszázados, még a csataterekről hozott beidegződés, hogy a magas em­ber, e fizikai tulajdonságánál fogva, al­kalmas a vezető szerepre. Lehet, hogy van ebben valami. Megint 1956-ra, nem­zedékem nagy élményére utalva, Malé­ter Pál volt olyan tekintélyt keltő szo­bor­termet, akiről már csak ezért is su­gárzott, hogy élen a helye. A hórihor­­gas De Gaulle tábornok karizmájának szintén része volt, hogy minden tömeg­ből kimagaslott egy fejjel, s ha a szóno­ki emelvényen széttárta rettentő hosszú karjait, úgy tűnt, átfogja a fél világot. Ahogyan sorba veszem a nagy vezér­­egyéniségeket Kossuth Lajostól Chur­­chillen át John F. Kennedyig, három ta­nulság látszik számomra levonhatónak. 1. Bár a karizma, mint ógörög vallá­si fogalom természetfeletti adottságokat jelzett, mai átvitt értelmében a karizma­tikus személyiség sugárzására nem a ter­mészetfelettiség a jellemző. Korunk nép­vezérének dolgoznia kell a karizmáján, azon, hogy természetes adottságait a kel­lő plusszal toldja meg.­­ Önképzéssel, esetleg önmenedzseléssel. 2. A nagy hatású politikai vezető egyéniségnek a saját eszméibe vetett ren­díthetetlen hitet kell sugároznia minden pórusából. 3. Karizmája leginkább annak lehet, aki tiszta múltjára tud hivatkozni, arra, hogy próbára tévő időkben állhatatosan és következetesen megőrizte a helyes el­vekhez való hűségét. Karizmás egyéniségek nem születnek minden bokorban, de gyakran időlege­sen rejti is őket a tömeg, amelyből vá­ratlanul ugranak az élre. E zűrös, bajos korban nagy rájuk a szükség a világ minden táján. SÁRKÖZI MÁTYÁS A karizmáról

Next