Magyar Nemzet, 1939. augusztus (2. évfolyam, 173-198. szám)

1939-08-04 / 176. szám

4 Hozzászólás két vitához Úgy érzem, hogy a Magyar Nem­zet hasábjain szabad őszintének lennem. Ha nem értenénk valami­ben egyet, emiatt nem fogjuk le­harapni egymás orrát. 1. Először valamit „Egy aggódó szociáldemokrata“ és Szidor épüle­tes, sorsdöntően aktuális vitájához. Szerintem ezt a vitát nagyszerűen kiegyensúlyozta .Pethő Sándor keddi vezércikke. Pethő nem akarja, hogy egyéniségük s meggyőződésük meg­tagadásával nyújtsanak egymásnak kezet a vitatkozók. Abszolút helyes álláspont. Mi sem áll Istentől sem távolabb, mint egyéniségének össze­­rom­bolásával állítani szolgálatába az embert. Isten becsüli­­ az indi­viduumot, teremtésének koronáját. Nem rombolja össze, hanem „tiszta szívet" teremt benne és úgy állítja be szolgálatába. Ahhoz, hogy a kö­zéposztály tagja és a munkás­­osztály tagja egyformán szolgál­hassa az egy hazát: elég a tiszta szíj). Szerintem nincs érdekellentét a középosztály és a munkásság kö­zött. Teljes az egymásrautaltság a mindennapi életben és azonos a fe­lelősség Magyarország függetlensé­gében. Aki e két tényező között az ellentétet szítja, vétkezik az örök magyar ügy ellen! Tévedő emberek vagyunk mind­nyájan. A­­múltat revizionálva, a középosztály hibáit e két főpont­ban látom: 1. A szociális reformok­kal szemben való idegenkedése, ms már kénytelen belátni, hogy ezek elhanyagolása magában hordja a nemzet Tragédiájának csíráit. 2. Húsz esztendő elmúltával, nagy többségében még mindig ott tart­, ahol húsz évvel ezelőtt, vádol és büntet. Ennek a magatartásnak folytatása nem kevésbbé lehet katasztrofális a nemzetre, mint a szociális fejlődés meggátlása. Min­dig megremeg bennem a lélek, valahányszor Pethő Sándor új Mo­hácsot­­emleget! A szociáldemokrata munkásmozgalom kétségkívül népi mozgalom, hibái mellett kár elfe­lejteni (sőt letagadni) hasznos gyü­mölcseit. Hibáit e két főpontban látom: 1. Túl nagy szerephez jutot­tak benne azok, akiknek az ateiz­mus volt a kenyerük, ezért hazánk­ban a szocialistaság egyet jelentett (helyesebben: jelenthetett) a hitet­lenséggel. „A vallás magánügy": ér­telmezzük ezt a jelszót a maga igazi, nemes (mondjuk: amerikai) jelentésében! 2. Túl sok volt vezetői között a zsidó; hogy voltak s van­nak zsidók is, az természetes, de hogy a zsidó vezetők túltengése mi­lyen tehertételt jelentett a pártnak, azt a többek között az is bizonyí­totta, hogy a zsidókérdés radikális felmerülése folytán, mintegy kény­szerű oportunizmusként, csökkent a párt aktivitása s a tömegekkel szemben majdnem megszűnt a ható­ereje. „Boldogok, akiknek a szíve tiszta", mondja a Szentírás. És bol­dog lesz Magyarország, ha tiszta szívű emberek fogják szolgálni! II. Még valamit Méhely professzor és Nomád vér­vitájához. Nem értek dog lesz Magyarország, ha tiszta­vaj, de becsülöm benne a magyar egyenességet: fajelméletének szigo­nyát nem csupán a zsidóság mellé­nek szegzi. Nomád azt mondja: „...hányan megfeledkeznek arról, hogy a való­ban erkölcsi személyiséggé fejlődött ember több mint merő természeti (anyag-élettani) produktum s ebből adódik, hogy a vérség (amely any­­ajaszor és annyira rászorul az em­beri szellem kórházi és egyéb segít­ségére) maga nem dönthet el benne mindent, tehát a szlávfajú Petőfi megteremtheti a 19. század magyar népi költészetét és a szlávfajú Bem hadseregében hősi halált halhat a magyar szabadságért akkor, amikor egy törzsökös magyar grófot Görgey Artúr kénytelen felköttetni. Azt hi­szem, az embert mélyebben jel­lemzi és minősíti lelki alkata, mint az állattani." Ha valakinek nem csupán deko­ráció vagy játék a kereszténység, akkor el kell ismernie azt, hogy Nomádnak igaza van. Amióta Isten­től evangéliumot kaptunk, azóta a lelki ember a testi ember fölé ma­gasztosult. Krisztus tanítása éppúgy, mint a belőle sarjadó szisztematikus keresztény teológia száz százalékig igazolja Nomádnak ezt a meghatá­rozását: „Az embert mélyebben jel­lemzi és minősíti lelki alkata, mint az állattani." Egyetlen példa a Szentírásból: A korinthusi őskeresztény gyüle­kezetben felütötte a fejét a pártos­­kodás ördöge. A gyülekezet tagjai (görögökből és zsidókból lett ke­resztények) apróbb csoportokban, összesen négy pártban arra hivat­koztak, hogy ők Pálé, Apollusé, Kéfásé (ez Péter apostol volt) és Krisztusé. (I. korinthusi levél 1. r. 12. v.) Szent Pál apostol ezt a pár­A kormánynak a legutóbb a Ház elé terjesztett javaslatával — az új állampolgársági törvényjavaslattal — az volt a célja, hogy a „korszellem­nek és változott viszonyoknak meg­felelően" az 1879. évi állampolgár­­sági törvényt kiegészítse és részben korrigálja. Különféle okok késztették a belügy­minisztert a javaslat benyújtására, aki ezzel a javaslattal — törvényerőre emelkedése után — azt akarja meg­akadályozni, hogy magyar állampol­gár idegen állam kormányától vagy külföldi politikai vezetőtől a magyar királyi kormány engedélye nélkül tá­mogatást vagy tisztséget elfogad­hasson. A kormány e javaslatával mintegy vizeslepedőt kíván húzni azokra a politikai személyekre és mozgalmakra, amelyeknek ismert vagy ismeretlen politikai összeköttetéseik vannak a külfölddel. A kormány a javaslatot benyújtotta — s most a vizeslepedő alól kibújtak azok, akiknek érdekeit — érthetően — sérti ez a tervezett törvény. „Miért ez a nagy tiltakozás, ez a pergőtűzszerű oppozíció?" — kérdez­hetné a jelen politikában kevésbbé jártas valaki. Hiszen eddig a szélső­­jobboldal — amelynek harcos vezérei a javaslat vitájában oly gerincesen és intranzigensen védték „igazukat" — mindig a legélesebben szembeszállt azokkal a vádakkal, amelyek más, idegen hatalommal való szoros kap­csolatait hangoztatták. Aljas rága­lomnak és „zsidó aknamunká"-nak nevezték ezeket a híreszteléseket s most íme, kibújt a szeg a zsákból. A vizeslepedő alól — talán a kor­mány várakozásával ellenkezően — azoknak a lába látszik ki, akiknek fáj ez a javaslat, mert amit eddig szinte legálisan és tisztességgel űz­hettek: a külföldi „baráti" kapcsola­tok intenzív ápolását vagy jobban­­mondva azt, ami ezen túl van, be kell szüntetniök, ha nem akarnak ellentétbe kerülni a magyar törvények írott betűivel. loskodást helytelenítette s a gyüle­kezetet erélyesen megdorgálta. Nem­csak az isteni küldetés jogán tette ezt, hanem azon a jogon is, hogy ő vetette meg a gyülekezet alapját. Kik voltak ezek a pártoskodók? Pál pártjához tartoztak azok, akik általa lettek, kezdetben, hívőkké. De maga Pál tiltakozott ez ellen; ő nem a saját evangéliumát, hanem a kereszt evangéliumát hirdette; a gyülekezet nem Pálé, hanem Krisz­tusé. Apollóshoz azok ragaszkodtak, akiknek megtetszett ez az ékesen szóló alexandriai férfiú, mikor ott járt közöttük. Kéfásnak (Péternek) a pártját azok alkották, akik, ere­detileg zsidók lévén, Pál pogány­­barátságával és liberális szellemi irányzatával elégedetlenek voltak. Paradoxonként hat, hogy egy krisz­tusi gyülekezetben külön Krisztus­­párt is volt. Ezek, a legbiztosabb nyomokon haladva, azok a zsidók voltak, akik a régi farizeusi, nacio­nalista felfogást hirdetve, a testi Jézus származásainak előtérbehelye­­zését vallották; a körülmetélkedett Krisztust, akinek testi rokonsága, Jakab apostol és társai dinasztiku­san vannak hivatva a kormány­zásra. Szent Pál azonban kijelen­tette, hogy a Krisztusban többé nincsen „sem zsidó, sem görög"; a testi, rokoni kapcsolatok semmis­­sek; a test szerinti Izrael szerepét a „lelki Izrael" vette át; ő a Krisz­tust nem test szerint, hanem szellem szerint akarja ismerni. Az evangélium értékelése szerint tehát a lelki ember felette áll a testinek. Dr. Táborhegyi Akinek nem inge, ne vegye ma­gára — mondja rendkívül találóan a magyar közmondás, s ezzel jelzi, hogy aki magára veszi, ezzel egyszer­smind tulajdonául ismeri el az inget. De akkor miért volt mindig az a nagy tiltakozás az efajta vádak ellen? Mert hisz a törvény csak azoknak fog ártani, akiknek ilyenfajta kap­csolataik vannak. A javaslat vitája pedig megmutatta, hogy kik lesznek azok! Mert — ne legyen félreértés — a legnagyobb ellenállást a nyilasok fejtették ki a törvényjavaslattal szem­ben. Vezérszónokuk beszéde során ki­jelentette, hogy lehetetlen állapotokat fog létrehozni ez a törvény. Például (az ő szavai) ha valamelyik ország­ban antibolsevista alakulatok alakul­nak és azokba belép egy gyanútlan magyar állampolgár, akkor megfoszt­ják állampolgárságától. Az ilyen „gyanútlan" állampolgár­nak csak kettőt tanácsolhatunk. S alternatívánk egyik vagy másik meg­oldása kétségtelen meg fogja menteni őt — ha ő is úgy akarja — állam­­polgárságának elvesztésétől. Ne lépjen be a gyanútlan állampolgár külföldi politikai alakulatba, így biztosan nem üli meg bokáját, vagy ha már belép, viselje a következményeket. Akinek olyan fontos, hogy dicsére­tes antibolsevista — vagy másmilyen kevésbbé dicséretes — érzelmeit kül­földön is demonstrálja, ám tegye! De akkor számítson rá, hogy az or­szág, amelynek polgára, eljár ellene. Ámbár erről kár volt beszélnie Gru­ber Lajos nyilas képviselő úrnak. Ilyen kivételes eset nem fog előfordulni, s ilyen dologért, hisszük, senki sem fogja elveszteni — esetleg keserves munkával megszerzett — állampol­gárságát. Más kapcsolatok és másféle külföldi összeköttetések miatt veszthetnek csak majd el „magyarok" magyar állam­polgárságot, de ezekről az esetekről Gruber képviselő úr­­- sajnos, nem beszélt! Burány Tamás Egy parlamenti vita margójára Magyar Nemzet PÉNTEK, 1939 AUGUSZTUS 4. Nyílt levél a Csele patak mellől Igen tisztelt Főszerkesztő Úr! Mint sok más olvasója, magam is nagyon meghatottan forgattam a Magyar Nemzet vasárnapi számát. Bátor és meg­vigasz­tal­óan kemény­­kötésű cikkek egész sora kiáltja ott világgá azt a magyar aggodalmat, amely szerető, féltő szívünket el­tölti. Ha a fenyegető új Mohácson járnak gondolataim, állandó kép­zettársításként valami furcsán go­nosz torzkép rajzolódik ki előttem: magam előtt látom egyik zöldinges volt jóbarátomat, ahogy jobbjában szorongatja a fütyköst, baljával meg egy láthatólag hibás nagy­­mamás alak cingár vállát marko­­lássza és rikoltja: „Üsd a .. .!“ Azaz, csak rikoltozná, mert a három ponttal helyettesített közismert szót valóban nem ejti ki. Nem mintha kényeskednék, de egyszerűen csak azért, mert nincs már ideje ki­mondani. Közben ugyanis hátulról fejbe dorongolják és beléje fojtják azt a bizonyos szót. Ez a kép mostanában nagyon sűrűn tér vissza képzeletembe. Igen tisztelt Főszerkesztő Úr, hát mi va­lóban az utolsó szemrebbenésig élünk majd a zsidókérdés narko­tikumával!? Ez lesz a mai török elleni áfiumunk­? Túl sokan vannak épp a becsületes, de kényelmes gon­­dolkozású magyarjaink között, akik annyira belelovalták magukat ebbe a kérdésbe, hogy bármily termé­szetű bajukra már csak ebből az ópiumpipából szippantanak egyet. Csúfos derékfájdalmak? Zsidótör­vény! ... Tikkasztó kánikula? Szi­gorú végrehajtás!... Megégett va­csora? További szigorítás!... Ülünk, ülünk és jól látjuk a közelgő sok­kal fenyegetőbb bajokat is, de vala­mennyi ellen csakis ennél a p­áfium­­pipánál keresünk bú- és gondfele­­disti’-i(Oly hévvel rágjuk a csutká­ját, ahogy ezt előre jól kiszámítot­ták és ezt tőlünk­ el is várták. Ká­bulatunkban már annyira eltompul­tunk, hogy a saját fejünkre zu­hogó adagokat már meg sem érez­zük. Olyanok lettünk, mint a má­sik sáska potrohába belevájó sáska, amely lázas turkálásában meg sem érzi, hogy egy harmadik ezalatt őt magát kezdte ki. Ezzel az adummal soha rosszabb­­kor nem ajándékozhattak volna meg bennünket. Néhányan a józanul maradni akarók közül s élükön a Magyar Nemzet intően vetik fel a sorskérdést, a mai magyarság leg­súlyosabb problémáit és a kétszínű frázisok ingoványából a mélyebb felismerések biztosabb talajára igye­kezik kivezetni a tántorgókat. Mik vagyunk? Merre tartunk? Egy negyedszázaddal ezelőtt csakis a legjobbjaink törték ilyesmin az eszü­ket, a zseniális magyarok. Most alig van félig-meddig komoly öreg, ifjú, akit ez a probléma meg­kímélne, mert belelopódzkodik csa­ládi életébe és máról holnapra ör­vényeket tűr benne. Én kimondom: az az idegen vérségi elmélet és másutt, más előfeltételek között talán inkább hasznosítható követ­kezményei megbolygatták egész valónkat, öntudatunkat! Sohasem szabadott volna idáig juttatni a dolgokat. Épp nekünk nem szabadott volna, szegény, árva magyaroknak, akik az évezredes szüntelen vércsapolás következtében oly siralmasan megfogyatkoztunk. Királyaink telepítettek, szomszéd népeket hívtak be kiirtott, lakatlan területeinkre. S mi összeházasod­tunk, összeolvadtunk velünk. A nemzeti eszme virágzása idején vigaszul, sőt elégtételül szolgálha­tott nekünk, hogy mi voltunk azok, akik magunkba olvasztottunk. A faji eszme uralma alatt ez már nem vigasz és legkevésbbé sem elég­tétel. Ha különböző fémeket ötvö­zünk, hiába hivatkozunk az ötvö­zet minőségére, amikor jó valaki s magát az ötvözési munkálatot mondja értéktelennek! Hol az a városi magyar család, amely öt-hat nemzedékre vissza­menőleg kimutathatja, hogy német, tót, lengyel vagy szerb vegyesházas­ság nem fordult elő nála!? S ezért újítsuk-e fel a város és falu ellen­tétét? Fogyasszuk, emésszük-e egy­mást, amikor statisztikáink figyel­meztetnek, hogy minden egyes em­berre szükség van? Lemondhat-e egyik fél a másik sajátos tudásának és készségeinek többletéről? Rendez­­kedhet-e most, amikor a tető pa­rázslik feje fölött? Az elmúlt tizenkét hónap az ok­­mányvadászok idénye volt. Szo­morú, végzetes idény! Barátaimmal, magammal együtt hányan vagyunk, akik csak most szereztünk tudo­mást külföldre kivezető családi kap­csolatainkról. Én például csak most tudtam meg, hogy „vérem" jó­­néhány százaléka lengyel és azon fái­ó francia... Ez a meglepő fel­fedezés régebben csak a magam ter­mészetének jobb felismerésénél, magyarázásánál segített volna. Mű­helytitok maradt volna számomra és néhány megfigyelőképes, okos jóemberem számára: kulcs, amely bizonyos lappangó, különös tulaj­donságok régi, rozsdás záraihoz illik. Ma ez a felfedezés megdöbbentő volt számomra, hiszen nyomban utána felszakadt bennem a kérdés, hogy a mai szemszög alatt magyar­nak tekinthetem-e még magamat? Egyik nálam jóval fiatalabb, hebe­hurgya rokonomnak viszont meg­tetszett a kilátás, hogy ezáltal a turáni vérközösségiből a ma divato­sabb árja vérközösség magasabb kategóriájába léphet elő. Ő m­ár hasznosítja a körülményeket és új­ból felszemezi a családi kapcsola­tok régi elszakadt láncát. A faji kérdés riadója, a „h­arc“-i trombita felzavarta, felzaklatta vét­­ségünket. S a szenvedélyesen űzött, többhónapos propaganda ered­ménye, hogy vérünk idegen száza­lékai külön öntudatra ébredtek s a maguk nagyobb és ennélfogva bi­zonyos vonzerőt kifejtő rezervoárju­ felé húznak széjjel. Minden magyar, aki az utolsó év , okmány vadászata közben efféle csodálatos vadat ej­tett el, ma kényszerűségből is felü­letessé válik és túlteszi magát a fel­fedezés problematikus részén, vagy pedig megdöbbenéssel néz magába s kétkedni kezd. Ma, amikor erőnk minden megfeszítésével erősítenünk kellett volna a magyar öntudatot, ezrekben és tízezrekben ingattuk meg azt. Ma ezren és tízezren ke­resik hirtelen köddé foszlott magyar­ságukat, amelyet egységként hor­doztak magukkal s amelyről kide­rült, hogy darabokból tevődött ösz­­sze és darabokká hullik széjjel. Nekünk kerülnünk kellett volna ezt a kataklizmát... Most szívhat­juk a zsidókérdés áfiumpipáját. So­vány elégtétel, amikor a telepítések atomjaira bomlunk szét. Ki ma­gyar még ebben a hazában, ahol nem a szív, hanem az okmány be­szél!? Tőlem és tőled elrabolták magyar lelkiismeretünk nyugalmát, beszennyezték tisztaságát. Ez a mi bajunk. Ezért firtatjuk magyarságunk problémáját tudományosan és tu­dománytalanul, hangosan, harsogón és magunk titkos benső hangját túl­kiabálva, vagy halkan és búsan és keresztkérdésektől kótyagos fővel. Maradok Főszerkesztő Úrnak igaz híve és tisztelője Madarász Gábor 4 Nyílt­­ér Budapesti gyárvállalat KERES telefon- és irattárkezelőnői Ajánlatokat ..Csak keresztény 43803* jel­igére Blocknerhez. Vilmos császár-ul 33. sala onszarszon mer mm.6 saját stranddal, felerészben ELADÓ. Válasz­bélyeges érdeklődésre részletes felvilágo­­sitást adok. Fejér Gyuláné, Miskolc, Genci­i-pályaudvar. Jómenetelű csemegeüzlet GÖDÖLLŐN! Iparigazolvánn­yal, nagy vásárló­közönséggel havi 50­0-ért bérbeadó. Érdek­lődés Gödöllőn, S­unyadi­ u. 13. Sipos Kata­lin úrnőnél.

Next