Magyar Nemzet, 1947. június (3. évfolyam, 122-145. szám)

1947-06-15 / 133. szám

Vasárnap, Tfl47 Június 15 Az elveszett Paradicsom Amszterdam, június hó A Gamelán-zenekar magas pa­naszos felhangjai mintha az el­veszett Paradicsomot siratnák. Az Indiai Múzeum háromeme­letes márvány csarnokának min­den zugába eljutnak e monoton dallamok, selymek, fűszerek, Kelet-Indiából származó kitö­mött állatok lágyan verik vissza buja távoli szigetek hanghullá­­snait. Lányok és f­iúk, holland egyetemi és zeneakadémiai hall­gatók ülnek keresztbetett lábak­kal az emelvényen. Jáva és Báli benn­z­ü­lö­tt ebrek réztá­nyér­ja­it, fadobjait ütögetik különös rit­musra fakalapáccsal, puha gyngütővel, bemutatják a­­la­­melán-zenekart. Vizuálissá válik a dal. Aprótestű, fényes barna­­bőrű leánykák keze pillangó­­szerűen röpköd-reszket előttünk, mialatt lábuk, derekuk az ősi ritmust követi. Hajuk aranyba csavart lüktől csillog, csípőjüket kézzel festett sarong takarja. Felsőlábszáruk, derekuk karcsú, mint a bambusz, amit halkan muzsikálón rezegtet a forró in­diai szél. Jávái táncosnők ezek. 70 millió ember 680.000 négy­­ze­tkilomé­ter zenéje ez. Holland- Indiáé, az irigyelt, gazdag volt gyarmatbirodalomé: Jáva, Szu­­m­átra, Borneo, Celebes, Bali, Új­­-tum­ea és még más szigetcso­portok. Celebes, Borneo és a kis Szunda-szigetek nem akar­nak elszakadni a királyságtól, de ez csak 13 millió lelek, a töb­biek viszont Indonéz köztár­sa­sá­g címen önálló államot, ön­álló alkotmányt, kormányt, tel­jes függetlenséget kívánnak. A holland városokban plakátokon rajz látható: a kettétörött kir. korona, alatta rövid mondat: *A t. indiai politika.* Immár nem a jó vagy rossz politika determinálja népek sor­sát. A civilizáció és az emberi jogok felismerése párhuzamosan törtek előre. Maguk a fehér emberek vitték a benszülöttek közé a közlekedéstől, a tudás­tól távoleső őserdőbe. Megtaní­tották a betű hatalmára és megmutatták saját emelkedett formájú állameszméjüket. Be­avatták a higiénébe, orvosi fel­fedezéseikkel megmentettek és meggyógyítottak millió és mil­lió életet. Így a benszülöttek száma hamarosan megtízszere­­ződött. Megerősödött öntudatuk, megnyílt tudásvágyuk és meg­világosodott kiszolgáltatott, ki­használt alanyi helyzetük. Rá­jöttek szigetviláguk óriási érté­kére, amit többé nem egyedül ők élveztek, hanem a tanult, vezetésre képes iratok­, ahogy a holland fehérembert nevezik. Könyvek, tanulmányok, regé­nyek írták le, amit sokáig csak tudat alatt, kimondattan érez­tek. Voltak már 1911-ben is felkelések, de ezeket kiforrat­lanságuk eleve halálraítélte, ha­mar leverték őket. Ma azonban képzett benszü­lött férfi a ve­zetőjük: Soekarno mérnök, ja­pánbarát, aki összefogta az elé­gedetleneket és megszervezte a tanultakat és tehetségeseket. Soekarno többé nem egy király­ság gy­armatának alattvalójaként lépett fel, hanem egy gazdag, 70 milliós lakójú ország állam­­főjeként. Indonézia szerződő fél, egyenrangú nemzet a nem­zetek közösségében, hatalmas terület. Soekarno előre kidol­gozott alkotmány-tervezettel ült le tárgyalni a zöldasztalhoz, mint azt­ az Atlanti Okmányban lefektettek. Linggadjati egy je­lentéktelen kis falu neve, mely a két legnagyobb jávai város közt fekszik. Most nevezetes he­lyiség, itt kötöttek megállapo­dást a holland királyság és az Indonéz Köztársaság. Első mi­­niszterelnöke­ Sjahrir, ugyan­csak jávai benszü­lött. Évekig volt Új-Guineán koncentrációs táborban, delmi flo­tta indult a dús szige­tek felé. A vadlovat betörni, nyerget, zablát erőltetni rá, ke­mény küzdelem. Éppen így a rendszeres munka, a verejtékes erdőirtás, a légytől, szúnyogtól ellepett lápok lecsapolása, a tel­jes szabadsághoz szokott, fe­gyelmezést nem ismerő benszü­­löttek visszautasításával találko­zott. 1825 ben Diponeero ben­­szülött herceg felkelést szított, mire egy türelmetlen hadsereg­parancsnok egyes településeket felégetett. Ez a politika hatá­­rozottan rossznak bizonyult. Ad­jutánsa rávette felettesét, hogy a benszülötteknek barátságot kí­náljon, elvett értékeikért cse­rébe más értékeket adjon. El­képzelése bevált. A felkelés egy­szeriben abba maradt, a gyűlö­let elcsitult. Az adjutánst meg­­mentőként tisztelték. Az ellensé­geskedés megszűntével benszü­­lött hercegek az ő­s nem a tá­bornok lábához borultak, hogy befejezze a háborút. Ennek az adjutánsnak unokája dr. C. Steinmelz, ma az Indiai Múzeum egyik tudós munkatársa, Juris doktor. Batáriéban tizenkét évig volt ügyész, Kelet-India törté­netének legszorgalmasabb kuta­tója. A holland királyi korona a gyarmatok elszakadásával ketté­tört, de nem szabad elfelejteni, hogy ennek az eltűnő félnek aranyát, ékköveit a holland ha­jósok, kereskedők s egy kicsi, kilencmilliós nép szorgalma csi­szolta fényesre. Irsay Judit A GYARMATI MÚZEU­M A múzeumot eredetileg 'Gyar­mati Múzeumnak* nevezték, de a gyarmat kifejezést röviddel ezelőtt törölték az európai szó­tárból. Sokáig Haarlemben volt egy villában elhelyezve, de úgy megnövekedett a kiállítási anyag, hogy 1910-ben óriási három­­emeletes épületet emeltek Am­szterdamban, nagyrészt adako­zásból. Cifra magas papírtornyot, melyben az özvegyeket égetik el, szalmafedelű szumátrai há­zat, színes faragott oszlopokkal, a papírból készült szent tehe­net, amely szintén arra szolgál, hogy üres bensejében a halottat elégessék, a jávai kézművesek rézedényeit, a háziipar szőnye­geit, az ötvösök vésett-kalapált, száz tűzben élezett fegyvereit, a görbe tört, a krist, mérgezett háromélű dárdát, lándzsát, aranyhüvelyű gyémánttal díszí­tett markolattal, amelyet ben­­szülött fejedelmek viseltek de­rekukon, rejtenek az üvegszek­rények. Életnagyságú babák jel­legzetes ruházatukban tökéletes benszülött vonásokkal állnak, hol hadifegyverzetben, hol a djokjakartai piacon a valóságot teljesen utánzó háttérrel, aszta­lukon kirakva a pazar árukész­let, kosarakban fűszer, a sátor­­rúdján banánfüzér, vörösbélű pampelmousse, hajas bozontos kókuszdió. A világítás, a kör­nyezet s az alakok, magát a színes, forró valóságot adják. A dajak harcos keze támadón len­dül, szeme tűzben ég, mintha a dzsungel tigrisét pillantotta volna meg a liánok közt. A nö­vényzet sűrűjében óriási kro­kodil hever sárosan, álmosan, ahogy az otthoni páragőzös mo­csárban szokta. Az orchideák, trópusi madarak tapinthatóvá, érzékelhetővé teszik a teremtés bőkezűségét azok számára, akik még nem jártak Kelet-Indiában. A HOLLANDOK KELET-INDIÁBAN De a múzeum nemcsak a lát­ványosságot szolgálja. Hollandia a második világ­háború előtt a világ harmadik gyarmatbirodalma volt. Ennek a szigetvilágnak történelme egybeesik a hollandok gyarma­tosításával. Ma a világ összes népei közül összesen heten mondhatnak gyarmatot magu­kénak, de a kifejezés mint olyan, vért, ellenállást és sok esetben rosszul fizetett munkát, kegyetlen bánásmódot takart. Nem így a hollandoknál. Az egész világ elismerte humánus viselkedésüket, nemes, tisztessé­ges és rengeteg hasznot hajtó munkásságukat, úgyhogy a gyarmat lakossága virágesővel fogadta a holland csapatokat, mikor a japánok kivonultak. Emberi nívójuk felemelését ki­zárólag a hollandoknak köszön­hetik. Iskolákat, kórházakat emeltek, utakat, kikötőket épí­tettek, ők tanítottak a föld in­tenzív művelésére. 1902-ig Jáva importra szorult, ma önellátó. A jávai paraszt ma már évente háromszor arat, a bors, vani­lia, fahéj,­­a tömérdek gyümölcs, ami azelőtt vadon termett s csak a benszülöttek ették, ma hajókat tett meg s az egész vi­lág minden népe fizet érte. A hódítók 1595-ben négy vi­torláshajón indultak. Ma is áll a torony Amszterdamban a «Sch­reyersloren», ahonnan a hajósok feleségei sírva intettek búcsút férjeiknek. Az útmuta­tást egy Plancius nevű pap adta a regényes vállalkozáshoz egy földgömb segítségével, bár por­tugál kereskedők már egy év­századdal megelőzték a hollan­dokat. Ezeket elkergették, he­lyüket elfoglalták. Persze a hó­dítás nem ment mindig kesztyűs kézzel. Az első hajókból három hamarosan visszatért, hogy be­számoljon és megerősítve újra elinduljon a vágott csapáson. A hajók legénységével is sok ba­juk akadt a pioníroknak. A be­tegségek és élelemhiány felére apasztották számukat, mire elér­ték Hollandiát. De amit az élel­mes kereskedők láttak, feltüzelte egyébként nyugodt kedélyüket. Most női hatalmas ivott­ Moly tátika és lepke, a legjobban elcsomagolt szőrmét és gyapjúruhát is is megrágja BIZTOS VÉDELMET NYÚJT, minden molyt megöl &ÜT0-HON0T0X a tökéletes rovarirtó Kapható szaküzletekben . $a®r&nzo. Mihályfi Ernő miniszter a magyar-lengye kapcsol­atokról A Magyar-Lengyel Társaság pénteken délután tartotta meg alakuló közgyűlését, amelyen megjelent dr Mihályfi Ernő, a külügyminisztérium vezetésével megbízott tájékoztatásügyi mi­niszter, lengyel részről pedig Szymanski Piotr követ. Kniezsa István megnyitó szavai után a tisztikart választották meg. El­nök: dr Mihály­fi Ernő, társel­nökök: Bán Antal, Erdei Ferenc, Gerő Ernő, Szent-Györgyi Albert, főtitkár: Szabó Dénes, h. főtit­kár: Mesterházi Lajos. Az elnöki tanács tagjai: Fangrat Tadeus lengyel követségi tanácsos, Alexits György, Barcs Sándor, Justus Pál, Major Tamás, Mi­­chailich Győző, Nógrádi Sándor és még számosan. Mihály­fi Ernő miniszter nagy­hatású elnöki székfoglaló beszé­dében vázolta a Magyar-Lengyel Társaság munkásságának jelen­tőségét és a két nemzet között fennálló jóbaráti viszony fontos­ságát. — A magyar nép — úgy­mond — 1939 szeptemberében is tudta, hogy nincs v­ess­ve Len­gyelország és szívére hallgatott, amikor a Magyarországra me­nekült lengyel testvéreinek min- i­den kis faluban segítőkezet nyújtott. Mi magyarok bámulat­tal tekintünk a baráti lengyel nép felé, amely legelső mártír­­nemzete a szörnyű világhábo­rúnak és­ a nagy csapás és vér­­veszteség ellenére is nagy hala­dást tett a népi demokrácia ki­építésében és megszilárdításában. Közös nagy felszabadítónk, a Szovjetúnió iránti hála összeköt mindnyájunkat. Mihály­fi mi­niszter végül köszönetét fejezte ki Szymonski követnek értékes támogatásáért. C­­ HEKUS LONCI BRANDY KAPITÁNY JUBILÁL: EGYÉVes f1 oldalas Jubileumi szám hétfőn délben KÖZÉLETI NAGYSÁGOK NYILATKOZATA A SZAB­AK­ SZÁJRÓL BÁN ANTAL, GÁBOR ANDOR, MOLNÁR ERIK, MÜNNICH FERENC, SZAKASITS ÁRPÁD ÉS VERES PÉTER ALAPOSAN VISSZAADJA A KÖLCSÖNT HAJLOK - TRÉFÁK - VERSEK EGÉSZEN ÚJSZERŰ MEXIKÓI REJT­­­EX VN ERSEXY E bet! külön oldalunk: DIPLOMA­TA.A EGYED 8 oldal vidámság és mosoly Ára 1 forint A­­külügyi bizottság ülése Hétfő délelőtt tíz órára ülésre hív­ták egybe a nemzetgyűlés külügyi bizottságát, amelynek egyetlen tárgy szerepel a napi­rendjén, még­pedig a békeszer­ződés ratifikálásáról szóló tör­vényjavaslat. H­ A ELFELEJTETTÜK A SÉTÁT... A hosszúéletű emberek, a ma­gaskorú sorskegyeltek kikérde­zése, kív­áncsiskindó faggatása álta­lában kevés hasznosítható ered­ménnyel jár, sőt igen gyakori, hogy vallomásaik során a leg­mulatságosabb ellentmondások­­ba keverednek. Egyesek azzal kérkednek, hogy szerették az italt vagy a dohányt, — az al­koholistáik és dohányosok nem csekély örömére, akik ilyen nyilatkozatok hallatára megerő­södnek szenvedélyükben és dia­dalittasan. általában; ittasan ün­nepük az olyan öregeket, akik az ő malmaikra hajtják — a bort. .. Akadnak szeszhívők, akik valósággal az italfogyasz­tással arányosítják éveik szá­mát, mondván: kitűnő egészsé­gemet annak köszönhetem, hogy rendszeresen fogyasztottam a szőlő vagy az árpa levét, sőt a kisüstöst is; fertőtlenítő, go­id­­ísző, kábító hatásuknak köszön­hetem, hogy elviseltem a sok­­próbás élet keserveit. Gyakran halljuk azt is: nem törődtem soha az egészségemmel és még­is ... Lám, az orvosoknak nincs igazuk. És az orvosoknak való­ban igen nehéz a helyzetük, mert­­ maguk is isznak és do­hányoznak ... Az a néhány apostol, az a kevés vízivó, nem­­füsti fecske alig csinál nyarat. ^ '_­ hosszúéletű emberek megfigyelése, vallatása, kérdez­­getése közben azonban mégis találtam valamit, ami figye­lemreméltó közös vonásuk és aminek feltétlenül jelentőséget kel tulajdonítanunk. Ez a va­lami­­kora ifjúságuktól fogva rendszeresen sétáltak két-három órát naponta! Mégpedig nem a körúton, kirakatok nézegetése és politikai fecsegés közben, ha­nem erdőben, országúton, kívül a városon! Ez a séta maradt el a mai ember életéből, ezt a sé­tát s­el itattuk el, szinte máról­­holnapra vagy pedig azzal ál­tatjuk magunkat, hogy nyolc­­tíz órai szobamunka, műhelyro­­bot után elég kifutni az utcára, elég egy negyedórára megmár­­tani magunkat a füstös-poros járdán, zaj- és jármű-tülkölés közben, a házaktól még eget sem­ látva, ihlet és lelkesedés nélkül, fáradtan és unottan koptatva az aszfaltot és lábbe­linket, alig várva, hogy újból elterpeszkedjünk az­­ espressó­­ban, vendéglőben vagy elnyúl­junk ágyunkban,­­erőt gyűjtve­ a másnaphoz. A városi járkálás azonban vé­tenül távol áll a séta fogalmától. Mások abba a tévhitbe rin­­gatják magukat, hogy a séta pó­tolható a gimnasztikával, a sporttal vagy hasonló gyakorla­tokkal. A rövid ideig tartó izom­­próbák, izomfeszítések és ízületnyújtások — noha egyéb­ként hasznosak, ha nem űzzük a mértéktelenségig — össze sem hasonlíthatók a lassú, kitartó, kíméletes vándorlással, amely­­nek lényeges eleme a szabad természet közvetlen élvezete, a növényvilág, a színek, a termé­szetes környezet, az őselemek, sok tekintetben még kivizsgálat­lan emanációinak a felvétele, felszívása,­­ amit csak a sza­bad természet ölén végzett szem­lélődő séta nyújthat és ak­.4 egészen más, mint a teniszpá­lya vagy­ az evezés vagy az esz­telenül folytatott strandolás. A séta nem luxus, hanem életszükséglet, erőt adó, pihentető mozgás. A jól végzett séta a munkásnak, a komoly dolgozónak nélkülözhetetlen életeleme, töltekező, regeneráló tevékenysége. Sok fejfájós, bá­­gyatag, fáradt, panasszal teli ember gyógyulna meg, ha több gondot fordítana a mindenna­pos, az időjárás szeszélyeivel mit sem törődő, kiadós sétára! Persze a sétának is megvannak az aranyszabályai, amelyeknek betartása szükséges ahhoz, hogy a lehető legnagyobb hasznot húzhassuk be tőle. Legfontosabb az, hogy kora reggel vagy alkonyatkor sétál­junk — lehetőleg azonban mindkét időben. Különösen a reggeli séta termékeny, friss, harmatos erdőben, fák között, változatos tájon, az ég és föld ámuló szemléletével, madárdal­lal, ragyogással, színekkel, vi­rágokkal egybekötve. A séta ne csak a mozgást, a friss és jó levegőt, a zöldből kilehelt ema­­nációkat jelentse, hanem le­gyen minden a kárommal mély lelki élmény, összeolvadás a természettel, belső áramok in­dulása, érzelmek fakadása, csodakútba néző, tágranyílt szemek ámuló legeltetése, naiv világtü­kröződés öntudatunkban, eleven, tevékeny reakció a szí­vünkben. Sokan nem tudják, hogy a szemeinkben, a fülein­ken keresztül rengeteg energiát gyűjthetünk, ha szeretettel ki­tárulunk a köröttünk hullám­zó, áradó, pajkoskodó, ingerlő Nagyélet finom érintésével szemben és mintegy felszívjuk, magunkba gyűjtjük annak me­sés ajándékait. Az „anyák", a természet ősenergiái csak úgy ontják, szórják a kincseket és mégis a legtöbben érzéketlenül, fiúi kegyelet nélkül haladnak el mellettük. + ■ i ‘•'éta megtanulásához szükséges, hogy eleinte egyedül sétáljunk, keressük a magányt. Ebben a közvetlenségben, min­den zavaró szólól, kísérettől megkímélt egyed­üliségben sze­rezzük meg a kapcsolatot az ősi környezettel és így tanu­lunk meg látni és hallani, ta­pintani és kilétni — így érez­zük meg, hogy nemcsak szagló­­szerveinkkel és ízlelőbimbóink­kal táplálkozunk, hanem sze­meinkkel, füleinkkel is. Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem az őstermészet emanációiból is, amelyek a magasabb­rendű ér­zékszerveken keresztül osonnak a lejekbe, hogy felébresszék azt, hogy megnyissák csodaforrá­sait, hogy megtanítsanak arra: mindaz, amit látsz és élvezel, amiben úszol is lelkendezel — miután S*­­ í­ gy válik a séta nemcsak has­­­nális «egészségü­gyi» tényezőié,­­ hanem élethhosszabbító, megújító, felfrissítő, újjászülő, fiataln­ő erőforrássá! Próbálják meg azok, akik 'fáradtak és terhel* tek», próbálják meg az aluszár­­­kony bágyadtak, a panaszos I életuntak, a kiábrándultak vagy I a gondolkodásban, robotban el­száradtak a ‘reggel hattó nyol­cig vagy kilencig tartó sétát — meglepve tapasztalhatják, hogy a fáradtságuk eloszlik, hogy egész nap frissek maradnak, hogy a várt kifáradás helyett csodálatosan feltűnődnek, mint­ha eleven akkumulátorrá váltató volna. Az angol közmondásnak: „Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise* (A korai le­fekvés és korai felkelés az em­beri egészségessé, gazdaggá és bölccsé lesz:­ éppoly igaza van, mint magyar változatának: ki korán kel, aranyat lel! Fl­uf el­and, a XVIII. század nagyszerű orvosa írja: ,,A ta­pasztalat igazolja, hogy azok­­ lesznek a legöregebbek, akik ál­landóan kiadós mozgást végez­­­­nek a szabadban". És a továb­­­­biakban hozzáfűzi: «.l mozgt s akkor a leghasznosabb, ha nem­­­ csak a test, hanem a lélek is­­ mozog és ébred.. Ez az, amirő­l részletesen kitértem, amit nem győzök eléggé szíves olvasóim­­ lelkére kötni! Lcia testben és lélekben, ám­ulás, lelkesedés, ki­tárolás, a mindenséggel való ölelkezés közben. Ez erősít, gyű­,­gyít, megifjít, tökéletes lelki tir­két és idegnyugalmat biztosít. 'Menekülj a zöldbe!* — ezt üzenném minden fáradtnak, ter­hesnek, idegesnek, életűidnek. +___________A kirándulás nem azonos a sétával, ha a mai szokás szerint történik. A tár­saság, még a hozzátartozók is, elterelik a finomságokról a fi­gyelmet, megkötnek, alkalmaz­kodásra csábítanak, feszélyez­nek a személyes élményben. Sétálni, nyaralni, kirándulni — egyedül menjünk. Vagy olyan társsal, aki tud hallgatni és élvezni. A mai ember valahogy kiesett az általánosból, nem bír a gon­doláéival, megkötik a fogal­mak, a tanultak, a divat és jel­szavak. Elfelejtett nemcsak sé­tálni, hanem bensőségesen élni is. Ha hall „radioaktív" for­­­­rásról, odamegy, ha megbetűzött a vitaminról olvas, akkor azt ke-­l­resi és képes a gyümölcsösben tablettákat szedni; olvas a kén­­fürdők halásáról és lemond a természetről, mert a fürdőkád­jába kénmájat tehet. A sok részlet megzavarja, mert hiány­zik az átfogó, élesen elhatá­roló, filozófikus­­ gondolkodása és ezért a kozmikus lénnyé sor­vadt, kiszakadt a mindene égből. Egészséges, testileg-lelkileg ép és erős csak úgy lehet megint, ha viszatér éle telepléibe, mert kultúrája énélkül csak pusztu­lást, romlást jelent. Emlékezz meg arról, hogy sé­tálnod kell... Dr Weninger Antal CYib­iM színek n­i’n­ CCS 133x60 MÉRET ~ Vidéki megrendeléseket soronkivül szálitni'A ámmm ÁLLÁKOÜI­­IT 75-76.TEl.:A2-07-06* Társai vagy társb­érti!' keresek 70 éve fenn­álló belvárosi női divat üzletemhez. Telefon dél­előtt 10-2 óra között: 18-54-22.

Next