Magyar Napló, 2001 (13. évfolyam, 1-12. szám)

2001-10-01 / 10-12. szám

tató bűnösségen meditál: „Parancs zsinórján mozgó bábok, gépek, / Ki itt a bűnös, milyen hatalom? / A kézzel, mely tegnap országot védett, / Saját testvérét vereti agyon”. Ebben az iszonytató állapot­ban lehet-e - miként a Széncsata egyik jellegzetes fölkiáltása közli - kitartani, kitartani? Tollas Ti­bor emberségére aligha kell jobb példa, mint a kis pillanatok, a semmib­en semmi helyzetek meg­­dicsőítése. Börtönköltészetének legremekebb darabjai is innen kerülnek ki. Ahogyan a meghitt csendet ünnepi ruhában öltözteti, van abban valaminő - a félelem árnyékában is jól látható­­ ele­gancia. A tényközlés csaknem elégikus hangja - „ Egy pók fol­tozza be a csendet­­ és rongyos árvaságomat” - akkor vált át fo­kozatosan drámaivá, amikor ki­derül, hogy a költő az őrökben „kétlábú, mérges pókokat” lát, és vashálójuk fojtogatásából alig tud szabadulni (Pók a cellában). Pedig az ajándékba kapott - a zárkába becsempészett? - húsz szem cseresznyével, főképp, hogy biblikus mozzanatok is se­gítik, bearanyozódott a menny­bolt. Tollas az idillt csaknem koz­mikussá növeszti azzal, hogy bát­ran kilép az evés valóságából, és az éhes léleknek ad kenyérnél erősebb táplálékot. Egy kissé elmozdul a hit dol­gai felé, mintha a biblikus mosoly mint megtisztulási igény magával hozná „Isten gyümölcsös öröme” mellett az ember örömét is. „Rab rabnak adta tovább érintetlen, / így járt körbe a gyümölcsös ige. / Piros bogyóktól virágzott a bör­tön / És megtelt véle mindnyá­junk szíve, / Teljesebben, mint ama tónak partján / Kenyérrel, hallal szelíd éhezők. / Cseresz­nyés úton itt a Mester sétált / És a megosztott öröm maradékát / Ko­sárba szedtük, fénye egyre meg­nőtt...” Majd ugyanitt: „S eggyé lettünk, mint eljegyzettek, / Krisztus testének sejtjei, / Kikben egy lélek fénye reszket, / De nem tudják kizengeni” (Húsz szem cseresznye) Csak ámulunk eme líra tiszta szimbólumrendszerén, magyarán: hogy költői eszközökkel miként lesz a láthatónál láthatóbb­­ még sejtelmességében is kitárulkozó - bizonyosságból (a földi szenve­désből), annak égi mása. Szó se róla, az összetört hegedűjével egyéniségét, álomvilágát is elve­­szejtő muzsikus tragédiája­­ ön­gyilkos lett, mert a szűkös körül­mények között gyártott instru­mentum hangjával képzelt kedve­sét nem tudta megörvendeztetni - figyelemre méltó költeményt eredményezett (A törpe hegedűs). Mint ahogyan értjük az Egy csajka bab című versben megérzékített állat-ember párhuzamot is (”Az ember volt kegyetlenebb!)”, nem beszélve a sanyarú börtönvilágba derűt hozó négylábú­­Ének egy kutyáról) sajátságos evangéliu­máról. Tiszta, metszett képek, költőileg végig vitt látomások - ezek jellemzik a verseket. Ám számomra Tollas Tibor ott az iga­zi, ahol az életképen túli mozza­nat az égbe nyújtózik. Leheletnyi szabadságért? Ha már a földi helytartó resz ennek megadására, a Fennvalótól várva a segítséget? Az Új Krisztust zengek egy kissé adys hangja még csak pró­bálgatja a csodát, de a Kis Hor­váth Pascal atyának címzett Feke­te karácsony az érzékletesen megidézett három királyokká­­ már döbbenetes líra. A vers líra­hőse a Betlehembe igyekvők nyomába szegődik. „Királyaid csillag vezette / S nem állta útjuk senki sem. / Engem hét falon át hozott hozzád / Parányi mécsem. Már a rómaik is tudták, hogy a történelem az élet tükre. A kom­munisták úgy értelmezték, hogy akié a múlt, azé a jövő. Ezért az­tán a múltat meghamisították, át­írták, és ezt tanították a jövő ge­nerációinak: a hitem.” És a nem akármilyen zá­rás: „Sose vágytam így szeretetre, / Sose voltam ily elhagyott. / Zör­getnek, Uram, jaj, eressz be, / A régi énem már halott. // Nem ké­rek fényes karácsonyfát, / Egy gyertyaláng elég nekem, / Ha ki­­gyúl majd a te csillagod, / Börtön felett a Betlehem”. Ezek a gyöngeségükben is erős líradarabok akarva-akaratlan előkészítik a költő további fejlő­désének útját. Általuk megigazul­­va tud szólni a családról, a hűség­ről, a szerelemről, a természetről (akár egyetlen fa képében), egy­szóval az egész világról. Tollas Tibor legismertebb - méltán nép­szerű - programverse, a Bebádo­­goztak minden ablakot nem ebbe a körbe tartozik, de mert valódi, egész lényünket átforgató, a vilá­got a rabság elhatalmasodása kapcsán intő líra (”Ha nem vi­gyáztok...”) kiváltképp érdemes figyelmünkre. A címnek fölszökő refrénre­­ Bebádogoztak minden ablakot azért is ráirányítanám a figyelmet, mert ez előttük rím­­helyzetben lévő sorok szinte apo­kaliptikus látomássort adnak: „S elvették ezt is, a tenyérnyi na­pot”; „Látjátok? Éjben élünk, mint a vakok.”; „Szívni az étel -­s ürü­lékszagot”; „Itt tegnap társam tü­dőbajt kapott!”; „Süket a cellánk, minden hang halott.”; „S fülünk­be folynak az ólmos napok”; „Nyugat táncol­­­tán végképp el­adott” stb. Tollas Tibor börtönköltészete azért érdekes, mert élet. Szabad­ságunkat a hozzá hasonló bol­dog­ raboknak köszönhetjük. A kommunisták 40 évig agyonhallgatták a szociáldemok­raták harcait, melyet az első vi­lágháborútól 1948-ig vívtak. Igye­keztek a mindenható pártjukat és a Szovjetuniót előnyös színben feltüntetni. A 40 év alatt két gene- GÁBOR RÓBERT Egy igazi szociáldemokrata A jobboldali Peyer Károly

Next