Magyar Nemzet, 1903. április (22. évfolyam, 79-103. szám)

1903-04-01 / 79. szám

6 1903. április 1, IAGYAR NEMZET, ______ szabályozhassa. Edd­­­i tapasztalataink azt mutat­ják, hogy a tizkoronára szóló jegyeknek 160.000.000 koronában megállapított kontingense az év egyes szakaiban elégtelen volt és a forgalom igényei tiz­­koronás aranyérmek kibocsátása által voltak ki­­elégítendők. Minthogy a banknak az a joga, hogy a kész­fizetések fölvétele után is kis jegyeket kibocsát­hasson, természetesen azzal a kötelezettséggel jár, hogy a forgalom igényeihez képest ez­zel a jogával élni is fog és minthogy a kis jegyek forgalomban tartása jelentékeny előállítási költségekkel jár, a­melyekre a bank az új szabadalom adományozásakor nem számí­thatott, nem zárkózhattam az elől, hogy az állam ezekhez az előállítási költségekhez hozzá is járuljon. Ez a hozzájárulás, minthogy a 10 koronás jegyek előállítása és a forgalomban tartásáért nyújtandó ellenszolgáltatás az 1899. évi XXXIV. törvényczikk alapján a bankkal kötött egyezmény­ben már szabályozva van, ezúttal csak a húsz koronára szóló jegyek gyártásából származó költsé­gekre szoritkozik. A javasolt összeg a bank által előterjesztett adatok alapján, a­melyek szerint az előállítási költségek évente átlag 684.000 K.-t tettek, van megállapítva. A két állam az üzemi költségekhez való járulás összegét abban az arány­ban viselné, a­melyben az üzleti haszonban ré­szesül. (2. o.) A bankalapszabályok 111. czikke szerint a banknak az a joga, hogy a külföldi piac­okra szóló váltóiból és külföldi jegyeiből 60.000.000 ko­ronát érczkészletébe beszámíthasson, a készfizetések felvételének időpontjában megszűnnék. Figyelembe véve azt, hogy a valutarendezés eddigi eredmé­nyei nem csekély részben arra vezethetők vissza, hogy a bank üzletét külföldi váltók és fize­tési eszközökben tetemes mérvben fejlesztette és hogy ennek a fejlesztésnek egyik alapját a most említett alapszabályszerű jogosítvány képezte, fel­hatalmazást kérek arra, hogy ezt az eredetileg át­menetinek tervezett intézkedést véglegesíthessem (3­ §■). Az államjegyek beváltásának czéljaira a monarchia két állama által beszerzett és a bank­nál lefizetett arany értékérmék tekintetében ma az a törvényes határozat áll fönn, hogy, ha­ a bank szabadalma lejár, vagy a bank felszámol és a két állam a bankvagyont megszerzi, még mielőtt a készfizetéseket fölveszszük, a két kormány jogo­sítva van a bank érczkészletéből az arany érték­­érméket a lefizetések arányában más fizetési esz­közök ellenében visszavenni. Figyelemmel a két állam által beszerzett arany eredetére és ren­deltetésére, indokoltnak mutatkozik ezt a mai rendelkezést a készfizetések fölvétele utáni időre is föntartani. Az erre a czélra terve­zett egyezmény az esetleg fölosztásra kerülő érczkészlet egészére és annak minden egyes kate­góriájára vonatkozik, mert csakis ez a szabályozás biztosítja a két államot, hogy az érczkészletnek azt a részét, a­melyet saját költségükön létesítet­tek, az eredeti arányban vissza is kaphassák. (4. és a javaslat mellékletét képező egyezmény.) A törvény életbeléptetése iránti határozatok (6. §.) természetszerű folyományát képezik annak a körülménynek, hogy a monarchia két állama között érmeszerződés áll fenn és hogy az Osztrák- Magyar Bank mindkét államnak azonos módon szabadalmazott jegybankja. Budapest, 1903. márczius 31. Lukács László, s. k., m. kir. pénzügyminiszter. Indokolás a koronaérték megállapításáról szóló 1892. évi XVII. czikk további kiegészítése tár­gyában előterjesztett törvényjavaslathoz. Azok az ötkoronás ezüst érmék, a­melyeket az 1899. évi XXXII. törvényczikk, illetőleg az 1899. évi XXXIII. törvényczikk szerint a mon­archia két államának kormányai között kötött pótszerződés alapján vezettünk, 1901. szeptember­ben megkezdett kibocsáttatásuk­­ után rövid időre mind forgalomba kerültek. Az azóta elmúlt idő alatt a szükséglet ily érmek iránt, főleg azokon a vidékeken, a­hol nagyobb mérvű munkabérfizetések vannak, állandó volt. A forgalom ez igényeinek kielégítése érdeké­ben azt a javaslatot vagyok bátor előterjeszteni, hogy ezúttal ismét ugyanannyi összegű ötkoronás ezüst érmét veressünk, mint a­mennyit az 1899. évi XXXII. törvényczikk alapján vettünk. A ve­retés és kibocsátás fokozatosan, a pénzforgalom igényeihez igazodó mértékben, történnék. A veretéshez szükséges ezüstöt épp ugy, mint 1899-ben, a veretendő öt-koronások névértékével egyenlő összegű a. é. ezüst egy-forintosnak az Osztrák-Magyar Bank érczkészletéből való átvétele útján szereznék be. Az ötvözet, súlybeli és finomságbeli eltérés, a külső kiállítás és a fizetési erő tekintetében az 1899-iki törvényes határozatok változatlanul érvé­nyesek a most tervezet újabb vezetésre is. Figyelemmel arra, hogy a monarchia másik államával fennálló érmeszerződésü­nk szerint a váltó­pénz csak a szerződő felek egyetértésével szapo­rítható, a törvény hatálybalépte ily szerződéses megállapodás létrejöttéhez kötendő (2. §.). Az érmeszerződést kiegészítő újabb pótszerző­­dés tervezetét a III. számú javaslatban vagyok bátor előterjeszteni. Budapest, 1903. márczius 31. Lukács László, s. k. m. kir. pénzügyminiszter. Törvényjavaslat a koronaért­ék megállap­ításáról szóló 1892. év­i XVII. törvényczikk további kiegészítéséről. 1. §. Az 1899. évi XXXII-ik törvényczikk alapján vert 19,200.000 Jv. ötkoronás ezüst érmén felül további 19,200.000 K. ötkoronás ezüst érme veretendő. Ezek az érmék kizárólag az állam számlájára veret­endők. Veretésük, kiállításuk és fizetési erejük tekin­tetében az 1899. év XXXII. törvényczikk határo­­rozatai irányadók. Az ötkoronások verésére és forgalombahoza­­talára vonatkozó határidők rendeleti uton állapít­tatnak meg. 2. §. Jelen törvény kihirdetése napján lép életbe; az 1892. évi XVIII. törvényczikkel az or­szág törvényei közé iktatott, az érme- és pénz­­rendszerre vonatkozó szerződés hatályának tartama alatt azonban csak a mellett a feltétel mellett lép­tethető életbe, ha az öt­koronások további vezetése iránt a magyar korona országainak kormánya a birodalmi tanácsban képviselt királyságok és or­szágok kormányával megfelelő szerződést köt. A törvény végrehajtásával a pénzügyminiszter bizatik meg. Budapest, 1903. márczius 31. Lukács László, s. k. m. kir. pénzügyminiszter. Törvényjavaslat az 1902. évi XVIII. törvényczikk alapján a magyar korona országainak kormánya és a birodalmi tanácsban képviselt királyságok és országok kormánya között az érme- és pénz­­rendszerre vonatkozólag kötött szerződést ki­egészítő újabb pótszerződésről. 1. 11. Felhatalmaztatik a kormány, hogy a birodalmi tanácsban képviselt királyságok és or­szágok kormányával az érme- és pénzrendszerre vonatkozó szerződést kiegészítő következő pótszer­­ződést köthesse: I. czi­ck. Az 1899. évi XXXIII. törvényczikkel be­­czikkelyezett pótszerződés alat­ján vert 64.000.000 korona öt-koronás ezüstérmén felül, ezekből az ér­mékből mindkét államban további 64.000.000 ko­rona veretendő, a összegből a magyar korona országai 19,200.000 ko­on át, a birodalmi tanácsban képviselt királyságok és országok 44,800.000 ko­ronát veretnek. Ezek az öt­koronások csakis az illető állam számlájára vezetnek. Veretések, kiállításuk és fizetési erejök tekin­tetében az 1899. évi XXXIII. törvényczikkbe czikkelyezett pótszerződés határozmányai érvé­nyesek. II. czikk­. A jelen pótszerződés alapján újabban veze­tendő öt-koronások vezetése iránt az intéz­kedést a két pénzügyminiszter a jelen pótszer­ződés megkötése után azonnal megteendi és a forgalomnak ötkoronás érmék iránti igényeihez képest fokozatosan be fogja fejezni. Azt az időpontot, a­melyben a forgalomba­­hozatal megkezdendő, a két pénzügyminiszter egyet­értőig rendeleti úton fogja megállapítani. III. c­ikk: A fennebb megjelölt összegű ötkoronások ve­zetése végett a két pénzügyminiszter az Osztrák- Magyar Banktól az ellenértékeknek törvényes fizetési eszközökben való lefizetése mellett, együtt 64.000.000 korona ezüst egyforintost és pedig a m. kir. pénzügyminiszter 19,2 millió koronát, a cs. kir. pénzügyminiszter 44­8 millió koronát fog a vezetés el­haladásának arányában fokozatosan át­venni. IV. csikk. A két pénzügyminiszter által átvett egy­forintosok az illető pénzverdékhez azonnal verde­anyagképp átutalandó!-­ 2. §. Jelen törvény kihirdetése napján lép életbe és végrehajtásával a minisztérium biza­tik meg. Budapest, 1903. márczius 31. Lukács László, s. k. m­. kir. pénzügyminiszter. Indokolás az 1892. évi XVIII. törvényczikk alapján a magyar korona országainak kormánya és a birodalmi tanácsban képviselt királyságok és országok kormánya között az érme- és pénz­­rendszerre vonatkozókól kötött szerződést kiegé­szítő újabb pótszerződésről. A tervezett pótszerződés megkötésének szük­séges voltáról és az annak tartalmát képező hatá­rozatok anyagáról az egyúttal előterjesztett II. számú törvényjavaslat indokolásában voltam bátor megemlékezni. A monarchia mindkét államában együtt, épp úgy, mint az az 1899. évi pótszerződés alapján történt, ismét 64.000.000 korona öt­koronás ezüst­érme veretése van tervbe véve. A szerződéses kulcs szerint ebből az összegből 30°jo, vagyis 19,200.000 korona a magyar korona országaira, 70°/o, vagyis 44,800.000 korona a birodalmi tanács­ban képviselt királyságokra és országokra esik. Budapest, 1903. márczius 31. Lukács László, s. k. m. kir. pénzügyminiszter. A fizetésrendezés. — A pénzügyi bizottság ülése.­­ A képviselőház pénzügyi bizottsága tegnap délután fél 6 órakor dr. Fálk Miksa elnöklete alatt ülést tartott, a­melyen folytatták a tisztviselők fizetésrendezéséről szóló törvényjavaslat tárgyalását. Jelen voltak a kormány részéről: Darányi Ignác, Lukács László, Flesz Sándor és Wlassics Gyula miniszterek, Mohay Sándor és gróf Wickenburg Márk államtitkárok. Tárgyalás alá került a tör­vényjavaslat 22. §-a, kapcsolatban a 48. §-al. Szederkényi Nándor a 22. §. oly értelmű mó­dosítását kívánja, hogy a c­ímmel és jelleggel fel­ruházott törvényszéki elnökök és bírák a fizetési osztályokban fokozatos előléptetésben részesüljenek. Sérelmes a czimmel és jelleggel felruházottakra az is, hogy kárpótlékuk eltöröltetett. PIDER Sándor igazság­ügy miniszter erre a fel­szólalásra megjegyzi, hogy az 1891: XVII. törvény­czikk Ha az 1893 : IV. törvényczikk a czimmel és jelleggel felruházottakra előléptetést nem rendel és ezt a rendszert tartja fenn a javaslat. Nem volna arányosan a javaslat rendszerébe beilleszthető, hogy például egy kisebb vidéki járásbíróság veze­tője a VI. fizetési osztály 1. fokozatába lépjen és 3800 korona javadalmazást húzzon. Szervezeti tör­vénynyel bizonyos funkc­iókra, például tanács­­vezetőknek valóságos táblabírák is ki lesznek majd nevezhetők. Barta Ödön a 22. §-nak olyan módosítását ajánlja, hogy a táblabíró c­ímmel és jelleggel fel­ruházott bíráknak évenként legfeljebb 10°/0-a a magasabb fokozatokba előléptettessék. Plósz Sándor és Lukács László miniszterek rövid felszólalásai után a bizottság a 22. §-t eredeti szövegezésében fogadta el. A 48. §­ tárgyalásánál Barta Ödön szólalt fel, a­ki fejtegetve a bírák különleges helyzetét, a javaslatban tervezett nagyobb mérvű­ fizetésemelést sürgeti a bírák részére. Erre vonatkozólag a követ­kező indítványt terjeszti elő: »Első folyamodású bírák kinevezése ezután is az 1895: IV. t.-czikken alapuló módon, vagyis a fizetési osztály 2. fokozatába történik. Az egyes fizetési fokozatokban az előlépés következőleg tör­ténik : A IX. és VIII. fizetési osztály egyes foko­zataiban az előlépés három-háromévenként, a VII. osztályban négy-négyévenként automaticze törté­nik. Ugyancsak automaticze történik az előléptetés a VIII. osztály első fokozatából a VII. osztályba az összlétszám 3/10, illetve Budapesten az összlét­­számnak legalább 4/10 részénél; a VI. osztályba a kinevezés ezután is csak ezen osztály második fokozatába történik. Budapesten a bírák és ügyé­szek számára eddig is érvényben lévő helyi pótlék továbbra is fentartatik.« Szederkényi Nándor pártolja Bar­ca indít­ványát. Kemény­ Ambrus az elsőfolyamodású bíróságok országos kongresszusának emlékiratában foglalt úgy elvi, mint pénzügyi kívánságok mellett fog­lal állást. Súlyt helyez arra, hogy a fölmerült panaszok és sérelmek már a pénzügyi bizottságban a legbehatóbban tárgyaltassanak, hogy teljesen tisztázva legyenek a Ház elé terjeszthetők. Kossuth Ferencz utal arra, hogy különösen a budapesti bírák javadalmazása 1871-től kezdve visszaesést mutat. Azt óhajtja, hogy a legkiválóbb jogászok lépjenek a bírói pályára és ezért elfogadja Barta indítványát. Lukács László pénzügyminiszter elismeri, hogy a bírót, úgy kell szituálni, hogy függetlenségét megtarthassa, de ugyanezen kívánalom fenforog más tisztviselőkre vonatkozólag is. A­mi azt a gyakran felhozott érvet illeti, hogy a bírák min­den mellékkeresetből ki vannak zárva, m­íg más

Next