Magyar Napló, 2007 (19. évfolyam, 1-12. szám)

2007-12-01 / 12. szám

LÁTHATÁR MAGYAR NAPLÓ a Szép, mert szomjúhozzák - / hogy nincs Végtelen, míg Énem a Rész; / hogy vagyok, mert hiányzom Valahonnan, / és leszek, amíg vágy és fájdalom van, / mert nélkülem nincs Beteljesülés” (Sorsod művészete). Az idő, ötven év, rosszabb az esőnél. Mindent elmos, többször is. Amit viszont, mert nem volt hatalma vala­mennyi írásos nyomot eltörölni, itt hagy, az édes kevés ah­hoz, hogy bizonyossággal állíthassuk: a névtelenül közre­adott versek mögött ez és az az arc húzódik meg. Kárpáti Kamil, a megszenvedett tanú A Füveskert „ködlovagjai ” című tanulmányában (1995), melyet az Örök arcunkban újraközölt, három ismeretlenről beszél: a Köntösök, mesék (Füveskert V. 1956 Pünkösd), illetve a Sokrates áldomása és a Szent Kettősség (mindkettő ugyanott) költőjéről. A Szent Kettősséget - lásd a fentebbi magyarázatot - Tollas Tibor írta. De vajon a Köntösök, mesék című cik­lus 17 (!) és a Sokrates áldomása 20 (!) költeményének vajon ki a szerzője? Flogy a Füveskert IV. egyik ciklu­sa, a Virágok-lányok-istenek Szathmáry Györgyöt ta­karja, az több mint bizonyos, hiszen kezdő versként azt a költő művészetszemléletét bemutató hármas verset, a Leonardo da Vinci, Paul Valéry és Bartók Béla arcképét megjelenítő Trilógia Artist közli, amelyre tanulmányá­ban - A maharadzsakumár, Stádium, 1991 - már Tóth Bálint is rámutatott. (Tegyük hozzá, hogy a Tollas kéz­írásában megőrzött Barna és zöld alcíme szerint - Tolnai elégia - azt a tájat jelöli meg, amelyről a Tolnai szonett is szól. S a D. Katalinnak ajánlott Üzenet Szolnokra ugyancsak Szathmáry tollára utal.) De a pünkösdi Füveskert versciklusai közt böngészve továbbra is a homályban tapogatódzunk. Valószínűleg iga­za van Kárpátinak, amikor pár napi hiedelem után azt írta, hogy a Köntösök, mesék költője és Szathmáry György nem lehet ugyanaz a személy. Ha hihetek a szememnek, ma­gam is megállapítom, Szathmáry jóval intellektuálisabb, mint a névtelen. Regél, formabiztosan és lenyűgözően, ám versét nem viszi ama népköltészeten iskolázott balladai síkra, mint Az öt úti isten, a Szeplőtelen a holdsarlóval be­szélget és a Litánia freskóformában szerzője. Amikor Kárpáti a Sokrates áldomása költőjétől a Hó című vers kezdő szakaszát­­ „Gyermekkoromból érkező / Dal zümmög altatóul: / Ó, végtelen, fehér mező - / Bár­sony suhog kin - hó hull” - és a Rézkarc befejezését („Kövek magányán az őr lépte dobban. / Álmosság lap­pang lassú ütemén. / S már nem tudom, hogy mi fáj ne­kem jobban, / Az ő sorsa-e, vagy még az enyém”) idézi, érték-mustraként, felfedezői (stíluselemezői) hiányaink­ra figyelmeztet. Ha már a feledés eltüntette a váci fegy­­ház nem is akármilyen költőarcait - a Füveskertek elég későn kerültek elő -, legalább nekünk illene valameny­­nyire megfejteni a sok ismeretlenes egyenleteket. (Ez a rövid tanulmány részemről legyen a kezdet.) Szathmáryból a börtönsors­­ szabadulása után verset nem írt - kiűzte a költőt, a jobb sorsra érdemes (és még máig is alig ismert) Béri Géza pedig még ötven sem volt, amikor 1979 karácsony estjén végzett magával, „miután úgy érezte, hogy a rendszer körbekerítette, és börtönévei­vel (1953-1956) kezdődő örökös üldöztetése minden mo­rális és erkölcsi tartalékát fölmorzsolta” (Kárpáti). Már akkor vörösmartys látomás gyötörte, mielőtt magára dön­tötte volna „szörnyű csigaházát”. Gérecz Attilát, zárkatár­sát viszont első verse után - emberség a váci fegyház sö­tét rengetegében - Béri költőhöz illő módon üdvözölte: „Zendülj meg lélek, most, zendülj meg újra! / Kripták pat­tannak szét s mennyboltba markol / a csillagsebző fák kö­nyörgő ujja, / a Föld vajúdott s szenvedést szült alkonyai­kor, / torz hullák víg, élők feletti torra gyűlnek, / lélek! csodás harang! most, most zendülj meg!” (Torzó): 46

Next