Magyar Nemzet, 1939. január (2. évfolyam, 1-25. szám)

1939-01-12 / 9. szám

6 A „rongyos gárda 44 munkácsi hősét eltemette Kecskemét Kecskemét, január 11.­­ ■ ,i.­ „Magyar Ne­met“ kiküldött tudósító­jától.) Szomorú napja volt szerdán Kecskemétnek. A nemzeti­­színű és Kecskemét város három­­­színű lobogója között fekete zász­lót lengetett a hideg januári szél. Délelőtt tizenegy órakor meg­szólalt a kecskeméti öregtemplom nagy harang­ja. Szemközt a város­házával, a Kossuth-szobor talap­zata előtt ravatal állott. Koncz József főhadnagy koporsója körül égett a kandeláberek kékes lángja, Koncz József főhadnagy porai megérkeztek Munkácsról, ahol a cseh orvtámadás alkalmával párat­lan vitézséggel küzdve, hősi halált halt. A hófúvás miatt csak hajnal­ban érkezett meg a koporsót szál­lító autó. Temetésre gyűlt össze Kecskemét és a tanyavilág népe. Szinte roskadozott a föld háta a Kossuth-szobor körül. A hetivásár­­osok összecsomagoltak. Milyen szomorú kép volt! A sátrakon belül fehér cipók s kívül, az Isten szabad ege alatt, a fekete halál! A ma nyík­ sorsot szimbolizálta ezúttal a Kossuth-szobor alatt ül® pőre bronzfigura, amelynek semmi más nem volt a kezében, csak az egye­nesre kalapált kasza. E jelképes magyar sors egyik komor utó­játéka zajlott le Kecskemét főterén szerdán délelőtt. Koncé József főhadnagy bronz­­koporsója mellett kétoldalt a hely­őrség állott díszőrséget. Koszorú koszorú hátán feküdt, ott állt fél hetében a gyászoló rokonság. Halk zokszó, elfojtott sírás szava hallat­szott. Nemcsak a rokonok sírtak, Kecskemét lakói is könnyeztek .. szerették Koncz József főhadnagy urat. •S ír* kivóhu­ít a temetésre a már legendás hír­ívé­/vált „rongyos gárdé” három százada- ír, Rákóczi rongyo* sálnak leszármazottai. Szemközt a katafalkkal katonai díszszázad ál­lott s mellette a katonazenekar sorakozott. , Részt vett a temetésen vitéz Le­veldi Kozma Miklós, Kiss Endre főispán, Piszka Béla polgármester vezetésével a megye és a városi hatóságok reprezentánsai, a kecs­keméti helyőrség tisztikara, ott volt vitéz Somogyi Béla s ott állt a­ rongyos­­ gárda­­élén vitéz Héjjas Iván, a gárda vezetője. Ti­zenegy órakor kezdődött meg a gyászszertartás, amelyet Kovács Sándor pápai prelátus végzett fé­nyes papi segédlettel. Felhangzott a „furcum dederunt" s komoly férfiak, a felvidéki harcokban meg­­edzett hősök szeméből könnyek peregtek,. utolsó útjára viszik a hű bajtársát". Vitéz Leveldi Kozma Miklós mondott 'gyászbeszédét, ’ " -- Ka­tonát temetünk — mondta. Katonát, "aki harcban esett­­, harcban ■Munkácsért-, Zrínyi Ilona és II. Rákóczi Ferenc váráért és városáért, amely magyar volt ezer­ esztendőn át. Harcoltak azért a Munkácsért — és ezt hallják még a határon túl mindenütt, ahol­ kell —, amely örökre, magyar marad. — Harcost temetünk. Harcost, aki Munkácsot védve elesett a ma­gyar eszményért. Koncz József fő­hadnagy katona volt és elesett. A katona­- fogalma: felkészülés a harcra,, fegyelmezett élet, parancs­­teljesítés, bajtársiasság és bátorság. Koncz József mint katona élt és mint katona esett el. Ami belőle ember volt, az már nincs, de meg­marad és örökké él az a katona­­ideál, amit harcával és életével megtestesített, Koncz­a József több volt, mint katona. Harcos volt. Büszke harcosa a magyar gondo­latnak. Nem volt harcoló katonai beosztása, de amikor a hideg téli hajnalban eldördültek az első. Cseh lövések, elsőként rohant két társá­val az ellenségre. Minden magyar­nak tudnia kell, hogy nyolc­ ma­gyar férfi verte vissza a cseh orv­­támadás első próbálkozását. Nyolc férfi, közülük hat tiszt és zászlós és két közlegény. Haditettük több mint katonai teljesítmény és apo­­teózisa az önkéntes harcba rohanó önfeláldozó magyar harcos gondo­latnak, amely tudja ugyan, hogy a túlerővel szemben el kell pusz­tulnia, de elpusztul, hogy a többi győzhessen. — Ki vagy Te, Koncz József? Kik vagytok ti Koncz Józsefek? Nevetekhez és, emlékezetetekhez a katona és a harcos ideáljának, a hazaszeretetnek és a kötelességtel­jesítésnek fogalma kapcsolódik. Nem akartatok vezércikkekben sze­repelni, sem életetekben, sem halá­lotokban nem akartátok magatokat ünnepeltetni. Nem tudjuk, mi volt a polgári foglalkozástok, mi volt­ a felfogástok a magyar élet belpoli­tikának nevezett köznapi tüleke­déseiben. Eszményetek és vezérlő csillagotok magasan ragyogott. Ke­veset beszéltetek róla, de meghalta­tok érte.1 —­ Koncz József és vitéz társai, neveitek mögött örök fogalom él, a magyar katona és harcos fogalma. Isten és a magyar sors ezt a nem­zetet nem az élet napos oldalára ál­totta. Nemzeti hivatásunk a Kárpátok övezte Dunamedencében tőlünk mindig vért és áldozatokat kívánt és követeit. Csak a vak nem látja, hogy a történetem dübörgő lépteivel újra felénk vette útját és csak a vak nem látja, hogy a ma­gyarság még az eddiginél is nehe­zebb történelmi idők előtt áll. Mi lehet jövő nehéz árunkon a vezérlő csillagunk? Csak egy: az, ami Koncz Józsefé és elesett társaié volt. Katonát temetünk és mint ka­tona beszélek. Magyar anyák és apák, magyar feleségek és gyerme­kek, nektek tudnotok kell, hogy fiaitok,­ férjetek, apátok mindig el­sősorban katona kell hogy legyen, mert­ ez a magyar sors, ez a ma­gyar jövő. Erre tanít meg Koncz József. — A magyarok Istene az ország­nak gondviselésszerűen olyan ma­gyar férfit adott vezérül, mint a kormányzó őrőmáltósága, aki elin­dította Szegedről a szegedi gondo­latot. Mi mindnyájan az ő katonái voltunk, vagyunk és maradunk. -r- Egy dermesztően hideg téli haj­nalon,­olt fenn a munkácsi vár­ alatt, Koncz József főhadnagy az ellenség golyójától találta, leborult a megfagyott magyar rögre és visszaadta lelkét Istenének. Teste most visszatér az édes kecskeméti anyaföldbe, amelyet most szintén hós és jégpáncél borít, de amelynek mélye melegen és­ szeretettel öleli magába Koncz József kihűlt hősi porait. Ott lent talán már zsendül­­nek a tavasz első csirái s az örökké megújuló magyar élet virágai a magyarságért elesett hősök porából fakadnak. Áldott a nevük, áldott az anya, aki a világra hozta őket, a feleség és a gyermek, akik elvesz­hették őket, de áldott a magyar jövő is, mert mindig lesz miből sarjad­nia. Koncz József, kedves rongyos bajtársunk, nyugodt békében a kecskeméti földben, amelyet any­­nyira szerettél és­ álmodj egy szebb, boldogabb, nagyobb Magyarország­ról. Mát­hé József bizottsági tag, majd Zsabka Kálmán, a Magyar Fajvé­dők Országos Szövetsége és a ron­gyos gárda egyik­ parancsnoka bú­csúzott Koncz­­ Józseftől. Utoljára Schubert Aurél a frontharcosok ne­vében mondott búcsúztatót. A gyászszertartás után megszó­laltak a város minden templomá­ban a harangok, a katonazenek kar Beethoven gyászindulóját játszotta a menet élén, amely a temető felé haladt. Feszes léptekkel ment a díszszázad, a rongyos gárda három százada, amelynek minden szál ka­tonája „mégha­, de meg nem adja magát”­. Streich­er* cikke a pápa ellen­ ­’ Dails Trelegonikui hírszolgá­lata jelenti Berlinből­ . Julius Streicher a Stürmer-ben rend­kívül éles támadást intéz a pápa és a római katolikus egy­ház ellen. Cikkében egyebek között ez a részlet foglaltatik:­­ A’ tény*, hogy a pápa és a katolikus püspökök védelmükbe veszik a zsidókat, azt bizo­nyítja, hogy Isten megvakította őket. Akit Isten el akar veszí­teni, azt megvakítja. •• „Ön lovagias magyar ember...” mondotta a román megyefőnök Szatmárnémeti magyar alpolgármesterének beiktatásán Bukarestből jelentik: Szatmár­németi város polgármesterévé Moys Győző nyugalmazott táblabírót és a­ város alpolgármesterévé dr. Antal •Sándor nyugalmazott" városi tiszti főügyészt nevezték ki. . A beiktatás alkalmával Coman ezredes megyefőnök a magyar al­polgármestert a következő szavak­kal üdvözölte: —­ön lovagias magyar ember, aki nem hagyta el saját. Ez nekem biztosíték arra, hogy be fogja töl­teni hivatását, mint összekötő kapocs a többségi és kisebbségi la­kosság között. Képviselje csak hí­ven a kisebbségi lakosság érdekeit. Gróf Esterházy János Csernak miniszternél Pozsonyból jelentik: Gróf Ester­házy János felkereste Csernak köz­­oktatásügyi minisztert és ismer­tette velé­ti szlovákiai magyarság kulturális követeléseit. A megbeszé­lés valamennyi közművelődési, iskolaügyi és művészeti kérdésre kiterjedt. Mint az Új ifitek értesül, Cser­nák miniszter kijelentette, hogy elvben teljesíthetőnek tartja a ma­­gyarok követeléseit. Egyébként ő is azon az állásponton van, ame­lyet már ,dr. Tiso miniszterelnök is kifejtett, hogy ezekben a kérdések­en is a kölcsönösség elvének kell érvényesülnie. " Mint­ az Új Hírek írja, remény van rá, hogy a mai feszült légkör enyhülése esetén a magyarság kul­turális kívánságai teljesednek. A pozsonyi magyarok memoranduma Pozsonyból jelentik. Dr­. Neu­mann Tibor, a pozsonyi magyar­ság városházi képviselője, nem­régiben emlékiratot nyújtott át a város kormánybiztosának a ma­gyarság követeléseiről. Ezek közül legfontosabb­ az, hogy állítsák vissza a magyar nyelvhasználat jogát a városházán. Azóta ebben az ügyben semmi sem történt. Az Új Hírek most megsürgeti a magyarság nyelvi jogaira vonat­kozó kívánságok teljesítését és követeli, hogy azokban a város­házi hivatalokban, ahol a tiszt­viselők a felekkel érintkeznek, olyan tisztviselőket alkalmazzanak, akik magyarul is tudnak. gyanánt őrködik az Üzletmenet fá­iért egy ötletes hirdetés Az orosz emigráció a német ukrán­ tervek ellen Az a hangos agitáció, mely ma a nagyukrán gondolat körül folyik, határozott állásfoglalásra késztette az orosz emigrációt is. Hivatalos lapjuk, a Brüsszelben megjelenő „Csaszovoj", hosszú cikket közöl fő­szerkesztőjétől, Orhechov Vazultól, mely igen határozott hangon tilta­kozik a nagyukrán eszme ellen. Az orosz emigráció —■ írja — húsz éven keresztül az egységes Oroszország megteremtésén, illető­leg felszabadításán fáradozott, öröm­mel fogadták tehát Németország határozott fellépését a bolsevizmus ellen s nem akarják elhinni, hogy a ném­et politika tényleg Nagy-Ukraj­­nát akarná megteremteni, ami egyenlő Oroszország feldarabolásá­val, . „Ha pedig ez a német­ akció tény­leg beigazolódást nyerne , foly­tatja a Csaszovot úgy mi, orosz emigránsok, sohasem fogunk hozzá­járulni ehhez az orosz­­ elgondolással ellentétes tervhez, mely semmiképp sem egyeztethető össze az orosz nemzeti eszmével... Nem tudjuk elképzelni, hogy Németország köny­­nyelműen erre az útra lépne s ellen­séges magatartást tanúsítana a jövő Oroszországgal szemben.“ Ukrajna és a német törekvések a történelem során A Párizsban megjelenő „L’Illustra­­tion“ 1938 december 31-i száma „Ukrajna és a poingerman célok története" cím alatt hosszú cikket közöl Ludovic Naudeau tollából, mely részletesen ismerteti az ukrán kérdés történetét. A szerző szerint a háború előtt Oroszországban nem ismertek ukrán problémát.­ Az a terület, melyet ma Ukrajna néven jelölnek meg egyes szerzők, akkor mint K­is-Oroszország volt ismeretes. Ez utóbbi jelentette az o­rosz birodalom déli részét, me­lyet az északitól semmi lényeges kulturális, etnográfiai, nyelvi vagy egyéb különbség nem választ el. Ha ezek a minimális lokális differen­ciák államalkotó tényezők lennének, úgy Német- és Franciaországot ' is száz­ darabra kellene szakítani .az ettyéégnyelvjárdkok nacmnój ÍketíéS£rd-V.", .Maga e? a. szó: „Ukrajna- Vsetnipi.1 más, mint egyszerű földrajzi foga­lom, mely a „határmenti" lakosság megjelölésére szolgál. Ennek meg­felelően ukránoknak nevezték azo­kat, akik a határ mentén laktak s mivel az orosz birodalom határai a századok folyamán lényegesen vál­toztak, ezért régen egész más terü­letet és lakosságot értettek­­ Ukrajna alatt, mint ma. Ha a történelmet nézzük, úgy az a mai ukrán területről csak mint oroszok által lakott földről emléke­zik meg, melynek népe mindig orosz­nak vallotta magát. Az „ukrán" el­nevezés csak 1795-ben tűnt fel elő­ször. A lengyel gróf Potocki hasz­nálta politikai célzattal. A germánság, már régi idők óta szemet vetett Dél-Oroszországra. A krími háború idején a poroszok tá­mogatták azt a tervet, mely Krimiát a Fekete-tenger partjaival Ausztriá­nak akarta juttatni. Bismarck ter­mészetesen­­ellenszegült e lehetetlen ötletnek, melyről emlékirataiban a következőket olvashatjuk: „Vannak politikusok, kik gyermeki utópiáik alapján államférfiaknak szeretnék magukat feltüntetni. Ezek azt kép­zelik, hogy 660 millió nagyoroszi mint egy bolt anyagot lehet majd kezelni." Ez intelmek ellenére úgy Bécs, mint Berlin tovább foglalkoz­tak e gondolattal. Igazolják ezt az 1890 és 1914 között megjelent pán germán iratok, Ausztria politikája, mely támogatta a kisorosz partiku­larizmust s végül­ a világháború fo­lyamán felállított hadicélok, melyek közt ott látjuk az ukrán állam fel­állítását Kiev székhellyel. E­nnek értelmében Dél-Oroszorszá­­got elárasztották még a háború fo­lyamán a német ügynökök, kik az­ ukrán partikularizmust hirdették. A fogolytáborokban azokat, akik uk­ránoknak vallották magukat, jobb bánásmódban részesítették, min­ek következtében sok orosz is jelent­kezett, természetesen csak oppor­tunizmusból. Ezeket folytonos pro­paganda-oktatásnak tették ki, ami e kevéssé művelt embereknél nem té­vesztheti el a hatását. Magában Oroszországban háborúellenes jel­szavakkal dolgoztak s így hozták össze az első központi ukrán Radá­t is, melynek megválasztásán a nép nagy tömegei nem vettek részt. Ez a Rada sietett a központi ha­talmakkal békét kötni. De uralma rövidéletű volt, mert a bevonuló né­metek Skoropadsky hetman kezébe adták a hatalmat, aki teljesen az ő emberük volt. Ezek után ismerteti Ukrajna terü­leti és népességi viszonyait. í­jcvgtir A '• ; ' Protestáns élet | -aoffi a faity.-’:* - mei Kedden, január 10-én kezdődött meg a magyar Calvin János Társa­ság konferenciája, a budapesti re­formátus teológia dísztermében. A Felvidék magyar református­­ságának ez volt első találkozása az anyaországiakkal. Mintegy nyolc­­vanan jöttek a felszabadult Felvi­dékről, Jugoszláviából és Szlová­kiából. Galambos Zoltán révkomáromi lelkész igemagyarázata vezette be a konferenciát. — A szuverén Isten felette áll mindennek és mindenkinek — mondotta. — Sajnálattal kell látni ma azt, hogy sok pap Isten helyett embert dicsőít. Hogy mi az Isten szuverenitása, akkor láttuk, amikor húszesztendei rabság után az első magyar katona elvonult az ősi Ko­márom ősi református kollégiuma előtt. Akkor éreztük igazán a szu­verén Isten igéjének erejét. Utána dr. Csekey Sándor buda­pesti­ teológiai tanár tartott meg­nyitóbeszédet. —­ Ma földi emberek előtt bo­rulnak le milliók, mintha azt hinn­­­nék, hogy más útja-módja nem volna az igazságosabb társadalmi berendezkedésnek. Mi nem akarunk magunk felett földi isteneket, mert ezen a földön, csak az egy igaz Isten számára van hely — mon­dóba. «» A konferencia során Papp Ferenc és Dobos Károly budapesti, dr. Komjáthy Aladár ózdi és Zá­­borszky János paksi lelkész tartott előadást.­­ • A Dunáninveni Ág­­hitv Evang. Egyházkerület január hó 11-én rendkívüli közgyűlést tartott az Üllői­ úton az evangélikus egyete­mes egyház székházában. Sztra­­nyavszky Sándor kerületi felügyelő megnyitója után dr. Kovács Sándor püspök tett jelentést a kerület terü­letén a Felvidék felszabadulása folytán beállt változásokról. Utána az­ egyházkerülethez csatolt gyüle­kezetek új beosztását s az ezzel kapcsolatos intézkedéseket tárgyalta­­ meg .a­ közgyűlés. . . 3

Next