Magyar Napló, 1991 (3. évfolyam, 1-18. szám)

1991-05-03 / 1. szám

4 MAGYAR NAPLÓ SÁNDOR IVÁN Hol lehetne folytatni? Hol kellene újrakezdeni? Esztendők idézési divatjai után kezdenek az írásokból kiveszni az örök szövegekre való hivatkozások. A textus elsorvadása? Van ebben valami megborzonga­tó: a nagy támpontoktól való elsza­kadás; van ebben valami serkentő: a beíratlan lapokkal való szembené­zés. Egy kultúra váltópillanata akkor következik be, mikor képviselőinek maguknak kell az új tényekhez új fogalmakat teremteni. Ha majd élettel telnek meg az új megnevezé­sek, maguktól megtalálják az orga­nikus összekapcsolódást az évezre­desen hiteles fogalmakkal. Ez minden civilizációs változás kí­sérője. Magamon is észreveszem, óvato­san idézek. A fogalmak, gondola­tok, szavak a gondos célratartás után is megváltozott terepre csa­pódnak be. Az idő mindent átren­dez: a mondat még összekapcsol jelenséget és megnevezést, de a je­lentés mégsem pontos már. Ilyen egyszerű jelzések adnak hírt a lét­kultúrák megrendüléséről. Most mégis szövegekhez nyúlok. Igaz, éppen azzal a szándékkal, hogy elszakadjak a szavak színválto­zásától. Azokhoz a lineamentumok­­hoz szeretnék leérni, ahonnan a fo­galmak is kisarjadnak. Nem meg­nevezéseket keresek, többet: viszo­nyítási pontokat, ahonnan el lehet indulni a beméretlen irányába. De előbb még valamit, éppen a viszonyítási pontokról. Ha azt mondjuk, hogy ma a világcivilizáci­ós fordulat tetőzik, ha azt látjuk, hogy az egész elveszésének va­gyunk tanúi és részvevői (a folya­mat kezdetét Bergyajev, Kafka és Ady élték-örökítették meg másképp és másképp), akkor ebben benne foglaltatik az is, hogy együtt tűntek el a külső és belső metafizikai és individuális viszonyítási pontok. Abban a bölcseletben, tudomány­ban és művészetben, amelyik szá­zadunk kilencvenes évtizedeiből nő ki, (több alapvető kérdés között) bi­zonyára szerepel az is, hogy: 1. azt, amit a szellem évezredekig megszó­lítandó csendként „tapintott ki", kezdi betölteni a mindenhová eljutó (és semmit meg nem oldó) tudás, információ, kép, hír, rakéta; a meta­fizikai tágasság szűkül, a (csil­­lag)kupola egyre közelebb, minden megismerhető, miközben a megis­merés az ember sorsát illetően hiá­bavaló, minden után nyúlhatunk és semmibe sem kapaszkodhatunk; 2. a magántörténetek (sorsok) telített­sége túllépett az emberi önfeldol­gozhatóság határán; a tudat, előtu­dat és mélytudat választóhártyái át­szakadtak, az elemi bizalom nem­csak a másik, de magunk iránt is elveszett, az önbizalomhiányért az agresszivitás kárpótol, a mélytudat­ból feltörő gyűlölködés, a tudat mindennapi megnyilvánulásainak tartozéka. Ma ilyen helyzetben kell az írás­tudónak az éppen csak bevillanó, máris továbbsodort jelenségek ka­vargásában a sokak számára hiteles új fogalmak megalkotásához és a megnevezéshez eljutni. De ezt a magányos aktust egymásrautaltsá­gunk tudatának elveszettségével, egymást kereső bizalom nélkül nem végezhetjük el. Ezért borzongatott meg, forrósított át, hogy nemrégi­ben, a magam számára váratlanul, Illyés és Radnóti nevét együtt húz­tam elő a múlt homályából. Amiért együtt húzhattam elő nevüket, az nemcsak a kettőjük egymás iránti kapcsolata, a kölcsö­nös érdeklődésen túli bizalom; nemcsak a negyvenes évek elején a Duna Corso kávéház asztalánál hét­főnként­ közös beszélgetéseik (Vas Istvánt kérdeztem meg erről telefo­non, tőle tudom, hogy ott találkoz­tak a Magyar Csillag törzsasztalá­nál). Romolhatatlanul, mint az ar­­chaikumok, megtalálható még a lap 1944. március 15-i, a hírlapáru­soknál utolsóként megjelent száma. Akkor került utcára, amikor a hida­kon már a német megszállók, az utakon SS-járőrök. Egymást köve­tően Illyés vitazárója és Radnóti éle­tében nyomtatásban megjelent utolsó verse. Miről ír Illyés, miről ír Radnóti együtt? Illyés az előző őszön indított ankétot foglalja össze. Az ankét arról szól, milyen­nek látják Európa felől a korabeli írások, állásfoglalások a magyarsá­got. Maga is részt vett az eszme­cserében, arról írt, hogy aki szem­benéz azzal, hogy mint vélekedik rólunk Európa, az kegyetlen igazsá­gok bevallására kényszerül. A szer­kesztőségi közleményekből kiderül, hogy már a kérdés feltevése is sok volt. A tiltakozók azt mondják, hogy Illyésék lényegében rágalmaz­nak. Ekkor veszi vissza a szót, és mutat rá, hogy az értelmiség jelen­tős része is görcsösen ragaszkodik egy nemlétező nemzetképhez. Bel­sőleg kell megigazulnunk, mondja. ,,A szabadság belülről épül kifelé, mint almára a héj, csigára a háza... a magyarság legnagyobb veszedel­mének (mert minden jó törekvés legvégzetesebb akadályának) egy hamis helyzetismeret és abból kö­vetkező még hamisabb önismeretet tartok." Alatta Radnóti Kolumbusza. Az utolsó szakaszt idézem: Tévedne Rodrigó? Lehet... S szűk lesz a torka. De hát a fűcsomók nem földközelt mutatnak? és láttam én magam, madárral szállt nyugatnak, tegnap még egy galamb. S ,,földi föld!" - üvölt a hang. És péntek volt, két óra és sötét a hajnal. ,,Laudétur" - mormolták s álltak levett kalappal. A vitazáró és a vers ugyanazzal az ihlettel, ugyanazzal a mentalitás-

Next