Magyar Nemzet, 1901. február (20. évfolyam, 32-59. szám)

1901-02-24 / 55. szám

1901. február 24. MAGYAR NEMZET. Wlassics Gyula közoktatásügyi miniszter beszéde. Wlassics Gyula, vallás- és közoktatásügyi miniszter: T. képviselőház! Mindenek­előtt Ra­­kovszky képviselő úrnak arra a megjegyzésére akarok reflektálni, hogy én nem nyilatkoztam ebben e tárgyban, mert félek véleményemet nyil­vánítani Ház, t. képviselőház, én soha sem ad­tam arra okot, hogy valaki azt mondja, hogy félek véleményemnek nyilvánításától, mert én véleményemet mindig szabadon és függetlenül ki szoktam mondani (igaz! Úgy van­ a jobb­oldalon.), és ezen véleményemért igen természe­tesen felelősséget is vállalok. (Helyeslés.) A t. képviselő úrnak csak megnyugtatására annyit mondhatok, hogy azért nem szólaltam fel, mert az a parlamenti szokás, hogy a részleteknél be­várjuk a felszólalásokat és azután teszszük meg reájuk észrevételeinket. Én úgyis többet teszek, mint a­mennyit igazán szorosan véve tennem kellene. (Igaz! Úgy van­ a jobboldalon.) Mert hisz minden budgetem alkalmával egy előzetes beszédet is mondok, tehát azt nem mondhatják, hogy fukarkodom abban, hogy véleményemet ide a képviselőház elé hozzam, hogy a képviselő­ház azután szabad kritika tárgyává tegye. (He­lyeslés.) T. képviselőház! Nem hagyhatom még szó nélkül azt, a­mit Rakovszky J. képviselő úr az egyetem kérdésére nézve mondott, hogy azért, mert az egyetemi tanács egy bizonyos állás­pontra helyezkedik, a­mely az ő felfogásának nem tetszik, az egyetemi tanácsot úgy állítja oda, mint a­mely testület az Istentől elfordul, mert ezzel, bocsánatot kérek, egyenesen a véle­mény szabad nyilvánítása lenne koc­kára téve, hogy azért, mert valaki nem olyan álláspontra helyezkedik, a­mely másnak kedvező, azonnal ilyen invektívákkal illessék. (Helyeslés a jobb­oldalon.) Hát én kérem éppen azon szokásnál fogva, a mely szokás itt e Házban követtetni szokott, legelőször is arra reflektálok, a­mit Kossuth Ferencz t. képviselőtársam hozott elő, t. i. az olasz nyelvi tanszékre. Ezzel a kérdéssel még nem foglalkoztam, tehát majd akkor, hogy ha ezen kérdéssel foglalkozni fogok, akkor fogok dönteni. De mégis bizonyos dolgot nem hagyhatok szó nélkül, nem hagyhatom szó nélkül azt, hogy Fariinelli Arthur, a­kinek meghívása javasolva van, nem osztrák ember, hanem olasz. Született Intrában, a Lago Maggiore mellett, és ma még olasz honpolgár, a­ki Turinban tett eleget ka­tonakötelezettségének. Ezt szükséges azért is kiemelnem, mert a külföldi philologiai tanszé­kekre bizony sokszor majdnem minden egyetem meghív olyan egyéneket, a­kik az illető nemzet­nek a fiai. Mert azon philologiai tanszékeken az a szokás, hogy azon a nyelven is adják elő az előadásokat vagy legalább is azok egy fő részét. És így mégsem tartanám helyesnek, hogy ha egy külföldi meghívása forog szóban, hogy ak­kor annak személyére vonatkozólag téves adatok legyenek itt czirkuláczióban. De a­mint mondot­tam még nem döntöttem ebben a kérdésben. Majd ha látni fogom az egész tényállást, akkor fogok, e kérdésben dönteni. És most, t. képviselőház, áttérek a kereszt kérdésére. (Halljuk! Halljuk!) És igen kérem a 1. képviselőházat, hogy a legnagyobb higgadság­­gal, a legnagyobb tárgyilagossággal kezeljük a kérdést, mert hiszen nincsen a ház tagjai közül senki, a­ki a keresztnek magasztos jelvénye előtt meg nem hajlik és ott, a­hol igazán minden más tekinteten felül emelkedik és egyenesen Istenhez akar fohászkodni, a kereszt előtt meg ne hajolnék. (Igaz! ügy van­ a jobb- és szélső­baloldalon.) Úgy, hogy én mindazokat a szép szavakat, a­melyeket Zichy János gróf t. kép­viselő úr a keresztről mondott, a magamévá teszem, mert a lelki egyensúly helyreállítását annak lehet köszönni, de csak akkor, hogy ha nem tapad ahhoz semmiféle mellékes földi gon­dolat. (Élénk helyeslés a jobb- és szélsőbal­oldalon.) T. képviselőház! A képviselőházban, az utolsó években a főrendiházban évenkint a főpapság részéről óvás szokott létetni az egye­tem tételénél a budapesti egyetem katholikus jellegének fentartása szempontjából. A minisz­terek azután évenként ezen óvással szemben ismét ki szokták jelenteni azt, hogy az egye­tem állami jellegű intézmény. (Igaz! Úgy van­ a jobboldalon) Ugyanez az óvás-nyilatkozat az, a­melyet Zichy János gróf t. képviselő­társam is megtett tegnap, a­midőn az egyetem katholikus jellegének elvi fentartása mellett nyilatkozott. Ezen óvással szemben én ismét bejelentem azon határozott álláspontomat, a­melyet szintén óvásnak lehet tekinteni azt, hogy én pedig azt a budapesti egyetemet állami jellegű tanintézetnek tartom. (Élénk he­lyeslés a jobb- és a szélsőbalon.) A budapesti egyetem az 1848: XIX. t.-cz. alapján a vallás- és közoktatásügyi miniszter fönhatósága alá van rendelve, a tanárokat ott a miniszter előterjesz­tésére ő Felsége nevezi ki, ott semmi egyházi hatóságnak befolyása nincsen. (Élénk helyeslés a jobb- és a szélsőbaloldalon.) Következőleg fen­­tartom azt az elvi álláspontomat, a melyet 1868-tól kezdve (Egy hang a szélsőbaloldalon: 1848-tól.) Deák Ferencz hires beszéde óta min­den miniszter megtett itt a Házban, az 1848-iki törvényre is hivatkozással, hogy a budapesti kir. magyar, tudományegyetem állami jellegű intézmény. (Élénk helyeslés a jobb- és szélsőbal­oldalon.) Zichy János gróf ezen óvásával összekap­csolta a budapesti egyetem ifjúságának kérvé­nyét, a­melynek, petituma az, hogy a kereszt minden tanteremben kifüggesztessék. Azt is mondja a t. képviselő úr, hogy én az egyetemi tanács háta mögé akarok bújni és ezt ismételte Rakovszky István t. képviselő úr is azzal, hogy én azért küldtem le a kérvényt az egyetemi tanácshoz elintézés végett, hogy magam kibúj­jak előle. No hát én hónapokon át tűrtem ezeket a vádakat, a­melyek az újságokban is felhang­zottak. De most kijelentem, itt van az akta, akárkinek megmutathatom, hogy az a kérvény az én vezetésem alatt álló minisztériumomban nem is volt. (Általános mozgás.) Az a kérvény én hozzám van czímezve, de az egyetemnél adták be és valószínű . . . (Felkiáltások a baloldalon: Halljuk! Halljuk! Ki követte el a sikkasztást? Ez nagyon érdekes!) Én nem küldtem le, azonnal reszerszíroztattam, de az én minisztériumomban nem volt az a kérvény. Itt van, az egyetem iktatói száma van rajta, következőleg ezt én nem küldtem le. De való­színűleg, mivel én rám volt czímezve, az én sze­mélyemhez, a miniszterhez, ennek következtében az egyetemen talán az a félreértés keletkezett, mintha én küldtem volna le, és ezért tárgyalá­sába bocsátkoztak és belementek a vélemények előadásába. (Felkiáltások a baloldalon: Gyönyörű!)­­ Ez a tényállás. Rakovszky István: Elhiszszük! Wlassics Gyula, vallás- és közoktatásügyi miniszter: Én nem fektetek rá ugyan nagy súlyt, mert igen könnyen megtörténhetik, sőt igen való­színű, hogy ha, hozzám adják be a kérvényt, én is leküldöm. Én tehát valami nagy hibát az egyetem részéről fenforogni nem látok, mert az egyetem, a­mely ezt a kérvényt tárgyalta, tudta azt a szokásomat, hogy én az ilyen jellegű kér­vényeket le szoktam küldeni az egyetemhez véle­ményezés végett. Csak konstatálni kívánom, hogy nem bújtam az egyetemi tanács háta mögé, nem is bújok senkinek a háta mögé, én a magam nézetéért a felelősséget elvállalom, és tessék elhinni, nem is oly nehéz a felelősség konsekvenc­iáit viselni, ha az ember lelkiismerete nyugodt! (Élénk tetszés a jobb- és a szélsőbaloldalon). Meg vagyok arról győződve, ha lehet is politikai czélból azt mondani, hogy mi keresztüldözők és keresztrom­bolók vagyunk, mégis nyugodtan s higgadtan senki sem fogja ezt ránk fogni azért, mert a­mint ki fogom mutatni, helyes és korrekt állás­ponton állunk ebben a kérdésben is. (Élénk helyeslés a jobboldalon). Tisztelt képviselőház! Az egyetemen, a­mint mondom, az egyes karok foglalkoztak ezzel a kérvénynyel. Csak kijelentem azt, hogy a jogi kar nem fogadta el az ifjúságnak a véleményét. A jogi kar, valamint az összes karok, a theolo­­giai kart kivéve, elvetendőnek tartották az ifjú­ság kérvényeit. A jogi kar elmondja, hogy (Olvassa): »Tekintve az egyetemi oktatásnak történeti átalakulását s a kultusztól való elválását, tekintve, hogy az egyetemi oktatás a tanácsszabadságnak törvényes szokás erejére emelkedett elveinek következtében csak az észre s értelemre, nem pedig pozitív hitvallásra tartozik támaszkodni és szabadságának határait csak a vallási, jogi és erkölcsi érzés tiszteletében bírja; tekintve, hogy a tanítás és tanulás nem istentiszteleti cselekmény, — ezt mondja a jogi kar — a ke­reszt pedig istentiszteleti jel; tekintve, hogy a legkülönbözőbb vallású tanárok és tanulók egyene­sülnek a tantermekben; tekintve, hogy a keresz­tek kifüggesztése a kérésnek kiindulásául szol­gál keresztcsonkitások s az innét támadt vallási izgalmak következtében vallási versengésekre, vagy éppen újabb keresztsértésekre vezethetne, s a nemzet fiai között ott is egyenetlenséget szül­hetne, a­hol békésen együtt­működhetnek; te­kintve, hogy élő emberek tanúsága szerint keresz­tek a tantermekben 1848 előtt sem voltak, azt pedig a kar tagjai saját tapasztalásukból tudják, hogy 1850 után keresztek a tantermekben nem alkalmaztattak, a jog- és államtudományi kar nem ajánlhatja a miniszter úrnak, hogy a tan­termekben kereszteket függesztessen ki­. Azonban azt ajánlja a jogi kar, hogy a doktoravatásnál a díszterem asztalán, a tanács­terem asztalán ott legyen a kereszt. Ezt mondja a jogi kar. Megjegyzem egyébiránt, hogy ez a statusquo, a­mely ott ma található. Ma is van kereszt a rektori hivatalban, és talán a tanács­teremben is. Ezt zavarni senki sem akarja; senki sem akarja a keresztet eltávolítani. Itt in­kább csak a statusquo fentartásáról lehet szó. Az ifjúság kérvényére nézve tehát teljes egy­hangúság uralkodik a három világi kar között; nem valami nehéz dolog tehát ezt a kérdést elintézni. Magam is feltétlenül így intéztem volna el, mert hiszen teljesen egyező véle­mény van mind a három karnál. Az ifjúság azt akarja, hogy az összes tantermekben füg­­gesztessék ki a kereszt. Ezt, a­mint felol­vastam, a jogi kar sem ajánlja a miniszter­nek. Az orvosi és bölcsészeti kar egyáltalá­ban a statusquo mellett nyilatkozik. Az orvos­­tudományi kar — csak kivonatosan olvasom fel — ezeket javasolja: Az egyetemi kar kér­vénye helyeztessék ad acta. Nem tartja a ke­resztény vallásos érzéssel megegyeztethetőnek, hogy olyan kegyes szimbólummal, minő a szent kereszt, olyan játékot űzzön az­ egyetem, mint azt az ifjúság kérése óhajtja. (Élénk helyeslés. Halljuk! Halljuk!) De nem tartja az egyetem­nek tudomány-művelési czéljával sem megegyez­tethetőnek, hogy e kérés teljesíttessék, azért sem, mert egyetemünk hallgatói nem mind egy val­lásunk. (Zaj a balközépen. Halljuk! Halljuk! a jobboldalon.) Bocsánatot kérek, nagy figye­lemmel hallgattam, a­mit a t. képviselő urak elmondottak, s a magam részéről elkövettem mindent t. elvbarátaimmal is, hogy ők is meg­hallgassák azt. Mindig meg szoktuk aján­dékozni figyelmünkkel az ilyen komoly kér­désekben, a­hol minket előreláthatólag folyto­nosan keresztüldözéssel fognak vádolni. Azért, azt hiszem, elvárhatjuk, hogy a mi argumentu­mainkat is, melyeket e tekintetben felhozunk, meghallgassák.­­Úgy van! Úgy van! Élénk he­lyeslés a jobb- és szélsőbaloldalon.) Szükségesnek tartja továbbá az orvostudo­mányi kar, hogy intessék meg az egyetemi kör az irányban, hogy hozzá nem tartozó kérdések tárgyalásától, a­melyek részben politikai ter­mészetűek, és tanulók elé egyáltalában nem tar­toznak, szigorúan őrizkedjék. (Élénk helyeslés a jobb- és szélsőbaloldalon.) A bölcsészet­tudományi kar szintén egy hosszabb dolgozatban fejti ki álláspontját, a­hol szintén napirendre tér a felett. (Élénk helyes­lés a jobb- és szélsőbaloldalon.) (Olvassa): A ke­reszt kifüggesztése csak arra szolgál, hogy más felekezetek érzékenységét felkeltse; már­pedig a tudomány egységes igazságainak hirdetését, befogadását és kutatását semmi sem akaszthatja meg jobban, mint az erre hivatottak egyenetlen­sége vagy éppen szenvedélyessége, származzék az bármily okból. Az előttünk fekvő folyamodványnak hatá­rozottan politikai színezete van. Ezért, nem helyesli a kérelem benyújtását, stb. (Élénk helyeslés a bal- és szélsőbaloldalon). T. Ház! Már most, mikor a karoknak a véleménye így együtt volt, akkor az egyetemi ta­nács foglalkozott ezzel a kérdéssel és az egye­temi tanács az orvosi és az bölcsészeti kar ál­láspontjára, helyezkedve kimondotta, hogy a sta­tusquo bolygatása egyáltalában nem ajánlatos, és kifejtette körülbelül ugyanazon indokokat, a­melyeket már voltam bátor előadni. Hát t. Ház, én a statusquot, a­mely 30 esztendő óta fennáll, megbolygatni a magam részéről sem akarom.­­Élénk helyeslés a jobb- és szélsőbaloldalon. Felkiáltások a szélsőbaloldalon: Nagyon ha-

Next