Magyar Nemzet, 1960. március (16. évfolyam, 51-77. szám)
1960-03-01 / 51. szám
Kedd, 1960. március 1.. Kulturális igények és tervek Terveznek, szépítkeznek a bicskeiek s persze új igények is születnek. A tervek között szerepel új mozi építése, s a ! VEGYEN RÉSZT A SZOVJET FILM ÜNNEPE ______________________________________A PÁLYÁZATÁN! A PÁLYÁZAT KÉRDÉSEI: 1. Milyen szovjet játékfilmek nyertek díjat az 1958- ban és 1959-ben rendezett filmfesztiválokon? 2. Melyik filmstúdióban és kinek a rendezésében készült A BÉKE ELSŐ NAPJA című film? 3. Sorolja fel a KEZEDBEN AZ ÉLET főszereplőnőjének, Kiara Lucskónak négy régebbi filmjét! A válaszokhoz csatolni kell három mozijegyet, melyekkel a pályázó három különböző szovjet filmet nézett meg a SZOVJET FILM ÜNNEPE alatt. A jegyeken tüntesse fel a látott filmek címét is. A PÁLYÁZAT BEKÜLDÉSÉNEK HATÁRIDEJE: 1960. MÁRCIUS 31. Cím: MOKÉP propagandaosztály, Budapest V., Báthory utca 10. Csak lezárt borítékban fogadunk el pályázatot. A borítékra írja rá nevét és címét, valamint: A SZOVJET FILM ÜNNEPE pályázat. DÍJAK: 1. Kijev—Moszkva IBUSZ-utazás. 2. Egyhetes üdülés Jósvafőn. 3., Egyévi ingyen mozibérlet az ország valamelyik filmszínházába. Ezenkívül 30 darab 100 forintos vásárlási utalvány kerül még kisorsolásra. Eredményhirdetés: 1960 április folyamán Magyr Nemzet Bicske a nagy lépés után járdát építenek, villamosítanak, fellendítik a kulturális életet a népfront kezdeményezésére A napokban százezer forintos költséggel, a Hazafias Népfront helyi bizottságának kezdeményezésére, kitatarozták, újra festették a bicskei kultúrházat. Ez a szépítkezés jelképe is annak, hogy a kilencezer lakosú Bicske, amely most lett termelőszövetkezeti község, e nagy lépés után valóban új életet kezd. Kovács István, a legnagyobb helyi tsz, az 1200 holdas Vörös Csillag fiatal elnöke beszéli például, hogy amióta a falu egész parasztsága a nagyüzemi gazdálkodásra tért át, sokan mondogatják, miért is nem kezdték a dolgot korábban, akkor Bicske már sokkal előbbre járna, mint most. Az elnök meg azzal válaszol: ■— Ne hánytorgassuk, hogy mit mulasztottunk, inkább azzal törődjünk, hogy mit ne mulasszunk a nagy lépés után. Mégis sokat vitatkoznak elmúlt dolgokon, ez elkerülhetetlen. A parasztság nehéz helyzetben volt itt a felszabadulás előtt. Elsősorban azért, mert lélekszámra alig volt Bicskén számottevő a paraszti réteg. József főherceg, Batthyány gróf és Gönczy Jenő nagybirtokos cselédei voltak többségben, mezőgazdasági munkások. Néhány száz családnak volt csak kevés földje. A felszabadulás után megnőtt a lakosság létszáma, de nem parasztokkal szaporodott Bicske, hanem városi dolgozó emberekkel. Ezernél többen költöztek ide Budapestről és a főváros környékéről. Mások más városokból települtek Bicskére. A városi emberek természetesen nem kezdtek földet művelni, legfeljebb kis kertet, zöldségest telepítettek saját konyhájuk ellátására. És a városokba jártak dolgozni. A fejlődés útján A városi származású lakosság városi igényeket hozott, de ezeket alig-alig elégíthette ki. Pedig közben szemmel láthatóan fejlődött a falu. A régi polgári iskola helyén ma már negyventantermes általános iskolában tanul az ifjúság, és néhány évvel ezelőtt megnyílt a járási gimnázium is. Több száz dolgozót foglalkoztat a környéket ellátó sütőipari vállalat, mely nemcsak üzleteket nyitott, hanem csinos cukrászdát is. Bicskére telepedett Budáról üzemének felével egy otthonában terjeszkedni már képtelen vállalat, a Hegesztőkészülékek Gyára, amely exportra termel. Pártbizottsági és tanácsi vezetők, népfront-munkatársak véleménye, hogy megnehezült a lakosság ellátása. A kisparasztok a városi piacokra jártak termékeikkel és Bicske a saját piacára, üzleteinek ellátására máshonnét vásárolt. A szomszédos falvakból. Ez a helyzet most már megszűnt. A legnagyobb tsz, a Vörös Csillag, teljesen a belterjes gazdálkodásra tért át és kora tavasszal többszázholdas nagyüzemi kertészkedést kezd. Sertéshizlaldát létesítettek és hízásra fogtak be több mint száz marhát. Kell ez a helyi piacnak. Bicske egyben a közeli Tatabánya zöldövezete lesz. Most már a szomszédos tsz-ek is áttérnek a zöldség- és gyümölcskertészkedésre és ezzel a nagyközség önellátását is megoldják. Négy üzem „érkezik” A község vállalta, hogy a fővárosból területére telepítsenek négy olyan nagyobb üzemet, amelynek budapesti működtetése lehetetlenné vált. Itt majd terjeszkedhetnek ezek az üzemek, mert van hozzá terület. A munkások számára építendő lakótelepek helyét a napokban jelölik ki. Bicske terjeszkedhet, ezt már bebizonyították az utóbbi három esztendőben, amikor a Vörös Csillag Tsz parasztjai építkezni kezdtek. Utána mások is kedvet kaptak és OTP-kölcsönből három év alatt 450 lakás épült. Ez öt új utca. Az utcákat azóta fokozatosan villamosítják, a népfront kezdeményezésére társadalmi munkában nemcsak járdákat építenek az új telepen, hanem kövezik a kocsiutakat is. A társadalmi munka általában kiterebélyesedett Bicskén. Nemrégiben a Fő térről a lakosság maga telepítette el e tágas tér szépségét csúfító piacot. Üzemi dolgozók és parasztok fogtak össze és “kártalanították” a falu központját, a kultúrház, a járási és községi tanácsháza környékét, ahová nagy mennyiségű kőzúzalékot hordtak s ezt lehengerelték. Ott, ahol télviz idején mozdulni is nehéz volt a sártól, most csinos sétány fogadja a látogatót s a sétányt tavasszal fásítják a népfront munkatársaival az élen. megyei tanács művelődési osztályát arra szorgalmazzák: hívjon Bicskére többször vendégszereplésre színtársulatot A Hazafias Népfront egy-egy kulturális rendezése, műsoros estje mindig zsúfolt ház előtt zajlik a kultúrotthonban. E műsoroknál azonban többet akarnak, egész estés színdarabokat látni. A Déryné Színház viszont Bicskére azért nem jár, mert túlságosan közel fekszik a fővároshoz. A Pest megyei színpad társulatát meg azért nem láthatják, mert Bicske — Fejér megyében van. Ez a “megyeperemi helyzet” egyébként is rendezésre vár. Székesfehérvártól messzire esik Bicske. Tatabányához közel, még sincs Komárom megyében. Pedig a bányászvároshoz, vagy akár Budapesthez is inkább tartozik, mint Székesfehérvárhoz. Van, persze hogy van, több más megoldatlan kérdése is még Bicskének, de az a társadalmi összefogás, amely termelőszövetkezeti községgé tette, erőt ad lakosságának arra, hogy valamennyi problémáját sorba megoldja. Szabó József Ipari televíziós berendezést szerkeszt a Budapesti Műszaki Egyetem A Budapesti Műszaki Egyetem híradástechnikai tanszéke ipari televíziós berendezés szerkesztésén dolgozik. A berendezést az iparban a nukleáris sugárzásnak kitett, vagy nagyon magas hőmérsékletű munkahelyeken, valamint víz alatti munkafolyamatok megfigyelésénél használják fel. Hasznosítható a közlekedés távirányításánál és orvosi célokra is, színes változatában a műtőlámpába beépített berendezés segítségével más helyiségből is figyelemmel lehet kísérni az egész műtétet, akár oktatási, akár konzultációs célból. Az idén elkészül a Balaton medrében az új vasúti töltés Balatonkenese és Fűzfő között évtizedek óta gondot okoz a MÁV-nak a hegycsuszamlás veszélye. Ezért most Balatonkenese és Fűzfő között a hegytől távolabb, a Balaton medrében 3500 méter hosszú új vasútvonalat építenek. A töltés, amelyet 400 000 köbméter anyag felhasználásával készítenek, az idén elkészül és jövőre kerül rá a vasúti pálya, ezután már azon közlekednek a vasúti szerelvények. Mit tesz télen a JÉGÉRT a nyári jégérrrt Lassan kilábalunk a télből és az idő enyhülésével felmerül a kérdés, milyen lesz idén a jégellátás. Az elmúlt években ugyanis kevés volt nyáron a jég. A Fővárosi Jégértékesítő Vállalat a múlt tapasztalatai alapján mindent elkövet, hogy az idei jégellátásban már ne legyenek zökkenők. A téli időszakot felhasználták arra, hogy a jégtermelő üzemeket korszerűsítsék, a gépeket kijavítsák és növeljék a kapacitást 700 vagonnyi raktáron Ebben az évben 12 000 vagon jég áll majd a közületek és a lakosság rendelkezésére. Ebből 9500 vagont a JÉGÉRT saját üzemei termelnek, 2500 vagont pedig a Marhavágóhídtól, a sörgyártól, a Hűtőipari Vállalattól vásárolnak. A csúcsidőszakra a JÉGÉRT a kőbányai nagy pincében már 700 vagonnyit raktározott el, s újabb raktárakat is létesít, amelyeket március végéig feltölt. Jelenleg nyolc jéggyár működik Budapesten. Tavasszal kibővített üzemmel indul a Kövér Lajos utcai is. Ebben az üzemben modern gépeket szereltek fel. A többi gyár gépi berendezését és technikai felszerelését szintén felújították. Tavaly 20 millió forintot költöttek ilyen beruházásokra és idén is jelentős összeggel folytatják a jégtermelő üzemek modernizálását. A tavalyi 80 jégárusító üzlettel szemben idén 100 elárusítóhelyet kívánnak berendezni. Tizenegy helyen konténerekből árusítják majd a jeget. Szaporítják a jégszállító és árusító járműveket is. A vállalat 30 modern, pótkocsis jegesautót állít üzembe, amelyek egyenként 280 tábla jeget szállítanak, azonkívül a TEFV-tól 68 autót bérelnek. A külső területeken 22 jegeskocsi rója majd az utcákat. Hűtőház Miskolcon Az Élelmezésügyi Minisztérium Hűtőipari Igazgatósága országos arányokban gondoskodik a hűtőkapacitás fejlesztéséről. Új jéggyárak, hűtőházak épülnek, amelyek részben már az idén, részben a következő tervidőszakban kerülnek üzembe. Miskolcon már ez év végén üzembehelyezik a 620 vagon tárolási kapacitású hatalmas hűtőházat. Mellette napi 10 vagon termelésre berendezett jéggyár is létesül, amely a borsodi iparmedence légellátását biztosítja. A hűtőházhoz tartozik az évi 100 vagon gyorsfagyasztott árut termelő üzem is. A Mirelit-áruk népszerűségének ugrásszerű növekedése szükségessé teszi e cikkek termelésének hasonló arányú fejlesztését. A következő ötéves tervben a gyorsfagyasztott áruk termelését száz százalékkal emelik. A tervidőszakban két új hűtőház épül. Az egyik Békéscsabán, amelynek építését 100 millió forint költséggel még az idén megkezdik. Ez a hűtőhöz 550 vagon áru befogadására lesz alkalmas. Nagy teljesítményű feldolgozó rész is tartozik majd hozzá. A második nagykapacitású hűtőház a Dunántúlon épül majd, 350 vagon befogadóképességgel, feldolgozó üzemmel és nagykapacitású jéggyárral. 2500 modern hűtőgép A kereskedelem és a vendéglátóipar gépesítésének egyik fő programpontja a hűtőgéppel való ellátás növelése. Ebben az évben 2500 modern hűtőgépet kapnak az élelmiszerüzletek és a vendéglátóhelyek. Ezzel nemcsak saját ellátásukat javítják meg, hanem a lakosságnak is több jeget biztosítanak. Az élelmiszerek hűtéséhez fűződő nagy egészségügyi és gazdasági érdekekre való tekintettel, nemrégiben Hűtőlánc Tárcaközi Bizottság alakult az Élelmezésügyi Minisztériumban. A bizottság feladata az, hogy 15 éves perspektívában kidolgozza a hűtött élelmiszerek szállításának feltételeit a termelőtől a fogyasztóig. Ez szükségessé teszi megfelelő számú hűtőkocsi, hűtőház, hűtőszekrény építését és e problémák koordinálása hárul a többi között a Hűtőlánc Bizottságra. Gárdonyi Jenő 57-ES RIPORT Egy bűnszövetkezet leleplezésének izgalmas története NDK film 10 éven alul nem ajánlott-Bemutató Budapesten, március 3 cooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo: .FELEMELŐ’9 JAVASLAT ! A főváros Jeepéhez a lomha Kuka szemétgyűjtőkocsik és a kapualjakban, járdaszegélyeken glédában álló alumínium tartályok éppúgy hozzátartoznak már, akár a KÖZÉRT bolt, a 6-os villamos, az eszpresszó. A gépesített, higiénizált szemét-összegyűjtés előnyeit, hasznát mindenki elismeri. Sajnos, akadnak, akik a »nincsen kár haszon nélkül!« bölcsességét feje tetejére állítják, valahogy ilyesformán: ne legyen haszon — kár nélkül. Ősi szokás a fővárosi lakóházakban, hogy a napi hulladék összegyűjtését esténként végzik el a házfelügyelők vagy segítőik. Ilyenkor a szeméttől mázsás súllyá nehezedett Kuka-vödröket többnyire éktelen csörömpölés, zörgés közepette húzzák, ráncigálják, vonszolják maguk után, emeletről emeletre. Mintha egy szakasz dragonyos vonulna végig a visszhangzó folyosókon. Ahány ház, annyi szokás, ahol este 11 óra felé veszi kezdetét a szertartás, ott a lakók mély megvetéssel nyilatkoznak a Házirend címzetű és többnyire méltatlanul mellőzött rendeletről, majd altatóról gondoskodnak, így a probléma eme része — ha nem is éppen közmegelégedésre —, de megoldódik. Elsősorban nem is ezért futnak be az utóbbi időben mind gyakrabban a lakók felháborodott hangú észrevételei a kerületi tanácsokhoz, népfrontbizottságokhoz. Tény ugyanis, hogy a házfelügyelők egyedül nem bírják felemelni a súlyos vödröket. A lépcsőkön sem, a folyosókon sem. Következésképp, valahányszor egyet lépnek-rántanak, a tartályok nagyokat huppannak és bele-beleharapnak a lépcsőkbe, a folyosók köveibe. Egy-két hónap után a lépcsők töredezni kezdenek. Egy-két év után a csorba lépcsőfokon alig lehet járni, a lakók öles bakugrásokkal közelíthetik csak meg lakásukat. Mind több helyen viselik már magukon a módszeres pusztítás nyomait a lépcsőházak, s a kár nőttön nő. Namármost. Töröljük el a »Kuka-rendszert« vagy éljünk a jövőben lépcsőházak nélkül? A közvagyon védelmének érdekét szívükön viselő pestiek szerint lenne egy harmadik megoldás is: hozzák végre forgalomba és alkalmazzák a rég beígért gumikerekes kézi targoncákat. Addig is vigyék ketten és emeljék fel a tartályokat. Ez lenne hát a»felemelő« javaslat. (fekete) oooööooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo Eladó osztag A Beloiannisz fiataljai a tervteljesítés útját álló akadályok ellen Két hónappal ezelőtt egy fiatal KISZ-tag ötlete nyomán valami új született a Beloiannisz Híradástechnikai Gyárban: a riadó mozgalom. Erről az ifjúság kezdeményezte mozgalomról azóta sokat beszélnek a gyárban, híre már eljutott a gyáron kívülre, s meg akarják valósítani más üzemekben is. A kíváncsiság vitt el a Beloianniszba, vajon mi ennek a mozgalomnak a lényege, mit takar szokatlan neve? A kooperációért A termelési osztály fiatal munkatársától, Hargitay Ferenctől származik az ötlet, jelenleg az úgynevezett “Riadó osztag” parancsnoka. A mozgalom megszületéséről így beszél: — Mint a kiszistákat, általában engem is élénken foglalkoztatott mindaz, ami az MSZMP VII. kongresszusán elhangzott. Különösen sokat gondolkoztam azon, hogyan segíthetnénk mi, fiatalok a hároméves terv sikeres befejezését, s az ötéves terv jó előkészítését, itt, a mi gyárunkban. Munka közben gyakran tapasztaltam, mennyi bosszúságot, akadályt jelent például a mi gyárunkban az üzemrészek rossz kooperációja. Egyik gyáregység nem szállít valamilyen alkatrészt időben a másiknak, s azok nem tudnak határidőre elkészülni nemegyszer export munkákkal. Trehányság, nemtörődömség, felelőtlenség is okoz ilyen hibákat. Eszembe jutott, mi lenne, ha a fiatalok minden műhelyben azonnal felfigyelnének az ilyen hibákra, riadót fújnának, s igyekeznének elhárítani az ilyen akadályokat. A KISZ-bizottságon örültek az ötletnek, s hozzáláttunk a megvalósításához. Segít a gyári lap A Riadó osztagnak ma már tekintélye van a gyárban. Hogyan vívták ki? Egy példa. A T. gyáregységnek a DC 2 crossbaar alkatrészekhez szüksége lett volna DC 1 rugókra. Ezeket a rugókat az F. gyáregységnek kellett volna szállítania, de hosszas hetekig tartó huzavona után sem gyártották le. A T. gyáregység fiataljai felkeresték a Riadó osztagot: segítsen, hogy az ígérgetések helyett rugókat kapjanak. A Riadó osztag úgynevezett “riadó levelet” küldött az F. gyáregység diszpécser osztályának, s abban határidőre, január 12- re kérték a rugó legyártását. Ez a riadólevél egyébként egy négyoldalas lap, felcímén ez áll: A BHG Hároméves Terv Élharcos Osztaga. Egyik oldalán megjelölik a hibát, másik oldalán írásbeli választ kérnek, s persze az intézkedés megjelölését. Az F. gyáregység kezdetben nem vette komolyan a dolgot, hiszenmi köze ehhez a dologhoz ennek a riadó osztagnak?* — gondolták. Nincs joguk utasítgatni. Csakhogy a riadólevél a gyári újságba került, a Megafonba, s most már a gyári nyilvánosság is tudott róla, hogy az F. gyáregység akadályozza a munkát. S az eredmény? Az illetékesek válaszoltak a Megafonban a riadólevélre, és ami ennél is fontosabb, pontosan határidőre leszállították az alkatrészeket. Természetesen nem minden riadó-ügy kerül a gyári újságba. Akadnak kisebb, de boszszantó, termelést akadályozó hibák, amelyeket a riadó osztag egyszerű telefonnal is el tud intézni — mert ma már nagyon is komolyan veszik —, vagy csak elküldik a riadó levelet s napokon belül megtörténik az akadályt elhárító intézkedés. Éppen ottjártunkkor bocsátottak útjára egy riadó levelet az alkatrészgyártó egység illetékeseinek. Az Ifjúsági Gyáregység ugyanis az alkatrészgyártók miatt nem tud idejében elkészülni a munkájával Ezért határidőre kértek intézkedést, s az osztag vezetői biztosak abban, hogy a határidőt az alkatrészgyártó üzemegység meg is tartja. A mozgalomnak az az érdekessége, hogy jelen pillanatban még nem szervezett, hanem spontán mozgalom. Azaz maguk a KISZ-tagok és KISZ-en kívüliek felkeresik a ma még kicsiny Riadó osztagot és segítséget kérnek, jelzik a hibákat. A Megafon újságot dicséret illeti, hogy felkarolta a kezdeményezést, és segítette az első lépéseket. A KISZ-bizottság pedig most akar ennek a mozgalomnak szervezeti formát adni. Két hónap mérlege A két hónap mérlege azt mutatja: az ötlet nagyon hasznos és jó volt, s az egyre szélesedő mozgalom, a fiatalok bevonása a termelést akadályozó hibák leküzdésére, komoly gyakorlati haszonnal járt és jár az üzem részére. Érdemes volna más üzemekből egy kis tapasztalatcserére átrándulni a Beloianniszba, hogy saját viszonyaiknak megfelelően maguk is kialakíthassanak hasonló egészséges formát saját üzemükben. Vass Éva