Magyar Nemzet, 1942. május (5. évfolyam, 98-114. szám)

1942-05-01 / 98. szám

4 ------—_________________Magyar Nemzet A háborús gazdaság hírei Brit-India Brit-India vas­­is acélipara a ha­llóra kitörését megelőző évtizedben kisebb visszaesésektől eltekintve, megszakítatlan emelkedést mutat, m­íg ugyanezekben a cikkekben a bevitel a belföldi termelés emelke­désével párhuzamosan összezsugo­rodott. 1927—28-tól 1937—38-ig a bevitel 1.204 millió tonnáról 0.372 millióra zsugorodott össze, azaz 70.0%-kal esett vissza, egyidejűleg­­ legnagyobb üzemek a Tata Iron and Steel Co, az Indian Iron and Steel Co és a Mysre Iron and Steel Works. Ezek dolgozzák fel ol­vasztó kohóikban, hengermű­veik­ben és acélgyáraikban a rendkívül magas vastartalmú indiai ércelőfor­dulások kiaknázott termékeit. Sze­rencsés véletlen, ami különösen kedvező helyzetet teremt vas- és acélművek létesítésére, hogy a vas­­ércleletek mellett szénbányák is vannak. Csupán Bihár és Orissa tartományokban a vasérckészlete­­ket, amelyek vastartalma 00 száza­lék, 2,7 milliárd tonnára becsülik, úgyhogy India ércszükséglete a ter­melés jelenlegi ütemét véve alapul közel 1000 évre biztosítottnak te­kinthető. 1938-ban az érctermelés vasipara a vastermelés 1.12 millióról 1.67 millióra emelkedett, azaz 49%-kal lett nagyobb. Ugyanebben az idő­szakban az acéltermelés 0.526 mil­lióról 0.928 millióra, azaz 76.4%­­kal növekedett. 1937 végén az in­diai vasipar becslés szerint a vas­­félgyártmányszükségletnek kéthar­madát fedezte. Az indiai vas- és acéltermelés fejlődését a következő táblázat szemlélteti: 2,787.774 tonna volt az előző évi 2,916.765 tonnával szemben. Az egész termelésből 1,441.534 tonna került ki a Singbhum körzetből. Itt a Tala Iron and Steel Co 614.825, az Indian Iron and Steel Co 791.253 tonnát termelt ki. A fennmaradó 35.458 tonnát kisebb üzemek ak­názták ki, elsősorban a Mysore Iron and Steel Works. Az érckészletek­hez hasonlóan gazdagok a szénkész­­letek is, amelyeket 4,5 milliárd ton­nára becsülnek. Ebből azonban csak egyharmad rész használható fel kokszszénnek. A legnagyobb terje­delmű szénmezők ,Jerria és Phiane­­ginge környékén vannak. Brit-In­­dia nyersvastermelésében az egyes vállalatok 1937-ben és 1938-ban a következőképpen részesedtek: nek szintén két magaskemencéje volt és 1937-ben megalapította a Steel Corporation of Bangal-t, ki­zárólag acéltermelésre. Ez a kon­szern 1939 végén meg is kezdte a termelést és 1940-ben 220.000 tonna acélt termelt. Úgy tervezték, hogy az 1940—41. ü­zletévben (Indiában az ü­zletév március 31-én ér véget) legalább 350.000 tonna nyersvasat vesznek át az Indian Irontól ked­vezményes áron acélgyártásra. A nyersvas olvasztott állapotban ke­rül az új acélműbe, úgyhogy a fel­dolgozása a legkedvezőbb előfelté­telekkel történik. Az Indian Iron 20 százalékig részes a Steel Cor­poration of Bengal acéltermelésé­ben. Az Indian Iron and Steel Co. termelése 1939—40-ben így alakult: Az Indian Iron szénellátását a Kinti közelében levő ramnagorei és kwendai bányák termelése fedezi. Ezeknek a telepeknek koksz­ szén­­készleteit 32 millió tonnára becsü­lik. Ezenkívül Noonodihban és Jit­­purban is vannak a vállalatnak szénbányái, amelyekben 41 millió tonnányi készletek vannak. A My­sore Iron and Steel Works' — európai méretekben gondolko­dónak­­— kisméretű vállalat, amit 1937. évi 23.202 tonnányi termelése is mutat. A művek Bhadravatiban a Mysore-vasút mellett fekszenek és a Kemmangandi dombok (Balabu­­danvidék) gazdag érckészleteit ak­názzák ki. A bányák termését három mérföld távolságból villamos kötél­pályán viszik az ugyancsak villa­mosított vasúthoz ill. városi villa­moshoz. A műveknek jelenleg egy faszén tüzelésű magaskemencéjük, egy falepárlóberendezésük, egy cső­öntödéjük, egy Siemens-Martin ko­hójuk, egy kereskedelmi acéláru­kat gyártó hengerművük van. Eb­ben főleg építkezési célokra való acélt és mezőgazdasági eszközök gyártásához szükséges acélfajtákat készítenek. A gyár acéltermelő ké­pessége ismeretlen. 1938-ban a nyersvastermelés ugyancsak isme­retlen okokból 11.447 tonnára esett vissza. A most folyó háború kitörése óta ismét hatalmas kereslet nyilvánult meg az indiai vas és acél iránt. Nem csupán a közelkeleti államok, h­a­nem az angol birodalom is erősen kereste az indiai készítményeket, úgyhogy a magánfogyasztást jelen­tősen korlátozni kellett. Egy év óta az indiai vasipar kény­zergazdálko­­dás jegyében dolgozik és ezáltal re­mélik a brit birodalom közelkeleti építőanyagszükségletét Brit-Indiá­­ból fedezni. Különös figyelmet érdemel Hase-e­gava tengernagynak, Formosa kor­mányzójának Tokióba utazása, mely­nek fő célja az volt, hogy megtár­gyalja Formosa beolvasztásának módozatait Kelet-­ Ázsia jövőbeli nagy térgazdasági rendszerébe. Ha­­segava tengernagynak az a nézete, hogy Formosa a jövőben épp olyan jelentős gazdasági kulcshelyzetet kap a keletázsiai nagytérben, mint amilyet a sziget a keletázsiai há­ború kitörése óta sztratégiai szem­pontból foglal el. Erre való tekintettel hansúlyozta a Kormosai Bank fontosságát, amelyre mostanában nagyobb fel­adatok megoldását bízták. Formájá­­ban elsősorban a vízierőművek erő­teljes kiépítésébe fognak, hogy meg­könnyítsék az ipar felépítését. Az ott létesítendő ipartelepek célja az, hogy a gazdasági tér déli részét el­lássák készárukkal, másrészt feldol­gozzák a déli vidékek nyersanyagát, elsősorban a bauxitot és mangán­ércet. Egyidejűleg tervbe vették a formosai cukorültetvények kiter­jesztését is, minthogy a cukorter­melés klimatikus és talaji előfelté­telei kedvezőbbek Formosán, mint a Fü­löp-szigeteken vagy akár Já­ván. Végül növelni akarják a rizs- és ananászültetvények nagyságát is. Formosa ipara az utóbbi években erőteljesen fejlődött. Elsősorban az első japán ötéves tervnek köszön­hette kifejlődését. Ez a terv 1935- ben kezdődött el. A terv alapján 49 iparvállalat létesült Formosa terü­letén összesen 200 millió yen tőké­vel. A közeljövőben a befektetett tő­két megkétszerezik. Különösen fi­gyelmet érdemel a Formosa szá­mára kidolgozott gazdasági tervben az, hogy a formosai kinintermelést a jávai kininmonopólium átvétele után is tovább akarják fejleszteni. Ezt az elhatározást ugyanazzal az indokolással támasztják alá, mint a cukornádtermelés fokozására vonat­kozó terveket. Eddig hat kinahéjül­­tetvény van Kormosán, amiből kettő egyetemi kísérleti telep. A kultúrá­kat Takao tartományban, Dél-Kor­mosában összpontosították. A jávai kinahéjkultúrákat a jövőben a már eddig is tevékenykedett két jávai japán társaság irányítása alá ren­delik, t. i. a legnagyobb japán gyógyszervegyészeti gyár, a Takeda, és a Nankoku­ Sanyija Kabushiki Kaisha alá. Előbbinek kormosán is vannak ültetvényei Taito mellett, utóbbinak Jáván lévő ültetvényei 1941-ben 173.276 kg kinint termel­tek. A Nankoku egyébként a Mitsui­­konszernhez tartozik. A tokiói tőzs­dén az utóbbi hetekben erőteljesen emelkedtek a Nankoku részvényei, aminek az a hír a magyarázata, hogy a Takeda vállalat meg akarja szerezni a Nankoku részvénytöbb­ségét, hogy ezáltal egy kézbe fogja össze a kinintermelést. Év N­y­e­r­s v­as Nyersacél Világtermelés Brit-India 1000 tonnában Világtermelés Brit-India 1929 99.000 1418 121.500 584 1930 80.500 1199 95.000 628 1931 56.000 1089 69.000 635 1932 40.000 928 51.000 579 1933 50.000 1082 68.300 705 1934 03.000 1341 82.400 876 1935 74.200 1489 , 99.400 880 1936 91.200 1568 124.000 880 1937 104.300 1669 135.600 928 1938 82.940 576 109.100 982 1939 101.600 1829 145.100 1016 1939 1940 Nyersvas. 530.348 1. 668.1001. Hirapuri művek ? 358.516 Kulti művek ? 218.590 Koksz 521.535 710.925 Az indiai vasipar termelését a fenti három vállalat szállítja épúgy, amint a vasérc-kitermelésben és nyersvasgyártásban is e három vál­lalat vezetett. Rajtuk kívül 1938- ban a központi tartományokban 136 bennszülött kézben levő kohó működött. Ezek termelése azonban csak alárendelt jelentőségű volt és nincsenek róluk számszerű adatok. A három nagyüzem közül a leg­je­lentősebb a Tata Iron and Steel Co Jamishedpurban, az indus szárma­zású Tata J. N. alapítása. Tata egyben az indiai vasipar megalapí­tója is volt. Ez a konszern a háború előtt 50.000 embert foglalkoztatott és hatalmas vas- és acélművek mel­lett számos szénbányát, ércbányát, kőbányát és téglaégetőt is tart üzemben, azonkívül uralkodik és végzi a közigazgatás feladatait a több mint 100.000 lelket számláló­­lamsh­edpur lakossága fölött. A Tata-művek 1911-ben kezdték el a koksztermelésre a korábbi koksz­­gyártó üzemeket 1935—36-ban a német Otto-Zwillingszug-Verbund rendszerű, 54 kemencéből álló kombinátummal nagyobbí tolták. Ez a kombinátum napi átlagban 1300—1500 tonna száraz szén fel­használását teszi lehetővé. Azon­ban ezek a telepek sem bizonyul­nyersvastermelést, 1913-ban pedig acélgyártásra tértek át. A világ­háború kitörése annak idején hatal­mas keresletet idézett elő és így elő­mozdította a gyárak fejlődését, egy­ben azonban a külföldi versenytár­sakat kikapcsolta a versenyből, úgy hogy ezáltal is jelentősen előmozdí­totta a vasipar fejlődését. A világ­háború utáni gazdasági zavarok megakadályozták a Tata-művek ab­ban az ütemben való továbbfejlődé­sét, mint ahogyan a háború alatt gyarapodott és egy ideig vámpoliti­kai rendszabályokkal kellett megvé­deni az indiai vas- és acélipart a külföldi államok versenyétől. Ma a Tata-művek öt kohóval dolgoznak (egy napi 1000 tonna tel­jesítőképes­ségű kohót 1941 decemberében he­lyeztek üzembe), hét Martin-ke­mence, két konverter és 16 hen­germű egészítik ki a konszern fel­szerelését. A Tata-művek termelése 1­939—39-ben és 1939 —40-ben a kö­vetkező volt: lak elegendőknek, úgy hogy 1937- ben további 110, hasonló rend­szerű kokszkemencét építettek. Ezáltal a napi felhasználás 3100 tonnára emelkedett. A Tata-művek helyzete nem csupán azért ked­vező, mert közel vannak a szén- és érctelepekhez, hanem azért is, mert nem messze vannak a kiviteli ki­kötőtől sem. Kalkuttától az indiai vasipar legnagyobb piacától és el­szállító helyétől mindössze 150 mérföldnyi távolságra van az üzem és így áruinak elhelyezési helyzete kitűnő. Éppen a piachoz és a nyers­anyagforrásokhoz való közelség miatt a Tata-művek a világ legol­csóbban termelő vaskohói közé tartoznak. Az indiai vasipar második legna­gyobb üzeme az Indian Iron and Steel Co. Hirapurban, Kalkuttától 130 mérföldnyire és Kab­iban, 9 mérföldnyire Hirapurtól működik. Mindegyik telepen 1 — 1 magaske­­mence van. Ez a részvénytársaság 1918-ban alakult, 1936-ban össze i­s olvadt a Bengal Iron Co. val, amely­ Bontakoznak a keletázsiai Sok apró jelből fel lehet már is­merni azokat a gazdasági szándéko­kat, amelyek az alakulóban levő ke­­letázsiai nagytérgazdaság életét be­folyásolják. Gyakran még az alkal­­miság és az átmenetiség jellegét vi­selik az egyes intézkedések, az alap­vető jellemvonások azonban még ezekben is felismerhetők. Ilyen át­meneti jellegű intézkedés pl. az, hogy Japán nagymennyiségű élelmi­szert visz be a délkeletázsiai álla­mokból. Indokína rizskivitele az év első két hónapjában 136.090 tonnát tett ki, ami összehasonlítva az előző év első két hónapjának kivitelével, 20%-os emelkedést jelent. Csaknem az egész kivitel Japánba ment, csu­pán kisebb mennyiségek jutottak el Sangh­aiba. Márciusban már a Fü­­löp-szigetekre kezdték el a rizsszál­­lítást, minthogy az ottani élelme­zési viszonyok részben a háború, részben a nem­ kielégítő rizsültetés miatt igen rosszak voltak. Holland- Indiából viszont az év első három hónapjában kereken 100.000 tonna cukrot, 4000 tonna tengerit, nagy­mennyiségű, de a japán jelentések­ben számszerűen meg nem határo­zott kvantum rizst és egyéb létfon­tosságú javakat szállítottak Japán­nak. A szállításokra a csapatszál­lító hajókat használják fel, ame­lyeknek visszafelé vivő útjukon enélkü­l üresen kellene menniük. A japán hadsereg arra számít, hogy évente 3 millió tonna árut tud Ja­pánba szállítani. Ezzel, mint Okod­a ezredes, a japán hadügyminiszté­rium beszerzési osztályának veze­tője kijelentette, Japán élelmiszer­­szükségleteinek külföldről fedezendő része biztosítva volna. Nem kisebb gondot fordítanak a japánok az élelmiszerellátás biztosí­tásán kívül a nyersanyagtermelés fejlesztésére is, a meghódított vagy csatlakozott területeken. Indokína bányatermelése 1942 januárjában tekintélyesen emelkedett (kb. 60 %-at az előző év januárjához ké­pest). Jelentős emelkedést mutatnak a széntermelés adatai is. 1942 ja­nuárjában indokínai kőszénterme­­lés 153.735 tonnát, egyéb­ szenek termelése 5585 tonnát tett ki. Az érctermelés (fémtartalomra átszá­mítva) 801 tonna horganyt, 1tt tonna önt, 10,7 tonna wolframot eredményezett. Az indokínai bányá­szatban foglalkoztatott munkások száma januárban 40.295 volt, ami­­ből 80 százalék a szénbányászatban tevékenykedett. Kelet-Indiában a japán közigazgatási hatóságok be­rendezkedésével és a lerombolt vá­rosok felépítésével párhuzamosan halad a nyersanyagtermelés újra­kezdése. Különösen figyelmet érde­mel a kőolajtermelés. Német jelen­tések szerint Brit-Borneo területén már minden köz működik. A nyár folyamán a japánok már a jávai olajkutakat is üzembe akarják állí­tani. A nagytér széngazdálkodásá­­nak megszervezésére nemrégiben az erre a célra alakított bizottság a nagytérgazdaság körvonalai tervgazdasági minisztérium és az iparügyi minisztérium részvételé­vel ülést tartott, amelyben Japán, Mandzsukuo és Nanking-Kína szak­emberei is helyet foglaltak. Taiföldön az ú­jjárendezést a valutáris viszonyok rendezésével kellett elkezdeni. Április 9-én a tai­­földi parlament törvényt fogadott el, amely szerint a Taiföldi Köz­ponti Bank bankjegykibocsátási jo­got kap. Az ú­j állambank átveszi a felügyeletet minden taiföldi bank fölött, felügyel a pénzügyekre és a devizagazdálkodásra is. Feladat­körébe tartozik az ellenséges álla­mok bankjainak felszámoltatása. Ezek között szerepel a Chartered Bank of India, Australia and China, a Mercantile Bank of India, továbbá a Hongkong and Shanghai Banking Corporation. Ezeknek a bankoknak illetve bangkoki telepeiknek igen nagy befolyásuk volt Taiföld gazda­sági életére. Az ellenséges ón- és gumivállalatok ügyeinek tovább­vitelére új taiföldi részvénytársasá­got alapítottak 50 millió tikalnyi tőkével. Ez a részvénytársaság az államé. 1937 19.IS Tala Iron ami Steel Co ,,,,,, , 899.559 1.004.159 Indian Iron and Steel Co . , , , , , , 724.439 548.921 Mysore Iron and Steel Works . . . , . 23.202 11.447 Összesen: 1,647.200 1,564.527 1938—39. 1939—10. Koksz .A nagatao - 865.000 tonna 972.000 tonna Nyersvas 1,020.000 tonna 1,1 -10.000 tonna Acéláruk....................... , , . 947.000 tonna l,01S.Ot)0 tonna Kereskedelmi acéláruk . „ , , 715.000 tonna 777.000 tonna | Vidéki ni ieies gyakorlati keresztény­­tízi m­­méterákát Részletes ajánlatokat fizetési igény megjelölésével „Refe­rencia 28.510" jeligére, Broek­­ner hirdetőbe, Vilmos császár­át 33. PÉNTEK, 1942 MÁJUS 1. Lapok szemléjő A Pesti Újság csütörtöki számában „A betupált gyalog apostol és egyéb apróságok­’ címmel a következőket közölte: „Kezdjük beszámolónkat a hajdani gyalog apostollal, aki valamikor gya­log apostolkodta végig a magyari tá­jakat és tapasztalatait egységes vi­harsarokban fogta össze és nyújtotta át" a közönségnek. Annak idején sokat beszéltek erről a gyalog apostolko­­dásról, mert kiderült, hogy az egész országjárást az őszirózsás forrada­lomban tevékeny részt, vett és az­óta elhúnyt Miklós Klein Andor irá­nyította és az ő vállalatánál jelent meg a magyar parasztviszonyokról szóló könyv, melyből bizonyos „vé­letlen" befolyások révén teljesen ki­maradt a zsidóság szerepe. Később korunk hőse megalakította az ugyan­csak gyanús hátterű márciusi fron­tot, amely esztendőkön keresztül a legradikálisabb m magyar baloldal szel­lemi fellegvára maradt. Ebben az időben Féja Gézának nevezett gyalog apostolunk fulm­ináns cikkeket írt az őszirózsás sajtóba és mindannyi­szor kikelt a jobboldali mozgalmak és pártok ellen. Azután múltak az idők, megváltozott az idők járása s a gyalog apostol pontosan akkor vál­toztatott frontot és világnézetet, ami­kor holmi változások történtek a körúti sajtó részvényei körül. Féja Géza megtért — illetve bezupált — s a zsidóság hajdani íródeákjából máról holnapra élestollú antiszemita lett s a papír gyakran elpirult az ál­tala leírt sorok alatt. Korunk hőse azonban nemcsak antiszemita, h­a­nem­ mérsékelt aranyutas is s ezért nagy kirohanásokat inoz a szélső­jobboldal — s általában a magyar nemzeti szocializmus ellen. Hogy miért ez a nagy harag — ki tudná megmondani? A gyalog apostolok útjai kacskaringósak és kiszámítha­tatlanok, de ugyanakkor biztosan alapozzák a gyalog apostol­­ pol­gári jólétét." Szilágyi Sándor a Vajda János Társaság új elnöke A Vajda János Társaság legutóbbi közgyűlésén búcsúztatta lemondott, elnök út, dr. Reá­ey Tivadart, a Nem­zet Múzeum országos nevű igazgató­­ját, majd Benedeke Marcell dr. indít­ványára a Társaság új elnökévé N-b­­­irlyi Sándor n­. kir korm­ánytolmá­­csost, az Orsz. Közműv. Tanács ügy­­vez­elő alelnökét, az ismert nevű írót és kiváló publicistát választotta meg. MEGJELENT! RÓNAI ERNŐ MEGJELENT! a nagysikerű ..Kraszkojarszki írójának új könyve SORSOK... ÉLETEK... Ára fűzve 5 pengő, kötve 6 pengő 80 fillér Megrendeléseket továbbít a Magyar Nemzet kiadóhivatala

Next