Magyar Nemzet, 1939. július (2. évfolyam, 147-172. szám)

1939-07-25 / 167. szám

2 1923 után nem folytatták a lau­­sannei revizós politikát, amikor Genfben megalakították a győz­tesek érdekszövetségét, mely ko­nokul betömte a gyűlölet fülledt atmoszférájával telített intéz­ménynek egyetlen biztosítósze­repét: a népszövetségi alapok­mány 19. paragrafusát, mely a revízió lehetőségét fenntartotta. Ha Anglia és Franciaország betartja a lausanne-i utat, mely az első szerződés­ revízióhoz ve­zetett, úgy bizonyára Soha nem kényszerült volna a müncheni Canossa-járásra, akkor nem lenne kitéve a négy hónap óta sikertelen moszkvai és a néme­tek által szellemesen „Strang nach Osten“-akció kellemetlen­ségeinek, melyek tagadhatatla­nul Anglia súlyos presztízsvesz­teségével járnak. Ha a genfi végzetmozdonyon, melyről veze­tői se tudták, hová rohan velük, időközönként működésbe hoz­zák a revízió biztosítószelepét, ha a genfi zöldasztalnál nem en­gedik illetlenül hangoskodni a Benes-eket, Titulescu­kat, ha Németország szavát legalább annyira figyelembe vették volna itt, mint Benes megalomániás közbeszólásait, akkor e kis reví­ziókkal a nyugati demokráciák megkímélhették volna magukat az azóta bekövetkezett nagy re­vízióktól,­­­ akkor ma nem kel­lene nagy rizikóval járó garan­ciákat vállalniok, aranyakkal megfizetni egyes országok nem egészen érdektelen szerelmét. A békekötések óta bekövetke­zett események megtaníttatták Párizzsal és Londonnal azt a leckét, melyet annak idején nem akartak megtanulni. Ma már látják, mennyire végzetes volt a hazug propaganda kedvéért ki­ütni az európai balance of po­­wer-t, az egyensúlyt biztosító mérlegnek egyik legfontosabb súlyát: az osztrák-magyar mo­narchiát. Azt hitték, középeuró­­pai Maginot-vonalat biztosíta­nak ezáltal maguk számára Németország ellen, pedig csak gyenge kerítést faragtak a pá­­rizskörnyéki fűrésztelepen a monarchia kidöntött évszázados törzséből, elég volt az első vihar a teutoborgi erdő felől és a véko­­nyacska kerítés kidőlt. Az angol—francia politika szinte lehetetlen feladatra vál­lalkozott, amikor rövid hetek és hónapok alatt akarja most jóvá­tenni azokat a bűnöket és hibá­kat, melyeket a békeszerződé­sekben felhalmoztak és beérni azokat az elmulasztott revíziós alkalmakat, melyekről húsz éven át állandóan lekéstek. Ezeknek a hibáknak egy része máris jóvátehetetlen, az elsza­lasztott alkalmak egy része már­is behozhatatlan. Amit el lehe­tett volna érni 1934-ben egy ró­mai, bécsi vagy budapesti úttal, azt ma már semmiféle moszkvai utazással nem lehet visszasze­rezni. Az egészségesebb, igazsá­gosabb európai rend tíz évvel ezelőtt még elképzelhető lett volna igazságos revízió és álta­lános leszerelés útján, ma már nincs más út a béke megmenté­sére, mint a legszédítőbb arányú fegyverkezés. Tíz évvel ezelőtt a győztes hatalmak a maguk győzelmének erkölcsi nimbuszát és morális status quóját meg tudták volna még menteni az­zal, hogy az európai területi sta­tus quo egyre nyomasztóbb, egyre több és hatalmasabb ellen­erőt kiprovokáló merevségén la­zítanak, a feszültség-mezőt meg­ritkítják, ma már az azóta sú­lyosan megszabdalt status quót csak úgy tudják fenntartani, hogy amíg egyrészről a védel­mére koalíciókat szerveznek, másrészt a saját jószántukból áldozzák fel bizonyos pontokon ezt a status quót. Lásd az 1936. évi montreux-i egyezményt a Dardanellákról, a legújabb francia—török egyezményt az alexandrettei szandzsák vissza­adásáról. A nyugati hatalmaknak ez a paradox­ játéka a világ minden gyulladási pontján megnyilatko­zik. Távol-Keleten pénzzel és diplomáciai jegyzékek pergő­tüzével igyekszenek megvédeni a „nyitott kapu“ elvét és meg­gátolni, hogy Japán valóban megvalósíthassa Ito­márki Mon­­roe-doktrináját: „A Távol-Ke­let a távolkeletieké** (értsd: a japánoké.) Ugyanakkor azon­ban kénytelen volt elismerni a múlt hét végén Japán előjogait Kínában, azelőtt pedig heteken át kénytelen volt eltűrni, hogy a tiencini angol negyedet blokád alá vegyék, hogy délkínai kikö­tők elhagyására szólítsák fel az angolokat, franciákat, hogy a fehér embert nevetségesen gyá­moltalannak állítsák be a „co­­loured man“ előtt. „Danzigért is készek vagyunk háborút kezdeni** — erről bizto­sítanak a nyugateurópai állam­férfiak megnyilatkozásai. Köz­ben arról tárgyalnak a kulisszák mögött, mikép lehetne felosz­tani Danzigot Németország és Lengyelország között úgy, hogy a nagyobbik falat­­ Német­országnak jusson. „Magán** ter­veket készítenek, mikép lehetne lekenyerezni 1 milliárdos köl­csönnel Németországot. A status quo meglazításán fá­radozik különösen Anglia a Bal­kánon is, ahol amíg egyrészről szavatolja Románia és Görög­ország határait, diplomáciai nyomást fejt ki mindkét állam kormányainál, hogy vegyék ko­molyan figyelembe a bolgár re­víziós törekvéseket. A Downing­­street szócsöve, a Times arról ír vezércikket, hogy mennyire in­dokoltak Bulgária revíziós kí­vánságai úgy népi, mint törté­nelmi okokból a Dél-Dobrud­­zsára vonatkozóan. Mindezek a jelenségek, külö­nösen a hétvégi szenzáció. Hud­­son államtitkár tárgyalása dr. Wohltat-tal, azt bizonyítják, hogy minden látszat és a mai status quo fenntartására irá­nyuló diplomáciai tevékenység ellenére, a nyugateurópai fővá­rosokban is mélységesen meg­rendült a hit a mai status quóval szemben, hogy rájöttek nyuga­ton is arra, hogy minden baj, háborús veszély, végeredményé­ben a békeszerződésekben és az általuk teremtett európai hely­zetben gyökerezik. Bármily szívóssággal, energiával, az anyagi és erkölcsi eszközök fan­tasztikus arányú mozgósításával igyekszik is Anglia és Francia­­ország a világ jórészét csata­sorba állítani a régi világ mel­lett, a hallatlan erőfeszítés egyik­másik jelensége, mint az angol lapok egyik-másik kísérleti bal­lonja a danzigi kérdésben, a Hudson-ügy, Horace Wilson danzigi útja, stb. világosan el­árulja, hogy a mai status quo, a békeszerződések által terem­tett helyzet egyre kényelmetle­nebbé és egyre veszedelmesebbé válik a nyugati hatalmakra nézve is. Ha pedig a fennálló helyzet az egész világot vagy legalább is a világ nagyobb részét fojto­gatja és mérgezi meg, akkor nem a józan ész és emberi belá­tás diktálja-e annak szükséges­ségét, amit a legpregnánsabban és az egész világba elhangzó fi­gyelmeztetéssel Magyarország kormányzója fejezett ki a parla­ment megnyitásakor, hogy a régi status quo hibáitól megcsömör­­lött, veszedelmeiről meggyőző­dött Európa üljön végre össze és egy nagy európai „kerekasztali” konferencián igyekezzék igazsá­gosabb és a háborús veszélyek­től alá nem aknázott alapokra fektetni Európát. Ez a módszer hamarább vezetne célhoz, mint az ellenséges koalíciók kiépítése. Koalícióknak ugyanis az a belső törvénye, hogy háborúban rob­banjanak ki. A háború kocká­zat, melyben lehet totálisan veszíteni ugyan, de sohasem lehet — mint az antant győzelme is mutatja — totálisan nyerni. Jó lenne, ha mindenütt megszívlel­nék az angol könyvpiac mostani nagy szenzációjának. Liddell Mart „The defence of Britain** c. könyvének megállapítását, amelyben a világnak ez az egyik legnagyobb tekintélyű katonai szakértője megállapítja, hogy a mai időkben, a mostani katonai felkészültség mellett, már nem Útinak, a mag. kait móh. amí­g Vikopáll-szipkát fia, én tígy m­illitkót lehet háborút megnyerni, leg-­­följebb csak a békét. De kérdezt­üü­k ezek után, miért nem lehetne ezt az új egészséges­­békét már a béke napjaiban megnyerni és miért csak egy véres katasztrófa után? Ezért van szükség kerek­­asztal-konferenciára és ezért nincs szükség ellenséges koalí­ciókra. 10 m NYÍRI UK­SÁR Finom áruk olcsó kiárusítása a közismert Biach al. Marcell fehérnemű és divatáru szaküzletében ír.. Múzeum-Korai 3 Magyar Nemzet KEDD, 1959 JÚLIUS 25, sakkhúzásba fogott, hogy Angliát engedékenyebb magatartásra bírja a balti államok kérdésében. Ezért kezdett meglehetősen nagy sajtólár­mával a német—orosz gazdasági tárgyalásokba, hogy felcsillogtassa a Downing Street előtt azt a lehető­séget, hogy Moszkvából nemcsak Párizsba és Londonba vezet út, ha­nem a Harmadik Birodalom sincs drótakadályokkal elzárva a szov­jet számára.­ Ez a kölcsönös színjáték úgy lát­szik máris éreztette hatását a va­sárnap újra megkezdődött moszkvai tárgyalásokra. Az Evening Standard szerint Leeds nagykövet Londonba küldött jelentése szerint vasárnap Moszkvában leküzdötték a nehézsé­gek legnagyobb részét. Francia nyo­másra Anglia megtette az ismert és szokásos híres angol „half-way“-t, felutat az orosz álláspont felé, vi­szont Molotovék is lazítottak a balti államokat érhető „közvetett tám­a­­dások­ esetére kért garanciakövete­léseiken. Ez természetesen még mindig nem jelenti azt, hogy e félutakat meg­­téve, az angol és orosz álláspont most már végleg találkozott volna. A tárgyalásokat a napokban folytat­ják, azonban még mindig elhúzód­hatnak, ami kiderül Chamberlain alsóházi nyilatkozatából is, amely szerint nem tudja megígérni, hogy augusztus 4-e, az angol parlament elnapolásának ideje előtt befejezik-e a tárgyalásokat. A danzigi viharsarokban ismét eldördült néhány puskalövés egy újabb lengyel—német határinci­dens során. Ennél sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítanak azon­ban annak a feltűnő cikknek, amelyet Forster danzigi kerületi vezető írt a Völkischer Beobachter­­ben és amely a német sajtó véle­ménye szerint visszavonhatatlanul lerögzíti a német álláspontot az danzigi kérdésben. Forster szerint a mai zsákutcából nincs más kiút, mint a négyszázezer elcsatolt dán­­zigi német hazavezetése az anya­­országba Hitler vezér által. A Times ugyanakkor olyan éles cik­ket írt a német állásponttal pole­mizálva, amilyen csak ritkán jele­nik meg az angol félhivatalosban. Heves támadás Chamberlain ellen a német-angol tárgyalás miatt Londonból jelentik. Az angol par­lament két házában hétfőn délután kormánynyilatkozatot terjesztettek elő a Németországnak nyújtandó egymilliárdos kölcsönnel kapcsola­tos híresztelések ügyében. A felső­házban lord Halifax külügyminisz­ter, az alspházban Chamberlain miniszterelnök olvasta fel a kor­­­­mánynyilatkozatot. A­­nyilatkozat megállapítja, hogy nincs semmi rendkívüli Hudson külkereskedelmi államtitkár és Wohltat német gazda­sági megbízott találkozásában, annál kevésbbé, minthogy a gazdasági és kereskedelempolitikai kérdések meg­vitatása hozzátartozik a két említett államférfi normális feladatköréhez. Hudson államtitkár a német meg­bízottal folytatott beszélgetés után jelentést tett lord Halifax külügy­miniszternek és közölte vele, hogy a megbeszélésen az a kérdés is szóba került, milyen lépésekkel lehetne megjavítani a legfontosabb termelő­­államok külkereskedelmi forgalmát. Hudson ezzel kapcsolatban annak a véleményének adott kifejezést, hogy a legszükségesebb előfeltétel a politikai kérdések megoldása. Hudson államtitkár, aki nyoma­tékkal hangsúlyozta, hogy csak a maga nevében beszél és abból indul ki, hogy a legelső követelmény a nemzetközi bizalom helyreállítása, a továbbiakban azt hangoztatta, hogy a legfőbb érdekelt államok részéről meg kellene lenni a készségnek, hogy együttműködjenek ezen a téren egymással. Mindebből kiviláglik — fejeződik be a kormánynyilatkozat —, hogy semmi sem igazolja azt az állítást vagy feltevést, hogy ezek a megjegyzések, amelyek nemhivata­­los megbeszélés során hangzottak el, újabb javaslatot jelentenének Anglia részéről Németország szá­mára. Greenwood pótkérdéseire kijelen­tette Chamberlain miniszterelnök, hogy nem lát semmi különösen ká­rosat ebben a szóbanforgó beszélge­tésben, amely Hudson és a meg­felelő német hivatalos német szemé­lyiség között lefolyt. Ha egyáltalán baj történt, azt csak a sajtó lelep­lezései idézték elő. Greenwood: Kijelentheti-e a mi­niszterelnök, hogy semmiféle magas­állású kormányhivatalnok nem foly­tatott ilyenféle beszélgetést Wohltat tanácsossal? Chamberlain miniszterelnök: Ez, úgy hiszem, a szokásos támadás Sir Horace Wilson ellen. Sír Horace Wilson gyakran találkozott Wohltat tanácsossal, midőn ez utóbbi Lon­donba látogatott. Találkozoit Wohl­tat tanácsossal egyik legutóbbi lá­togatása alkalmával, de nem tanács­­kozott vele azokról a tárgyakról, amelyekre nyilatkozatomban céloz­tam. Az ellenzék ezután pótkérdések özönével árasztotta el a miniszter­­elnököt Sir Horace Wilson szerepét illetően, mire Chamberlain végül indulatosan felkiáltott: Hiába vet­nek a képviselő urak keresztkérdé­sek alá előzetes bejelentés nélkül a Wohltat- tanácsossal folytatott be­szélgetésekről. Még egyszer hangsú­lyozom azt, amit Sir Horace Wil­­sonról mondottam, a kereskedelmi minisztériumot illetően nincs sem-a­miről sem tudomásom Berlin szerint nem Wohltat kezde­ményezte a londoni tárgyalásokat Berlinből jelenti a német távirati iroda. Az angol sajtóban Hudson kereskedelmi államtitkár állítóla­gos kijelentései láttak napvilágot arról a beszélgetésről, amelyet Hud­son Wohltat miniszteri igazgatóval folytatott. Az angol lapok ezenkí­vül hírt adtak arról is, hogy Wohl­­tatnak, aki cethalászati kérdések megbeszélésére érkezett Londonba, „tervezetet" nyújtottak át. A német távirati irodát felhatal­mazták annak megállapítására, hogy semmiféle tervet sem vitattak meg. Egyébként a megbeszélésen, amelyet nem sohltat kezdeménye­zett, gazdasági kérdésekről folytat­tak kizárólag magánjellegű eszme­cserét. Hudson elmondja bizalmas meg­beszélésének lefolyását Wohltatra! Londonból jelentik: A világszerte nagy port felvert Hudson— Wohltat tárgyalásokat Hudson államtitkár a lapoknak leadott nyilatkozatában így beszéli el: .A találkozást dr. Wohltat kérte, aki közölte vele, hogy magas­állású német személyiségek meg­győződése szerint a helyzet Német­ország és Anglia között sohasem volt veszedelmesebb, mint most, úgyhogy nagyon sokan kirobbanás­tól félnek. Megerősítette ezt a félel­met — így folytatta állítólag Wohltat — mindaz, amit ő londoni tartózkodása alatt az angol nép megmerevedett álláspontját illetőleg tapasztalt. Akár háborút okoz Danzig, akár nem — mondotta Wohltat —, ez a baj csak tünete a sokkal nagyobb alapvető dolgok­nak, ami annál sajnálatosabb, mert a politikai kérdések elintézése után a világ ismét nagy jólétet élvez­hetne. — Én azt feleltem Wohllatnak — mondotta Hudson —, hogy Anglia sohasem mondhat le tengerentúli birtokairól és nem járulhat hozzá olyan elrendezéshez, amely Német­országnak visszaadná a mandátu­­m­os területeket. Azonban annak lehetőségéről beszéltünk, hogy mi­képpen lehetne ezeket a nehézsége­ket megkerülni. De hangoztattam, hogy csak személyes minőségben szólok. Ezután a következő ponto­kat dolgoztuk ki: 1. Hitlerrel közölni kell, hogy Anglia és szövetségesei ellenállná­nak minden erőszakos európai uralmi kísérletnek. 2. Ha a német kormány kész a békés diplomáciai tárgyalások út­jára visszatérni, Anglia és szövet­ségesei gondoskodnának arról, hogy Németország méltányos elbá­násban részesüljön, beleértve a nyersanyagok kérdését. 3. Németország támogatást kapna, hogy iparát a háborús alap­ról béketermelésre kapcsolja .. 4. Barátságos együttműködés lé­tesülne a piacokon Anglia, Német­ország és a többi nagy ipari állam között. 5. Németország fegyverkezésének korlátozásához, ha nem éppen csökkentéséhez járulna hozzá. — A kölcsön nemzetközi lenne, az összegről nem volt szó — mon­dotta Hudson államtitkár.

Next