Magyar Nemzet, 1960. április (16. évfolyam, 78-102. szám)

1960-04-21 / 94. szám

Csütörtök, 1960. április 21. Ma$w Nemzet // H I­ HM. IQ. D. H­OCEAHI Rádiótelefonnal irányítják az autóbusz-forgalmat — Strand vagy mozi? Ki­rándulás, vagy futball-meccs? Milyen programot terveznek vasárnapra a pestiek? Ilyen kérdések tömege tor­nyosul a Fővárosi Autóbusz­ü­zem forgalmi osztályának ve­zetői elé minden szombaton. Hiszen előre kell tudniuk, ho­vá, hány kocsit irányítsanak. Az eseménynaptár és a meteo­rológiai jelentések alapján megközelítő pontossággal ki kell számítaniuk a forgalom várható alakulását. Ez persze nem minden esetben sikerül. Elég egy téves prognózis, vagy ,a tömegkedv szeszélyes fordu­lata és máris csődöt mond a tervezés. Ilyenkor fordul aztán elő, hogy a Moszkva téren pél­dául a Hűvösvölgybe igyekvők lába »térdig kopik" a sorban­­állásban és a hármashatárhe­­gyi buszra várakozó utasok kí­gyójából is türelmetlen fohá­szok szállnak a gépjárművek a deus ex masinádnak becézett istene felé, amíg a Miklós ut­cai végállomásról ugyanekkor Római-fürdő irányába egymás után üresen indulnak a kocsik. A forgalom időszakos apá­lya és dagálya hétköznap is rendszertelen. Gyakran szük­ség lenne az autóbuszok gyors átcsoportosítására, hogy a for­galmi »saroktábla« kombinációi a hirtelen és hullámszerűen fellépő szükséglethez igazod­janak. Ám amíg a "megroha­mozott" gócpont telefonon kap­csolatot teremt az intézkedés­re illetékes személlyel, addig a hullám többnyire már elvo­nult felette és a város más területén veszélyezteti a köz­lekedés tervszerű bonyolítását. A Fővárosi Autóbuszüzem ép­pen ezért elhatározta, hogy rá­­dióösszeköttetést létesít a vég­állomások, a gócpontok és a mozgásban levő ügyeletes ko­csik között. A vezetékes tele­fonnál lényegesen korszerűbb ultrarövid hullámú rádió-tele­fon berendezést már meg is rendelték a Budapesti Rádió­technikai Gyártól (a BRG-től). Valószínűleg még ebben az esztendőben üzembe­­helyezik és ezzel megszűnik az autóbu­szok zavart okozó torlódása. Rádió-telefonon a forgalom irányítói ugyanis pillanatok alatt intézkedhetnek. Ha pél­dául a Népstadion előtt a meccs végére várakozó kocsik száma soknak bizonyul, a Gel­­lért­, vagy Széchényi fürdő kö­rül viszont »utas­fürtökkel« zsúfolt buszok közlekednek, egyetlen jelzésre megtörténhet az átcsoportosítás. Ugyanígy előfordulhat, hogy a Rákóczi útról a Nagyvárad térre külde­nek autóbuszokat, mert innen üres járatot, onnan túlzsúfolt­ságot jelentenek. Vajon milyen az új rádió­­telefon, amely a közlekedést, sőt — mint később megtudtuk —, az ipart és a mezőgazdasá­got is forradalmasítja? Traktor-rádió, hordozható telefon — őse a traktor-rádió — mondja a BRG főmérnöke. — Ezt még üzemünk alakulásá­nak évében, 1957-ben tervez­tük, hogy a mezőgazdasági gépállomások és a földeken dolgozó traktoraik között ösz­­szeköttetést létesítsünk. Ro­busztus, meglehetősen primitív készülék volt. Ennek ellenére hamarosan átvették az olaj­ipari és árvízvédelmi közpon­tok is és bizonyos célfelada­tokra mindenütt igen jól be­vált. Többet az első hazai rá­dió­telefontól aligha várhat­tunk. A második, az új készülék már lényegesen jobban sike­rült. Hat csatornás, tehát ke­reken fél tucat különböző állo­mással tud összeköttetést tar­tani, megfelel a nemzetközi előírásoknak és adó- vevő be­rendezése a normál telefon­hálózatba is bekapcsolható. Egyelőre a MÁV-nál műkö­dik. A mozdonyokra szerelik, elsősorban azért,­­hogy tolatás­nál ne kelljen sípolni, zászlót, lámpát lengetni. A mozdony­­vezető a tolatóállomásról rá­dióösszeköttetésbe lép a váltó­házban a menetirányítóval, fo­lyamatosan veszi és nyugtáz­za az utasításokat. Ez a mód­szer nemcsak kényelmesebb a réginél, hanem lényegesen biz­tonságosabb is. Az FM. 10. D. jelzésű rádió­­telefon alkalmazási területe egyébként igen széles. Taxiba szerelve lehetővé teszi, hogy a központ az utcán üresen futó kocsit — még mielőtt állomá­sára ér — adott címre irányít­sa. Ez gyorsítja a lebonyolítást, mérsékli a házhoz menés tari­fáját, amellett üzemanyag­­megtakarítást is jelent. A ké­szülék ipari felhasználása pe­dig szinte korlátlan. Meggyor­sítja az ügyintézést, segíti a balesetelhárítást és tanyákat városokkal, üzemrészeket iro­dákkal összekötve, "közel hoz­za a messzit". Természetesen az FM. 10. D. sem végállomás. Már készül "­kisöccse", a hordozható rádió­­telefon. S ha a posta engedé­lyezi, annak sem lesz különö­sebb akadálya, hogy kiépítsék a személygépkocsik országos rádiótelefon-hálózatát. Végül, ami talán a legérdekesebb: ha­sonló rádióberendezéssel fog­ják megoldani a nemzetközi olaj-távvezeték vezérlésének hírközlését is. »Hangos Óceán« Ha már a közlekedésből "át­szálltunk" a híradástechniká­ba, emlékezzünk meg a BRG néhány másik jelentős gyárt­mányáról is. Az első az »Óceán« elneve­zésű hajórádió berendezés, amely három adóval működik: egy a hajók egymás közötti érintkezésére alkalmas üzemi, egy a hivatalos közlemények továbbítására szolgáló hajó­zási- és egy vészadóval. Ter­mészetesen több vevőberende­zéssel is rendelkezik. Mindehhez hozzá kell tenni, hogy hajórádiót Magyarorszá­gon eddig egyáltalán nem gyártottak. A felszerelést — darabonként mintegy tízezer­dolláros áron — hajógyáraink­nak esetenként importálni kel­lett. Az alig három esztendős BRG érdeme, hogy most már nemcsak az import szűnt meg, h­anem­ exportálni is tudunk. A hajórádió egyébként öreg -ten­geri róka", már átesett a tűz­keresztségen, sok vihart meg­ért. A tréfáskedvű üzembeliek — névrokonával, a Csendes Óceánnal szemben — Hangos Óceánnak nevezték el. A másik készülék nem is annyira az üzem kedvence, mint a nagyközönségé. Itt gyártják ugyanis a közkedvelt, olcsó és jól bevált "Mambó" magnetofont, amelynek rokon­sága a közelmúltban ugyan­csak bővült, bárha nem­­öcs­­cse", hanem -fivére" született: egy 3 sebességű, automatiku­san oda-visszajátszó, nyomó­gombos vezérlésű, 2 hangszó­rós magnetofon. Már a külse­je is impozáns. Áramvonalas fazon, tojáshéj-színű, piros, vagy csak díszítésű műbőrborí­tás, derékbafutó xaranycsipke- övvel. Előreláthatólag 5500 fo­rint körüli áron még a máso­dik negyedévben kereskedel­mi forgalomba kerül s ha olyan jó is lesz, amilyen szép, bízvást meg lehetünk vele elé­gedve. Az üzem laboratóriu­mában ugyanekkor már alakul a­­térhatású­ műsor felvéte­lére és lejátszására alkalmas, első hazai sztereo-magnetofon típusa. Minden készüléken arany­színű, finom metszésű, írott­betűs monogram:­­BRG". Ez a gyár védjegye. Egyre többen ismerik és egyre többen tiszte­lik határainkon belül és kívül. Ám bármennyi szépet ter­veznek és valósítanak meg az üzemben, magunk részéről —■­­gyakorló utasok" lévén — mégis az autóbusz-rádióra va­gyunk a legkíváncsibbak. Mert ez érdekli a legszélesebb tömegeket és ha valóban sike­rül általa csökkenteni a zsúfolt­ságot, bosszúságot az autóbu­szokon, ez olyan teljesítmény, amelyért nemcsak az Autó­buszüzem, hanem a híradás­­technikai ipar is méltán meg­érdemli az elismerést. Kun Erzsébet Most vásároljon háztartásába HŰTŐSZEKRÉNYT szaküzleteinkből 18 havi részletre is kapható! Szakszerű kiszolgálás, szaktanácsadás A hűtőszekrények bekapcsolását díjmentesen elintézzük Hazaszállíttatásáról gondoskodunk 10. bolt I. Krisztina körút 83—85. 60. bolt II. Mártírok útja 35—37. 11. bolt VI. Lenin körút 101. 19. bolt VIII. Rákóczi út 75. 28. bolt VIII. József körút 34. 54. bolt XI. Bartók Béla út 6. 14. bolt XIII. Marx tér 4. 9. bolt XIX. Vöröshadsereg útja 101. történészek felszabadulási tudományos ülésszaka Az MSZMP Központi Bi­zottságának Párttörténeti In­tézete, a Magyar Tudományos Akadémia Történettudományi Intézete és a Hadtörténelmi Intézet hazánk felszabadulá­sának 15. évfordulója alkalmá­ból szerdán tudományos ülés­szakot rendezett az Akadé­mián. Az ülésszakon Szerényi Sándor, az MSZMP Központi Bizottsága tudományos és kul­turális osztályának helyettes vezetője, a Központi Bizottság tagja is részt vett. A megnyitó előadást Mód Aladár­ egyetemi tanár, a történettudományok doktora tartotta A népi de­mokrácia elméleti forrásaihoz címmel, majd számos korrefe­rátum hangzott el. Divatosabb, ízlésesebb széria kötöttárut! Látogatás az élüzem Rákospalotai Kötöttárugyárban Húsz munkással indult 1912-ben Rákospalotán a kö­töttárugyár. Közülük néhányan így írnak egy emlékkönyvben arról az időről: ... Az üzem egy földszintes helyiségben kezdte működését, a legkezdetlegesebb gépekkel, a legnehezebb körülmények között. Öltöző nem volt, a munkások papírost tettek a munkapadok alá, arra helyez­ték ruháikat. A lépcsőházban, a lépcsőn ettek. Faszénvasalón melegítették az ételt. Pamut­harisnyákat,­­parasztkabáto­kat" gyártottak... A gyár ma többszörös él­üzem, legutóbb, a kongresszusi versenyben elért eredményei­ért a Minisztertanács és a SZOT vándorzászlaját kapta. Ezerkétszáz dolgozója van. Megszűnik a kézi munka A kézi kötődő arról neveze­tes, hogy majdnem teljesen megszűnt benne a kézi munka. Mutattak egy régi sík kötőgé­pet, amely mellett a munkás­nak az volt a dolga, hogy napi nyolc órát állva, ide-oda húz­kodja a többkilós gépfejet, amely viszi és köti a fonalat. Egy műszak alatt 20 000 ilyen mozdulatot tett. Ma motor hajtja meg a gépet és a motor­­ikötöde abban különbözik a ké­zi kötődétől, hogy itt négy gép mellett áll egy munkás, ott meg két gép mellett. Ott még­­segít" dolgozni a gépnek a munkáskéz, itt már csak­­ki­szolgálja és ellenőrzi". Sőt, van két olyan gépe is a válla­latnak, amely, ahogyan a sza­básminta megkívánja, szaporít és fogyaszt, mint egy jó kötő­nő. Amerre megy a látogató, min­denütt a korszerűsítés nyomai­val találkozik. Világosak, jól felszereltek a műhelyek, fény­cső világít a gépek felett, a munkások kényelmesen dol­goznak. A Rákospalotai Kö­töttárugyár elsőként vállalta a kézi síkkötőgépek mechanizá­­lásának megvalósítását. Máshol visszautasították a meghajtó berendezéseket, féltek az újí­tástól. A rákospalotai gyár bankhitelt vett fel a­­saját szakállára", nem várva felsőbb segítségre és megvásárolta. Az egyik eredmény: tíz százalék­kal növekedett a termelékeny­ség. A másik: a többi kötött­ árugyár is követi a példát. Ötletből sosem elég A gyár dolgozói vállalták, hogy idén terven felül öt ton­na gyapjúárut gyártanak ex­portra, belföldre pedig 2000 gyermek-mackó ruhát. És azt is, hogy mindezt megtakarítás­ból állítják elő. Nemcsak úgy, hogy kevesebb lesz a hul­ladék, hanem elsősorban mű­szaki intézkedésekkel. A moto­­rizálást már említettük, de emellett számtalan sok ötlet­tel járulnak hozzá a dolgozók a sikeres munkához. Az egyik szabásztechnológus javaslata alapján a különféle matricákat úgy helyezik el az anyagon, hogy minél kevesebb hely ma­radjon kihasználatlanul. A kö­töde dolgozói gyapjú helyett viszkóz -választószálat" hasz­nálnak, így jóval olcsóbb a ter­melés. Kis ötletek, de mind­egyikük­­aranyat" ér. Ami az új, a jobb keresését illeti, az üzem abban is élen­jár, hogy az elsők között való­sította meg a konfekció üzem­ben a­­csoport­bérezést". Lé­nyege: a varró-csoport tagjai­nak besorolás szerint adják a bért. Ha száz százalékot ter­melnek, annyit kapnak. Ha több készáru kerül le a blokk­ról, egyformán emelik minden­ki fizetését. Így mindegyikük érdeke, hogy segítsen a másik­nak, mert a cél: minél több le­gyen a késztermék. Amiről elfelejtkeztek Az újságírót és az olvasót is végső soron az érdekli, milyen eredménye van és lesz az erő­feszítéseiknek, milyen újabb szép darabokkal találkozhat majd az üzletekben. Meg kell mondanunk, a készáru-raktár csalódást okozott. A gyapjú vagy szintetikus fonalból ké­szített női, férfi vagy gyermek­áruból kevés olyan darabot láttunk, ami tetszett. Megnéz­tük az 1960-as, második félévi kollekciót is. Nincs nagy vá­laszték az ízléses fazonokban. Mind a régi, megszokott mo­dellek. Nem ultramodern fazo­nokat reklamálunk, de végül is mi a modem? Ami egyszerű, szép és praktikus. A­­régies" fazonokra pedig nem ez a jel­lemző. De nem modem az a gyermek-mackó felsőrész sem, amelyet pedig annak mutattak be, panaszkodva, hogy a keres­kedelem nem rendeli meg. A pulóvernek törzsével egybe­dolgozott csuklyája van, tulaj­donképpen nem más, mint a nyak túlságos meghosszabbítá­sa. Amikor tehát a modemet kívánjuk, az ízlésest akarjuk, így nem érthetünk egyet azzal az érvvel sem, hogy nagy szé­riában gyártanak cikkeket és így a divatigény kielégítése nem elsődleges céljuk. Ami egyszerű és ízléses, az divatos is. Gyártsák szériában. Nem elégedhet meg a gyár azzal, hogy többszörös élüzem, hogy az év legszebb termékei között szerepel áruja és hogy van néhány szép modellje. Amilyen szenvedélyes lelkese­déssel és szívóssággal teremtik meg a termelés korszerűbb feltételeit, legyenek a gyárt­mányok választékossága, tet­szetőssége tekintetében is ugyanilyen igényesek. A vásárló szemével néztük a készítmény­eket és azért tet­tünk említést mindezekről, hogy a gyár szakemberei gon­dolkozzanak azon, hogyan le­hetne változtatni a helyzeten. T. E. Modern gépekkel szerelik fel az élelmiszerboltokat és a vendéglátó helyeket A kereskedelem gépesítése erőteljesen folytatódik. Ebben az évben 120 millió forint ér­tékű hazai gyártmányú és 23 millió forint értékű külföldről importált modern géppel sze­relik fel az élelmiszerboltokat és a vendéglátóhelyeket. A gépek egyharmadát a kereske­delem, kétharmadát a vendég­látóipar kapja. Külföldről fő­leg olyan kereskedelmi gépe­ket szerzünk be, amilyeneket é­ hazai ipar nem gyárt. Ugyanakkor mi is sok gépet szállítunk külföldre. Expor­tunkban főleg hűtővitrinek, eszpresszógépek, univerzális konyhagépek szerepelnek. Az export-, import nagy részét árucsere formájában bonyolít­juk le. A Szovjetunióból univerzá­lis konyhagépet, nyitott hűtő­pultot, pohár- és korsómosót, önkiszolgáló hűtőpultot, ön­­kiszolgáló büfé- és étterembe­rendezést, különféle hűtőbe­rendezést, tejkimérő berende­zést, virsliárusító kocsit, edénymosogató gépet, agregá­­tokat vásároltunk. A hazai gyárak ebben az év­ben 2150 hűtőszekrényt, 645 jégszekrényt, 450 fagylaltpul­tot, 500 kaszinó presszógépet, 200 elektromos vinslifőzőt, 156 mosógépet, 200 krónikává- és 400 egyéb presszógépet, 240 villanysütőt, 500 burgonyahá­mozó gépet, 250 univerzális konyhagépet, 200 automata szikvízkeverőt, 640 elektromos- és 150 önkiszolgáló hűtővitrint szállítanak a kereskedelemnek és a vendéglátóiparnak. Ezen­kívül még nagymennyiségű más kereskedelmi és vendég­látóipari géppel látják el ha­zai gyáraink az üzleteket. El­sősorban az új lakótelepek és a reprezentatív létesítmények üzletet kapnak ezekből a gé­pekből, jórészüket a vidéki üz­letekben szerelik fel. G. J. ­ Törődjünk többet NAGYMAROSSAL Egyik oldalról a Duna ezüst­szalagja, a másikról a Bör­zsöny déli nyúlványai foglal­ják keretbe Nagymarost. Ne­héz is eldönteni, hogy fürdő­helynek számít-e a Duna-ka­­nyarnak ez a természeti szép­ségekben bővelkedő pontja, vagy sem. A gyógyhelyi illeté­ket ugyan már évek óta sze­dik Nagymaroson: évi 60 000 forint körül szaporítják ezzel a község bevételét, de valójá­ban inkább kirándulóhelynek számít. Kora tavasztól késő őszig vonatok, autóbuszok, ha­jók ontják a kirándulók ezreit. Egy év alatt 25—30 000-re te­hető azok száma, akik egyet­len napra gyönyörködhetnek Nagymaros és a vele szemben levő visegrádi táj szépségében. A kiránduló azonban, akit megejt a hely varázsa, az al­­konyi órákban kénytelen Bu­dapestre visszautazni. Szállo­da ugyanis nincs a községben és a fizető vendéglátásba be­kapcsolt szobák száma is meg­lepően kevés. A község utcái gidres-gödrösek, porosaik s a házak csinosításában sem tesz­nek ki magukért a nagymaro­siak. Aki előzőleg Szentendre utcáit járta, vagy gyönyörkö­dött Zebegény gondozott utca­képében, annak különösen fel­tűnik, hogy Nagymaros, a fes­tői Duna-kanyar egyik legna­gyobb községe, milyen elha­nyagolt, milyen kevéssé gondo­zott. Az első társadalmi munka Pedig a nagymarosi utcák megérdemelnék, hogy lakóik többet törődjenek a házak külsejével. Lépten-nyomon festőkbe botlik a járókelő, vásznaikon megszépülnek a vedlett házak, s Nagymarost olyannak mutatják, amilyen­nek lennie kellene. Mi hát az oka, hogy ez az ötezren felüli lakosú község ilyen gondozat­lan benyomást kelt a látoga­tóban? A nagymarosiak talán nem szeretik községüket? Pál Sándor tanácselnök sze­rint a marosiak valóban töb­bet tehetnének községükért. Vonatkozik ez elsősorban­­ a saját portájuk csinosítására, de a közösségi munkára is. Mi tagadás, nem volt könyv eddig község csinosításra, társadalmi munkára megmozgatni a ma­rosiakat A fiatal vb-titkár, Gratzár József segített a KISZ és az úttörők megszervezésé­ben: megindult a fásítás és ezer sudár facsemete gyökerei kapaszkodnak már a marosi földbe. Most folyik az első vizsga, a nagy erőpróba: a ké­szülő kétkilométeres maka­­dám út mentén lakók társa­dalmi munkában vállalták a szakértelmet nem igénylő föld­munka elvégzését. Része van ebben Osztényi Endre iskola­­igazgatónak, a községi nép­frontbizottság elnökének is, aki igen népszerű a községben s miután ő is az említett ut­cában lakik, jó példát mutat a munkában is. Hol vannak a padok? Tanácsi határozat született egy évtizedes rossz szokás meg­szüntetésére: végre tilos a sze­metet a Dunába dobni. Ettől sokat várnak: a part nagy része gondozatlan, üvegcserepekkel, szeméttel szórták tele. Javít­ják a Duna-part támfalait, itt-ott kis parkok körvonalai rajzolódnak ki. Több virág kel­lene a Fő térre, elkelne néha az utcaseprő munkája is, s a lo­csolókocsit legalább naponta "üzemeltethetnék", hogy elver­je a porfelhőket. A Duna-par­­ton és a Fő téren ezekben a ve­­rőfényes tavaszi napokban is meredten ásítoznak a padok cement alapzatai. Vajon mién találja korainak a tanács ki­rakatni a padokat, miért fosztja meg a járókelőket, a kirán­dulókat egy kis séta közbeni pihenéstől?! Kevés a szórakozóhely Ilyenkor még nem zúdulnak olyan tömegek Nagymarosra, mint nyáron. De a cukrászda már a helyi igényeket is ki­nőtte. Ha a mai Kék Duna kertesvendéglőt zenés cuk­rászdává alakítaná át a Váci Vendéglátóipari Vállalat, tíz­ezreknek szerezne kellemes meglepetést, akik eddig ün­nepnapokon kiszorultak a pa­rányi cukrászdából. Még egy javaslat. Régi ké­peslap bizonyítja, hogy valaha virágzó strandélet volt Nagy­maroson. A községi tanács készséggel átadná a strandot — ahol lehetőség van étte­rem vagy vendéglő üzemelte­tésére is — a Vendéglátóipari Vállalatnak és ezzel nemcsak a marosiak régi kívánsága telje­sülne, hanem az idegenfor­galom számára is újabb kor­szerű szórakozóhelyet nyer­nének. Nagyban dolgoznak a kőmű­vesek a nagymarosi Mátyás király-­étterem kerthelyiségé­­nek bővítésén, ahol naponta 5-600 ember étkezését tud­ják majd biztosítani. Pilla­natnyilag ez az egyetlen, ami­vel a vendéglátó ipar javítani kívánja a kirándulók, üdülők ellátását. Véleményünk sze­rint ez csupán egy csepp a tengerben, legalább még két korszerű vendéglátóipari egy­ségre lenne szükség, ami a ja­vasolt módon megoldható. A kertekből virágba borult fák hófehér ágai nyúlnak az utcára, rózsaszín pompában tündöklenek az apró őszi­­barackfák. Szorgos munka fo­lyik a szőlőkben, gyümölcsös­kertekben; a frissen ásott föld szaga víz­szaggal és a virágok illatával keveredik. A termé­szet mindent megadott Nagy­marosnak: jó lenne, ha az emberek is többet törődnének községük csinosításával. Fehér Rózsa ­ Újabb híd építéséhez kezdtek a magyar szakembe­rek Szíriában, az Orontes fo­lyón. A vasbetonhíd építésére több külföldi cég pályázott, köztük a dánok és nyugat-né­metek is, a szír hatóságok azonban a magyar ajánlatot fogadták el.

Next