Magyar Nemzet, 1957. december (13. évfolyam, 73-96. szám)

1957-12-10 / 80. szám

Kedd, 1957. december 10.. n­yi i­tatások a szö­rges mű­tszetten. Az Északi-sark hűvös lehe­­lete csípte arcunkat — és mint a mesebeli szőnyegen, repül­tünk szubtrópikus tájak­ felé. A mesebeli szőnyeg — melyet úgy hívnak TU 104, felvitt bennünket a Nap közelébe, át a világ egyik legnagyobb hegy­láncolata felett. Kaukázus gyű­rődés-láncolata, mint valami isteni díszletező játékos kicsi­nyített maket-remeke, a forgó színpad lassú üteme szerint fordult el alattunk és mire megállapítottuk, hogy melyik is az ötezer méter magas El­­brusz, máris csak búcsút inte­gethettünk hósapkás, csontos, mogorva koponyájának. Tizen­egyezer méter magasságban repültünk­­ (odakinn mínusz ötven fok), két órán belül ér­tünk Moszkvából Tbiliszibe, Grúzia fővárosába, pedig na­gyobb a távolság, mint Moszk­va és Budapest között. Petőfi Vác­ budapesti Vas­útjára gondoltam. Nemrég eltöltöttem vagy két órát, amíg Vácról a Nyugatiba értem ... Hogy milyen hosszú utat tet­tünk meg vagy száztíz perc alatt, az kitűnt, amikor Moszk­va a köd miatt repülőnket visszafelé­­nem fogad­­ta. Több mint két napig­ tartott az Út repülőn, autón, különvona­­ton, míg sikerült 6-án reggel Moszkvába visszaérkeznünk, hogy részt vegyünk a világ dolgozóinak nagy ünnepén. Múlt és jövő­ re a Karinthy-féle időgé­pünk nemcsak az Északi-ten­gertől a Fekete-tengerig, ha­nem valóban a múltba és a jö­vőbe is vitt bennünket. Prcundra mellett " egy há­romezer éves fenyőerdő "mú­zeumba" kerültünk, ahová a világ botanikusai járnak, hogy tanulmányozzák a vegetációt. De ennél beláthatatlanul mé­lyebben jártunk az időben Hoszta község mellett Szamait ligetbe, ahol egymillió év előtti vegetáció tenyészik. A természet játéka vagy "selej­tes" munkája következtében ez a­ háromszáz hektárnyi te­rület nem jegesedett el a­ Jég­korszakban. Acélkemény öt­száz éves fáival egyes mléze­rekben a fémet pótolják. A madár ritka itt, de még él a bölény, a Kaukázus e hegy­szorosai között, ősi folyondá­rok, ismeretlen, furcsa bozótok között, a szovjet emberek keze ápolja és védi az utókor, talán újabb évezredei számára is. De az évmilliók mélységei után mintha a jövő idők vilá­gába is bepillanthattunk vol­na. Egy reggel Rzsdanov elv­társ — aki számomra mindig élő figurája marad a bolsevik típusú vezetőnek, két méter magas, hatalmas alakjával, hallatlan fizikai erejével s va­lami furcsa, ellentmondást rej­tő, anyás, simogató mozdula­taival — egy reggel lassan le­veszi szemüvegét és okos, gyakran országos gondokat tükröző szemében most gyer­mekded öröm játszik. Egysze­rűen bejelenti, hogy a máso­dik szputnyik a Földünk körül kering. Vajon ez a primitív kis­bolygó nem újabb évmilliók múzeumi tárgya lesz-e? Rzsdanov elvtárs részéről ez egyszerű bejelentés volt, aztán ő is, mint a többi szovjet em­ber, végezte tovább a minden­napi munkáját. A szenzáció ízét csak itthon éreztem. Kint építenek, cselekszenek, egysze­rűen, emberien... És szinte a szemünk előtt készül a régiből és új gondolatokból gyúrva itt is, ott is valami új, valami meglepő. A kritikus szemüvege Amikor hazajöttünk, felkere­sett egy barátom és azt mond­ta: »azért jövök hozzád, mert tudom, te őszinte vagy. Azt szeretném, ha elmondanád, mi­­ az, ami rossz odakinn, ami jó, azt már úgyis elmondták ne­kem.­ Jogos kérés. Magam is megtörölgettem kritikus szem­üvegem, amikor körülnéztem. De amikor próbáltam elválasz­tani a jót a rossztól, éreztem, hogy csak fél igazságot látok, fél igazságot mondok. Például Moszkvában először mit láthat a turista? A legmodernebb fel­hőkarcoló­k és mellette közép­kori, szálfákból egymásba ra­kott faházak. Ha a turistának azonban van becsületes szeme és füle, nem kell soká élnie Moszkvá­ban ahhoz, hogy felületes be­nyomása átalakuljon. Hiszen saját szeme láttára napok, he­tek alatt nőnek modern város­negyedek és ugyanolyan tem­póban tűnnek el a régiek a föld színéről. S az ősi faházak muzeális megbecsülésben ré­szesülnek. Ez a mozgás jellemzi a szov­jet élet minden területét és fő­ként a szovjet emberek maga­biztosságát, nyugalmas erejét. Talán az "egyenlőtlen fejlő­dés törvénye" az oka annak, hogy bár megtalálható nagyon sok területen a legrégibb, el­avult dolog is, de mellette, ezt kiszorítva, ugrásszerűen jele­nik meg ugyanennek a terület­nek legmagasabb szintje is. Benyomásom szerint áll ez a végletesség a művészet, a kultúra minden területére. Ez a hallatlan, gigantikus mozgás, mely a mélységes múltból, az elmaradottságból szédületes tempóban megy felfelé, nem mozog és nem mozoghat egy­szerre és egyenletesen. Aki ezt nem látja, az nem érthet meg semmit és így vagy elfogultan dicsér, vagy lekicsinyel min­dent. De kétség kívül mindin­kább azok a jegyek ragadják magukkal az embert, a meg­figyelőt, melyek a szédületes fejlődést mutatják. Sorbaállás a magyar szakácskönyvért Leningrád... Sorban, állnak az emberek. Na, gondolom,­va-­­lami hiánycikk lehet itt. Meg­érdeklődöm mit vásárolnak: ►*ez egy népi demokratikus könyvesbolt, magyar szakács­­könyvet lehet kapni­. Másnap arra megyek, ugyan­olyan hosszú a sor. Maradjunk a sorbaállásnál. A jubiláns kép­zőművészeti kiállításra me­gyünk. Esős, csatakós idő van. A kiállítás előtt hosszú sor vá­rakozik. Gondolom, délelőtt a megnyitás idején vannak eny­­nyien, de délután, mikor kijö­vünk, a sor talán még hosszabb lett. (Erről fényképfelvételem van.) ."Azt megértem, mondja mellettem valaki, hogy ilyen nagy városban ilyen sok érdek­lődő van, de hol van a világosi ennyi ilyenfajta ember, fiatal, öreg, munkás, értelmiségi, hő és férfi, aki az érdeklődését hajlandó úgy is kielégíteni, hogy esőben, fagyban órákig áll egy kiállítás helyisége előtt" .Valóban ez már más, mint érdeklődés. Benn a te­remben láttam, nem egyforma a nézők kulturáltsága, ízlése Csak egy volt közös: a kultú­ra tisztelete, szeretete és az a törekvés, hogy ezt a kultúrát birtokba vegyék. A művek színvonala semm egyenletes. A remekművek, mellett ott vannak a gyönge munkák, vagy alacsonyabb szintű igények kielégítői is. Ezt láttam színházban, zenében, cirkuszban is. Az operetteknek nagy tábora van, pedig gyen­gébbek, min­t nálunk. Viszont a dráma-, opera-kultúrájuk — ezt mindenki elismeri — a leg­magasabb művészeti csúcso­kon jár. De a közönség között ott látni a társadalom minden rétegét egymás mellett. Habár elég nehéz megállapítani sok-­ szor, ki hova tartozik, ki az ér­telmiségi, munkás, diák, vagy kolhozparaszt... . Az élet mélyebb feltárása ! Sokan érdeklődve kérdezik , itthon, van-e valami új, mo­­­­dernebb szellem jelenleg a­­ szovjet művészetben? Hogyan­­ áll kint "a szocialista realiz­mus"? ! A mi delegációnkat a Szov­­j­­et Kulturális Dolgozók Szak- s szervezete hívta meg, és így összetétele szerint sokrétű volt.­­ Színész, zenész, filmes, képző­művész. Nos, ha ez hátrányt is jelentett egy-egy terület beha­tó tanulmányozására, annál szélesebb betekintést engedett az egész művészeti élet terüle­tére, így összefoglalva, ha el­gondolom, az a benyomásom, hogy a Szovjetunióban újabb nagy emelkedés kezdetén van­nak. Az ottani beszélgeté­sekből is kitűnt, hogy bizonyos megrekedés volt ezen a téren, de bizonyos, hogy ebből már minden művészeti területen kimozdultak. Viszont azok, akik úgy gon­­­­dolják, hogy ez az új vonás­­ valami olyasmit jelent, mintha­­ engedményt tennének az úgy­nevezett nyugati formalizmu­soknak, azok csalódnak. Bárhol beszélgettünk, mindenütt vi­lágosan kifejtették, hogy a szo­cialista realizmus talaján álla­nak, az élettől el nem szakad­nak, a népnek dolgoznak. Azok a művek, film, opera, ba­lett, vagy képzőművészeti al­kotás, melyekben ezeket az új jegyeket láttuk, talán éppen azért újak, mert a szocialista realizmus módszerének helye­sebb alkalmazását jelentik. Például két filmet láttunk. A "Repülnek a darvak" és Solo­­hov: "Csendes Don" című re­gényének filmváltozatát. Ezek­ben éppen az élet igazibb mélyebb, őszintébb, bátrabb feltárása ragad meg és ezt egyéni módon, újszerűen, gyakran bátor művészi eszkö­zökkel közvetítik. Beszéltem néhány képzőmű­vésszel, így pl. Nyeprincev­ vel Ceníngrád­ban,­­ugyanazt mond­ta, mint Moszkvában Jozganszon, vagy Jar­ Kravcsenkó: "nagyon vártuk" itt, különösen a fiata­lok, a francia kiállítást, ahol az impresszionistáktól kezdve Pi­­cassóig minden modern művé­szi irány képviselve volt. A második alkalom pedig a fesz­tivál volt, ahol a világ minden népe bemutatta hazai művé­szetének­­ stílusát. Harmad­szor az utóbbi időben sok kép­zőművészünk járt kint nyugati országokban és az eredmény az volt, hogy mi magunk is, akik­re a sok mindenféle kritika bi­zonyos fokig hatott és bizony­talanságot keltett, megnyugod­tunk, hogy jó úton járunk. A fiatalok is­. Emellett (és ezt ők is han­goztatják) a képzőművészeti kiállítás anyaga is bizonyítja, sokkal színesebb, gazdagabb, több egyéni hanggal szólaltak meg az alkotók, mint ameny­­nyire mi az utóbbi időben a szovjet művészetet ismerhet­tük. Itt az össz-szövetségi kiállí­tásról beszámolót adni nem le­het, ezért néhány számadatot szeretnénk csupán közölni. Néha meg lehet érezni, milyen erők lüktetnek a számok mö­gött. A nagy jubileumi kiállí­táson olyan művek szerepel­nek, amelyek eddig még nem voltal­ kiállítva. Moszkvában hat különböző kiállító helyi­ségben van elhelyezve a kiál­lítás anyaga. 3355 művész (1839 festő, grafikus és 516 szobrász) vesz részt 5212 művel (4343 festmény, grafika, 869 szobor). Tizenhat ország (szovjet­ köz­társaság) külön csoportosítás­ban. Az Orosz Szövetségi Köz­társaság anyagán belül Moszk­va és Leningrád külön van cso­portosítva. Olyan köztársasá­gok is kiállítottál­, amelyek­nek a forradalom előtt talán ábécéje sem volt. A legfőbb tanulság, amit Szovjetunióbeli utániból levon­tam: minél több alkalmat kell teremteni arra, hogy minél több művész — de nemcsak művész — eljusson ezekre a tájakra és maga tapasztalja, milyen nép él ott és hogyan építi a maga csodálatos, új éle­tét. Farkas Aladár Magyar Nemzet Ünnepi Kodály-hangverseny Miskolcon és Kecskeméten Kodály Zoltán 75. születés­napja tiszteletére hétfőn Mis­kolcon a Bartók Béla Zene­iskola tanárai ünnepi hang­versenyt rendeztek. Kecske­méten, a zeneszerző szülővá­rosában tartott ünnepségen a Magyar Rádió énekkara és több neves előadóművész sze­repelt. Ugyancsak Kecske­méten december 15-én kiállí­tás nyílik Kodály Zoltán éle­téről és munkásságáról. Arany János szavalóverseny Pécsett Arany János születésének 140. és halálának 75. évfordu­lója alkalmából szavalóver­­senyt rendeztek Pécsett. A versenyre az iskolákból és az üzemeikből mintegy kétszáz fiú és lány nevezett be. Va­sárnap a városi­­ Művelődési Házban került sor a döntőre, amelyen 35 fiatal vett részt. A szavalóverseny első díját Kajdi Béla, a Pécsi Pedagó­giai főiskola hallgatója nyerte. HA KÉT FUVOLA SZÓL fuvolára írt szonátáját. Abból az alkalomból, hogy ma már nem kétséges, Szervánszky Endrét rendkívüli módon fog­lalkoztatja a fuvola. Most, hogy az elmúlt esztendőik so­rán írt fuvolaművei után is­mét ennek a különleges hang­szernek igézetébe került, lehe­tetlen elhallgatni, ami eszébe jut az embernek. 1 E­ddig egy fuvola szólt Szer­­■*_I­vánszkyról. Nem ’ egye­dül. Zenekari vagy zongora­harmóniák ölelték körül, tar­tották és repítették a fuvola ezüstösen csengő, tiszta hang­ját. ■ Van ennek az ősi, jelképesen szűzies hangszernek valami feloldhatatlan idegessége. Nemcsak a mély regiszter árnysuhanásszerű, baljóslatú suttogásában, nemcsak szik-­­­rázóan, villogóan, sikoltozóan­­ elektromos hisztériájában, ha­­­­nem bukolikusan egyszerű, gö­­­­rög vázák idilljeit megelevenít­ő tő középhangjaiban is. Ez az­­ idegesség pedig zenekar, zon­­­gora, vagy hárfa nélkül (hogy Debussy mélyhegedűjét ne is említsük!) alig-alig elviselhető. Még így is aszketikusnak, el­von­tnak és minden érzékletes szépsége ellenére időszerűtlen­nek ihat. Félreértés ne essék! A fuvola csodálatos hangszer, varázs­hangszer. Kevés instrumentum van, amelynek hangjához any­­nyi mitológiai képzet, mesei illúzió kapcsolódnék, mint a fuvoláéhoz. Elég ha Bach, Händel, Mozart és Debussy ne­vét említjük vagy Sztravinszkij "Csalogányát",, ha igazolni akarjuk, micsoda káprázatos lehetőségek voltak és vannak ma is ebben a hangszerben. És ki ne hallotta volna Bartók "Concerto"-jának fuvola-effek­tusait! Ha azonban egyedül szólal meg a fuvola, egyedül vállal­kozik mai életünk mai prob­lémáinak ábrázolására, óhatat­lan, hogy ne Paul Valéry antik oszlopainak éneke jusson az embernek eszébe. Czervánszky most bemutat U­...tott művében már, .nen^.­­egy fúvola szól, hanem'kettő:*' }›*ít,azonos színű, azonos hangú ,3 intenzitású instrumentum vál­lalkozik egy sajátos szonáta­forma felépítésére. A vállalkozás sokkal hajme­resztőbb, mintha két hegedűre, vagy akár egyetlen magányos vonóshangszerre bízná a kom­ponista ugyanezt, a feladatot. Szervánszky mesterien elvégzi, amit magára vállalt. Méghozzá úgy végzi el, hogy közben-köz­­ben az ember meg tud feled­kezni a vállalkozás hajmeresz­tő voltáról. Nem csoda, hiszen zenei életünk egyik legnagyobb tehetségű művésze vezet ben­nünket ebben a különös, elva­rázsolt világban. Nagyon szép ez a mű, olyan szép, hogy szégyel az ember "nemesen ívelő dallamokról"­, "mesteri szólam- és formaépít­­kezésről" és ehhez hasonló — sajnos, csak nagyon cikornyá­­san kifejezhető — igazságokról írni. Lehet, hogy kétszólamú invenciót nem nehéz kompo­nálnia annak, aki olyan kitű­,­nően tudja a mesterségét, mint Szervánszky,, Az is lehet, hogy ez a szonáta nem sokkal több egy különös kétszólamú in­ven­­ciónál. De mindezt két, minden külső segítséget, minden fölös­leges hangot lehetetlenné tevő fuvolán elvégezni; lélegzet­elállító vállalkozás. ■ Mikor Szervánszky előző művét, a fuvolaversenyt hall­gattam, akkor jutott eszembe először Paul Valéry és Keats. 1 K­eats görög vázája, melyen az idők végezetéig suttog a fák lombja és fújja sípját a pásztor. Nem testi fülnek szól ezen a vázán a fuvola dallama, hanem a léleknek gyöngyözi ritmusát remekül, »mely csu­pa csend". Van valami félelmetes ab­ban, ahogy Keats az öröklét­­fájdalmasan halott nosztalgiá­jába izolálja a szépséget, a bol­dogságot. Reménytelen ez a szépség, reménytelen és rette­netes, akár az I. Duinói Elégia angyalai. Körülbelül olyan, mint ami­kor két árva fuvola szól. 1­1 ilyen jó volna, ha Szerván­­szky Endrét, a József Attila emlékezetére írt "Con­certo" komponistáját a száz­hangú zenekar, vagy az emberi ének vissza tudná csábítani a két fuvola varázslatos világá­ból! Asztalos Sándor V­an olyan muzsikus, aki­­­­nek kétszáz ijangszer sem elég. Mások — pél­dául Chopin — egész élet­művüket egyetlen hangszer le­hetőségeire bízzák. Arról talán fölösleges is beszélni, hogy minden hangszernek, legyen az kisf­uvola vagy nagybőgő, megvan a sajátos mondani- s valója, mást mond a hegedű, s mint a gordonka, mást mond a kürt, mint a hárfa. Még ak­­­­kor is, ha ugyanazt a dallamot­­ mondják. Az sem ritka eset, hogy a zeneszerzőknek akad­­j­­ak olyan periódusaik, amikor­­ valamelyik hangszer, vagy a hangszercsoport kiválik kezük alatt az együtthangzó, nagy egészből és önálló életet kezd. Nemcsak csábítja, hanem szug­­gerálja a komponistát. Nem a zongorára vagy az orgonára gondolunk itt, hiszen ezek mindentudó instrumentumok­nak számítanak. Szervánszky Endréről kelle­ne néhány szót ejteni abból az alkalomból, hogy valamelyik este a Rádióban Jeney Zoltán és Vida Gábor kitűnő előadá­sában először hallhattuk két Januárban ül össze a Művészeti Szakszervezetek Szövetségének kongresszusa Hétfő délelőtt a Művészeti Szakszervezetek Szövetsége székházában baráti beszélge­tésre hívták össze az újság­írókat, ahol Baranyai Tibor, a Szövetség főtitkára beszá­molt a rövidesen összeülő kongresszus előkészületeiről. Elmondotta, hogy a művészeti dolgozók szakszervezeti kong­resszusát­ január 13—14-én tartják az Újvárosháza dísz­termében. A kongresszus előkészítésé­ről közölte, hogy az­­ alap­­szervi választások most zaj­lanak le, s december 20-ig befejeződnek. A kongresszus egyik célja annak a munká­nak az összegezése, amelyet a szakszervezet 1952, az első kongresszus­­ óta­­ végzett. A kongresszus részletesen elem­zi majd ■ az "elmúlt időszakasz mellett a jelenlegi helyzetet és megjelöli azt is: milyen feladatokat vár a szakszerve­zet az államtól. Élesen kíván­ják felvetni a művészerkölcs, a művészeti oka problémáit, ezek eltorzulásait, amelyeknek jelei az utóbbi időben egyre élesebben látszanak. Megbe­szélik majd­ a szakmai és po­litikai képzés tartalmát és formáit, a bérkérdéseket stb. A kongresszus előkészítésé­re különböző bizottságokat, hoztak létre a szövetségben, ezek a bizottságok a többi közt szakmai kérdéseket, a társadalombiztosítás, a bér­ügy, az ideológiai viták stb. problémáit dolgozzák fel. A kongresszuson előrelátha­tólag részt vesz majd a szov­jet kulturális szakszervezet el­­nöke, a csehszlovák testvér­­szakszervezet kiküldötte, vala­mint az olasz és francia hala­dó művészeti szervezetek több képviselője. Megemlítette még Baranyai Tibor, hogy a kong­resszusi beszámoló részletesen felöleli a film, a színház, a zene, a képzőművészet fonto­sabb esztétikai, tartalmi és formai, valamint személyi kérdéseit is, az artistaművé­szet, a táncművészet, tánc­pedagógia, s a könnyű műfaj problémáit is. A kongresszus azt is feladatául tűzi ki, hogy erélyes harcot kezdjen­ a mű­­vészeti életben elharapódzó üz­leties, kalmárszellem ellen. A beszélgetés második ré­szében­ a Szovjetunióban járt szakszervezeti művészdelegá­ció tagjai, köztük Gertler Vik­tor filmrendező, Tompa Sán­dor színművész, Farkas Ala­dár képzőművész és mások beszámoltak utazásuk élmé­nyeiről. Demján Éva előadóművésznő kedd este 7 órakor a Kossuth Klubban beszámol párizsi él­ményeiről és két franciaorszá­gi szavalóestjének műsorából ad elő. 31a%&ucc.e egy, maytycvt twwil A Táncsics Könyvkiadó "Útikalandok" című sorozatá­ban kiadta a magyar útleírás kevéssé ismert, bár talán leg­eredetibb hangú művelőjének, Benamy Sándornak útirajz­gyűjteményét. A kötet, amelyet "Kalandozás a nagyvilágban" címen, ízléses kivitelben kap kézhez az olvasó, mintegy har­minc év gazdag terméséből válogat. Tájak és emberek színes és elmélyült rajzait tartalmazza. A könyvnek kü­lön aktualitást ad a színhely: a Közel- és a Közép-Kelet mozgalmas világa. Benamy abban különbözik e műfaj legtöbb, s még legkivá­lóbb mestereitől is, hogy nem elfogulatlan szemlélője idegen tájak és sorsok kavar­gásának, vagy éppen kuriózu­mok gyűjtögetője, hanem a szocialista író szemével figyeli mindazt, ami e viharos kor­ok­ban és környezetben elébe­kerül. Találóbban s méltóbban aligha lehetne jellemezni Benamy írói munkáját, mint ahogy Barbusse az író első útirajz-gyűjteményéhez írt elő­szavában tette. Ettől eltekint­ve is érdemes közölni itt Bar­busse méltatását, mert nem csupán egy írót jellemez, ha­nem valójában egy egész kor­szakot, melynek körvonalait már akkor — több mint ne­gyedszázad előtt — a nagy francia író élesen látta kiraj­zolódni a történelem látó­határán. "Benamy, utazó, gondolkodó és művész — írja Barbusse — megállt a Nyugat keleti és a Kelet nyugati szélén, hogy ahol a régi világrész két da­rabja összeér, megnézze és gyűjtse a különbözőségeket és a hasonlóságokat. Élénk meg­figyelő, amit lát, abból semmit el nem veszít, és így festői, sőt emelkedett eszközt ad a párhuzamra. Az érintkezések ellenére, éppen ennél a határnál, ame­lyet ő az ide-odamenésével úgyszólván eltöröl, mutatkozik a legjobbnak a két történelem és a két műveltség szemben­állása. Az életközösség elszélesülése, a kor műszakiságának irtó messze nyúlása szü­kségszerűen és lassan egységesíteni fogja a világot. Az igazul vagy igazta­­lanul úgy hívott Műveltség tökéletesedése is szétrombolja az anyagi és erkölcsi zártságo­kat és önként vagy erővel, ál­talános hasonulást teremt. Nyilvánvaló, még nem érkez­tünk el idáig, de mondhatjuk: a nemzetközi anyagiság és egyensúly e nagy törvénye már-már formálódik. Más-más értelmezések és ellentétes irányok találkozása e világfelületen, ezért és adot­­tan: harc! E kilátások a jövőre adnak Benamy útleírásainak, benyo­másainak és elgondolásainak oly sok érdekességet. A szerző mindezt megérezteti és már előre belép velünk abba a kráterbe, amelyből ezúttal ta­lán az emberi faj üdvözülése fog kiforrni. Adhatunk-e írónak nagyobb elismerést így : •„ . ____

Next