Magyar Nemzet, 1954. április (10. évfolyam, 77-102. szám)

1954-04-17 / 91. szám

A­p­a-1­60 fillérMai Nemzet Az Oppenheimer-eset írtai Parragi György Közöltük, hogy dr. J. Robert Oppenheimer professzort, az amerikai atomtudósok legneve­sebb egyéniségét az amerikai atomerőbizottság felfüggesz­tette az AEC (az Atomenergia Bizottság angol nyelvű rövi­dítése) mellett működő, úgyne­vezett általános tanácsadó bi­zottságában viselt elnöki tiszt­sége alól, törölte azoknak a névsorából, akiknek joguk van arra, hogy az atomkutatás, az atombomba- és hidrogénbom­­bagyártás terén titkos adatok­hoz jussanak. Oppenheimer felfüggesztése már a múlt év december 23-án bekövetkezett. Ezt a tényt több hónap­on keresztül valósá­gos államtitokként kezelték és csak a nap­okban került nyil­vánosságra. A hír nemcsak az Egyesült Államokban, de meg­érdemelt nagy felülést keltett mindenütt, ahol tudták, hogy Oppenheimer professzor volt az atombomba egyik létre­hozója, az ő irányítása mellett folytak a new­­mexikói Los Atomosban a má­sodik világháború alatt, 1943 márciusától az atombomba gyártásának előkészületei. Ő készítette el az első kísérleti atombombát, amelyet 1945. jú­lius 16-án 5 óra 29 perckor rob­bantottak fel az ő intésére. A kísérleti bombarobbantás ta­pasztalatai alapján gyártották az augusztus 6-án és 9-én Hi­rosimára és Nagaszakira ledo­bott atombombákat. A múlt év decemberéig ő volt az atomenergiabizottság mellett működő legfontosabb bizottságnak, az úgynevezett általános tanácsadó bizottság­nak, az »Advisory Comittee of tilt Atomic Energy Commis­­sion«-nak elnöke. Ugyanakkor, mint tanácsadó működött az amerikai hadügyminisztérium tudományos bizottságában és az Eisenhower elnök mellett működő tudományos tanácsadó testületben is. Oppenheimer professzor fel­függesztése tehát méltán kel­tett meglepetést, mert az ame­rikai tudományos élet égbolt­jának Zenit-pontjáról az egyik legismertebb csillag hullott alá eddig még be nem látható mélységekbe, titokzatos sötét­ségekbe. Aki azonban különösen a második világháború befeje­zése óta figyelemmel kíséri az amerikai tudományos élet mi­­litarizálását, az atom-, a hidro­génbomba, a baktérium- és ve­gyifegyverek gyártására való kényszerítését, aki ismeri, hogy az amerikai tudomány nagy része a hatalmas mono­póliumoknak, az őket kiszolgá­ló boszorkányüldöző politiku­soknak, háborús uszító tábor­nokoknak és admirálisoknak teljesen ki van szolgáltatva, az nem lepődött meg túlságosan az Oppenheimer-eseten. Hogy ennek az esetnek egye­lőre még nehezen belátható hátterébe betekinthessünk, a kulisszák mögött mozgó és mozgató erőket felismerhes­sük szükséges elmondani né­hány szót az amerikai atom­energiabizottság összetételé­ről, funkciójáról, az Oppen­­heimer által éveken keresztül irányított általános tanácsadó bizottság szerepéről, minde­nekelőtt pedig Opp­enheimer­­nek a hidrogénbomba gyártá­sával szemben elfoglalt maga­tartásáról és emberi egyénisé­géről is. Az AEC-t, az atomenergia­­bizottságot az egész amerikai atomipar ellenőrzésének, fej­lesztésének korlátlan jogával ruházták fel. Ezt a korlátlan hatalmat papíron az Egyesült Államok elnökével osztja meg, aki a bizottság öt tagját kine­vezi. Kinevezésüket azonban a kongresszusnak jóvá kell hagy­nia. Felügyeletet, ugyancsak papíron, a szenátus és a kép­viselőház közös atomenergia­bizottsága gyakorol az AEC fe­lett. Azért állíthatjuk, hogy ez a korlátlan nagyhatalom csak látszatra illeti meg úgy az AEC-t, mint a kongresszus kö­zös atomenergia bizottságát,­­ mert az AEC nem más, mint­­ azoknak a hatalmas mono­polkapitalista konszerneknek a­­ csúcsszervezete, amelyek az amerikai atom- és hidrogén­■ bombagyártás profitjait bezse­belik. A saját bizalmi emberei­■­két küldik az AEC-be és ezen keresztül saját maguknak ad­ják a horribilis költségekkel járó megrendeléseket. Az AEC az a sp­anyolfal, amely mögött a Morgan-ék, Dupont-ék, a General Electric, a Westing­house és más monop­olkapita­­lista trösztök osztozkodnak az USA történetének legnagyobb, legkorruptabb és legbarbárabb üzletén, az atomgyártáson. Az AEC fedezi a monopolkapita­listákat, hogy törvényesen ki­foszthassák az amerikai adó­fizetők zsebeit. Az AEC-nek ezidőszerinti el­nöke Lewis Strauss nyugal­mazott ellentengernagy, aki a hidrogénbomba gyártására utasítást adott, és aki a már­cius elsejei hidrogénbomba robbanásáról Eisenh­ower saj­tóértekezletén cinikusan vála­szolt a feltett kérdésekre. Az ellentengernagyi címéhez úgy jutott, hogy a háború alatt otthagyta a Kuhn, Loeb & Co. bankházat, amelynek beltagja volt, kezébe vette a haditenge­részet hadianyagellátását, most pedig a nagy monopó­liumok bizalmi embereként ő forszírozza a legerélyesebben a hidrogénbombagyártást, el­lenzi a leghevesebben a Szov­jetuniónak és a világközvéle­mény egyre hangosabb köve­telésének megvalósítását a tö­meggyilkos fegyverek gyártá­sánál, eltiltásáról, az atom­energia felhasználásának nem­zetközi ellenőrzéséről. Az AEC mellett 17 tanács­adó bizottság működik, ame­lyek közül a legfontosabb az általános tanácsadó bizottság, amely 9 tagból áll. A tanács­adó bizottság több tagját az amerikai tudományos kutató­­intézetek, egyetemi tanárok közül nevezik ki. Évek óta Ro­bert Oppenheimer volt a bi­zottság elnöke. Elnöki tisztsé­gét azonban inkább annak köszönhette, hogy Los Alamos­ban elméleti és gyakorlati atomfizikai tudásának sikerült létrehoznia az első kísérleti atombombát, és ennek alapján gyártani a többi atombombát. A businessmanek, de különö­sen az FBI-nek, az amerikai gestapónak vezetői, McCarthy bulldogjai már régóta bizal­matlanul néztek személyére. Túlságosan filozófusnak, ham­leti természetűnek jellemez­ték. Nem jegyezték-e fel róla, hogy amikor 1944. július 16-án saját szörnyszülöttjének, az első kísérleti atombombának robbantása sikerült, nem uj­jongott, hanem fanyarul az ősi hindu epiosznak, a Bhagabad- Gitának e sorait idézte: »í­me elhoztam a halált, a világok megrázkódtatóját.-x Régi baráti kapcsolatait is felturkálták, családi életét sem kímélték az FBI emberei, akiknek végül is sikerült az ABC által leteríteni Oppen­­heimert. Az igazi oka ennek az ül­döző hadjáratnak, amelyet Einstein professzor a legéle­sebben elítélt, az volt, hogy dr. Oppenheimer a hidrogén­bomba gyártása körüli kérdé­sében más nézeteket vallott, mint az AEC, annak elnöke, Strauss ny. ellentengernagy és a mögötte álló hatalmas monopóliumérdekeltség. Mielőtt április 13-án nyil­vánosságra került volna Op­penheimer decemberi felfüg­gesztéséről szóló hír, a Time című amerikai magazinnak április 12-i száma már szel­lőztette Oppenheimer és az AEC közötti mélyreható el­lentéteket a hidrogénbomba gyártásának kérdésében. 1949-ben, amikor csúfosan összeomlott a gőgös amerikai atommonopólium, a megriadt halálgyárosok kórusban köve­telték úgy Truman elnöktől, f­olytatása a 2. oldalon) ( A külpolitikai helyzet )­­ Trulles külügyminiszter londoni és párizsi útjáról visszatért az Egyesült Államokba és a fogadására egybesereglett újságírók előtt ugyanolyan üres és kétértelmű általánosságo­kat hangoztatott útjának »eredményeiről«, amilyeneket a londoni és párizsi tárgyalásokról kiadott záróközlemények megfogalmazásánál is oly szembetűnő szándékossággal alkal­maztak. A homályos általánosságokba való menekülésnek nyilvánvalóan az a célja, hogy egyfelől leplezze Dulles ku­darcát, ami a nagyhangon beígért "közös akcióval­" kapcso­latban érte, másfelől az angol és a francia kormányköröknek lehetőséget nyújtson a közvélemény félrevezetésére, különö­sen az úgynevezett csendesóceáni paktumot illetően. A francia és az angol közvéleményt fokozott nyugtalan­sággal tölti el a Dulles által előterjesztett délkeletázsiai ka­tonai szövetség terve. Egyes francia lapok kiemelik, hogy ez a terv Franciaországra nézve komoly veszélyeket rejt magá­ban. Erre mutat rá többek között a Combat, amely így ír: »Az ilyesféle tervek Franciaországra nézve veszélyesek. Való­jában olyan eszközt jelenthetnek, amelynek segítségével az Egyesült Államok igyekszik saját befolyási övezetébe vonni azokat az országokat, amelyeket Párizs szeretne megtartani a Francia Unió keretében.­ Más francia lapok arra figyelmez­tetnek, hogy a csendesóceáni szerződés megalakításának terve és­­az indokínai konfliktus nemzetközivé tétéig– további bonyodalmakkal fenyegeti Franciaországot. A Le Monde arra hivatkozik, hogy az angol közvélemény sem helyesli az ame­rikai diplomácia új politikáját, amely azzal a veszéllyel jár, hogy a tervezett csendesóceáni szerződés átváltozik »a fehérek szent szövetségévé és politikai hatékonysága semmivé válik«. Rasszagyin, a Pravda párizsi tudósítója, nyugateurópai sajtó­kommentárokra hivatkozva megjegyzi, hogy a csendesóceáni szerződés tervezetének szerzői az új háborús tömbbe elsősor­ban a gyarmatosító hatalmakat akarják bevonni és azokat az ázsiai országokat, amelyekben bábkormányok vannak ural­mon. Minden tárgyilagosan gondolkodó ember könnyen meg­érti, a csendesóceáni szerződés ilyenformán arra szolgál, hogy Ázsia egyik részét szembeállítsa a másik részével. Rasszagyin megállapítja, hogy az új agresszív szerződés tervei jogos óva­tosságot váltottak ki mind Londonban, mind Párizsban. A Daily Telegraph párizsi tudósítója egyébként azt az érte­sülést közli lapjával, hogy­­a francia kormány a genfi értekezlet befejezése után akar csak tárgyalni a távol­keleti védelmi szervezet létrehozásáról­. A tudósító megírja, hogy a francia kormány azért kényszerül erre az álláspontra mert a különböző összetételű ellenzék — amelyben megtalál­hatók a kommunisták, szocialisták, gaulleisták és más politi­kai csoportok — »erős nyomást gyakorol a kabinetre ebben a kérdésben­. Éppen e nyomás következtében­­a francia, kor­'­mány a Dulles-tervel kapcsolatban a genfi tanácskozások előtt semminő olyan döntést nem kíván hozni, amely hátrá­nyosan befolyásolhatná az értekezlet kimenetelét". A Dulles­­féle tervekkel szembehelyezkedő francia ellenzék álláspontját fejti ki Mendes-France radikális képviselő a Newsweek című amerikai hetilapban. Mendes-France megállapítja: »Ha van ma félreértés Franciaország és az Egyesült Államok között — és nyilvánvalóan van ilyen félreértés — ez nagyrészt azoknak a hibája, akik Franciaországot kormányozzák, mivel oktalan ígéreteket tettek szövetségeseinknek, különösen Indokínával kapcsolatban, s az események végzetesen megcáfolják majd ezeket az ígéreteket­. Az angol és francia politikai körökben erősödő ellenállás hatására az amerikai agresszív irányzat képviselői most arra törekszenek, hogy fokozottabban aktivizálják a befolyásuk alatt álló ázsiai bábkormányokat. William Knowland­ szená­tor, a szenátus republikánus többségének vezetője — az AFP jelentése szerint — szerdán nyilatkozott Dulles és Eden lon­doni tanácskozásairól és a közös amerikai-angol közlemény­ről. Knowland jellemző módon azt kifogásolta, hogy a közle­ményben nem történt említés Dél-Korea és a tajvani kuomin­­tangisták részvételéről a tervezett csendesóceáni szövetség­ben. Knowland ezzel összefüggésben azt is kijelentette, hogy véleménye szerint­­Nagy-Britanniát terheli a felelősség, amiért a londoni közlemény nem tett említést sem Dél- Koreáról, sem Formozáról­. Knowland hangsúlyozta, hogy »a Csendes-óceán térségében Dél-Korea és a Kuomintang-Kína nélkül nem lehet létrehozni kollektív biztonsági rendszert". Fi­igyelemreméltó az Új Kínának az a jelentése, amely arról számol be, hogy az Egyesült Államok nyomására Bao Daj, vietnami­­császár* a háborús kormányt* alakított és el­rendelte a­­totális mozgósítást". E mozgósítási parancs értel­mében minden 20 és 25 év közötti vietnami ifjú köteles bevo­nulni a zsoldos hadseregbe, a mozgósítási parancs továbbá rendelkezéseket tartalmaz, amelyek értelmében a 18 és 45 év közötti vietnamiak nem hagyhatják el a Bao Daj uralma alatt álló területeket. Bao Daj egyébként azon a nap­on, amikor el­rendelte a »háborús kormány« megalakítását, sietve­­ Pá­rizsba utazott... Útja — mint erre a lapjelentések rámutat­nak — Dulles látogatásával áll összefüggésben. Bao Daj mi­niszterelnöke, Bun Koc harcias beszédet mondott, amelyben különösen hangsúlyozta az Egyesült Államok által nyújtott »értékes« anyagi és erkölcsi­­támogatást", Donald Heath szai­­goni amerikai nagykövetnek pedig kifejezte »az Egyesült Ál­lamok iránt érzett háláját­. A különböző bábkormányok aktivizálására irányuló ame­rikai politika egyik legtevékenyebb végrehajtója William Donovan, az Egyesült Államok thaiföldi nagykövete, az ame­rikai titkos­szolgálat egykori hírhedt ügynöke, aki lázas te­vékenységet fejt ki a csendesóceáni tömb létrehozása érdeké­ben. Az International News Service washingtoni tudósítása rámutat arra, hogy Donovan­­ma kulcsfontosságú személy azokban az amerikai tervekben, amelyek kommunistaellenes közös front létrehozására irányulnak Délkelet-Ázsiában­. Donovan thaiföldi nagykövetté történt kinevezése óta tevéke­nyen dolgozik a csendesóceáni tömb megszervezésén és a »buddhista országok szövetségének” létrehozásán, amelybe az indokínai bábrendszerek is beletartoznának. Ezeknek a titkos ügynökök és gyarmati érdekcsoportok által kidolgozott terveknek azonban az a legfőbb gyengéjük, hogy nem számolnak az Ázsiában gyökeresen megváltozott helyzettel, az ázsiai népiek megerősödött nemzeti öntudatával. Megszívlelendő figyelmeztetést tartalmaz ebből a szempont­ból Ki Kok No-nak, a Koreai Népii Demokratikus Köztársaság­­ nemzetgyűlése alelnökének cikke, amelyet a Mincsu Csoszon című lap közöl. »Visszavonhatatlanul a múltba vesztese azok az idők, amikor az imp­erialisták könnyen gyarmati igában tarthatták Ázsia néptömegeit. Ma az Ázsia országaiban élő emberek százmilliói vagy már saját kezükbe vették sorsukat, vagy sikeresen harcolnak ezért. Ezzel kell számolniok mind­azoknak, akik még nem mondtak le az ázsiai népek leigázá­sának terveiről* — írja Li Kok No. Az ENSZ k­uerelési bizottságának Illése Visinszkij javaslatot tett az ENSZ leszerelési albizottságának kibővítésére New Yorkból jelenti a TASZSZ. Az ENSZ leszerelési bizottsága áp­rilis 14-i ülésén folytatta a közgyűlés 1953. no­vember 28-án hozott határo­zata értelmében (amelyet a berlini négyhatalmi külügy­miniszteri értekezletről 1954. február 18-án kibocsátott záró­közlemény is érintett), alakí­tandó albizottság összetétele kérdésének megvitatását. Anglia küldöttsége a kérdés­sel kap­csolatban határozati javaslatot terjesztett elő, amelyben albizottság alakítá­sát indítványozza Anglia, az Egyesült Államok, a Szovjet­unió, Franciaország és Kana­da képviselőiből. A határozati javaslat szerint az albizott­ságnak saját magának kell megállapítania programmját, valamint munkamódszereit és munkájáról legkésőbb július 15-ig beszámoló jelentést kell a leszerelési bizottság elé ter­jesztenie. A határozati javaslat védel­mében Dixon, Anglia képvise­lője és a colombiai küldött szólalt fel. Libanon képvise­lője nem nyilatkozott az angol határozati javaslattal kapcso­latos magatartásáról. Ezután A. J. Visinszkij, a Szovjetunió képviselője szó­lalt fel. Rámutatott, hogy az­­ albizottság összetételére vonat­kozó kérdés ilyen egyoldalú megoldása nem felel meg sem a közgyűlési határozatnak, sem a berlini négyhatalmi külügy­miniszteri értekezlet közlemé­nyének. Az albizottságnak az a fel­adata — mondotta Visinszkij —, hogy elfogadható megol­dást találjon. Ezzel kap­csolatban A. J. Visinszkij indítványozta, hogy az albizottságot a Szovjetunió, az Amerikai Egyesült Álla­mok, a Kínai Népköztársaság, Anglia, Franciaország, India, Csehszlovákia és Kanada képviselőjéből alakítsák. A Szovjetunió — mondta Vi­sinszkij — abból indul ki, hogy éppen az ilyen összeté­telű albizottság nyújt lehető­séget a reá háruló feladat megoldására. Az Egyesült Államok, Fran­ciaország, Anglia és Új-Zéland képviselője a szovjet javaslat ellen foglalt állást. A vita végén A. J. Visin­szkij ismét felszólalt és rámu­tatott a szovjet javaslat ellen­zői állításainak alaptalansá­gára és teljes képtelenségére. A leszerelési bizottság kö­vetkező ülését április 19-re napolták el Szombat 1954. április 17­­. év, 91. szám Szemjonov nagykövet • Német Demokratikus Köztársaság államközi kapcsolatainak rendezéséről Az MTI jelenti Berlinből. V. Sz. Szemjonov nagykövet, a Szovjetunió németországi főbiztosa, csütörtökön azonos szövegű levelet intézett a ber­lini volt ellenőrző tanácsnál akkreditált belga, holland, ausztrál, kanadai, dán, görög, luxemburgi, jugoszláv és né­hány más katonai misszió ve­zetőihez. Szemjonov nagykövet leve­lében a következőket írja: »A szovjet kormány március 26-i nyilatkozatában, mint ismeretes, közölte, hogy a Né­met Demokratikus Köztársa­sággal ugyanolyan kapcsola­tokat vesz fel, mint a többi szuverén állammal és a Német Demokratikus Köztársaság sa­ját mérlegelése szerint maga dönthet bel- és külügyeiről, beleértve Nyugat-Németor­­szághoz való kapcsolatainak kérdését is. Ebből következik, hogy most a Német Demokra­tikus Köztársaság és más álla­mok kapcsolataival összefüggő kérdéseket is a Német Demo­kratikus Köztársaság kormá­nya közvetlenül rendezi. Ezért szükségesnek tartom értesíteni arról, hogy a jövőben a Német Demokratikus Köztársaság megfelelő hatóságaihoz kell fordulnia.* 1954 őszén parlamenti és kerületi képviselőtestületi választások lesznek a Német Demokratikus Köztársaságban Berlinből jelenti az MTI. A Német Demokratikus Köztár­saságban működő Német De­mokratikus Pártok és Tömeg­szervezetek Blokkjának kép­viselői tanácskozást tartottak. Az ülésről kiadott közlemény hangoztatja: a demokratikus pártok és tömegszervezetek képviselői egyetértenek a IV. pártkongresszuson elhangzott javaslattal, hogy 1954 őszén tartsanak parlamenti és kerü­leti képviselőtestületi válasz­tásokat a Német Demokratikus Köztársaságban. Angol lapvélemények Nagy­­védelmi közösség'* szám­á: Londonból jelenti az MTI. Az angol lapok változatlanul bőségesen kommentálják azo­kat a ^kötelezettségeket*, ame­lyeket Anglia vállalt az »euró­­pai védelmi közösség" tagálla­maival szemben. A p­olgári sajtó nem titkolja, hogy ezek a­­kötelezettségvállalások* va­lójában alig jelentenek többet a semminél, ugyanakkor vi­szont aggodalommal ír arról, hogy Nagy-Britannia bizonyos mértékben mégis csatlakozik az "európai hadsereghez". A konzervatív pánthoz " köz­­­zelálló Yorkshire Post politi­kai szemleírója megállapítja: »Az alsóház csak óvatos he­lyesléssel fogadta Eden nyi­latkozatát az Anglia által az európai védelmi közösség tá­mogatására ajánlott kötelezett­ségekről. A kép­viselők a Ház mindkét oldalán megfelelő időt kívánnak a lépés összes kö­vetkezményeinek megfontolá­sához.* A The Times azt elemzi,­ ­Britanniának az -európai­ra adott -biztosí­tékairól** mily kevéssé meggyőzőek a franciák számára az angol »kö­telezettségek". A lap így ír vezércikkében: »A franciák inkább azt akarják megálla­pítani, milyen politikai bizto­sítékokat ajánl az angol Fehér Könyv a német uralom ellen, semmint azt, hogy milyen katol I­kai biztosítékokat ajánl a szov­jet támadás ellen. Ebben a tekintetben pedig az angol ajánlat nagyon csekély előre­­l­haladást jelent az előzőekkel­­ szemben.*­­ A Daily Telegraph teketória nélkül beismeri,­­hogy az an­gol "biztosítékokat" csalétek­nek szánták Franciaország számára. Az angol ajánlatnak az a célja — írja a lap —, hogy Franciaországot olyas­mire bírjuk, amit mi magunk nem vagyunk hajlandók meg­tenni­. A konzervatív Daily Ex­press Angliának az­­európai védelmi közösségé­gel nadd

Next