Magyar Nemzet, 1938. szeptember (1. évfolyam, 7-31. szám)

1938-09-16 / 19. szám

4 Nomád levele a kétféle hungarizmusról Tekintetes Szerkesztőség, kellő okulással olvastam a Magyar Nemzet mai számában azt a rövid, de igen tanulságos levelet, amely­ből kiviláglik, hogy a Szálasi Fe­renc által kezdeményezett „hunga­rizmus" szellemi atyja ama hírhedt magyar faló Scotus Viator (Seton I Watson), aki évtizedeken át végzett magyarellenes propagandájával nem csekély mértékben járult hozzá Trianon előkészítéséhez. A kitűnő levélíró világosan bebizonyítja, hogy a jelenleg 9323-as számmal emlegetett hungarista vezér „Út és cél“ cím alatt összefoglalt program­jában szakasztott ugyanazt hirdeti, amit Scotus Viktor a magyarságra nézve már harminc évvel ezelőtt. Az ilyen csekélység egyáltalán nem lep meg bennünket arról az oldalról •S legföljebb azt tehetném hozzá némi kiegészítésül, hogy a Hungá­ria Egyesült Gyepüföldek Rt. vezé­rének a magyar föld „elemi nép­­családok" szerint való szétforgá­­csolására vonatkozó elgondolásá­ban szellemi apaságot igényelhet az 1918-as forradalom radikális szár­nyának akkori vezére, Jászi Oszkár is. Ez a jeles ideológus ugyanis Ke­leti Svájcnak szánta Magyarorszá­got, amelyet nemzetiségi kantonokra osztott volna. Szálasiék ugyan kanton helyett gyepüföldet írnak és mondanak, de az idegen kifejezés­nek ez az ősmagyar átfestése a lé­nyegen nem változtat. Ha már azonban a hungarizmus­ról s vele kapcsolatban történelmi reminiszcenciákról van szó, tekin­tetes szerkesztőség, akkor én elő­hozakodhatok­ itt egy vajmi más hungarizmussal, amely naptávol­ban volt és van Scotus Viktor szel­lemétől éppúgy, mint Jászai Osz­kárétól. Arra a hungarizmusra gon­dolok, amelyet megboldogult Pro­­hászka Ottokár hirdetett meg a vi­lágháború alatt s amelynek cse­kélységem a Magyar Nemzet mos­tani főszerkesztőjével együtt akkor is híve volt, ma is híve. A lánglelkű és szentéletü székesfehérvári püs­pök hungarizm­usa — amely kifeje­zetten elhárította magától a sok­felül lejáratott „antiszemitizmus" elnevezést, de bátran vállalta a ke­resztény magyarság önvédelmi har­cát — sem idegen eszméket és in­tézményeket nem majmolt, sem az ország alkotmányának megsemmi­sítésére, a törvényes rend felforga­tására, sem egyének és csoportok hatalmi tébolyának szolgálatára nem irányult, sőt éppen ellenkező­leg. A prohászkai hungarizmus egyfelől a krisztusi evangélium szo­ciális igazságainak érvényesítése je­gyében követelte, sürgette a zsidó­ság politikai, gazdasági és szellemi­erkölcsi túlhatalmának letörését. Másfelől éppen a szentistváni gon­dolat, a keresztény és nemzeti ha­gyomány, öntudat és öncélúság szolgálatában szállott szembe azzal a gettó-radikalizmussal, amely ak­kor ugyanúgy az „elháríthatatlan világáramlat“ jelszavával akart rá­­disputálni a magyar nemzetre tőle idegen és ránézve veszedelmes im­porteszméket, ahogyan ma a nyila­sok — és éppen az oltár és a trón, az alkotmányosság,­­az állami és tár­sadalmi rend védelmében akarta gátját vetni annak az egyre fékte­lenebb forradalmi agitációnak amelyben akkor­ a hadigazdagok kalandor-társadalmi játszotta a prímhegedűt, s amelynek sajnála­tos sikere természetszerűen a nem­zet összeomlásával járt, mint azt Prohászka látnoki lelke előrelátta. Ez a hungarizmus azonban nem szállt sírba Alba Regia feledhetet­len püspökének testével — ez a hungarizmus irányította néhányunk­­nak tollát és szavát akkor is, irá­nyítja most is, Mia a maradék ma­gyarság létének és jövendőjének szolgálata ránkra érte azt az akkor még elgondolhatatlan feladatot, hogy most már nemcsak zsidók, de nemzsidók jogosulatlan és vesze­delmes törekvései ellen is kell ha­dakoznunk, hát ezt a kötelességün­ket is igyekszünk híven teljesíteni a prohászkaottokári szellem paran­Ezt a levelet kaptuk: Mélyen tisztelt Főszerkesztő Úr! Mi, magyar ifjak, akik éber fi­gyelemmel és aggódva kísértük a nyilas mozgalom elharapódzását, nem is azon csodálkozunk, hogy ez a nemrég még gyermekcipőben járó szervezkedés ilyen országos problémává részesedett, hanem azon, hogy mindezideig nem ta­lált a magyar közvélemény részé­ről komolyabb és igazán férfias ellenállásra. Szavakba nem is önthetjük azt a nagy örömünket és megelégedésün­ket, melyet a Magyar Nemzet szep­tember 8-i számának „Héroszok és ripacsok" című vezércikke ben­nünk keltett. Ezek a gondolatok már régen szunnyadtak a magyar lelkiség leg­mélyén, mert nem is érdemelné meg nevét a magyarság, ha az életére és jövőjére törő ilyen moz­galmakkal szemben nemtörődöm­séggel viselkednek. Számunkra egyáltalán nem volt meglepetés, hogy a magyar szel­lemóriások közül senkit sem talál­hatunk a Szálasiék táborában, mert a józan ész logikájával el is várjuk a magyar géniuszoktól, hogy egész életükkel és művészetük minden varázsával küzdjenek az effajta, idegen érdekeket szolgáló népámu­­tás ellen. A küzdő géniuszok közül csakugyan mint egy „csodálatos tűzhányó" emelkedik ki Szabó De­zső. A meg nem értett, az agyonhall­gatott, a valószínűtlen és nem idő­szerű Szabó Dezső! Aki már két évtizede vívja Utáni harcát azok­kal a halálosan súlyos sorskérdé­sekkel, miknek meglátására sokan még máig is vakok: az elfogultság, a tudatlanság, a rosszindulat világ talán jai. Szellemi életünk felsorolt és fel­sorolhatatlan nagyjai jóllehet nin­csenek ,,velük", de hamarosan el­akadna, megtorpanna a tollunk azok felsorolásában, akik a vérta­­núság vállalásával, minden ideg­­száluk megfeszítésével, szívük-lel­­kük minden aggodalmával éjt nap­pallá téve „ellenük" küzdenek. Minden igaz és elszánt magyarnak a kezében pótolhatatlan szellemi fegyver az eddig bűnösen elhanya­golt Szabó Dezső. Mutassatok vé­­dőbb és napnál ragyogóbb pajzsot az ő csodálatosan egyszerű, józan és bátor írásainál! Idegen ködöt eloszlató, vakító lánggal felcsapó isten­ kardja ő, akiért nem lehetünk eléggé hálásak az Egek Urának. Vértezzük fel magunkat a ránk váró döntő küzdelemben Szabó Dezső acél igazságaival, múlhatat­ására, a scotusvlatori és a jásziesz­­kári szellem ellenében egyaránt. Igaz tisztelettel Buda, 1938 szeptember 15. Nomád U. J. Éppen ma olvasom, hogy a budapesti ügyészség vádiratot­ adott huszonkilenc „hungarista" ellen, akik titkos karhatalmi alaku­latot szerveztek. Ha az ügyészség kénytelen volt beleavatkozni ebbe a szervezkedésbe, akkor az a karha­talom nyilván nem a törvényes rend, állami és nemzeti érdekek vé­delmében alakult , s ez a tény ma, amikor Európa háborús fe­szültségében százszorosan kellene vigyázni a magyarság lelki egysé­gére, erejére, fegyelmezettségére, csak annál kirívóbban igazolja, hogy az ilyen emberek „hungariz­­mus“-a igazán nem azonos Pro­hászka Ottokáréval. Van gondolataival! Mert „.... az ide­gen hódítással szemben vívott sza­badságharcok tüze ma benne lobog a leghatalmasabban". Dicsőséges, nehéz, tehát férfias és történelmi feladatra vállalkozott Magyar Nemzet szerkesztősége a magyar függetlenség és magyar megnemalkuvás zászlóbontásával. Adjon a jó Isten elég erőt az akarathoz, bátorságot a tetthez és türelmes szeretetet — még a harc hevében is —a m megtévedt Jákob­jaink iránt, akiknek — jaj! —még egy tál lencsét sem adna Ézsau a könnyelműen felajánlott öröksé­gért. Hazafias üdvözlettel: Nyerges László Budapest, 1938 szeptember 10-én. Héroszok és ripacsok Magyar Nemzet PÉNTEK, 1938 SZEPTEMBER 16. 1 Mi ez? Igen tisztelt főszerkesztő Úr! Mint az Ön nemzeti politikájá­nak szerény, de őszinte híve, bá­torkodom megkérdezni: amikor az a szegény újságíró, aki az utóbbi három esztendőben esetleg egyetlen mondatot nem tu­dott bizonyítani egy felhatalma­zásra indított sajtóperben s ezért hiába ülte le egyhetes büntetését, azzal nem egyenlített ki semmit, mert a kamarai rendelet szerint nem lehet többé újságíró — akkor az az önvezér, akit nem­zetellenes bűncselekményekért há­rom esztendőre ítéltek, lehet-e még egyszer vezér Magyarországon?! Ezt a kérdést azért vagyok kény­,­lesen felvetni, mert nyilasaink egyre gyakrabban hangoztatják, hogy a 9323-as fegyenc, büntetésének­­— ők azt remélik, hogy részbeni —ki­töltése után, mindent újra fog kez­deni. Helyesebben: mindent foly­tatni fog, ahol félbehagyta. De lenne még egy tiszteletteljes kérdésem. Hogyan lehetséges, hogy egy pa­tikai napilapban szinte napról napra azt követelik, hogy a „túl­oldalon" is tisztelettel, sőt mártíro­kat megillető áhítattal beszéljenek arról az emberről, akit nemzetelle­nes bűncselekményekért a legfel­sőbb magyar bíróság is három esz­tendőre ítélt. Mi ez, ha nem­­ bűntett és bűntevő feldícsérése?! Borsody Kálmán ­ telefonszámaink: szerkesztőség 128~428 k.adóhivatal *126-726 hirdetési osztály *128-425 Magyar Nemzet politikai napilap é­g Utikxől é­ppen írva van... Qhif. íitek&á&y,­­Jákulí nevével sokszor találkozik most a magyar olvasó. Néhány nappal ezelőtt ép­pen a Magyar Nemzet­nek­­ adott a válság egyik válságos pillanatá­ban (öt hónapja ki nem fogyunk ezekből a pillanatokból) igen figye­lemreméltó nyilatkozatot. Mint a felvidéki magyarság egyik legtehet­ségesebb vezetője, mindinkább is­mert lesz a hazai közönség előtt is. Személyét nem azért említjük meg most külön, mintha ezzel a legki­sebb mértékben el akarnánk homá­­lyosítani a jelenleg Csehszlovákiá­ban élő magyarság más politikai és gazdasági szervezőinek érdemeit, hanem, mert a kisebbségi politika területén talán hamarabb mutatta meg a fejlődésnek azt az útját, amelyre a fiatal, magyar arisztokrá­ciának itthon is mielőbb rá kell ta­lálnia. Semmiféle illuzionizmus szi­várványa nem kápráztatja a sze­mét. Soha nem becsüli le a magyar­ságot környező népek erejét vagy erényeit, viszont észreveszi a saját hibáinkat vagy­ gyengeségeinket és azokon azonnal segíteni igyekszik. Tudja, hogy ennek a gyengeségnek mélyén rendszerint a gazdasági szervezettség hiányai húzódnak meg és gyakorlati érzékkel akarja magyarságot nagyobb gazdasági életrevalóságra, a tehetősebb réte­geket pedig több áldozatkészségre és a németséghez hasonlóan, cselek­­vőbb szolidaritásra nevelni. Ez a kisebbségi magyar vezető, aki a magyar fogalmazásnak sok­kal biztosabb mestere..-,­ mint a csonka­ hazában élő fiatal mágná­saink közül nem egy, kitűnően be­szél csehül, tótul, jól tud lengyelül és így birtokában van annak a kulcsnak, ami más népek megérté­sének nyitja. Dehát ezt a kulcsot, éppen a környező államokkal kap­csolatban, nálunk túlságosan keve­sen keresik.* i$JZJiMá QÁezX)­, a triumvirátus­nak Jaross Andorral és Ester­házyval harmadik tagja, már a megelőző, a békében felnőtt és pozíciókhoz ju­tott, úri magyar generációnak egyik kitűnő és eredeti képviselője. Ma már a felvidéki magyarság ügyei­nek adminisztratív intézésében ki­sebb részt vesz. Egy-egy szellemes megjegyzése viszont most is éppen­­úgy kering a magyar társaságok­ban, sőt a külföldi és diplomáciai körökben, mint az elmúlt években annyiszor. Szüllő Gézában virtus van, é­nnejdig, úgy, ahogy csak a békevilág igazi urai értettek ehhez. A nevetségesség el­é mondják a franciák és Szüllő Géza ezt a fegy­vert használta, amikor minden más fegyvert kiütöttek a kisebbségi ma­gyarság kezéből. Vágásai mindig találtak, a tréfák poénjei gyilkos biztonsággal ültek. A Népszövetség folyosóin, diplomáciai szalonokban, Prágában és Londonban egy-egy Szüllő Géza-féle anekdota jobban beszélt, mint kötetek. Egyszer elmondta nekünk, hogy miért nem hívta meg őt Masaryk elnök évekig olyan fogadásokra, amikor a parlament más tagjai hi­vatalosak voltak Még a csehszlovák köztársaság első éveiben történt,a hogy az elnök valamilyen ünnepé­lyes alkalomból díszebédet adott a Hradzsinban. Az asztal fényesen volt terítve ... a Habsburgok arany evőeszközkészletével, a Habsburgok címeres tányérjaival, kristélypo­­haraival, felvidéki damaszttal. . . általában et lehetne mondani, hogy az asztal roskadozott a mon­­archia régi dicsőségétől, amiből a csehek olyan szép darabot „össze­­konferenciáztak" a maguk számára. Szüllő Gézának egy angol politikus volt a szomszédja, aki egészen cso­dálkozva nézett végig a terítéken és szinte félénken emelte fel az arany evőeszközöket, a remekbe vésett kristálypoharakat. Amire a magyar úr odafordult szomszédjához és hangosan, úgy, hogy az elnök se bocsáthassa el füle mellett a szót, megszólalt: — Here you can eat and drink as you like, for nothing belongs to our host.­­ (Itt aztán ehet-ihat, ahogy kedve tartja, mert semmi sem igazi tulajdona a vendéglátó gaz­dánknak.) Várjon ebben a tréfás, kihívó és fölényével is keserű megjegyzésben nem volt-e már elrejtve a köztársa­­ságra több mint egy évtized múltán rátörő sors és a monarchia elhará­­csolásával beköszöntő, végzetes csehszlovák „probléma"? Ügy le­het nem csak egyének, hanem né­pek számára is biztosabb, ha szű­kösen is, de a magukéval terítik­ asztalukat. Mundanus Szent István ünnep­ségek Veszprémben Az ország egyik legnagyobb vi­déki Szent Jobb ünnepségét készíti elő Veszprém városa. Mint ismere­tes, a Szent Jobb országjárása so­rán október 2-án ér Veszprémbe és ez lesz az egyik utolsó állomása. Ennek megfelelően még a szokott­nál is fényesebb és nagyobb vona­l­ú Szent István ünnepségeket rendez Veszprém város­­és a veszprémi róni­­kát. Egyházközség. Az elmúlt héten tartotta körülbelül 120 veszprém­­egyei plébános részvéte­lével utolsó ülését az ünnepségeket rendező egyházi hatóság és eddigi jelentés alapján mintegy 20.000 emberre számítanak az ünnepségek alkalmából. A Szent Jobb október 2-án délelőtt 9 óra 35 perckor ér­kezik Veszprémbe és a Szent Imre­­téren tábori szentmisével hódol első szent királyunk ereklyéje előtt a város és környéke lakossága. A szentmisét dr. Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás, a szentbeszé­det dr. Tóth Tihamér koadjutor­­pü­spök mondja. Délután a Köz­ ,­ponti Oltáregyesület tartja országos közgyűlését, majd mintegy 150­ 20.000 főből álló körmenet vonul a Veszprém völgyi apácakolostor romjaihoz. Ugyancsak délután tartja országos gyűlését a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Or­szágos Testülete a vármegye agrár­­ifjúságának részvételével. Este a Veszprémvármegyei Általános Ta­nítóegyesület Szent István-emlék­­estet rendez a színházban. Az ün­nepségekre Budapestről filléres vo­natot indít a MÁV, az ország min­den részéből 50%-os vasúti ked­vezmény. A Kolozsvári-testvérek Szent György-szobra Szegeden A kultuszminisztérium szépmű­vészeti osztályának vezetője leg­utóbb Szegeden járt, ahol dr. Pálfy József polgármesterrel megbeszélte a Kolozsvári-testvérek világhírű Szent György-szobráról készített másolat felállítását. A szobrot, amely hű és művészi mása a két nagy magyar szobrász 1373-ban ké­­szült és Prágában őrzött alkotásá­nak, még ez év őszén fogják a sze­gedi Rerrich-téren felállítani, ahol már évek óta készen áll a talapzat. A Dóm-téren ugyanakkor helyszíni szemlét tartottak Sebestyén Endre építészmérnök, a Szent Antal-kút­­jártak tervezője bevonásával, hogy kijelöljék a tavasz folyamán felá­lí­­tandó díszes kút méltó helyét.

Next