Magyar Nemzet, 1951. december (7. évfolyam, 280-304. szám)

1951-12-09 / 287. szám

A* s­irat fi, 1981. december 9. Az arab országok dolgozói keresztülhúzzák az imperialisták számításait A Közel-Keletre utazó a ragyogó kék ég és a napfényben csil­logó végtelen homoktenger, vagy másutt, a dúsan termő délszaki növények mellett mindenekelőtt a múlt és a jelen megdöbbentő ellentéteit veszi észre. Furcsán összekeveredve él a tegnap és a ma­i Tigris és az Eufrátesz, a Jordán vagy a Nílus partján. Nagy­szerű beton autóutak és ösvények, amelyeken csak öszvér vagy szamár járhat. Modern paloták, gyönyörű parkok közelében nyo­mortanyák, kunyhók. Suhanó luxusautók mellett gyalog, vagy teve­­háton baktató vándor. A betonútak az angol gyarmatosítók katonai céljaira épültek, a kertek árnyékában húzódó palotákban, a kelle­mes, modern üdülőhelyeken csak az angol-amerikai gyarmatosítók és hiás európai kalandorok élnek, vagy a velük együttműködő ural­kodó osztályok képviselői; nagybirtokosok, dúsgazdag kereskedők. Mindaz, ami a mát jelenti — a XX. század technikájának kis­eb­b­­nagyobb vívmányaiból, ami az ember életét egy kissé könnyebbé, jobbá tehetné, — abból a Közel-Kelet népeinek semmi sem jut. Kairó középpontjában, közvet­lenül az Opera közelében láttam egyszer egy megdöbbentő képet. három munkás szállított egy hatalmas szekrényt Nem kocsin, m.­ég csak nem is valami tar­goncafélén. Egyszerűen — a fe­jükön egyensúlyozva. A legol­csóbb gép az ember, — vallják a Közel-Kelet urai. Olcsóbb, mint a szén, amivel a hajót kellene fűteni, — ezért vontat­ják kötélen a gyapotbálákkal megrakott aszályokat, térdig gázolva az ezernyi betegséget terjesztő Nílus vizében. Olcsóbb az ember, mint az emelődaru,­­— ezért cipelnek a hátukon fia­talon örökre meggörnyedt ara­bok valószínűtlenül nagy és ne­héz ládákat a kikötőkben, óriási köveket az építkezéseknél.­­Számításaikat is úgy csinál­ták a Közel-Keleten az imperia­listák, hogy a tömegekkel, a néppel — mint jelentéktelen, vagy nem is létező tényezővel, — egyáltalán nem törődtek. 1875-ben Disraeli megvásárolta az egyiptomi khedivétől a Szu­ezi Csatorna Társaság részvé­nyeinek jelentékeny részét, é­s Churchillék még mindig azt hi­szik, hogy Angliának ezért joga van a Szuezi-csatorna és egész környéke fölötti uralomra. S az egyiptomi név, amelyik kimaradt ebből az alkuból? Az imperia­lista rabtartó urak szerint az Úgy »hozzátartozik« az üzlet tár­gyát képező területhez, mint a megvásárolt sivataghoz a ho­mok Az ott élő emberek — szerintük — természetesen dol­gozzanak éhhérért az armol gazdáknak, vont­­ák a ható­­kat, cipelték a bálákat, termel­jék a c vapotot és tisztítsák a cipőjüket. h angol u­tfw sie’oá’at ügynökei az arab országokban Az első világháborúi alatt és után, amikor a török birodalom elhaló testéről lehullottak a kö­­zelkeleti területek, elözönlötték az arab országokat a brit csa­patok mellett az angol titkos­szolgálat ügynöke­ is. — a kö­zelmúlt történelmének leghír­­hedtebb kalandorai —, hogy „megszilárdítsák« Anglia közel­keleti uralmát A hírhedt Law­rence ezred­es és később John Glubb, a brit kémszolgálat má­sik magasrangú tisztje minde­nekelőtt az arab feudális Hase­mita-dinasztia tagjait: az iraki Fejszalt és a nagyravágyó, ke­gyetlen transzjordániai Abdul­­lah sejket »dolgozták« meg. Az iraki olajforrásokból és a Transzjordánián átvezető olaj­vezetékekből csak úgy ömlött az arany a londoni City páncél­­szekrényeibe, és Fejszél, meg Abdul­lah­ is elég angol fontot kaptak hogy »fejedelmi« udvar­tartást vezethessenek Abdullah még »hadsereget­ s is kapott az Arab Légiótól. — az a »kis« szépséghiba meg igazán nem számított, hogy a Légiót Lan­doiból fizetik, angol »kiképz­ői« vannak és főparancsnoka, s egyszemélyben fő a tanácsadó jav­ícitá­riuleg* »*» nosi, már *— »pas»*. Hiszen vigasz­talásul emírnek nevezhette ma­gát, sőt 1946-ban, az akkor munkáspárti angol kormány — •szocialista elveinek* annyira megfelelően —, királyi címet en­gedélyezett neki! S mit szóltak mindehhez az Iraki dolgozók, akik az olajat termelték, a transzjordániai pásztorok, pa­rasztok, akikre ráhúzták az Arab Légió csillogó rézgombos egyenruháját, hogy a brit impe­rializmus érdekeiért időnként vérüket ontsák? Nos, őket iga­zán senki meg nem kérdezte, elég volt, ha Abdulahhal, Fej­szállal, esetleg még ez orszá­gok többi feudális urával meg­egyeztek. Rockefeller­­tollárai erősebbek a „Szent muzulmán” érdekeknél Felbukkant abban az időben az Arábiai félszigeten is a brit titkos­szolgálat egyik kalandora, St John B. Philby. Az ő ke­gyeltje a Nedzs törzs feje, ibn Szaud volt, — az ő auralma* alatt akarta az angol biro­dalomhoz láncolni a megvalósí­tandó egységes Arábiát. Majd amikor a­­nyugati civilizáció terjesztői* olajat kezdtek szag­lászni Arábia homokja alatt, megjelentek Rockefellerék ügy*­­nökei is és elkezdték körül- udvarolni a magát már uralko­dónak érző Ibn Szaudot. A Standard Oil of California meg­bízottai, egy Crane nevű­­üz­­letember* és egy Twitcherl nevű •geológus* a harmincas évek elején személyes kapcsolatba ke­rültek Ibn Szauddal. S hiába beszélt earab nemzeti* meg •szent muzulmán* érdekekről a magát akkor St. John Hadzs Abdullah Phaby-nek nevező an­gol megbízott, a Rockefeller dollárai erősebbnek bizonyultak, s a Standard Oil megkapta a koncessziót az arábiai olaj ki­aknázására.­ Ibn Szaud király pedig minden tonna olaj után hozzájutott a maga jutalékához, többszáz amerikai luxusautó bol­dog tulajdonosa és mindössze az 1936-ig összeállított statisz­tika szerint is —• 184 felesége volt. De, hogy mit szól e »z nagyszerű üzlethez? " az arab dolgozó, aki az Aramco néven hírhedtté vált Arab-Amerikai Olajtársaság te­lepein a rabszolgamunkát végzi —­ arra éppen úgy nem voltak kíváncsiak az imperialisták, mint az iráni, vagy a szíriai nép véle­ményére. A legolcsóbb gép az ember — Közel-Keleten Az iráni nép hallatja szavát S most azért rémültek úgy meg a közelkeleti eseményektől a lon­doni és washingtoni háborús gyújtogatók, mert kénytelenek meglátni, sőt a saját bőrükön érezni, hogy a nép nemcsak léte­zik, nemcsak véleményt alkot a dolgokról, hanem egyre öntuda­tosabban, szervezettebben bele­szól országa sorsának irányítá­sába. Az iráni olaj államosításá­nak kérdését a dúsgazdag Mo- Szadik soha nem vetette volna fel, ha nem kényszeríti erre az iráni nép, s az iráni nép pártja, a Tudeh Párt, amelyet hiába tiltot­tak be évekkel ezelőtt, mégis él, erősödik, irányítja az eseménye­ket. Ezért írták kétségbeesetten a nyugati imperialista lapok, hogy Iránban minden harmadik ember tagja a Tudeh Pártnak vagy úgy viselkedik, mintha tagja lenne annak. Lenne-e súlyuk, erejük, a függetlenséget és az iraki olaj­ipar államosítását követelő Iraki polgári pártoknak, hogyha ezt a követelésüket nem támogatná tel­jes erejével, súlyával az iraki nép? Egyre határozottabb, harco­sabb állásfoglalásra késztetik őket a dolgozó tömegek, s az az erő, amely az illegalitásban a legvéresebb terror ellenére is szervezi, irányítja a nép impe­­rialistaellenes harcát­, az Iraki Kommunista Párt. Egyiptomban is kénytelenek érezni, tapasztalni az imperialis­ták, hogy nem alkudozó politiku­sokkal, hanem a békét, szabadsá­got követelő néppel állnak szem­ben. A diákok, értelmiségiek m­ozgalma mögött az igazi erő a tüntető, harcoló munkásosztály, amely ezekben a hetekben újabb tapasztalatokkal gazdagodva, egységes, harcos szakszerveze­tekbe tömörül. S míg a gyűlölet a Közel-Kelet országaiban napról-napra nő az imperialisták ellen, akik gyilkos sortüzekkel, aljas mesterkedé­sekkel próbálják megerősíteni megingott uralmukat, a hála és a szeretet árad a Szovjetunió felé, amely az ENSZ-ben és azon kívül is síkra száll az arab országok jogos követeléseiért. A Szovjet­unió jegyzéke a Közel- és Közép-Kelet országainak kormányaihoz újabb milliókat győz meg arról, hogy az imperialisták nemcsak rab­ságba, hanem háborús kalandokba is szeretnék őket belekeverni, é­s ha ők kitartanak a függetlenségért vívott harcuk mellett, egyúttal gazdasági felemelkedésükért, békés jövőjükért is küzdenek. Nemes László A NYUGATI NÉPEK ELLENÁLLÁSA A lorient-i hadikikötő fegyvergyárában ugyancsak tart a hegesztők bérmozgalma, amely még november 5 én kezdődött. Tüntető munkabeszüntetések voltak a cherbourgi és touloni fegyvergyárban. Az ausztriai Terretzben a S­chober—B­eckimrm-vasmű rövid hővel eze­lőtt rendelést vett fel 2200 puskacső gyártására. A gyár vezetősége a munkásoknak azt mondotta, hogy a rendelés próba vadászfegyverek gyártásához. A dolgozókat azonban nem lehe­tett félrevezetni. Gyű­rst hívtak össze, amelyen egyhat­gúlag el­határozták, hogy a puskacsöveket nem gyárt­ják le. A munkás­ság ogsan erélyesen lépett fel, hogy a gyár vezetősége jobbnak látta a rendezés lemondását Simmeringben. Bécs egyik kerületében népszavazás folyik az angol katonai repülőtér építése ellen. A népszavazás eddigi eredményei szerint a lakosság 95 százaléka foglalt állást a repülőtér építése ellen. FIGYELEM! VESZÜNK női és férfi díszmag­yarokat, Pejacsevics nadrágokat, 1848-as kardokat, honvéd kardokat, pisztolyokat, régi férfi és női esernyőket, botokat, régi cilindereket, férfi és női cúgos cipőket, escarpin cipőket, bársonyokat és brokátokat. Kedden és szerdán d. u. V13-tól —­­/IS-ig, 11-én és 12-én Zrínyi­­utca 12. Árverési csarnok, földszinti bazárterem. •Mafla,* Nemzet. A BUCSUTAI PÉLDA Bucsuta kisközséget szárnyra kapta a Mr. Újságirok is fotóriporterek keresték fel. Képes riport jelent meg róla, nevét bemondta a rádió. Ügyével foglalkozott Révai József­­ népműve­lési miniszter Bucsutát már nem csak a szűk Göcsej ismeri s a tágabb Zala, hanem a még tágasabb Dunántúl, sőt az egész or­szág. E kisközség jelképévé kezd válni annak a mély értelmű gorkiji megállapításnak, hogy­­micsoda óriás is az emberre. A terv óriássá az ember nem egy­könnyen válik, óriásnak lenni annyi, mint túllépni önmagun­kon, merészen a jövőbe lépni és nagyot teremteni. Bucsuta erejé­hez és lélekszámához képest na­gyot alkotott. Abból a forrásból merített, amelyet az épülő szo­cializmus tárt fel előttünk teljes nagyságában­ a társadalmi mun­kából. A kisközség negyvenezer forint segítséget kapott, hogy kultúrházat építhessen. A búcsú­tól párttitkár, a tanácselnök, a tanító és a község kisparasztjai merészet gondoltak- olyan épü­letet emelnek, amelyben nemcsak a kultúrház fúr el, hanem mel­­lette a tanácsház, az iskola és az orvosi rendelő is. Nyolcszáz­ezer forintba került volna. A kü­lönbség előteremtésére ércnél keményebb fedezetet találtak. A munkát. Ingyen állt be dolgozni a falu minden lakója. A hatvan­két esztendős Kucséber Pista bácsi éppen úgy hordta a téglát, mint a nyolcéves Kovács Ma­riska. Nem maradt otthon az öt­ven esztendős Horvaik Naca néni, Bucsuta nótafája sem, sőt malterkeverés közben még pat­togó régi dalokat is énekelt: •Hogy a csibe, hogy — Három forint húsz. — Három forint húsz — A csibe ára, — Lecsapom — Az asztalára.* Horváth István tanácstitkár azt állítja, hogy annak a bu­­csutainak, a­ki félrehúzódott vol­na a munkától, nem maradt vol­na a falu előtt szemernyi be­csülete sem. Egyetlen ember sem akadt, aki ne segített vol­na. Mikor Peti István volt sze­gényparaszt, a néphadsereg lisztje egy vasárnap szabad­ságra hazajött, azon nyomban befogott két ökröt és elment épületfát szekeresül a község erdejébe. Megnéztem az iskola faliújságját. Minden gyerek ar­ról írt, hogy Bucsuta kultúrhá­­zat épít Egymással versenglek, ki tett többet? Szíva Margit alig­ ember gyermeklány, de a faliújságon már azzal büszkél­­kedik, hogy­­a kőműveseket azért elgyőztem téglával én is.« Hol fekszik Bucsuta ? Minden erő, minden szabad óra egy irányba tört. A kultúr­­ház Sztálin születése napjának évfordulójára készül el. Szil­veszterkor már itt akarja járni Horváth Naca a híres csibetán­cot, meg a lengyel eredetű­­do­­bos parkát.* Vasárnaponként a volt zsellérek és erdőmunkások Gorkijt, Mikszáthot és Dickenst szeretnék lapozni olvasótermé­ben. »Mégpedig karosszékben« — teszi hozzá a tanácstitkár. A kultúra szétsugárzásának ezt a nagyságát, távlatát a mai Ma­gyarországon már felesleges magyarázni. A volt tanító írna a járási tanács helyettes elnö­ke) meséli, hogy a felszabadu­lásig s még jóval azután is, a község felnőtt lakosságának többsége nem hallott sem Mik­­száthról, sem Móriczról. Egyet­len Petőfi-kötet volt az egész faluban. Ahogy a tanácsházban a frissen érkezett könyvek közt Dobroljubov egyik munkájában lapozok, eszembe jut, hogy a nagy gondolkodónak felszabadu­lásig egyetlen írása jelent meg magyarul, egy vers, Veszprém­ben, 1888-ban. Ilyen összeves­sek közt térünk rá arra, hogy Bucsuta szép nagy szenzációja sem valamely égi intésre, vagy sugallatra született. Bucsút­án is harc folyt. Harc nélkül nincs építés... ezt napnál világosab­ban láttam Budapesttől kétszáz­harmincöt kilométerre, a Göcsej egyik szegletében is, fenyőborí­­totta domb alján, elég messze az utolsó vasútállomástól. Mert Bucsuta Zalában fekszik, a Mu­ra mentén, határsávban, földút vezet csak ide, elkerüli az futó buszjárat is. Régen azt mond­ták volna, »a világ vége.* Nem az. Sztálinvárost építeni és a bucsutai kultúrházat építeni egy és ugyanaz. Bucsuta tehát nem a világ végén, de szívünk köze­pén fekszik. A harc Az új kultúrház tervét nem mérnök készítette. Bucsuta 1951. derekán kapta meg negyvenezer forintos segélyét, a kisközség azonnal munkához akart látni Sajnos, nem akadt mérnök, aki ingyen elkészítette volna a ter­vet .Majd Lenkovits* — mond­ták a bucsutaiak. Lenkovits Jó­zsef köm­íves­ mester Párttitkár volt a faluban, aztán a Nagy­­■kanizsai Magasépítő üzemű bizottságának titkára lett. Bucsuta nem akart várni. Lenkovits egy éjjel autóbuszon átutazott a le­­tenyei járáson. A bucsutaiak megtudták, éjszaka kimentek a megyei útra, megállították az autóbuszt, leszedték a volt párt­­titkárt, elszekerezték a faluba és még aznap éjjel elkészült a terv. Kilencvenezer téglára volt szük­ség. A község téglaprést akart ven­ni, hogy maga vesse meg a ki­lencvenezer darabot. Bürokrácia és aktatologatás gáncsolta el őket. Hetekig szaladgáltak hiva­taltól hivatalig. Két szombat s két vasárnap felhúzták az új épü­let falait, a paksi maradiságot azonban nem győzték le ilyen gyorsan. Miután téglaprést nem tudtak venni, a bánokszentgyör­­gyi téglagyárhoz fordultak tég­láért Aratás idején történt, a téglagyár munkaerőhiány miatt állt. *Mi biztosítjuk a munka­erőt* — mondták a bucsutaiak, s minden olyan kéz, amely nem arat, téglát fog vetni Bánokszent­­györgyön­. De a téglagyár veze­tői nem értették sem őket, sem az ügyet, amelyet képviseltek. El­utasították a kezdeményezést, •idegen munkaerő mellett nehéz­ lesz a könyvelés* — mondták. A bucsutaiak befogták hetvenkét szekeret s nekivágtak a megyé­nek összeszedni a téglát... ahol lehet. Mikor elakadtak a kőmű­vesmunkában, Lenkovits, a volt párttitkár nyolcadmagával jött ki vasárnap Nagykanizsáról és ingyen dolgozott. Mikor el­fogyott a szögi, a falusi tanító bejárta az egész megyét s ad­dig nem jött haza, míg szöggel nem érkezett. Mikor nem volt sóder és az építési vállalatok vonakodtak Búcsúidnak szállí­tani, a szentliszlói gépállomás egyik traktorosa ment érte Zala­egerszegre. De felépült a kultúr­ház! Nem feledkeztek meg az állampolgári fegyelemről sem. Bucsuta első lett a beszol­gáltatásban, százharmincnyolc százalékra teljesítette a tojás­­beszolgáltatást, harminchétezer forint békekölcsönt jegyzett és ! Ha a lélekszám arányát nézzük, legtöbbet jegyzett az egész téé­rában. A terménybegyűjtésben is első lett a megyében. Önként adódik a kérdés: ha ez a falu ilyen szép alkotásra képes, miért nincs termelőszö­vetkezeti csoportja? Ha ez a falu ennyire fejlett, miért nem áll a fejlettebb termelési mód mellé?! Mikor ezt kutattam, váll, vonogatás, félmondat volt a fe­lelet. Az "emberek a földre néz­tek vagy kitértek: »Majd meg­lesz az is.« A végén derült ki, n­ogy rossz példa riasztotta el őket. Nincs jobb agitáció, mint a jól működő, többet termelő ter­­melőcsoport és nincs rosszabb, mint olyan tszcs, amelynek tag­sága nem a fejlődés élén jár, hanem messze az egyéni parasz­tok mögött kullog. A szentlászlói termelőcsoport ilyen volt. A cso­porttagok levágták vagy eladták állataikat, mielőtt beléptek vol­na, elhanyagolták földjeiket, rosszul dolgoztak. Gyűléseken a kulákok ellen beszéltek, magán­­beszélgetések során m­ellettü­lfci Három utca százharminckét háza Végigjárjuk a­ falut. Nem te­­lik sok időbe, mindössze három utcája van. Százharmínckét épület áll benne, domboldalhoz simul és erdő borul rá, amely hét esztendeje még Eszterházy hercegé volt. A tanácstitkár meg a párttitkár kivisz a falu határába, megmutatják az új röplabdapályát. Ezt is társa­dalmi munkával építették, négy és félezer köbméter földet moz­gattak meg. A kultúrház után társadalmi munkával szövetke­zeti boltot, irodát és raktárt építenek; némelyek már arról tanakodnak, hogy' »mi véna, ha emeletes házakat is emel­nénk?* A tanító a könyvtár. Számára minden Gorkijt, Mik­száthot meg akar venni. Gyűjti a régi táncokat, kiássa az el­feledett népénekeket, az öregek ajkáról lejegyezik az olyan régi játékok szövegét, mint a balázs­járás vagy a pünkösdőlő. A fenyőerdő szélén mutatják az irányt: »Arra folyik a Mura.* Várjon a Murán tú! is országos Ügy, hogy egy kis falu kultúrházat épít, Gorkijt gyüjti s három utcányi területén már emeletes házakat tervez? És épül-e egyáltalán kultúrház — ódáét?!­ ­ Ruffy Péter Igaz történet egy asszonyról... "A hegyek szikrázó hótakarója elolvadt a rossz utakon, amelyek a városkából a bányába vezet­tek. A tárnával szemben kor­mosfalú házikó állt, egy bányász háza. 1895. december 9-én bar­­nabőrű, barnahajú kislány látta meg itt a napvilágot, akire az elnyomott bányászasszonyok örömtelen élete várt. A kis Dolo­­res tizenöt éves korában már ott szolgált a bányatelep korcs­májában: hallotta a munkában elnyűtt bányászok panaszait, lázadozásait. Hamarosan meg­tanulja szenvedélyesen gyűlölni mindazokat, akik elnyomják a népet, ahonnan ő is származik. Huszonkettedik évét taposta Dolores, m­ikor kitört a forra­dalom Oroszországban, ahol a munkások elsőnek döntötték meg az elnyomók hatalmát. Ettől kezdve mindent elkövet, hogy saját népét is felrázza. Szervez, beszél, magyaráz szakadatlanul. Arról, hogy miként változtathat­ják meg ők­ is az életüket, a jö­vőjüket. Szavai egyszerűek és megrázók, a szívekig hatolnak. Az asszonyok, akik hallgatják, sírnak, de a férfiak keze ökölbe szorul. Barcelonában, 1931. május 1-én a spanyol rendőrség belelő a munka ünnepének tüntetői közé. .A tömeg meghátrál, a vö­rös zászló lehull a földre. De csak egyetlen pillanatra. Egy asszony indul el a tömegből, úgy tolja szét az emberek vál­lát, mint ahogy a bokrok ágait szétválasztja valaki maga előtt. Lehajol a zászlóhoz, felemeli ma­gasra és megy vele előre, egye­nes tartással, égő tekintetét a rendőrökre szögezve. Azok egyetlen percre zavartan meg­állnak ekkora erő láttára. Ez a perc elég arra, hogy a tüntetők felzárkózzanak Dolores mögé és folytassák a tüntetést. Dolores Ibarrurit azért a tetté­rt a bíró­ság tizennyolc évre ítélte, de­­ a rendőrség nem merte letartóz­tatni azt az asszonyt, akit a nép ennyire a szívébe zárt. Ettől kezdve Spanyolországban a nép csak »Passionaria«-nak hívja, ami szenvedélyesen harcolót, ál­dozatkészséget jelent. 1936. júliusában Francóék puccsot szerveztek a spanyol de­mokratikus köztársaság ellen Dolores Ibarruri José Diazzal vezette a harcot,. Szavai Mid­csak az emberek eszéhez, de a szívéhez is szóltak. Passionaria ekkor mondta ezt a híressé vált jelmondatot, amely a francia ellenállás hőseinek is jelmonda­tává vált: »Jobb állva meg­halni, mint térdenállva élni.­ Harcra ösztönözte a népet, pi­henés nélkül járta a madridi frontot. És mikor Franco mar­­talócai Madridot fenyegették, utolsó percig kitartott az ostromlott városban, amelyet csak árulással sikerült Fran­­cóéknak elfoglalniuk. A hatgyermekes családanya négy gyermekét a nyomor és üldöztetés, utolsó fiát, Rubent a fasizmus követeli áldozatul. Egyetlen lánya marad csak, Amara, akivel együtt Moszkvá­ban talál meleg otthonra, mint a Nemzetközi Demokratikus Nő­szövetség alelnöke. Háború után Franciaországba megy és onnan vezeti a spanyol nép harcát a Spanyol Kommunista Párt fő­titkáraként. A spanyol nép azóta mérhe­tetlen szenvedéseken ment át a népnyúzó Franco uralma alatt. Egymást é­rik a sztrájkok, a tün­tetések. A márciusi barcelonai sztrájkokban nemcsak munkások is parasztok, hanem a közép­osztály és haladó polgárság képviselői is részt vettek, hogy tiltakozzanak Franco fasiszta terroruralma ellen. A mozgalom egységes nemzeti jellege arra kényszerítette Francót, hogy amnesztiát ígérjen azoknak, akik a sztrájkban részt vettek. Per­sze, ígéretét ezúttal is meg­szegte: a sztrájk 34 vezetőjét el­fogatta és az Ocana-i fegyenc­­telepre szállította. Az egész vi­lág dolgozói tiltakoztak ez ellen az újabb fasiszta gaztett ellen és hangoztatták szolidaritásukat, a bebörtönzöttek felé. Most, Dolores Ibarruri ötven­­hatodik születésnapján, a Ma­gyar Nők Demokratikus Szövet­sége mind az ENSZ-nek, mind a spanyol belügyminisztérium­nak tiltakozó táviratot küldött a bebörtönzött szabadságharco­sok ügyében. La Passionaria hangja messze elhallatszik, meghallják a tengerentúl asszo­nyai, leányai is. Élete harcban és fájdalomban telt el, elveszí­tette gyermekeit, de kiérdemelte a világ minden asszonyának arcaiét és­ csodálatát. I- B* s­t S.'M.91

Next