Magyar Napló, 2022 (34. évfolyam, 1-12. szám)

2022-10-01 / 10. szám

64 Könyvszemle nyomban apokaliptikus halálvíziókba torkoll az egyetemesnek tűnő vitalitás: „Kripták pat­tannak szét s mennyboltba markol­­ a csillag­sebző fák könyörgő ujja.” A mérhetetlen szen­vedések motiválta reménytelenségből a lét pozitív alternatíváiról soha le nem mondó ka­tolikus költő csak azért is az Istenléptékű min­­denség felé kiált: „lélek! csodás harang! most, most zendülj meg.” Egy szenvedésekkel kikövezett, földi kál­­váriaút vándora a vers születését is a földi lét abszurditásával fűszerezi. Az ars poeticák: a Poézis, a Költészet, A költő, s a Pars poétika a hétköznapi élet képtelenségéről is vallanak. Az utóbbit idézve, a huszadik század második fe­lének Magyarországán már a kétszerkettő igaz­sága is megkérdőjelezhető, a teljes káosztól csak az ég ura menthet meg minket: „a valós ered­ményhez / már senki nem jut el,­­/ izgalmas példát adj fel, / mennyei komputer”. A kötet rej­tett búvópatakját képezik a rövid, jobbára négy­soros, groteszk versek: „Tátog a hal, Lehet, hogy énekel. / Serceg a zsír a serpenyőben / Fűszer? Kerül paprika bőven. Tátog a hal. Igen, már éne­kel” (Poézis). Kétségbeesetten vicces egyértel­műséggel szól e mű a diktatúra kényszerű né­maságáról. A könyvben dominálnak a börtönszenvedések és a szabadsághiány ezer szólamban eldalolt szimfóniái. A kiábrándultan keserű Erőszak nem szülhet fegyelmet című költeményből megtudjuk, mekkora terhet vállaltat szeretteivel még az igaz ügy mártírja is: „A lázadás nem hősi, keserű, / A szívem szállt le a pokolra.” Ám az embertársai nevében is szólalni köteles vátesz mégsem hall­gathat el, a többiekkel is tudatnia kell, hogy az „Erőszak nem szülhet fegyelmet, / a félelem nem nevel alázatra / az ember még nem idomítható / s csak az az ember, aki ezt tudja”. A hamis konszolidáció korának alapérzése volt a passzív ellenállásban lassan eláradó dep­resszió. Béri Géza a börtönön túli, 1956-ot kö­vető kilátástalan kinti világ rémségének néven nevezésében elöl járva, kimondja, hogy még a zárkában is jobb volt: „Legalább séta volt, sü­tött néha a nap /.... Kétségbeejtő, hosszú évek voltak / De tudtam, rab vagyok, ki szabadulhat” (Életfogytiglan). Ezt a „kinti” mély hiperletargi­­át fokozza és betetőzi a rádöbbenés arra, mek­kora változáson esett át a magyarság lelke az 1956-os forradalom függetlenségvágya és sza­badság eufóriája óta. A kötet polifóniájára teszik föl a koronát a történelmi, metafizikai, összegző nagy versek. A Protestánsok, a Jerichó, a Király­irály bibliai, apokrif­, létfilozófiai sokrétűségét mintegy ös­­­szegzi a címadó opus, A tornác kövén látomásos, a szónak kinyilatkoztatás értelmében vett apo­kaliptikus víziója. Ebben, ha tetszik, a legegye­temesebb költő, az Isteni színjátékot író Dante Alighieri jelenkori pandanja várja a pokol tor­nácának hideg kövén ülve váteszi sorsának be­teljesülését. Az elhivatott kimondja: „jól meg­tanultam az írás igéit. / ó, itt nekem még időm és jogom van / fordulni el, keresni újat, régit”. Az igazi költő egyszerre konzervatív értékmeg­őrzőként és új idők dalnokaként leli meg a min­­denség kimondhatóságát. Ezért üldözik a földi hatalmak, mindhiába. „Ó, itt nekem még időm és jogom van / fordulni el, keresni újat, régit! / Igen, jogom. S megvédem élve­ holtan: / egy szó ölében feljutni az égig.” A kör bezárult a tragikus végkifejlettel. Ám A tornác kövén című verskötet a maga sokszínű, örökkön érvényes értékkészletével jelzi, hogy bár költőjét életében nem koszorúzták meg a legcsekélyebb földi babérokkal sem, de odaát­­ról már érezheti, hogy előbb-utóbb igazságot szolgáltat neki az ég, mert verseinek üzenete, ha lassan is, de megérkezik a címzett(ek)hez. Pósa Zoltán 2022|10

Next