Magyar Napló, 2015 (27. évfolyam, 1-12. szám)

2015-09-01 / 9. szám

NYITOTT MŰHELY nyan. Máraival értek egyet, aki azt mondta, hogy jobban szereti azt az újságírást, amely hasonlít a költészethez, mint azt a költésze­tet, amely hasonlít az újságíráshoz. Ma, amikor nemcsak az irodalmi publicisztika, hanem egyáltalán a kulturális újságírás is a végnapjait éli, kész tragédia, ha valakinek új­ságírásból kell megélnie. A komoly sajtó nagy veszélyben van, de ve­szélyben van a komoly irodalom is. Nem az alapanyag, nem az író, nem a mű hiányzik, hanem az ol­vasó. Biztosan van jó megoldás is: nem hiszem, hogy az olvasó pre­desztinált az elhülyülésre, habár a kereskedelmi tévék, a bulvársaj­tó, s általában az internetes média­környezet sokat segít ebben a bu­­tulásban. - Az új évezred számodra is ce­zúrát jelentett... - Kétezerben elváltak útjaim a napilaptól, majd némi kóválygás után befejeztem disszertációmat a magyarországi naiv művészetek fogadtatásáról - így lettem a nép­rajz és kulturális antropológia tu­dományok doktora, ezzel pedig határozatlan időre beléptem a fel­sőoktatásba. Az újságírást immár a kritika, illetve a külsős képző­művészeti és helytörténeti rovat­szerkesztés jelentette a Debrecen hetilapnál, majd egy szép kaland 2010-ben a Nagyításnál, ahol szin­tén művészeti rovatot szerkeszthet­tem, és képzőművészeti figyelőket írhattam. Ezek megszűntével ma a Reformátusok Lapjába írok hosz­­szabb jegyzeteket havonta, s ter­mészetesen a saját folyóiratom is megkívánja újságírói minőségemet, amely folyton keveredik az íróival és a szerkesztőivel. - Ez a saját folyóirat azért bő­vebb kifejtésre szorul... - Igen, idestova egy évtizede fontos része az életemnek a Né­zőpont, amelyet - illetve ezt a ki­adványtípust­­ egyszemélyes fo­lyóiratnak neveznek. Nemrég egy nyilatkozatban javasoltam, hogy az „egyszemélyes” jelző helyett hasz­náljuk a „szerzői” szót. Nem tévesz­tendő össze a fogalom a szerzői filmmel (amely a francia újhullám­mal született meg, és a művész­film szinonimája lett), noha ugyan­az a szándék és karakter jellemzi a filmet és folyóiratot is. Az újhul­lám rendezői szerint a markáns személyes hang és stílus, az egyé­ni kézjegy különböztet meg egy­­egy filmet a nagyipari filmgyártás szériatermékeitől, s a filmszerző rangot csak az érdemli meg, aki „képes egyes szám első személy­ben szólni hozzánk”. Ez az egyes szám első személyben való szólás - amely nemcsak egy-egy tanul­mányt, esszét, kritikát, verset, szép­prózát jellemez, hanem az egész folyóirat hangját adja - határozza meg a szerzői, az egyszemélyes folyóiratok státuszát, Bródy Sán­dortól (Fehér könyv) kezdve Szabó Dezsőn át (Ludas Mátyás Füzetek) Németh Lászlóig (Tanú) vagy Nagy Lajosig (Különvélemény). S itt már föl is soroltam azokat a szerzőket, akiket föltétlenül meg kell említe­ni úgy is, mint az általam írt és szerkesztett Nézőpont „előzmé­nyeit”. - Hozzátehetném még Ober­­sovszky Gyula Vagyok című - bár más jellegű - orgánumát. Jobbára azonban Németh László ugrik be elsőnek... - Németh László folyóiratát, a Tanút már egyetemi tanulmánya­im alatt megismertem: harmadik szakomon, a XX. századi irodalom speciális képzésen, ahol Görömbei András kiváló órákat tartott, egye­bek mellett Németh Lászlóról. Né­meth László, miután Babitsosai összekülönbözött és szakított a Nyugattal, maga alakította a saját kánonját, s 1932-36 között fontos tanulmányai, esszéi, kritikái és szemléi jelentek meg folyóiratában. Egyébként, amikor jelenlegi mun­kahelyem, a Debreceni Reformá­tus Hittudományi Egyetem integ­ráció előtti jogelődjénél, a Kölcsey Tanítóképző Főiskola kommuniká­ció szakán oktatva sajtótörténettel kezdtem foglalkozni, lassan bele­ástam magam a szépíró publicis­ták életműveibe, s akkor fedeztem föl, hogy előbb Bródy Sándor in­dított „szerzői folyóiratot”. A Fe- Várkonyi Károly grafikusművész kiállításának megnyitója 1995-ben

Next