Magyar Nemzet, 1966. december (22. évfolyam, 283-308. szám)

1966-12-13 / 293. szám

4 A RÁDIÓ MELLETT | Közgazdászok! Szakmájuk, hivatásuk beszéd­téma lett. Kiderült, hogy ed­dig is szükség lett volna rá­juk, mégis háttérbe szorultak. Hidat csak mérnök építhetett Beteget csak orvos gyógyít­hatott. De mindenki közgaz­dásznak számított, aki beleol­vasott közgazdaságtudományi műbe, s ha történetesen egy vállalat élére került, a kép­zett és hivatásos közgazdászt, akár mint tanácsadót is, fö­lösleges fényűzésnek vélte. A ♦►gyakorlati .ember* legendája legyőzte az­­elméleti ember* legendáját — holott mindkét legenda mesterséges képződ­mény. Most, hogy a gazdasági élet is differenciálódik, egy­re tarthatatlanabb ez a dua­lizmus, elmélet és gyakorlat kettéválasztása. A magasabb fejlődési stádiumba kerülő szocialista gazdaság egysze­rűen nem nélkülözheti a gya­korlatban sem a képzett köz­gazdászok aktivitását. Még­pedig megfelelő szinten és funkcióban, hiszen közgazdá­szok eddig is voltak, csak ép­pen legtöbbjük szinte titkol­ni igyekezett hivatását, hogy legalább más területen érvé­nyesüljön. Egy közgazdászból minden lehetett nálunk, csak ne üsse bele az orrát a saját szakmájába. A gazdasági reform kiala­kulásának periódusában tehát a közgazdász-kérdés szinte szükségszerűen a­­levegőben van­. S a Rádió illetékes ro­vata, mely egyébként is ki­tűnően dolgozik, sok jó kez­deményezés motorja, érzéke­nyen reagált erre a kérdésre. Vértes Csaba és Mester Ákos több részes műsora — Diplo­mák státus nélkül — a fiatal közgazdászokkal foglalkozik. Tettrekész, ambiciózus, tudá­sukat és energiájukat érvé­nyesíteni akaró gárda vár ar­ra, hogy hasznosítsák magu­kat a társadalom javára. A kerekasztal-beszélgetésen el­mondták gondjaikat, vágyai­kat, s arról a lassan oldódó idegenkedésről beszéltek, ami miatt sokhelyütt még mindig nem tudnak teljes erővel csa­tasorba állni. Második alka­lommal azokat hívták meg a vitaműsorra, akik változtatni tudnának az új diplomások helyzetén. Szűk szakmai problemati­ka? Nem hinném. Hiszen ez a kérdés mindannyiunk sor­sát is érinti. S a visszhang­ból ítélve nagy érdeklődés kísérte ezt a műsort. A Rá­diónak minden igazán köz­érdekű kérdésre ilyen frissen és bátran kell reagálnia.­­ Egy énekesnő emlékezik A legnagyobb ritkaság, hogy örömöm telik egy énekes, egy énekhang jellemzésében. Sem­mitmondó általánosságok, né­hány ratifikált közhely, pate­­tikus áradozás: legtöbbször ennyit nyújtanak ezek a leírá­sok, éppúgy alkalmazhatók er­re a hangra, mint a másikra. Közismert, nagy énekesek ese­tében még fölöslegesebbnek tetszik az igyekezet. Elég, ha Jeritza, Tauber vagy Slezák egyszerűen — énekel. A pén­tek esti parádés műsorban — A régi Bécs nagy énekesei — a két világháború közötti Bécs nagy énekeseinek egy-egy fel­vételét hallhattuk, jellemzés, összekötőszöveg kíséretében. Ám ezúttal az összekötő szö­veg is élményt, izgalmat je­lentett: Anday Piroska, a bécsi opera nagy énekesnője s a le­mezről felidézett énekesek egykori partnere, beszélt, köz­vetlenül és bensőségesen, sze­mélyes emlékeiről. Érdekesen és megragadóan idézte fel a múltat, a nagyszerű énekesek lemezeken őrzött hangjához felrajzolva eleven alakjukat, egyéniségüket is. Kitűnően si­került, élvezetes műsor volt.­­ Elmondja : Zách János Hányszor olvasom vagy hal­lom ezt a mondatot, rádióúj­ságban, rádióműsorban. Szin­te megszoktam már, hogy ilyenkor rábízhatom magam az előadóra, nem kell félnem sablontól, rutinmunkától, bel­ső fáradtságtól: átgondolt, át­élt, megbízható és tiszta pro­dukcióra számíthatok. Most azonban egy réteggel mélyeb­ben ismerhettem meg e kitűnő interpretátort: ízlésvilága nem­csak a kapott, hanem a vá­lasztott anyag elemeiben tárult fel. A Legkedvesebb verseim sorozatban mondta el legked­vesebb verseit Zách János, s ez mintegy újabb érvénnyel is igazolta azt a rangot, amit a versmondásban képvisel. ízlé­sében nincs semmi "­gyanús": egyetlen tipikus, készen kapott antológia-vers és egyetlen el­­képesztésre törekvő ízlés­­önmutogatás sem szerepelt vá­logatásában. Érti és átéli a verset, amit mond; értelem és emóció együttes erővel teremti meg hallgatói számára is az élményt. Ha vasárnapi reper­toárjából mégis választanom kellene, arra szavaznék, ahogy Füst Milán mázsás verssorait görgette. Görgey Gábor Cigánybáró A Déryné Színház előadása Johan Strauss nemes, egy­szerű és klasszikusan tiszta muzsikája hallatán úgy érzi magát a hallgató, mintha hosz­­szú vándorlás után már-már elveszettnek hitt szülőhazájá­ba tért volna vissza. És ugyan­ez az érzése támad, ha minden előítélettől mentesen, mint az úgynevezett jó közönség egyik tagja, részt vesz a Déryné Színház Cigánybáró előadásán. Mit értünk "jó" közönségen? A művel és az előadókkal együttérző közönséget, aki örül a színháznak, aki azonosul a szín­pad­i cselekménnyel és szinte együtt játszik a szerző­vel és az előadókkal. Ebben a légkörben az előadó és a kö­zönség egymást szórakoztatja. Az ősi színházi élmény ez, amelyhez minden kor közön­sége magasabb fokon tér visz­­sza. Bondy Endre átdolgozása mindvégig szervesen kapcsoló­dik a színpad adottságaihoz és folyvást az alapszituációkra koncentrál. Nem riad vissza az operett-megkívánta egyér­telműségtől, sőt: ezt a követel­ményt — Jóka, Mór regényé­hez, mint alapszövethez visz­­szatérve — főként a harmadik felvonásban virtuóz módon oldja meg. Kertész László fő­rendező a jelentős mértékben újjáformált szövegkönyvet ra­finált egyszerűséggel állította színpadra: ahol kellett, a le­hető legegyszerűbb eszközök­kel alájátszott a poénoknak, az utolsó felvonásban viszont a finom irónia kérdőjelét állí­totta Mária Terézia alakja és a császári udvar eseményei mögé. Ami most mi­ a straussi muzsika kamaraz­enekarra tör­ténő átdolgozása, illeti, mi­előtt gáncsoskodva kérné szá­mon bárki is az eredeti parti­túrát, meg kell gondolnia, hogy Johann Strauss leghivatottabb előadói éppen a kis létszámú együttesek. Ennek a nemes muzsikának egyik legnagyobb erénye, hogy előadói appará­tusa rugalmasan változtatható; adott esetben egyetlen kitűnő zongorista is megjelenítheti, a teljes zenekar illúzióját kelt­vén. Németh Amadé átdolgo­zása ebben a meggyőződésben keletkezett és feladatát telje­sen megoldotta. A népes szereplőgárda né­hány tagja külön kiemelést ér­demel. Szatmári Olga Szaffi szerepében gyönyörű és hatal­mas hang birtokosának bizo­nyult és mindehhez megjele­nésének varázsa társul. A cím­szerepben Iván József szép, hajlékony tenorhangja még bi­zonyos színjátszásbeli hiányos­ságait is feledtette. Duba Ibo­lya ,kettős szerepben — mint öreg cigányasszony és mint Mária Terézia — hódította meg közönségét ízig-vérig szí­nészi és egyben muzikális tel­jesítményével, Vajda Dezső meg szinte lubickol a muzsi­kában, annyira sajátjának érez minden hangot. Blaha Márta, Hídvégi Lajos és Kendefi Gyu­la említendő még, azzal a meg­jegyzéssel, hogy valójában az egész együttest kellene részle­tesen felsorolnunk. Örömmel fogadtuk a Déryné Színházban a Cigánybáró­t, annak tanúságaként, hogy a magyar vidék az ő jóvoltukból jó zene és jó színház élmé­nyében részesül — nem be­szélve arról, hogy milyen si­kert arattak a fővárosi előadás zsúfolt nézőtere előtt. Pernye András .Magas kr N­ett. 17 ezer előadást, több száz színházi bemutatót tartott négy és fél év alatt a CSEMADOK A Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kulturális Egyesü­lete november 10—11-én tar­totta meg Pozsonyban, Lőrincz Gyula elnökletével, IX. orszá­gos közgyűlését. Az egyesület több mint 40 ezer tagját és öt­száz helyi szervezetét közel 600 küldött képviselte. Érté­kelték a legutóbbi négy és fél éve megtartott országos köz­gyűlés óta végzett munkát. Több fontos elvi határozatot hozott a CSEMADOK közpon­ti bizottsága az elmúlt időben. Ezeket teljesítették. Mintegy száz helyi szervezet anyagi se­gítséget nyújtott az árvízkáro­sultaknak, több járásban tár­sadalmi munkával is segítet­ték az újjáépítést. Tizenhetedik éve működik a Csehszlovákiai Magyar Dolgo­zók Kulturális Egyesülete. Legjobb együttesei részt vet­tek a gombaszögi országos, va­lamint a területi és a járási dal- és táncünnepélyeken, kü­lönféle drámafesztiválokon és a Jókai-napokon. Irodalmi es­teken már magyar, szlovák, cseh és szovjet szerzők műveit vitatták meg. Nyelvtanfolya­mokat szerveztek, együttese­ket és különféle szakköröket. A VIII. közgyűlés óta a Szo­cialista Akadémia járási bi­zottságaival közösen több mint 17 ezer ismeretterjesztő elő­adást, több száz színházi be­mutatót, esztrádműsort, s más kulturális eseményt rendez­tek. 380 népi akadémiát szer­veztek. A rendezvényeket az elmúlt négy évben két és fél millió néző tekintette meg. Je­lenleg 330 színjátszó csoport, 170 táncegyüttes, 22 felnőtt énekkar, 16 zenekar, 48 irodal­mi és 20 honismereti kör, szá­mos más szakkör működik a CSEMADOK szervezésében. A IX. országos közgyűlés alkal­mából 300 oldalas könyv je­lent meg Adalékok a CSEMA­DOK munkájához címmel. B. B. NAPLÓ ! December 13­­ 17. magyar műoperát — a nemrég elhunyt Tardos Béla Laura című művét — mutatott be vasárnap este a debreceni Csokonai Színház. A zenekart Rubányi Vilmos vezényelte, az előadást Kertész Gyula ren­dezte. •­* A bécsi Volksoperben most mutatták be Bartók A kéksza­kállú herceg vára című operá­ját Peter Maag vezényletével. A kékszakállút Otto Wiener, Juditot Irmgard Seefried éne­kelte.­ A tuniszi nemzetközi film­­fesztiválon elismerő éremmel tüntették ki Rózsa János és Kardos Ferenc filmjét, a Gyerekbetegségek-et. A fesz­tivál első díját egy szenegáli film, A néger lány kapta. Vietnamba utazott Molnár Géza író egyhónapos tanul­mányútra a vietnami—magyar kulturális csereegyezmény alapján.­ A Fáklya Klub a Csengery utca 68. szám alatti színház­­termében ma este 6 órakor Babits-emlékestet rendez, ame­lyen Jancsó Adrienné, Várady Katalin lép fel, Sellei Zoltán pedig a teljes Jónás könyvét mondja el.­ Kazimir Károly, a Thália Színház főrendezője Párizsba utzott kéthetes tanulmányútra. A francia színházi életet ta­nulmányozza M­isi Marcello Mastroianni, aki je­lenleg Albert Camus Közöny című regényéből készülő film­ben játszik főszerepet, április­ban Fellini rendezésében új film forgatását kezdi meg, amely Arthur Miller Powler failure című műve alapján ké­szült .. A British Museum négymil­liós könyvtára 300 könyvvel gyarapodott. E 300 kötetben katagolizálták, négyesztendei munkával, a könyvtár anya­gát Az új év első vendégszerep­lője az Operaházban Lione Daudé, a párizsi Nagyopera el­ső prímaballerinája. Ugyan­csak januárban lép fel Buda­­pen a Jugoszláviában élő olasz énekes, Dino Bonelli, valamint Ninell Tr­­acsenko, a Szovjet­unió népművésze, a Belorusz SZSZK Nagyszínházának ma­gánénekesnője, a minszki Ope­raház tagja, és Peter Schreier, a drezdai Operaház tenoristája. Az Operaház utolsó januári vendége Paulos Raptis görög operaénekes, aki 29-én a Bo­héméletben szerepel. A szovjet költészet napjait december 13—20 között rende­zik meg. A szovjet írószövet­ség meghívására Mezei András és Hajnal Anna Moszkvába utazott.­ Megjelent a csehszlovákiai Nép­művelés, a pozsonyi Népművelési Intézet magyar nyelvű folyóiratá­nak a legújabb száma. A folyó­irat egyik beszámolódban olvas­suk, hogy­­nemrégen a nagyka­­posiak Erdélyi Jánost ünnepelték. Később a komáromiak Jókai Mór, a dunaszerdahelyiek és a nagy­­abonyiak Bihari János, a loson­ciak és alsósztregovaiak Madách Imre, a kassaiak Batsányi János, a szenetek pedig Szenczi Molnár Albert emlékének adóztak tiszte­lettel­. A lap egyik összeállításá­ban Baranyi Ferenc, Dalos György, Garai Gábor, Hubay Mik­lós, Sarkad­ Imre, Vas István, va­lamint Hriszto Botev, Leonyid Martinov, A daru Miczkiewicz, Jev­­genyij Vinokurov, s Andrej Voz­­nyeszenszkij verseit, prózáját, vagy drámarészletét olvastuk. Szenzációk vására címmel a lap Egon Erwin Kisch-re, a prágai száguldó riporterre emlékezik. A sakk történetéről forgat rövidfilmet Czigány Tamás rendező, Szabó László sakk­­nagymester közreműködésé­vel. Kiss József egy falusi csa­lád életéről készíti legújabb riportfilmjét. Másik filmjében Bessenyei Ferenc mint ripor­ter, a Dunaújvárosi Vasmű igazgatójával beszélget. Tí­már István rendező, orvostan­hallgatókról készít filmet Me­tamorfózis címmel. Lajos József szobrászmű­vész Kölcsey Ferenc portréját mintázza meg. A szobor Kör­mendre, a Kölcsey Gimnázium bejáratához kerül. IRODALMI SZÍNPAD Ilia Petrov: ANGYALOK VAGYUNK...? szatirikus műsor Szereplők: Ungvári László, Gordon Zsuzsa, Bánffy György, Erdődy Kálmán, Horkay János, Harkányi Endre, Jákó Pál, Nagy István, Verebes Károly, Verebély Iván, Esztergályos Cecí­lia, Ernyei Béla, Szécsy Iván Előadások: december 13, 15, 21, 23, 27, 30, este 7 óra SZÍNHÁZAK mai műsora Állami Operaház: Diótörő (6. béri. 4.) (7) — Erkel Színház: txv herigrin (7. béri. 4.) (fél 7) — Nem­zeti Színház: Czolllea és a Hunya­diak (7) — Katona József Szín­ház: A csörgősipka (7) — Madách Színház: Koldusopera (7) — Ma­dách Kamara Színház: Amíg ösz­­szeszorknak (7) —* Vígszínház: A testőr (7) — Ódry Színpad: Sze­gény Dániel (fél 8) — Thália Színház: Mocorgó (Egyetemi béri. A. 2.) (7) — József Attila Színház: Farkasok és bárányok (7. bér­. 2.) (7) — Fővárosi Operettszínház: My Fair S­ady (7) — Bartók Gyer­mekszínház (a Főv. Opere­ttszín­­házban) : Copperfield Dávid (du. 8) — Vidám Színpad: Nyugalom, a helyzet változatlan! (fél 8) — Kis Színpad: Gyilkostársak (7) — Irodalmi Színpad: Angyalok va­gyunk? CN. bér­. 1.) (7) — Egye­temi Színpad: Mozart sor. n. hangv. (fél 8) — Kamara Varieté: Krimi magyar módra (du. 6 és fél 9) — Állami Bábszínház: Irány az Ezeregyéjszaka! (de. 10); Gulliver Liliputban (du. 3) — Zeneakadé­mia: Az Orsz. Béketanács és az Orsz. Filharmónia hangversenye a vietnami nép megsegítésére (fél 8) — Kamaraterem: A Budapesti Madrigálkórus hangv. &é& Kedd, 1966. december 13. Egy szép tankönyv, amely látni és érteni tanít A Magyar Nemzetben né­­­­hány héttel ezelőtt megje­lent egy panaszos levél: nem kapható a gimnáziumok ne­gyedik osztálya számára ké­szült művészettörténeti tan­könyv. A kiadó válaszából ki­derült, hogy a művészettör­ténet csak mint szabadon vá­lasztható (fakultatív) tantárgy kapott létjogot s ezért nem volt felmérhető a szükséglet, tehát nem készült új kiadás. Más kérdés, hogy a művészet­­történetnek ez a mellékessé­ge milyen veszély az ifjúság képzőművészeti műveltségé­re. Megjelent azonban egy szép könyv, Rajz és műalkotások elemzése a gimnáziumok első osztálya számára, ami, ha egyelőre nem is pótolja a mű­vészet történeti fejlődésének ismereteit, megtanít látni, ér­teni és értelmezni. A technika utolérhetetlen ** fellendülésének korszaká­ban élünk s így a szerző (Ba­logh Jenő főiskolai tanár szövege, szerkesztése és pom­pás illusztrációi, Pál Ákos és Végvári Lajos közreműködé­sével) a látható világ szer­kezetével és ábrázolásmódjai­val ismerteti meg az olvasót. Nemcsak az ifjúságot, amelynek a könyv szól. A fel­nőtt olvasó is elbűvölve fede­zi fel, hogy például minden­ természeti form­a magában rejti az értelmező formát, vagyis a geometrikus abszt­rakciót. A toboz, a kaktusz, de még egy látszólag aszim­metrikus kavics vagy falevél is a tér vagy síkforona mér­tani törvényeire lebontható, vagy arra felépíthető. Valaki ellenvethetné, hogy a rajzolás, az ábrázolás ennyi tudati elem bevetésével el­veszti emocionális jellegét, a látvány költői érintését. De hát — ellenérvül — magának a költői alkotásnak nincsenek törvényei? Hányféle versfor­ma van s hányféle ritmus, lejtés, amit versláb, sor­szám, stb. szabályoz? Az arány min­den művészeti alkotásban je­lenlevő szükségszerűség s ha egy serdülő gyermek idejében megtanulja, hogy a világ minden jelenségének, akár képi, akár fogalmi ábrázolá­sánál, az arány, a helyes mér­ték teremti meg az egyen­súlyt, úgy nem csupán ábrá­zoló készsége gazdagodik, ha­nem életszemléletéhez, életvi­teléhez is iránytűt kap. A­zonkívül, hogy látni (meg­látni!) és érteni tanít ez a könyv, variációra és kombi­nációra nevel. Az adott for­mák végtelen variációiból ki­emelve a legjellemzőbbet, szü­letnek a térbeli és sík kom­pozícióik. Invenció kell hozzá, ezt tanítani nem lehet, ám felébreszteni nemcsak lehet, de szükséges is. A feladat, hogy a gyerek megértse és saját képzelete szerint átfor­málja az adott ábrázolnivalót, beleértve a már megismert törvényszerűségeket, óriási esztétikai és intellektuális örömmel kecsegtet. A rajztanításban az úgyne­vezett "kockológia", tehát az egyszerű térforma szerkezeté­nek s a térben való elhelyez­kedésnek megismerése az út a perspektívához. A gyerekek általában nem nagyon sze­retik a kockológiát, mert, bár ábrázolni még nem tudják, számukra valahogy természe­tes, hogy a párhuzamosok a végtelenben, illetve geomet­riailag meghatározható pon­ton, a horizonton találkoznak. A könyv a nagy reneszánsz mesterek műveivel érvel, az akkor frissen felfedezett tér­­szerkesztés nagyszerűsége mellett. A műalkotások elemzésével a művészettörténész szer­zőtárs nemcsak a korok, mes­terek és stílusok példáit sora­koztatja fel, hanem ezekkel együtt a szemléletmódot, aho­gyan az adott művész kora tudományos és anyagismereté­nek megfelelően látott és áb­rázolt. A ravennai kikötőt ábrázoló bizánci mozaikon a vitorlások egymás felett és nem egymás mögött láthatók, mert nincs tere. Síkba simított az ábra. Ez az ábrázolásmód annak a kornak ismereteiből követ­kezik. Egy másik kép, Claude Monet 1884-ben festett tenge­ri tája nagy rálátásban mu­tatja be a térben egymás mö­gött, de a nézőpont által meg­határozott egymásfelettiség­ben is a csónakokat. Itt már természetesen van távlati mélység, de jelentősége nem olyan központi, mint a rene­szánsz mestereknél. A harmadik példa Van Gogh: Bárkák a tengerparton című képe, alig valamivel ké­sőbb készült az előbbinél és mégis, szemlélet- és ábrázolás­­módja eltérő. Itt a bárkák erősen szerkezetes formáikkal tűnnek fel az alig érzékelte­tett térben. Színei pedig — ami itt nem látható, de szó van róla máshelyt — külö­nösen elevenné, testessé teszik Monet omlatag színeivel szemben. Ezek az összevetések vilá­gossá teszik, hogy mindaz, ami megtanulható, csupán eszköz és alkalmazása az el­engedhetetlen tehetségen kí­vül mindenkor történelmileg meghatározott. A könyv, mint láttuk, nagy súlyt helyez a térben, megjelenő forma megismeré­sére és elemzésére s ezáltal a mindenna­pi használati tár­gyak alapformáinak és tér­viszonyainak megértetésére. A két színben, vörössel és fe­ketével nyomott illusztrációk érzékletes és élvezetes példák­kal szolgálnak. Az anyag fel­építése a rajztanulás meneté­nek, állomásainak megfelelő, csak kérdés, hogy a megsza­bott óraszámok alatt átadha­tó-e? Végül zárófejezetként egy kitűnő szótár, illetve lexikon a szakkifejezések meghatáro­zására és használatára. Pél­dául: "Látszat. Az ábrázolással kapcsolatban nem filozófiai értelemben használjuk. Lát­szat az, ami a téri jelenségek­ből közvetlenül, vizuálisan fel­fogható. Magában hordja a lényeget, de azt céltudatos munkával kell a látszatból ki­hámozni*, vagy: "Test. A háromkiterjedésű (dimenziójú) tárgyi formák legegyszerűbb elnevezése:­* KA int felnőtt nyájas olvasót és inkább művészetté­, mint pedagógiával foglalkozót, lekötött, szórakoztatott és — bevallom — tanított a könyv. Most már a hasonlóan felnőtt rajztanárok dolga, hogy ezt az imponáló ismeretanyagot von­zóvá tegyék és jól adagolják a 14—15 éves gimnazisták­nak. A feladat világosan ki­rajzolt és tagolt, reméljük a gyerekeknek is sok öröme lesz benne. Oclmacher Anna Lukoviczky Endre festőművész kiállítása A Mednyánszky Terem új kiállításán ismét fiatal festő mutatkozik be a látogatók­nak. Lukoviczky Endre öt éve végezte el az Iparművészeti Főiskola textiltervezői szakát, a festészet azonban főiskolás kora óta vonzotta , s ami­kor tanulmányait befejezte, véglegesen a piktúra mellett döntött. Mostani tárlatán már kizárólag festményeket és gra­fikákat mutat be. Lukoviczky kiállításának ta­nulsága szerint — e periódu­sában a kubizmus bűvöleté­ben dolgozik. Vásznainak és grafikáinak legnagyobb ré­sze ebben a stílusban készült, hű tükreként a reprodukciós könyvek közismert ábráinak. A modorrá degradált kubiz­mus azután alaposan meg is bosszulja magát: a néző ne­hezen tud kontaktust talál­ni a kompozíciókkal, legfel­jebb Picasso, Braque és a többi mester nevét mormolja, ahogy képzeletében feldereng­ni látja egy-egy műveket a látottak hatására. Lukoviczky művészi felelősségérzésében természetesen nincs jogunk kételkedni. Témái, mint pél­dául a Vietnam harcával fog­lalkozó három lap, azt mutat­ják, hogy érti korunk prob­lémáit és hallatni akarja hangját velük kapcsolatban. A kubizmus felszínes haszná­lata azonban — amellyel megfosztja magát az elmé­lyült kifejezés lehetőségétől — dadogásba fullasztja leg­szebb szándékait is. H. Gy.

Next