Magyar Nemzet, 1958. február (14. évfolyam, 27-50. szám)

1958-02-21 / 44. szám

2 Atomfegyvermentes Koreát javasol a Szovjetunió Diplomáciai bonyodalmak a tuniszi kérdés körül A külpolitikai helyzet­ ­ A KÖZÉP-EURÓPAI ATOMMENTES ÖVEZET lengyel tervével foglalkozó szovjet nyilatkozat általános nemzet­közi figyelmet­­keltett. A nyugati fővárosok hivatalos körei ugyan makacsul ismételgetik szokásos ellenvetéseiket, a külön­böző országok ellenzéki pártjai azonban annál határozottabban követelik a Rapacki-terv alapos megfontolását és elfogadását tárgyalási alapul. A nyugatnémet kormány szóvivője furcsa és logikátlan módon azzal érvelt, hogy a Rapacki-terv "egyoldalú engedmény lenne a Kelet irányába". Fritz Erler, a szociáldemokrata ellen­zék katonai szakértője ezzel szemben kijelentette: a kormány teljesen figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy az atom­fegyvermentes övezet alternatívája a kölcsönös atomfegyver­­kezés lenne, ami növelné a háborús veszélyt és megsemmisü­lést jelentene háború esetén. A nyugatnémet lakosság döntő többségének véleményét fejtette ki, amikor hangsúlyozta: »Atomfegyverekkel Németországot nem lehet megvédeni, ha­nem csak elpusztítani!« Az Angol Munkáspárt központi lapja, a Daily Herald nagy feltűnést keltő vezércikkben hívta fel a figyelmet a kormány politikájának veszélyeire. A lap megállapította, miközben a parlament a békéről vitázik, a kormány halogatja, hogy fel­világosítást adjon az Egyesült Államokkal kötött egyezmény­ről, amely a világ első hidrogénrakéta kilövőtelepévé változ­tatná Angliát, ahonnan a Szovjetuniót lehet majd támadni. Ezzel igazán nem kellene sietni. Ezek a rakéták úgysem fog­ják Anglia biztonságát növelni, ezek csak öngyilkos­ fegyverek. A Daily Herald befejezésül kiemeli: a kormány próbáljon meg tárgyalni és adjon módot a csúcstalálkozónak újabb őrültségek elkerülésére.­­ A FRANCIA—TUNISZI VISZONY ALAKULÁSÁNAK szentelte a NATO állandó tanácsa szerdai ülését. A tanács meghallgatta Franciaország képviselőjének beszámolóját. Pi­­neau francia külügyminiszter ugyanakkor a párizsi Köztársa­sági Tanács külügyi bizottsága előtt meglehetősen élesen fogal­mazta meg a francia álláspontot. Szó szerint kijelentette: "Bi­­zert a francia stratégiai támaszpont és az is marad, nem lehet szó a NATO hatáskörébe vonásáról." Pineau elutasította azt a feltételezést is, hogy az angol—amerikai­­► jószolgálat" egyál­talában felvethesse Algéria problémáját. A francia sajtó vezető helyen foglalkozik az algériai ■senki­ földje" tervével és az amerikai—brit jószolgálat kérdé­seivel. A Libération rámutat arra, hogy a "senki­ földje" stra­tégiailag teljesen hiábavaló és csupán kényelmetlen politikai visszahatásokat idézhet elő Franciaország atlanti "szövetsége­­sei" körében. A szélsőjobboldali lapok viszont helyeslik a ter­vezetet. A Figaro és a Parisien Libéré úgy értesül, hogy Wash­ingtonban, Londonban és Tuniszban tanácskozásokat tartanak, mielőtt összehívnának egy magasabb szintű konferenciát a francia—tuniszi vita végleges megoldására. Az ENSZ-ben mű­ködő francia diplomaták, úgy­ tudják, hogy az értekezletet Ró­mában vagy Genfben­ rendezik meg. A probléma lényegére ta­pint rá a l’Humannté és figyelmeztet a kétségbevonhatatlan tényre, hogy a francia kormány tragikus és képtelen politiká­jának erdeményeként most már Washington keresi az észak­afrikai rendezés kulcsát, pontosabban: az Egyesült Államoknak ajánlották fel Észak-Afrika kulcsát. Moszkvai tudósítónk ide fóti jelentése Új szovjet javaslat Koreáról Pontosan 24 órával a szerdai sajtókonferencia után a Moszkvában akkreditált kül­földi laptudósítók csütörtökön délután ismét összegyűltek a Külügyminisztérium rózsaszín­termében, hogy meghallgassák Iljicsov szóvivő közleményét. A szovjet kormány a teg­napi — a Rapacki-tervet tel­jességgel támogató — nyilatko­zat után ma újabb — nyilat­kozattal lépett a világ közvé­leménye elé. A koreai kérdéssel foglal­kozó új szovjet állásfoglalás egyik legfontosabb része az, amelyben a szovjet kormány — ha közvetett formában is — javasolja a Koreai Népi De­mokratikus Köztársaság és Dél- Korea kormányainak: jelent­sék ki, hogy területükön nem engedélyezik nukleáris és ra­kéta-támaszpontok létesítését. Figyelemre méltó, hogy a ko­reai kérdés megoldásában a szovjet kormány valamennyi érdekelt félre számít. Moszkvában hangsúlyozzák, hogy a Szovjetunió a nukleáris fegyverek teljes eltiltásáért küzd. Addig azonban, amíg sikerül e problémát véglege­sen rendezni — mint számos más kérdésben is — a fokoza­tos megvalósításra törekszik. Ily módon a Koreával fog­lalkozó nyilatkozatot az egész szovjet békeoffenzíva újabb állomásának lehet tekinteni. Ha az érdekelt felek elfogad­ják a javaslatokat, úgy Közép- Európa, valamint a Közel- és Közép-Kelet után, a Koreai­félsziget lenne a világ harma­dik olyan körzete, amelyben semmiesetre sem lehetnének atom-, hidrogén- és rakéta­támaszpontok. Megfigyelők véleménye sze­rint ez a három körzet jelen­leg a legveszélyesebb háborús tűzfészkek közé tartozik. Egy tudósítónak arra a kér­désére, milyen módon — dip­lomáciai úton, külön értekez­leten vagy a csúcskonferen­cián — állapodhatnának meg az érdekelt hatalmak a koreai kérdésben, Iljicsov kijelentet­te: minden olyan út megfelel, amely a béke megszilárdításá­hoz vezet. Ami egyébként a csúcsérte­kezletet illeti, Moszkvában bi­zakodó a hangulat. A Novoje Vremja mai száma "Ez elke­rülhetetlen" címmel ír a ma­­gasszintű találkozóról. A szov­jet külügyminisztérium szóvi­vője egy ezzel kapcsolatban hozzáintézett kérdésre, Hrus­csov interjújára hivatkozva, válaszolt: »A csúcstalálkozóra okvetlenül sor kerül". A szovjet kormány — a hí­rek szerint — most tanulmá­nyozza Eisenhower legutóbbi válaszát Bulganyin levelére. Valószínűnek tartják, hogy az amerikai állásfoglalást Moszk­vában hamarosan kommentál­ják. A szovjet fővárosban biztos­ra veszik, hogy a szovjet kor­mány a közeljövőben olyan újabb konstruktív javaslatok­kal áll elő, amelyek ismét elő­re viszik a béke megőrzésének ügyét. Kulcsár István angol alsóház külpolitikai vi­tájának első napján, összefog­lalta az ellenzék álláspontját. Hangoztatta, hogy az ellenzék az európai kölcsönös visszavo­nulás mellett van. Amerika politikáját a szónok szerint "■megbénítja az elnök gyenge­sége és a külügyminiszter ere­je". A kormánynak az lenne a kötelessége, hogy síkraszálljon a kölcsönös visszavonulás mel­lett, tárgyalásokat kezdjen a Szovjetunióval és meggyőzze a szövetségeseket ennek a poli­tikának a helyességéről. Az ellenzék véleménye sze­rint a Rapacki-tervet angol ellenjavaslatok alapjául lehet­ne felhasználni. David Ormsby-Gore kül­ügyi államminiszter a kor­mány nevében kijelentette, nem azért ellenzi a csúcsérte­kezletet vagy az európai sem­leges övezet elgondolását, mert nem óhajtja az ellenzék re­mélte eredményeket, hanem, mert úgy véli, hogy ezek a ja­vaslatok­­­nem hoznák meg az említett eredményeket". Azt állította, hogy a Szovjetunió­nak "egyetlen fő célja van Európában: szétzúzni a NATO-t és rávenni az ameri­kaiakat a kontinensről való ki­vonulásra". Ami az atomfegyvermentes övezet tervét illeti, az állam­miniszter közölte, hogy a kor­mány gondosan tanulmányoz­za a lengyel kormánytól a hét elején kapott újabb részlete­ket. Ezekben két "érdekes, új vonás" van, mégpedig az, hogy a lengyel­ kormány hajlandó részletes tárgyalásokat kezde­ni az ellenőrzés módjáról, va­lamint az, hogy a lengyelek a hagyományos fegyverzet csök­kentésére is gondolnak. Ezeket kedvezően lehet megítélni — mondta az államminiszter és hozzátette, hogy a brit kor­mány megvitatja ezt a kér­dést a többi érdekelt ország­gal, majd válaszol a lengyel külügyminiszternek. Az angol külügyminiszter a szovjet kormánynyilatkozatról Londonból jelenti a Reuter. Selwyn Lloyd angol külügy­miniszter szerdán az alsóház­ban kijelentette, üdvözli a Szovjetuniónak azt a nyilatko­zatát, amely szerint elfogadja a tervezett közép-európai atomfegyvermentes övezetre vonatkozó ellenőrzés elvét. A külügyminiszter Sorensen munkáspárti képviselő kérdé­sére válaszolt és utalt arra, amit Macmillan miniszter­­elnök írt Bulganyin marsall­hoz intézett levelében. (Mac­millan ebben a levélben azt írta, hogy,a brit kormány ta­nulmányozza a Rapacki-tervet és igyekszik megállapítani, vannak-e benne olyan elemek, amelyek valamilyen ellenja­vaslat alapjául szolgálhatnak.) Az MTI szerint Denis Hea­­ley, munkáspárti képviselő az Mattjar Nerozot Március­­végén román kormányküldöttség utazik a Kínai Népköztársaságba Bukarestből jelenti a Tan­­jug. A bukaresti rádió jelen­tése szerint március végén ro­mán kormányküldöttség láto­gat a Kínai Népköztársaságba. A küldöttséget Chivu Stoica, a minisztertanács elnöke vezeti. Eisenhower elnök kongresszusi üzenete a kölcsönös biztonsági programról Washingtonból jelenti a TASZSZ. Eisenhower ameri­kai elnök február 19-én külön üzenetet intézett a kongresz­­szushoz az úgynevezett köl­csönös biztonsági program ügyében. Eisenhower üzenetében kéri a kongresszust, hogy az emlí­tett program végrehajtására az 1958. július 1-én kezdődő 1959-es pénzügyi évben há­­rommilliárd kilencszáznegy­­venkétmillió egyszázezer dol­lárt irányozzon elő. Eisenhower most is azt hang­súlyozza, hogy e program számbeli értékénél sokkal je­lentősebb az Egyesült Álla­mok nemzetbiztonsága szem­pontjából. E program végre­hajtása következtében — mu­tat rá üzenetében Eisenhower — az Egyesült Államokkal közös katonai tömbben részt vevő országok szárazföldi had­ereje majdnem ötmillió főre, tengeri hadereje pedig 1950 óta majdnem kétszeresére növeke­dett. Légi hadereje jelenleg 32 000 katonai repülőgépet számlál és ebből 14 000 lökhaj­­tásos repülőgép. A kölcsönös biztonsági program, amelynek fő vonalai 10 év óta változat­lanok, és e program hatása — hangsúlyozza a továbbiak­ban Eisenhower — igen fon­tos szerepet játszik­­az Egye­sült Államok nemzetbiztonsági programjával összefüggő alap­vető célkitűzések" megvalósí­tásában. Az üzenet külön foglalkozik az elmaradott országoknak nyújtott úgynevezett gazdasági és technikai segéllyel. Azt ál­lítja, hogy sok ország külső se­gítség nélkül nem tudna gaz­daságilag fejlődni. Az üzenet azonban nyomban hozzáteszi, hogy az Egyesült Államok, amikor felajánl ilyen segélyt, saját »gazdasági érdekeiből« indul ki. A fejlődésben elma­radott országok gazdasági erő­södése ugyanis az Egyesült Ál­lamok számára "nagy kiviteli piacokat nyit meg, új lehető­ségeket teremt tőkebefekteté­sekre és bizonyos anyagok nagyarányú behozatalára". A kölcsönös segélyprogram megvalósítására kért összegből 1900 millió dollárt Eisenhower közvetlen katonai segélynyúj­tásra kér. Ezenkívül 835 mil­lió dollárt — Eisenhower üze­nete értelmében —, a védelmi program támogatására,kell elő­­­­irányozni. Ezt az összeget az a 12 ország kapná, amelyik "je­lentős fegyveres erőket tart fenn". Valójában viszont en­nek az összegnek a 70 százalé­kát Eisenhower elnök Dél-Ko­­reának, Dél-Vietnamnak, Tö­rökországnak és Csang Kaj­­seknek szánja. Az úgynevezett különleges segítségre Eisenhower 212 mil­lió dollárt kér. Ennek az ösz­­szegnek a felhasználásával akarják fenntartani a "politi­kai és­ gazdasági egyensúlyt sok olyan országban, amely­ben az Egyesült Államoknak nincsen jelentős fegyveres ere­je", viszont például légitá­maszpontjai vannak. (Mint Marokkóban és Líbiában.) Így tehát Eisenhower elnök üzenetében összesen több mint 2700 millió dollárt kér úgyne­vezett katonai segélynyújtás­ra. Az üzenet a fejlesztési köl­­csön-alapra 265 millió, úgyne­vezett gazdasági együttműkö­désre 142 millió dollárt szán; 20 millió dollárt irányoz elő mint "az Egyesült Államok hozzájárulását az ENSZ tech­nikai segélyprogramjához" és 1,5 millió dollárt az Amerikai Államok Szervezetének. Ezenkívül Eisenhower kéri a kongresszust, szavazzon meg egy 200 millió dolláros külön alapot, amelyet különböző, előre nem látott körülmények esetén használnának fel. Tovább folynak az atom­hadgyakorlatok Ny­ugat-Németországban Berlinből jelenti az MTI. Mint már közöltük, a Nyugat- Németországban állomásozó 7. amerikai hadsereg a háború óta a legnagyobb szabású had­gyakorlatát tartja Nyugat-Né­­metországban. A hadgyakorla­ton két páncélos, egy gyalo­gos, egy ejtőernyős hadosztály, továbbá tüzérségi, híradós és utász alakulatok, atomtüzér­ség és rakétaegységek vesznek részt. A hivatalos cél a takti­kai atomfegyverek alkalmazá­sának megjavításával, mint az atomháborúra kiképzett had­osztályok "kipróbálása". Az előző évi májusi hadgya­korlatoktól eltérően az idén a nyugatnémet sajtó munkatár­sait nem engedték be a had­gyakorlatok vezérkari megbe­széléseire. A sajtó munkatár­sai ugyanis tavaly megírták, a hadgyakorlat "abból a fel­tevésből indul ki, hogy a nyu­gatnémet hadsereg az össze­tűzés első 24 órájában elpusz­tult, "a nyugatnémet városok lángokba állnak s a harmadik világháború első napját csu­pán hárommillió nyugatnémet lakos élte túl". A sajtónak ezek a cikkei felháborodást keltettek annak idején egész Németországban. Nyilvánva­lóan ezt akarják most elke­rülni s ezért "csak" annyit kö­zöltek a sajtó tudósítóival, hogy feltételezések szerint a hadgyakorlat 14 000 négyzet­kilométernyi területén eddig tíz atombombát dobtak le. A hadgyakorlatokon egyéb­ként részt vesz a nyugatnémet hadsereg egy magasrangú tisz­tekből álló küldöttsége, élén Speidel és Heusinger tábornok­kal. A nyugatnémet küldött­ség valamennyi NATO-ország hivatalos küldöttsége közül a legnagyobb létszámú. .Pésztek, 1958. február 21. Ami­fia hitek mögött van AMERIKAI PAPOK ÉS KONZERVEK INDONÉZIÁBAN A második világháború óta eltelt időszakban számos volt gyarmati ország vívta ki füg­getlenségét. A függetlenség kivívása azonban szinte egyet­len esetben sem jelentette, hogy a volt gyarmatosítók vagy más potenciális gyarma­tosítók lemondtak volna az el­vesztett területek visszaszer­zéséről. Indonézia esetében olyan klasszikus példájával rendelkezünk a szünet nélküli visszahódítási kísérleteknek, amelynek alapján szinte ta­nítani lehetne ezt a hírhedt mesterséget. Alig hogy létrejött az indo­néz állam, a holland gyarma­tosítók azonnal katonai tá­madást indítottak és bár ere­deti céljukat nem érték el, Nyugat-Iriánt, Indonézia szer­ves részét visszakaparintották. Nyugat-Irián azonban csak­­kis része Indonéziának és ezzel távolról sem elégedtek meg a szigetvilág korábbi urai. A különböző katonai klikkek szeparatista törekvéseit báto­rítva újból és újból kísérletet tettek az Indonéz Köztársaság szétdarabolására. Az elmúlt hónapokban, amikor Indoné­ziában mind szélesebb mére­teket öltött a Nyugat-Irián fel­szabadításáért küzdő mozga­lom és a nemzeti egység alap­ján létrejött Dzsuanda-kor­­mány Szukarno elnök vezeté­sével erőteljesen szembeszállt az imperialista manőverekkel, külpolitikai téren pedig je­lentős támogatást nyújtott az ázsiai—afrikai országok füg­getlenségi és békeharcához — az amerikai és holland impe­rialisták elérkezettnek látták az időt nagyobb méretű ak­ciók megindítására. Ezek az akciók végül a né­hány nappal ezelőtt bejelentett szumátrai "ellenkormány" megalakításával érték el csúcspontjukat. A Husszein ezredes által irányított kö­­zép-szumátrai lázadás egyik legjellemzőbb sajátossága, hogy egyrészt Dulles amerikai külügyminiszter, de ezt meg­előzően az amerikai sajtó is kedvezően nyilatkozott az "el­lenkormányról", még annak megalakítása előtt, másrészt pedig anyagi eszközökkel és fegyverrel támogatva a láza­dókat, az Egyesült Államok szinte precedenst teremtett a más államok belügyei­be való leplezetlen beavatkozásra. Az U. S. News & World Re­­port január 31-i számában ar­ról olvashatunk ugyanis, hogy Indonéziának rövidesen "két vagy több kormánya is lesz, és hogy a második kormányt Szum­á­trában fogják létre­hozni, ami pedig az Egyesült Államokat illeti, Amerikára nagyobb vonzóerőt gyakorol majd a "kommunistaellenes szumatrai, mint a város-barát dzsakartai kormány". Ezek után természetesen nem is le­het azon nagyon csodálkozni, hogy az "ellenkormány" be­jelentését megelőző napokban Dulles olyan értelmű nyilat­kozatot adott, melyben két­ségbevonta Indonézia törvé­nyes kormányának "alkotmá­nyosságát". Az indonéziai saj­tószolgálat azonban nemcsak Dulles "ideológiai" beavatko­zását leplezi le, de arról is hírt ad, hogy az elmúlt he­tekben igen sok amerikai fegyvert szállítottak konzerv­­ládákba csomagolva Szumát­­rába és hogy a lázadók kel­lőképpen tudják használni a fegyvereket, papnak álcázott kiképző tiszteket is küldik Padangba, Husszein ezredes főhadiszállására. A Suluh Indonézia című dzsakartai lap arról is tájé­koztat, hogy miközben Indo­néziában a kormány rendelete alapján zárolták, illetve nem­zeti tulajdonba vették a hol­land bankokat és vállalatokat, a holland és más külföldi tu­lajdonban levő dzsakartai bankok szokatlanul nagy pénz­összegeket helyeztek el közép­­szumátrai bankfiókjaikban. Az itteni bankokat ugyanis Husszeinéit érintetlenül meg­hagyták külföldi tulajdonban. Viszonzásképpen a szóbanfor­­gó pénzintézetek jelentős ösz­­szegeket bocsátottak a láza­dók rendelkezésére. Az a tény, hogy Husszeinék külföldi irányítói nem nagyon igyekeznek leplezni beavatko­zásukat Indonézia belügyeibe és hogy az úgynevezett ellen­kormány bejelentésével nem vártak addig, míg a különböző szeparatista csoportok közös platformra jutnak, arra enged következtetni, hogy az ameri­kaiak számára váratlanul sür­gős lett az akció »lebonyolítá­­sa«. Ez nyilván összefügg Szukarno elnök külföldi útjá­­val is — az indonéz elnök si­keres körútja feltételezhetően a kormány belpolitikai meg­szilárdulását is szolgálja —, de méginkább a SEATO ka­tonai programjával, a csendes­óceáni térségen létesítendő ra­kétakilövő támaszpontokkal. Ami pedig az ellenkormány kilátásait illeti, az eddigi je­lentésekből kitűnik, hogy sem Észak-, sem Dél-Szumátra nem csatlakozott a lázadók­hoz, a londoni Times ezzel kapcsolatban fel is veti, hogy nem korai-e "kormányról be­szélni" Husszein csoportjával kapcsolatban és hogy a múlt­beli »drámai változásokhoz" hasonlóan, vajon nem fog-e megint kiderülni, hogy jelen­téktelen dologról van szó. Az angol lap szkepticizmusa rész­ben azzal magyarázható, hogy nem »saját« ügyről van szó. Az is nyilvánvaló, hogy a Husszeinék próbálkozásával szembeni kétkedések nem a Szukarno-kormány iránti szimpátiából fakadnak. Az an­gol konzervatív lap ugyanis annak az aggályának ad kife­jezést, hogy ez­ még nem az a központ, ami"köré tömörül­hetnének" az ország vezetésé­re "alkalmas­ erők. Az indonéz kormány nyilat­kozataiból kitűnik, hogy el van szánva a lázadás teljes felszámolására és hogy Jává­ban, az indonéz állam köz­ponti és legsűrűbben lakott szigetén teljes a nyugalom. A kormány számíthat a tömegek támogatására az imperialisták által irányított összeesküvés leverésében. Az elmúlt hóna­pok során a kormány több íz­ben is meggyőződhetett arról, hogy mind az ország teljes fel­szabadításáért folyó küzdelem­ben, mind az imperialisták kü­lönböző manővereinek vissza­verésében a szervezett mun­kásság, a parasztság és az ér­telmiség teljes támogatását élvezi, sőt a tömegek öntevé­kenysége jelentős mértékben megkönnyítette a feladatok megoldását, így például a hol­land vállalatok ellenőrzését. Az egymillió tagot számláló kommunista párt ezekben a harcokban jelentősen növelte befolyását. Az Indonéz Kom­munista Párt teljes mértékben támogatja Szukarno nemzeti egység politikáját és élenjár a tömegek mozgósításában, hogy megvédhessék a kormányt a különböző összeesküvésekkel szemben. A lázadás teljes fel­számolása természetesen­­ még akkor sem könnyű, ha az ösz­­szeesküvők továbbra is Közép- Szumátrára korlátozzák ak­cióikat. Az indonéz szigetek közötti közlekedés nehézségei ugyanis nehéz feladat elé ál­lítják a központi kormányt. Aligha kétséges azonban, hogy az indonéz nép támogatásával végül is siker koronázza majd a nemzeti egységért vívott küzdelmet. F. M. Jordánia felkérte Irakot,­­ lépjen ki a bagdadi egyezményből Londonból jelenti az MTI. A Scotsman külügyi szolgálata úgy értesült, Jordánia arra kérte Irakot, kettejük egyesü­lési tárgyalásain, hogy lépjen ki a bagdadi egyezményből. Irak állítólag azt válaszolta, hogy nem léphet ki máról hol­napra, de megfontolja a kí­vánságot. Szaud-Arábia kije­lentette, addig nem csatlako­zik Jordánia és Irak uniójá­hoz, míg Irak nem lép ki a bagdadi egyezményből. Beirutból jelenti az AFP. Hitelt érdemlő forrás szerint Szaud király és Chamoun el­nök hamarosan találkozik, hogy megvitassa a legújabb politikai fejleményeket.

Next