Magyar Nemzet, 1960. október (16. évfolyam, 233-258. szám)

1960-10-09 / 240. szám

V­a­s­á­r­n­a­p, 1960. fektóber 9. Marn Nemzet A Magyar Irodalomtörténeti Társaság idei , vándorgyűlését október 21—23 között tartja a pécsi Pedagógiai Főiskolán. Az első napon Barta János, az irodalomtudományok doktora Kemény Zsigmondról, a máso­dik napon Klaniczai Tibor akadémikus Balassi Bálintról tart előadást. Király István Kossuth-díjas professzor a harmadik napon irodalomkri­tikánk mai helyzetét elemzi. NAPLÓ Október 1) Beck Judit festőművész ki­állítása a genfi Theatre de la Cour Saint-Pierre Galériában nagy érdeklődést váltott ki. Sok látogatója volt a tárlat­nak, a svájci sajtó melegen méltatta a magyar festőmű­vész munkásságát, s Beck Ju­­ditot a genfi rádió is megszó­laltatta.* A Kulturális Kapcsolatok Intézetének vendégeként né­hány napot hazánkban, töltött Devi Lal Samar, az Indiai Népművészetek Intézetének igazgatója, aki elmondotta: szeretné, ha a magyar bábmű­vészek egy csoportja Indiába látogatna, s ezt egy indiai táncegyüttes viszonozná. # A nagykőrösi Arany János Gimnázium tanárai és tanulói október végén ünnepségen em­lékeznek meg arról, hogy 100 évvel ezelőtt, 1860-ban búcsú­zott névadójuk, Arany János a nagykőrösi tantestülettől. Ün­nepi beszédet mond Erdei Fe­renc, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára. k A mohácsi tömegsírok A VÁROS PERIEMÉN 7 u a iAct^tJt/lz'/n6 'ZfteA^ a Esőkabát, több színben Ballonkabát, modern fazonban, divatszínekben Mübörkabát, bélelt, több szinben Divatfelöltö sportszövetből Divatfelöltö gyapjúszövetből, több színben Bőrszegélyes lódenkabát Télikabát, végig valcsínozva 225,— Ft 430,— Ft-tól 850,— Ft 690,— Ft-tól 1050,— Ft-tól 790,- Ft-tól 890,— Ft-tól Budáról indulok, nem mesz­­sze attól a vártól, amelynek kapuján 1526. július 20-án ki­­poroszkált lován a húszéves király. A véres kardot már körül­s­­orolták, mikor II. Lajos há­romezer katonával megindult a tolnai tábor felé. De hiába emelték magasba a hadrahívó véres kardot. A magyar népet már legyőzték jóval Mohács előtt. Dózsa tizenkét éve ''ele­venen égett el tüzes trónusán, az ország sírokkal volt teli, a hantok alatt (nemes urak bosszúja) százezer leölt pa­raszt pihent. S a sírok felett azt suttogta a szél: nincsen re­mény. A szultán csaknem százezer emberrel vonult fel ellenünk. De az a százezer magyar, aki képes lett volna megvédeni a hont, elhárítani a százötven éves török áfiumot, a négy­száz esztendős Habsburg-ural­­mat, már nem élt. Megölte őket Zápolya, Werbőczi törvé­nye, a nemesség gyilkos pallo­sa. Érd—Pentele—Paks Az élet véletlene, hogy azon az úton megyek, hol valaha maroknyi seregével »a nyomo­rult Laos királ« haladt. Érd, Pentele, Paks, Tolna, Szek­­szárd, Háry szőlőteraszai, Bát­­ta, s a gyásztér, Mohács. Nagyon szép őszidő van, mézízű, gerlebúgásos október. Folyik a szüret, napfényben fürdenek a piros paprikafüzé­rek, hordják a tengerit s or­szágos szorgalom járja át a tá­jat. A fehér présházaknak, pi­ros füzéreknek, a barna avar­nak s a vérfoltos leveleknek ebbe a színorgiájába, ahogy haladunk, folyvást belezörög a múlt: a király hiába vár, Ér­den senki sem csatlakozik hozzá. Ercsiben csak Báthory András. A nemesség nem mer­­fegyvert adni a jobbágy kezé­be. Inkább vesszen minden, mintsem a piros kakas táncol­jon megint kastélyok kevély tornyain. Tolnán tábort ver a király — a nemesség inkább vánszo­rog, mint gyülekezik. Pakson augusztus 5-én elrendeli, hor­dozzák körül a véres kardot, még egyszer, utoljára. A kincstár üres, a királyi család hónapok óta hitelbe vá­sárolt húson és boron él, "zu­hanunk, zuhanunk, Szent­atyám" — írja a pápának •Laos kiről*. De csak a csend felel. Országos, néma csend. S a török Eszék fölött, a Dráván verni kezdi a hidat, hogy átkelve rajta, sírba taszít­sa azt az országot, amelynek temetőjét már megásták urai. Már Mohács alatt, a város­tól délre fut velem az autó, a­ másfél kilométernyi széles és hozzávetőleg ötkilométernyi mély csatatéren, ahol a török 1526. augusztus 29-én, szerdai napon, "szép derült nyári idő­ben", két óra alatt, valószínű­leg délután négy és hat óra közt tönkreverte Magyarorszá­got. A történelemírás szerint magyar­ részről tizenötezer ha­lott maradt a gyásztéren, s tíz­ezer harcos a csatát követő ég­­zengéses záporesőben mene­külni kezdett. A király lová­val vízbe fúlt. Az ország el­veszett. S Zápolya 20—40 000 főnyi erdélyi hadával Szege­den vesztegelt, ahová a mohá­csi vésznek csak ágyúmoraja hallatszott el. A gyásztér Ahogy közelítünk a mohácsi gyásztér felé, lehetetlen fel nem idézni irodalmunk üzene­tét. Múltunkban az önismeret­re lett volna legnagyobb szük­ségünk. De Mohácsról is nem uraink, csak a költők mond­tak igazat. Az országnak ezt a temetőjét nem az ellenség, hanem önfia (Kisfaludy Ká­roly), a magyar átka (Vörös­marty), a főúri gőg, a nagy bűn, a parasztmészárlás (Czu­­ezor), a mulatozás (Petőfi) ás­ta meg, mert "Nekünk Mohács kell" — borult el az úri osz­tály új haláltánca láttán Ady. Mohácsot déli irányban már nyolc kilométerre elhagytuk, mikor feltűnik a sátorhelyi ál­lami gazdaság épületei felé ve­zető földút, amely fölé vad­­gesztenyék tömött lombsátra borul. Nem kell kérdezni sem­mit. A gyásztér némán is be­szél. A földút közepe táján, az út szélén veszteglő teherautók, személygépkocsik, katonai dzsippek, s balra a ritkás lu­cernaföldön két hatalmas föld­hányás körül csöndes sokaság. Naponta ezren zarándokolnak ide: munkások, katonatisztek, a környék parasztjai, diákok, s jönnek­­ még messziről, Észak-Magyarországról is. Or­szágos érdeklődés kíséri törté­nelemkutatásunk nagy ásatá­sát, amelyet a Baranya megyei tanács anyagi támogatásával, a sátorhelyi állami gazdaság figyelmes segítségével a me­gyei múzeumok főigazgatósá­ga, személy szerint pedig Dombay János dr. főigazgató helyettese, a kék munkásruhás, napbarnított, fiatal Papp László régész folytat. Átvágok a lucernáson, az embergyűrűsbe vegyülök. A két tömegsír körül nők, férfiak állnak, gyerekek és aggastyá­nok is, munkások, környékbe­li parasztok, a megyei tanács elnöke szűkebb munkatársai­val, két honvéd alezredes, rendőrtisztek, néhány falusi orvos, agronómusok. Senki sem szól. Aki érkezik, nem kö­szön, a sírok szélére lép s néz, lefelé. Életem legdrámaibb látvá­nya fogad, pedig emberöltőm tragikus eseményekben alig szűkölködött. Félelmetesen igaza volt Kisfaludynak: »Itt hamvadtak el­eik alacsony méhlepte gödörben ...« A két tömegsírban leszakított állka­poccsal, vagy kettészelt kopo­nyával, a homlokcsontokon 434 éves kardvágás vén sebé­­bel, letépett karral, áthasított mellkassal, tört bordákkal, vagy koponya nélkül, sebté­ben egymásra szórva a mohá­csi vész mintegy kétszáz hőse hever. Kérdezni akarok valamit. De nem tudok. Az ásatások históriája A síroktól messze távolodva kezdek beszélgetni Papp Lász­ló muzeológussal. Az ásatást, mondja, a parasztok évszáza­dok óta folytatják. Ahogy a költő mondta: "Csontba akad s hortyog a ló, — Meg-meg­­csorbul kasza, sarló ...« Amit a szántó paraszt talált, mind Bécsbe küldte az uraság: mo­hácsi szablyák, kardok, vértek, sarkantyúk, páncélingek, vas­tag főpapi harci lövegek a bé­csi Hofmuseumba vándorol­tak. — Ördögi tréfája a sorsnak — veti közbe: — a mohácsi csatatér színhelye is Habs­­burg-tulajdon volt. "Frigyes királyi herceg tá­bornagy úr" 1924-ben enge­délyt adott ugyan egy magyar régésznek, hogy ásasson a csa­tatéren, de csak négy mun­kást bocsátott rendelkezésére az uradalom. A következő év­ben már egyet sem. Magános hazafiak is próbálkoztak pénz­vagy állami támogatás nél­kül: a tömegsírokat keresték, ahová a Kanizsai Dorottya jobbágyai szórták be a lemé­szárolt, megcsonkított, ruhái­tól nagyrészt megfosztott hol­takat a török had elvonulása után. Csontokat ugyan min­denki lelt — Mohács egyetlen temető —, csak a tömegsíro­kat nem találta meg senki. Hallgattak a halottak, nem vallották ki a végső nyughe­lyét. — Másfél éve aztán — foly­tatja Papp — a pécsi J­anus Pannonius Múzeum a megye anyagi támogatásával meg­kezdte a munkát. Hónapokig jártam a csatateret egy lelkes munkással, Szű­cs Józseffel és egy szenvedélyes múzeumba­ráttal, Sala István cipésszel. Már mindenről lemondtak, mikor 1960. április 6-án Kol­ler Márton kocsissal, a sátor­helyi állami gazdaság fogato­­sával találkoztak. Koller azt mondta, kezdjenek ásni a sá­torhelyi dűlőút 1,4 kilométer­köve mögött. — Sokat dolgoztam azon a földön. Arra igen sok a csont. Ásók, csákányok, szelvé­nyek, kutatóárkok, munkások, tudósok kezdték faggatni a hideg földet. S néhány héttel ezelőtt vallott a csatatér: alig valamivel a földfelszín alatt megtalálták az első tömegsírt kilencvenhárom koponyával, néhány nap múlva pedig az első sírtól három méternyire a hősök másik hamvvedrét, mintegy száz férfi maradvá­nyával. Az első tömegsír 8 és és fél méter hosszú, 12 méter 60 centiméter széles és tégla­lap alakú; a másik 14 és fél méter hosszú, 2 és fél méter széles, s tompa ék alakú. Az első tömegsír sértett, felső szé­lét az uradalom gőzekei sebez­hették meg valamikor. A má­sik hant 434 esztendő után is tökéletesen ép. Emberkéz nem nyúlt semmihez, a nyitott sír­ban finom szálú ecsettel szór­ják ki a föld porát a csontok közül. A látvány borzongatóan hasító: hanyatt fekvő csontvá­zak, nagynövésű férfiak, soha össze nem forrt koponya­se­bek, s a csontok mellett né­hány elszórt Lajos-dénár eb­ben a hideg földi Pantheon­­ban. Hol lesz a Pantheon ? "Tömöri büszke vezér" nincs közöttük. Az ő véres fe­jét a győzelem után körülhor­dozta a török. De Itt van a nép, amely védeni próbálta azt a hazát, mely nem volt az övé. S a mai nép valamely forró, s eltéphetetlen vonzalmat érez e régi halott nép iránt. Mikor felmerült a Mohács városában létesítendő Pantheon terve, ahol méltó módon helyeznék el a hősöket, a környék mun­kásai és parasztjai azt mond­ták: ne háborgassuk őket, ma­radjanak itt a földben, hol vérük elfolyt. S a meg nem bolygatott sírok fölé a csataté­ren emeljenek egy üvegfalak­ból épült Pantheont, ahol a vándor, ki erre jár, megáll, hogy láthassa azokat, akik­nek élete édes hazánkért elfo­gyott. A sírokból aztán bárki ki­hallhatja a csontok üzenetét. Urai eladták, elveszejtették, s a nemzetté vált nép volt az, amely annyi balsors után vé­gül is megmentette e hazát. Ezt kiáltja — örök időkre — Mohács. Ruffy Péter "A város peremén, ahol élek, beomló alkonyokon, mint pici denevérek, puha szárnyakon száll a korom, a lerakódik, mint a guanó keményen, vastagon." Álmodik a nyomor. Hosszú, fekete házak között, mérges bokrok tövén, meztelen gyer­mekek sárga arcán, zuhanó, szürke füstben. Álmodik. Elrothadt szalmazsák. Gyulladt és fénytelen sze­mek. Nagyhasú asszony, négy gyermekével, tizenkét négyzet­­méteren. A szürke kőút elsuhant előt­tük, becsukta szemét, kezét fü­lére tapasztva: "Nem megyek közelebb hozzád, s te nem mész el­ innen, soha többé. Soha többé." Íme a Mária Valéria telep története. 1916. Hadikórház. A főher­cegnő sült csirkecombot hoz a lábnélkülieknek. A lábak be­zárva mélyen lenn a földben: "Vigyázz! — Pihenj!" 1920. Szükséglakás. Nyomor­­tatya. Családi cellák Horthy 9 milliós börtönében. 1932. Külön rendelet a va­­lériásokra: "összébb! összébb! Gyorsan szaporodtak nyomo­rultak.* Egészségvédelem? A betonon nem él meg a poloska, csak az ember. Csak az ember! A patkány csillogó szemmel bámult ki a falból: — sokan vagyunk.­­ A penész szürkén kivirág­zik. A gyermek is szürke, mint a por. "Temethettek! — sokan vagyunk..." A város pereméről messzire látni. Kék eget látni — vala­hol messze. Zöld lombot látni, valahol messze. Nem nézte senki — nem látta senki — sok hosszú évig. Sok hosszú évig. ("Nedves, tapadós szelek mása, Szennyes lepedők lobogása, Oh, éjj") Sötét van — nedves, rossz szagú, nehéz sötét. A füst le­zuhan a földre. A bokrok fe­kete levelén fekete korom. Három ház án már csak — a legutolsók — s bennük huszonegy család. A legutolsó "galériások". Nyikorgó ajtó. A ház falán az esti szélben fekete bokrok árnyéka lebben. — Kit keres? — kérdezi az asszony. (őket keresem.) "Mióta él itt?" "Huszonnyolc éve." Huszonnyolc éve a "Va­lérián." Hat gyermeket szült — és négyet felnevelt. — Nem én neveltem őket — szól csöndesen —, akkor az utca nevelt, meg a Büdösárok. Kicsinyeik voltak, gyöngék és kedvesek még, mikor dolgozni mentek. Vékony kezük volt és csillogó szemük — menni kel­lett ... A halkszavú, sovány öreg­asszony szégyenkezik. Fekete keze vézna ölébe ejtve — a földre néz, a milliószor sikált betonra. ("Ne üljön lelkünkre szenvedés, Ne csipje testünket féreg...") Huszonnyolc éve élnek itt (Megszokták talán?) Sóvárogva, fényesen és dia­dalmasan remeg szemükben az öröm: "Elmegyünk innen! Most már nagyon hamar elme­gyünk. A többiek után." Nyílik az ajtó. Ősz ember lép be. Nyílik az ajtó, kedves arcú fiatalasszony. Férfiak. Lebbenő szőke és fekete für­tök , gyermekek. Valériások. Csendben jönnek, a fal mel­lett állnak, az ágy szélére ül­nek. A repedezett falu homá­lyos szobában sokan vagyunk. Mesélnek. Arról mesélnek, amit nem lehet megszokni soha. Soha. Hallgatok. Régi történetet hallgatok, hosszú évek törté­netét. "... hogy itt kellett él­ni". A sápadt emberek arca só­­várgó, a hangjuk remeg: — Elmegyünk, elmegyünk innen... Ott kinn, a nehéz sötétben, a fekete bokrok tövén vénem­ber ül, ölében hullószőrű macska. Az öregember lassan pislogó szemével a macskát né­zi, a macska szeme fénylik, mint a gyöngy. A süppedt föld, a rongyos, hosszú házak felől keserű füstszag árad. Fölöttünk sárgán villog az ég. ("Emeljétek fel szívünket. Azé, aki fölemeli ...") Napsütés. Fölöttünk kéken villog az ég. Ez a 103-as út. Neve nincs még. Névtelen út, a múltból a jövőbe vezet. Gyerek megy mellettem. Tíz­éves lehet talán. Vékony, csil­logószemű. Kezében hatalmas sárga aktatáska. Megy az úton. Vékony, csillogószemű gyerek. Valériás. Az út szélesedik, szétnyílik, ki terül. Puszta tér. Felszabdalt föld, fekvő vasbetonoszlopok, tégla, kavicsrakások. Puszta tér. De ahogy fel­emeled a szemedet, messzi fenn, a fejed fölött, tisztán és kecsesen — mint katedrálisok, dómok, antik templomok tor­nyai, a halványkék égbe bele­magasodnak a házak. Az új há­zak. A bölcsőde üvegfalain fel­­fénylik a nap. Jobbfele hatal­mas félkör­ívben — ultramarin és élénkvörös erkélyek sora. Mint óriás szúnyogok — acél­kék toronydaruk.­­ " Megyek... És tudom: itt lesz az iskola, itt a mozi, a ren­delőintézet és itt a színház. Színház — a Valérián. A város pereméről messzire látni. .. Most már messzire . . . Hatszáz építőmunkás dolgo­zik itt — azt mondják, 1970-re a Valéria helyén — a papírhá­zak, a fekete putrik helyén — mindenhol színes, nagyablakú házak állanak. És szökőkutak, és szobrok, és játszóterek. Halványkék fényes abla­kú ház. Háromemeletes. Három hónapja kész. Az első emeleten — üveg, nikkel és lágyan fénylő mű­anyag — becsöngetek. Két öreg­ember él itt. Másfél hónapja. Azelőtt harmincnégy évig a Valérián. Az öregember, »a piszkos valériás", ott ül a fényesabla­­kú szoba közepén, maga alá húzott lábakkal: "Jaj, a pad­lón folt ne essék." Az öregasszony, "a piszkos valériás", kezével simítja vé­gig a falakat: "Jaj, rászáll a por.« Az ajtón fekete táblán arany betűkkel az öregember neve. A fürdőszobában hófe­hér kádban lágyan csobban a­­ víz. A szomszéd házban hatal­mas kékszemű f­érfi. Útkövető. Pici, őszhajú öregasszony, a felesége. S az unokájuk, pöt­tömnyi barna gyerek. A falon kalitkák. Csillogó tollú, fényes madarak. Csevegő stiglic, üveghangú kanári, pajkos pa­pagáj. Díszmadarak. Az útkövető 1919 óta él a Valérián. — Három hónapot dolgoz­tam egy évben — itt kellett laknom — mondja, a szája szegletéből előbújik a mosoly. — Most is itt lakom, csak ma­gasabban. Két szoba, konyha, összkom­fort. Az őszhajú öregasszony ter­mészetesen a szemében ked­ves csillogással formálja a szót, amit azelőtt nem ismert: összkomfort. S ez év végére a "Valéria" végképpen, örökre eltűnik. Még a nevét is elfelejtjük, úgy elfelejtjük, mint a szom­o­­rúságot. A fényes ablakok, a színház, a szökőkutak — zöld­lombú fák — új városát — ja­vaslatunkra — József Attilá­ról nevezik el — róla, aki ide­tartozott. Sötét van már. A házak ab­lakaiból áradó fény messzire látszik. Lehet, hogy a villany­fénynél József Attila versét olvassa egy "galériás" a város peremén... Ott éltek lenn, összezsúfolva a bűzös barakkok mélyén a fekete bokrok mögött. Ünnepélyesen, komolyan jöt­tek ezek az emberek; szemük­ben öröm volt csak — úgy álltak a fényes házak kapujá­ban — ez a miénk! Egy öregasszony — mond­ják — leborult a földre. A sze­méből folyt a könny. S a fényes erkélyeken ott álltak a magasban — a föld­hözragadtak. Kristóf Attila 1

Next