Magyar Nemzet, 1961. november (17. évfolyam, 259-283. szám)

1961-11-01 / 259. szám

4 Tt magvar­ SHDZCt. Pszichológiai vizsgálatok az iskolában Egy elgondolkoztató pedagógiai munkáról A Tankönyvkiadó gondo­zásában második tanulmány­­kötetét bocsátja­­ki a Pedagó­giai Tudományos Intézet ne­veléslélektani csoportja. Az el­ső kötet (Tanulmányok a meg­értés lélektanából) után ez a második tanulmány- és cikk­­gyűjtemény még jobban iga­zolni látszik azt a meggyőző­désünket: mennyire helyén­való, ha a Tankönyvkiadó és a PTI napjaink pedagógiai gondjai felé fordul. Milyenek ma a gyerekek az iskolában? — erre a kérdésre a pszichológia segítségével igyekszik feleletet adni ebben a kötetben a neveléstudomány. A szakfolyóiratokban több ha­sonló jellegű tanulmányt ol­vastunk már. Kötetbe gyűjt­ve azonban a kérdés szélesebb távlatot kap. A kötet tanul­sága pedig az, hogy pedagógiai tudományunk már nemcsak felismeri a neveléslélektan je­lentőségét, hanem azt alkal­mazza is. Szembetűnő a kötet demok­ratizmusa. A tantervek össze­állításába, a tankönyvek meg­írásába mind több gyakorló, a mindennapokkal kapcsolatot tartó pedagógust vonnak be és ezt láthatjuk e gyűjteményben is. Két pedagógus, Péner Im­réné és Nagy Imréné hasznos, színvonalas tanulmányokkal gazdagítja a könyvet, mun­káik azt bizonyítják, hogy pedagógiánk akkor tart lépést az élettel, ha a tudomány nem zárkózik el a gyakorlati élet elől. Nemcsak az iskolák ka­puit kell szélesre kitárni — ezt jobbára megtettük már —, hanem, a pedagógiai intézmé­nyek ajtajait is, hogy­ mindent átjárjon a friss levegő. A mindennapok munkájá­ban a legjobban talán éppen ezt az előbb említett két ta­nulmányt lehet hasznosítani. Péner Imréné "A játékfilmek megértésének egyes életkori sajátosságai" című tanulmá­nyában a cinkotai 12 osztályos iskolában végzett vizsgálódá­saiból von le általánosító kö­vetkeztetéseket. Három film­mel kapcsolatban végeztek vizsgálatot. Az egyik A tizen­kettedik órában című szovjet, a másik a Csendes Don című ugyancsak szovjet filmalkotás volt, a harmadik pedig a Teg­nap című, az ellenforradalom idején játszódó filmünk volt. Ötféle korcsoport, egy nyolca­dik általános és a gimnázium első, második, harmadik, ne­gyedik osztálya nézte meg e filmeket. A diákok még az­nap írásban választ adtak né­hány kérdésre.­­ A tizenkettedik órában című] filmnél például a következői kérdéseket kapták a diákok: 1.] Melyik szerepet vállalnád el­­ a filmből és miért? 2. Mit vál-­ toztatnál a forgatókönyvön, bár rád bíznák a rendezést? 3. Ho­' gyan mesélnéd el a film tar-] talmát annak, aki nem látta?" Szembetűnő, hogy a ta-­­nulók jelentős része — 41,5] százaléka — a főhős szerepét­ játszaná el. A pozitív tulaj-] donságok mellett az is a fő-­ hős mellé állította a diáko-i kat, különösen a harmadik és a1 negyedik gimnazistákat, hogy'] azonosíthatták vele a saját]­ gondjaikat, problémáikat is. ■] Nemegyszer írtunk mán] egyik-másik film semmitmon­ji dó címéről. Ez sem kerülte el a fiatalok figyelmét. Amikor'] a második kérdésre válaszol­,| tak, sokaknak első dolga volt'] megbírálni a nem kifejező cí-]i met. Az a kérdés, hogy mit i] változtatnának a filmen, való-[i­sággal megnyitotta a bírálatoki] zsilipjeit. Nincs az a gondost, kritikus, aki ilyen keményen,­ boncolná a filmek kisebb-na-', gyobb hibáit, mint ahogy ezt]' ezek a cinkotai gyerekek tét-'] ték. Egyébként ugyanez az élesj kritikai szemlélet érvényesült] viszonylag sikeres filmünkkel ], a Tegnappal szemben is. Itt,] különösen a befejezés megöl­],­datlanságát hibáztatják. Ko-Jo­dály Zoltán jut eszünkbe, akii egyszer ezt mondotta: ‹‹Szim-]'­fóniaszerző ifjú kollégáimnak'] azt ajánlom, nézzenek be néha]' az óvodákba is. Ott dől el,­] lesz-e húsz év múlva, aki mű-]é veiket megérti!" Mutatis mu­,­ tandis: filmrendezőinknek is1] javasolhatnék, hogy látogassa-]­ nak el sűrűbben az iskolákba,? ismerkedjenek meg az ifjúság filmbeli ízlésével. Nagyon fontos kérdéssel fog­lalkozik Nagy Imréné tanul­mánya "A tanulók ismeretei egymásról egy osztályban­" címmel. Nincs itt mód részle­tesen ismertetni a vizsgálat minden részletét. Széles kör­ben még nem lehet hasznosí­tani, tekintve, hogy a vizsgá­lat mindössze 28 most érettsé­gizett leánytanulóra terjedt ki. A kísérlet azt kutatta, hogyan ismerik a diákok önmagukat és társaikat, hogyan hatnak egymásra, milyen tényezők se­gítik a pedagógust nevelési munkájában? Ez a kísérlet a szocialista pedagógia egyik központi kérdése, a közösségi nevelés szempontjából rendkí­vül fontos, már csak ezért is érdemes folytatni a kutatást. S. Molnár Editnek látszólag csak az irodalomtanárokhoz szóló, "Adatok a szépirodalmi szövegmegértés feltételeinek vizsgálatához­" című tanulmá­nya a nevelés más területeihez is segítséget ad. "Az iskolai irodalomtanulásnak — írja a szerző — nemcsak az a célja, hogy a tanulók irodalmi isme­reteit bővítse, kifejezőkészsé­gét tökéletesítse, hanem a többi között az is, hogy a szép­­irodalom megértetésével a ta­nulók egész személyiségére hasson, s ezzel számos neve­lési feladatot oldjon meg." A tanulmány éppen ezt a hatást vizsgálja Móricz Zsigmond egyik írásának, az "Ami meg­érthetetlen" című novellája alapján. Több változatban folyt a vizsgálat 235 első gimnazista körében is. Az első esetben a szöveghez fűződő kérdéseket csupán önálló olvasás nyomán tették fel, a második esetben írásos magyarázat segítette az eligazodást a novellában. Egy harmadik vizsgálódás során kézzelfoghatóbb szóbeli ma­gyarázat hangzott el, a negye­dik változatban az előzőeknél részletezőbb, a novella ada­tait értelmező kérdéseket kap­tak a diákok. Az ötödik vál­tozatban a szöveg megértését a novella együttes feldolgozá­sa támogatta, a kérdéseket csak ezután tették fel. A kötetben természettudo­mányos tantárgyakkal kapcso­latos vizsgálatok is szerepel­nek. Közülük Rókusfalvy Pál tanulmánya arról a problémá­ról szól, milyen gondolkodási folyamatok zajlanak le a kö­zépiskolai tanulókban a szö­veges matematikai feladatok megoldása közben. E tanul­mány azért is jelentős, mert ép­pen a logikus gondolkodásra nevelés problémáira hívja fel a figyelmet. A Pedagógiai Tudományos Intézet egyik ku­tatója, Salamon Jenő vizsgá­lataival a munkára neveléshez ad segítséget. Tanulmánya: "Szerkezetösszeállítás emléke­zés alapján" címmel* azt vizs­gálja, hogy különböző korú, 7, 9, 11 éves gyerekek mennyire képesek absztrahálni, hogyan ölt testet egy szerkezet képe annak összeállítása során, mi­lyen logikai lépések és ma­nuális készségek birtokában vannak, s milyen képességei­ket kell fejleszteni ahhoz, hogy a politechnizáció szá­mukra még gyümölcsözőbb le­gyen. A tanulmánykötet 3100-as példányszáma ugyan nem biz­tosítja, hogy minden iskolá­ba eljusson e könyv, de köz­könyvtáraink remélhetőleg felhívják a pedagógusok fi­gyelmét arra, hogy tanulmá­nyozzák a kötet írásait. S ta­lán azért is hasznos e könyv megjelentetése, mert arra ösz­tönzi pedagógusainkat, hogy mind elmélyültebben foglal­kozzanak neveléslélektannal és bátrabban kutassanak, kí­sérletezzenek az iskolareform győzelme érdekében. Gábor István Úgy látszik, Gervay maga is rájöhetett, hogy túl sokáig maradt, mert ekkoriban kez­dett komolyabban célozgatni az elutazására, de persze ha­marosan vissza fog térni, már csak a filmügyek perfektuá­­lása végett is. Ettől fogva minden ismerőse címét följe­­gyezte egy kis fekete notesz­ba, hogy majd csomagokat küldjön Amerikából. Frank Csöpinek, akivel később is kártyázott egyszer-kétszer, és megint nyert tőle néhány fo­rintot, musical lemezeket ígért. Hídvéginek, a kritikus­nak több évfolyam színházi folyóiratot, úgyis ládaszám gyűlik náluk a padláson, örül, ha megszabadul tőlük, mások­nak szájrúzst, körömlakkot, borotvapengét. Egy családnál, ahová együtt voltunk meghí­­va vacsorára, még mértéket is vett a cowboy nadrághoz a kisfiú derekáról, ezt is be­írta a noteszába, bár pedagó­giai okokból csupán feltétele­sen, amennyiben nem lesz bu­kás a félévi bizonyítványban Serényi Katinak pedig, aki egyszer meglátta nála Jayne Mansfield dedikált fényképét, a híres moziszínésznő levetett ruháit ígérte oda: jó barátok, és egy ilyen nagy sztár úgy­sem öltözhet többször ugyan­abba. Mikor feleségemtől tu­dakolta, hogy hányas a lába, Zsuzsi el akarta hárítani: — Jól van, Tibor, eddig is megvoltunk, ne csináljon eb­ből problémát. — Ne hülyéskedj, kérlek, ez nálunk nem egy ügy! — tor­kollta le barátunk. — A fele­ségem maximum kétszer vesz föl egy harisnyát, mit kezd­jünk vele, kidobjuk? Csak azt mondd meg, hogy a sötétet vagy világosat szereted, csík­kal vagy anélkül... Újabb szakódásainkra nem is válaszolt, megsaccolta és föl­írta, hogy 37-es, jó, jó, bóloga­tott mosolyogva, mit vitatkoz­zék: ha itt lesz az a két-há­­rom tucat­nyion harisnya, nem fogjuk visszaküldeni... Tőlem meg a nyakbőségemet kérdezgette, mert elutazása előtt nekem akarja adni az ingeit: — Ha nem viszed el, ottha­gyom a hotelszobában. Bo­lond leszek annyi cuccal re­pülni, tudod te, milyen drága az airline-on a fuvardíj? De csakhamar további kel­lemetlenségek érték. Egy es­tén, mikor odamentem a szál­lodába, felhívta Serényit, hogy csináljunk közös programot, Kati azonban nem ért rá, azt mondta, valami föllépése van. Így hát kettesben indultunk el, s miután többfelé mászkál­tunk, egy akkoriban felkapott józsefvárosi kisvendéglőbe ké­szültünk benézni, ahol Erdős úr, a népszerű sanzonszerző zongorázott és énekelt. Épp befordultunk a sarkon, amikor Ketit pillantottuk meg, Jakuts Bélával lépett ki a helyiség­ből, majd együtt beültek a férfi Opel Rekordjába. A fal mellé húzódtunk, nem vehet­tek minket észre, Gervay fö­löttébb meglepettnek látszott. — Je — csettintett, a kocsi után bámulva, mint aki csu­pán regisztrálni óhajtja a té­nyeket. — No nézd csak, mi­lyen érdekes... A vendéglőből rögtön tele­­fonozgatni kezdett Kati laká­sára, és nem sok idő múltán otthon is találta. Azzal kö­szönt rá, hogy csupán jó éj­szakát szeretne kívánni, egyébként merre járt? Seré­nyi kitartott a fellépésnél, erre Gervay amúgy odavetve megemlítette, hogy beszélnie kéne Jakuts Bélával, nem tudja-e véletlenül, hol lehetne elcsípni. Kati azt felelte, hogy napok óta nem látta. — Na és az Ezüstkancsóban kivel voltál? — vágta ki ba­rátunk a tromfot. — Ja úgy — nevette el ma­gát Kati, akinek volt annyi humora, hogy nem is próbált magyarázkodni. — Miért nem ezzel kezdted? Gervay kivörösödve, homlo­kát, nyakát törülgetve ült vissza hozzám, már nem is annyira a lány hűtlenségén morfondírozott, jobban bosz­­szantották füllentései, hogy ilyen albérleti dumákkal akarja őt lóvá tenni. Közben eszébe jutott, hátha Jakuts most is éppen Katinál van, hallotta a telefonbeszélgetést, s együtt nevetnek rajta, tüs­tént fizetett, és eltaxiztunk Serényi utcájába, vajon ott áll-e az Opel Rekord. De nem találtuk, Gervay szerint Ja­kuts gyanút fogott és meglé­pett, vagy pedig óvatosságból nem a ház elé parkolt le. Kö­rülsétáltunk a szomszédos ut­cákban, ám a kocsi nem volt sehol. Barátunk hümmögött, a szipkáját rágta, meg-megállt a havas járdán: — Amerikában ilyenkor azt mondják: take it easy... Vagyis ne izgasd föl magad, ne szívd mellre. Take it easy, te... De azért észrevettem rajta, az eset eléggé megviselte, há­látlanságnak érezte, árulásnak Jakuts Béla részéről is — bár alig hinném, hogy az komisz­kodásból tette, éppen csak ez volt nála soron, Serényi Kati, és a lány is több fantáziát láthatott Jakutsban. Gervay­­nak egyre gyakrabban akadt szabad estéje, ilyenkor fel­csöngette nőismerőseit, pa­naszkodott, hogy egyedül van, emberi szóra, gyöngédségre vágyik. Zsuzsa is elmesélte, hogy egy alkalommal, mikor én valami vetítésen vettem részt, oda akarta hívni magá­hoz. Ekkoriban már anyagilag is igen gyengén állhatott, az Amerikában vásárolt Ibusz kuponok rég elfogytak. A szállodában egy kisebb, udvari szobába költözött át, állítólag azért, mert az utcai fronton zavarta a lárma, és ha valahol társaságba keveredtünk, hagy­ta vagy úgy ügyeskedte ki, hogy más rendezze a számlát, telefonozni ment vagy ki a mellékhelyiségbe, mikor a fő­pincér közeledett, a taxinál sose volt aprópénze. Így aztán napról napra ritkult körülötte a levegő, senki se szereti, ha palinak nézik. Vagy a szálló bárjába ültünk be, ott föl­írathatta a fogyasztását. (Folytatjuk) KARINTHY FERENC: (») QERVAY PESTilNI , (Kisregény) Duclos beszéde a Picasso-ünnepségeken A Picasso 80. születésnapja alkalmából rendezett jubileu­mi ünnepségek során Jacques Duclos, a Francia Kommu­nista Párt Központi Bizottsá­gának titkára egy Cannes kö­zelében levő helységben be­szédet mondott. Duclos han­goztatta, hogy Picasso szüle­tésnapját az egész nép meg­­ünnepli, és ezzel a francia emberek és az egész világ kulturális életének képviselői leróják adósságukat annak az embernek, aki a békeharc szent ügyének áldozta életét. A szónok elmondotta, hogy a hivatalos Franciaország a szó szoros értelmében agyonhall­gatta ezt a jelentős jubileu­mot. Ma ünnepélyesen megnyílik a szovjet filmhét A Nagy Októberi Szocialis­ta Forradalom évfordulója alkalmából az idén november 2-től szovjet filmhetet rendez­nek Magyarországon. A film­hetet ma nyitják meg Buda­pesten, amikor az Uránia Filmszínházban díszelőadáson bemutatják a moszkvai nem­zetközi­ filmfesztivál nagydí­jával kitüntetett új szovjet filmet, a Tiszta égboltot. A díszelőadásra szovjet filmmű­vész küldöttséget várnak. A delegáció tagjai: Nyikolaj Rib­­nyilkov és Margarita Vologyina, a filmhét műsorán szereplő Két élet című újdonság sze­replői és Danyiil Hrabrovic­­kij, a Tiszta égbolt forgató­­könyvének írója. ■Sserda, IMI. november 1. f­iatalságg mint Mfiuditáty Ifjúsági kabaré a Vidám Színpadon is keres. A fiatalság olyan kérdéseihez nyúl vidáman és tapintatosan, amelyekről kü­lönböző fórumokon vitázik a felnőtt közvélemény, olyanok­hoz, amelyek magának az if­júságnak is gondot okoznak. Könnyű kézzel közeledik több­szörösen összecsomózott jelen­ségekhez s a humor, az irónia, a szatíra, az egyszerű vicc érintésére egyre-másra bomla­nak ki kibogozhatatlannak tű­nő problémáik. A Vidám Szín­pad nem karddal vágja át a fiatalság gordiusi csomóit, ha­nem elsősorban megértéssel, a fiatalok lelkivilágának okos ismeretével — legfőképpen pe­dig azzal, hogy nem leckézte­tendő tanítványokat lát ben­nük, hanem színházi közönsé­get. Nem a fiatalságukhoz szól, hanem a jól fölismert igényeikhez. Ez egyszersmind azt is je­lenti, hogy semmivel sem ké­szült kevesebb művészi erőfe­szítéssel a Vidám Színpadnak ez a műsora, mint felnőtt ka­baréi. Sőt, észrevehetően fris­sebb ötletességgel és jobbked­vű műgonddal. Valami tiszta, nyíltszívű — így is mondhat­ni: kiszellőzöttebb szándék hatja át a műsort, a szerkesz­tés rutinjának helyére a szer­kesztés kísérletező kedve lé­pett, mert a műsor egy olyan, csakugyan új közönséghez szól, amely másként és más­hol reagál hatásokra, mint a színpad várná. Ha ez a műsor lecke, úgy elsősorban szerző­nek és színésznek, színházi művésznek az­ megtanulható belőle, hogy nem a bevált fo­gás a hatásos, hanem az egy­szerűség és az őszinteség, mondanivalóban és játékmód­ban egyaránt. A műsor egyes jeleneteinek legjavában — akár D­obozy Imre »Kávé —• leckével« című kis darabjában, Goda Gábor »Végrendelet" című novellájá­ban, Nemes Zoltán »Pótvizsga" című, Tabi László »Ketten be­szélnek" című, Földes Tamás »■Tavaszi idill" című jeleneté­ben, akár Fejér István konfe­­ranszaiban, vagy Kovács Judit — Ötvös Marcell sanzonjában — éppen az egyszerűség és az őszinteség a megragadó. Ha felsorolható volna még jóné­­hány szám a műsorból: Dar­vas Szilárd, Galambos Szil­veszter, Országh György egy­­egy írása, tréfája, jelenete, mint példa a meghittebb és meggyőzőbb kapcsolatra az új, a fiatal közönséggel. A színpadi munkán — Zsudi József, a rendező, átfogó, sti­­láris és hangulati egységet te­remtő, Balogh Erzsi, a játék­mester, gondosan részletező és finoman ötletes munkáján, Vogel Eric, a díszlettervező, a játékban aktívan és színészi­­­leg is­­ kedvesen kapcsolódó közreműködésén és a színészek­­ játékán — a közvetlenség, az­­őszinteség és az öröm tapint­ható ki, hogy szívesen dolgoz­nak ennek az ifjú közönség­­­ne­k. Az egytől egyig lelkes együttesből külön dicsérettel­­kell kiemelni Kabos László hi­­­­teles, emberi színekkel rajzolt­­tanár-figuráját, Hollós Melitta keresetlen, meleg anya-alakít­ítását, Forgács László jellemző karikatúráját, Alpár József megjelenítő erejű próza-mon­dását. De Csala Zsuzsának, Gálcsiky Jánosnak, Holló Esz­ternek, Felföldy Anikónak, Viola Mihálynak, Viktor Ge­deonnak, Pánczél Pálnak, Bar­­lay Valinak, Komlós András­nak, Surányi Magdának, Bár­sony Irénnek, Berényi Ottó­nak is vannak olyan miniatűr alakításai és magánszámai, amelyek természetes humorról és eleven karakterizáló erőről vallanak. A Vidám Színpad­­sikerült kísérletét olyan öröm­mel kell fogadni, amilyen kedv, derű és művészi oda­adás a műsorból árad. M. B. B. Tóth Árpád-estet rendezett a prágai magyar nagykövet­ség és a Magyar Kultúra a költő születésének 75. évfor­dulója alkalmából.­­ Tabd László Esküvő című vígjátékát november 3-án mu­tatja be a debreceni Csokonai Színház.* Somogy megye három leghí­resebb népművészének, Jan­­kovich Imrének, Kelecz Jó­zsefnek és Borbély Teréznek táncait és dalait megörökítet­ték filmen és magnetofonsza­lagon. Filmre vették a hagyo­mányos bőrduda készítését is. Mosolyogva komolyan be­szélni, könnyed mozdulattal teljesíteni valami nehezet: er­re vállalkozott a Vidám Szín­pad, amikor elhatározta, hogy szombat délutánonként ifjúsá­gi kabaréműsorokat rendsze­resít. Tulajdonképp minden művészet törekvése ez — já­tékosan fölidézni a valóságot és észrevétlenül javítani rajta. A»Fiatalság nem bolondság« cí­mű, első, fiataloknak címzett kabaréjával ez sikerült a Vi­dám Színpadnak Azt a célba­­találó, szatírizáló, mulattató és ugyanakkor elgondolkodta­tó hangot találta meg az Ifjú­ság számára, amelyet felnőtt­­műsoraiban időn­ként még most „Szupermúzeumot” terveztek a nácik Hitler szülővárosában A Drezdai Képtár főigazgatójának tájékoztatója Budapesten Két napot töltött nálunk — Bukarestből Prágába menet,— Seidewitz professzor, a Drez­dai Képtár főigazgatója. A rövid időt is jól felhasználta, részben előadásra, részben ku­tatásra. A népi demokráciák­ban gyűjt anyagot egy készü­lő könyvéhez. A Nemzeti Galériában nagy érdeklődéssel kísért előadást tartott a Szépművészeti Mú­zeum és a Galéria tudomá­nyos dolgozói előtt. Előadásá­nak tárgya "a német kérdés" volt, a múzeumi feladatokat a nagy politika összefüggésében vizsgálta és tárgyalta. A nagysikerű előadás után baráti beszélgetést folytatott a Szépművészeti Múzeum és a Nemzeti Galéria vezetőivel és tanulságos eszme- és tapasz­talatcsere indult a gyűjtéspoli­tikáról, a látogatottság emelé­séről, műtárgy­védelemről és nyilvántartásról, valamint a kiadványokról. Ekkor mondta el, hogy könyvet ír a "Füh­­rers Auftrag Linz"-nek neve­zett hitleri programról, mely szerint a náci vezér szülővá­rosába egy szupermúzeumot terveztek, ahová Kelet és Kö­­zép-Európa legdrágább mű­kincseit szándékozták össze­hordani. Az »összehordást« el is kezdték és Seidewitz pro­fesszor éppen az elrabolt mű­tárgyak nyomait követi a né­pi demokratikus országokban. Mindnyájunk számára rendkí­vül fontos, amit majd a könyv napvilágra hoz arról, hogy a "nagygermán" téboly milyen gátlástalanul dúlta fel és fosz­togatta a környező népek kul­­túrjavait. Beszélt még a múzeumveze­téshez elengedhetetlenül szük­séges munkatársi kollektíva jó együttműködéséről, a tárlat­­vezetések színvonaláról, a tu­dományos dolgozók állandó továbbképzéséről. Elmondta, hogy a tárlatvezetéseket erre a célra képzett munkatársak látják el s így a tudományos dolgozók tehermentesítve ku­tathatnak, rendezhetnek, pub­likálhatnak. Most megkísérlik, hogy magnetofonról tájékoz­tassák és irányítsák a látoga­tókat, ahogy a Goethe-házban már meg is valósították. Kérdés azonban, hogy egy nagy és széleskörű anyagot magában foglaló múzeumban milyen megoldás kínálkoznék, mi volna követhető és hatá­sos. A gyűjtemény gyarapítás­ra nem túl nagy összeg áll rendelkezésükre, de ha fel­bukkan egy fontos mű, van egy Patronáló Intézet, amely segítségükre siet. Azonkívül áttörték azt a régi dogmát, hogy a Gémaldé Galerie nem gyűjtheti élő művész munkáit. Ma már megveszik a legújabb termés legjobb darabjait és öt évre elteszik pihenni, addig nem kerül a Galéria falára. Ha öt év múltával kiállta az idő próbáját, nem maradt le a fejlődéstől és objektív kva­litásai biztosítják helyét, úgy kiállításra kerül. Máshol per­sze közben is kiállítható. Sok, megszívlelendő tapasz­talatot szereztünk, melyeket helyes lesz a gyakorlatban megismerni és nálunk is hasz­nos lenne alkalmazni. O. A.

Next