Magyar Nemzet, 1967. július (23. évfolyam, 153-178. szám)

1967-07-23 / 172. szám

Magyar Nemzet A HAZAFIAS NÉPFRONT LAPJA­ I Országgyűlési tanulságok »Élettelen az egész hely■« — mondotta egy angol újságíró e "parlamentek anyjára", a Themse-parti gótikus palotára. Parlamenti képviselők szerte a­­ny­ugati világban — gondolom kivétel nélkül — panaszkod­nak amiatt, hogy a legmaga­sabb alkotmányos testület tényleges hatalma fokról fokra csökken. Mint az előbbi meg­jegyzésből kitűnik, nem kivé­tel ez alól a Westminster- palo­ta sem, jóllehet, éppen az an­gol sajtó tulajdonítja még a legtöbb jelentőséget a parla­mentnek, gyakran ír a "Ház hangulatáról­", mintegy meg­személyesítve és misztifikálva a hatszázegynéhány tagból álló testületet és még mindig mint­­ a politika­csinálás legfelsőbb fórumát tekinti a parlamentet Sokkal kevésbé tekinti en­nek a kormány, az állami közi­­gazgatás és a nagytőke. "Vi­lágosan lehet látni­* — írta az Economist —, hogy a hatalom gyorsan áttolódik a képviselő­­házból a kormányra és az ad­­minisztrációra­". Samuel Beer professzor pedig még tovább ment: "Ha kitalálnának vala­mi eszközt a politikai hatalom mérésére, akkor ki lehetne mutatni, hogy a befolyásoló csoportok (pressure groups) sokkal hatalmasabbak Nagy- Britannniábam, mint az Egye­sült Államokban-­ — mondot­ta. A képviselők mindinkább felfigyelnek arra, hogy hatal­muk titokzatos módon szerte­foszlik. Nemrégen még sokan úgy tercsm­itettek a parlament­re, mint minisztert csináló és minisztert buktató intézmény­re. Ténylegese­n Angliában az utolsó valóságos buktatás ak­kor volt, amikor az országos szükséghelyzet kellős közepén, 1940-ben a parlament lesza­vazta Nevyle Chamberlaint. Ha ilyen a helyzet London­ban, még inkább igaz ez a vi­lág többi polgári parlament­­tjére. Mindezt azért látszott szük­ségesnek előrebocsátani, mert bennünket gyakran vádolnak azzal, hogy parlamentünk munkája korlátozott, nincs igazi hatalma, működése nagy­ban és egészben formális. Még idehaza is hallani olyan han­gokat, hogy az országgyűlés akkor lesz "igazi­", ha majd minisztereket buktat. Szó se róla, a közvélemény találhat hiányosságokat a parlament munkájában. Nem kétséges, hogy számos vonatkozásban meg kell javítani, pontosabban tovább kell javítani az ország­­gyűlés tevékenységét. A legutóbbi ülésszak azon­ban számos tanulsággal, hadd tegyük hozzá, biztató tanulság­gal zárult. Beszéljünk minde­­nnekelőtt a legfonto­sabbról, a politika központi kérdéséről, a hatalomról. Nálunk minden hatalom a népé — ezt nem­csak az alkotmány mondja ki, hanem bizonyítja a minden­napi élet is — igaz, nemegy­szer kerülőkön keresztül. A néphatalom legmagasabb szin­tű letéteményese és gyakorlója az országgyűlés. A legutóbbi ülésszak éppen azt bizonyítot­ta, hogy nálunk — szemben a polgári parlamenteknél mind világosabban kirajzolódó irányzattal — nem csökken, hanem nő az országgyűlés ha­talma, befolyása. Az angol vagy a francia parlamenti élet nyilván élénkebb, mozgalma­sabb, bár — mint az előbb idéztük — sokan élettelennek tekintik. A kérdés lényege — gondolom — a megmutatkozó tendenciában van. Abban, hogy a polgári parlamentek szerepe, súlya csökken, a mi országgyűlésünké pedig nö­vekszik. Abban, hogy odaát a parlament rovására egyre na­gyobb hatalmat ragad kezébe a kormány, az államigazgatás, nálunk pedig a kormány in­kább, mint eddig, aláveti ma­gát az országgyűlés ellenőrzé­sének. Az utóbbi évek története bőséges példákkal szolgál, mi­kor, milyen módon kerülte meg Johnson elnök az Egye­sült Államok kongresszusát, hiszen az egész vietnami ag­ressziót kongresszusi jóváha­gyás nélkül indította meg. Persze meglehetősen olcsó politikai fogás nyugati kriti­kusok részéről továbbra is szá­­monkérni rajtunk a formális parlamenti demokráciát, s köz­ben hallgatni a lényegről, a Nyugaton végbemenő folya­matról, a hatalom és a dönté­sek áttolódásáról a parlamen­ten kívüli területekre. A befo­lyásoló csoportok, a »pressure groups­«-ök intézménye ná­lunk éppoly ismeretlen, mint a lobbyzás, az a folyosói tevé­kenység, amikor az üzleti kö­rök képviselői a kies sarkok­ban meggyúrják a képviselőt. A "Ház hangulatáról­" is el l­ehetne mondani egyet s mást. Országgyűlésünk legutóbbi ülésszakán nem egy bírálatot kapott a kormány és a köz­­igazgatás. Ennek következté­ben jó volt a hangulat, nem úgy, mint — maradjunk Lon­donnál — ha a Wilson-kabi­­net vagy a Munkáspárt fejére záporozik a kritika. Fock Jenő miniszterelnök zárszavának nagy részében éppen a bírála­tokkal foglalkozott. A kritiká­nak senki sem örül túlságo­san — az emberi dolog. A mi­­nisstereknek sem örült — mondta is. De mégis jókedvű volt, mert látta, hogy az or­szággyűlés a maga egészében s a képviselők saját választó­kerületük tapasztalataira tá­maszkodva milyen nagy segít­séget nyújtanak a kormány­nak és milyen módon tudják előrevinni a kormányprogram megvalósulását. Az egyéni választókerületi rendszer előnyei félreérthetet­lenül megmutatkoztak már ezen az ülésszakon. Az a tény, hogy a képviselők nem álta­lánosságban beszéltek a me­gyéről, a városról, hanem a választók meghatározott cso­portjának nevében, megvál­toztatta a felszólalások jelle­gét. Kétszeres felelősség nehe­zedett már és nehezedik ezen­túl a képviselőre, akinek az országos érdeket éppúgy kell szolgálnia, mint választóinak helyi érdekeit, s nemegyszer éppen a miniszterelnöki vagy miniszter beszámolókat hall­gatva kell módosítania kerüle­tének javaslatait és megbízá­sait. Választókerületébe vissza­térve pedig bizonyítania szük­séges: nem érkezett üres tar­sollyal. Az ülésszak élénksége és ak­tivitása nagyrészt ennek kö­vetkezménye. De a jellegvál­­tozáshoz hozzájárult az is, hogy az elkerülhetetlen ünne­pélyesség mellett a tanácsko­zás rövidesen munk­aüléssé változott. A képviselői üléste­rem aranysárga ragyogása óh­atatlanul elfogódottságot kelt, ez viszont gyorsan felol­dódott az érdemi vita megin­dulásánál. Az ország előtt álló feladatok sokrétűsége önmagá­ban is termékenyítően hatott a tanácskozásra, de még in­kább az, hogy nem egy vá­lasztókerület már határozott megbízással küldte képviselő­jét a parlamentbe, milyen ér­telemben foglaljon állást a mechanizmus részkérdéseiben, a kultúrát, egészségügyet, a la­kásépítkezést érintő területe­ken. A szocialista demokrácia fogalmában benne foglaltatik a népképviseleti szervek mind élénkebb, tevékenyebb mun­kája. Az országgyűlés legutób­bi ülésszaka jó példát muta­tott minden választott testület­nek, s gyakorlati útmutatások­kal is szolgált a képviseleti testületek és a végrehajtó apparátus szerepkörének vilá­gos elhatárolásához, valamint a gördülékeny együttműködés megvalósításához. Talán sok szó esett az ülés­szak munkájának hogyan­já­ról. A lényeg természetesen a tanácskozás tartalma. Az or­szággyűlés hatalmas program­ról szóló beszámolót fogadott el, nagy, nem könnyen megva­lósítható célokat tűzött a nép elé. A kormány által előter­jesztett terveket megvizsgálta, elemezte, s ha szükséges volt, módosította. A munkát most az állandó bizottságok folytat­ják. Az ülésszak eredményes volt, magas színvonalú vitái, felelősségteljes döntései bi­zonyságot tettek arról, hogy az Országház, vagyis az ország háza, eleven, életteljes hely. Felhő Tibor Szovjet kormánynyilatkozat az ENSZ-közgyűlés munkájáról A külpolitikai helyzet AZ ENSZ KÖZGYŰLÉSÉNEK most befejeződött sürgős, • rendkívüli ülésszaka munkáját értékeli a szombaton nyil­vánosságra hozott szovjet kormánynyilatkozat, amely részlete­sen foglalkozik a Biztonsági Tanácsra ezután háruló, komoly feladatokkal. A szovjet kormány ez alkalommal is kifejezésre juttatta: a békeszerető államoknak folytatniuk kell erőfeszíté­seiket, hogy rákényszerítsék az agresszort csapatainak az el­foglalt arab területekről való kivonására. A nyilatkozat újólag leszögezi, hogy a Szovjetunió más szocialista államokkal együtt továbbra is széleskörű támogatást fog nyújtani az arab államoknak a törvényes jogaikért vívott, igazságos harcukban. Az ENSZ közgyűlésének rendkívüli ülésszakán, pén­teken elfogadott határozat azt jelenti — írja az Izvesztyija New York-i tudósítója —, hogy „az agresszor az ENSZ állandó po­litikai megfigyelése alatt marad, ez pedig feltétlenül kijóza­nító hatással lesz rá”. Az ülésszak pozitív oldalára tartozik, hogy „ráirányította az egész világ figyelmét a közel-keleti helyzetre, politikailag béklyóba verte az imperializmus erőit, fokozta a népek éberségét, az agresszort pedig a világ közvé­leményének kereszttüzébe állította”. Ugyanakkor az Izvesz­tyija tudósítója megállapítja, hogy „a közgyűlés a jelen sza­kaszban nem teljesítette fontos feladatát, nem hozott határo­zatot az izraeli csapatok haladéktalan kivonásáról. Ez pedig a kérdés sarkpontja. Amíg ez meg nem történik, a háború bár­mely pillanatban újból kirobbanhat, a béke helyreállítására pedig nem lehet reálisan gondolni”. A kairói Al Ahram szombati számában arról ír, hogy Odd Bull tábornok megegyezett az egyiptomi hatóságokkal az ENSZ-megfigyelők működésére vonatkozóan. A lap hangsú­lyozza, hogy a megállapodás azon az alapelven nyugszik, amely­ szerint a tűzszünet nem más, mint átmeneti intézkedés mindaddig, amíg az izraeli csapatokat vissza nem vonják az elfoglalt területekről. A megegyezés utal arra is, hogy a meg­figyelők kizárólag a tűzszünet idején működttek a Szuezi-csa­­torna térségében. Az Al Ahram hozzáfűzi, hogy a tűzszünet semmilyen területi, vagy katonai előnyökhöz nem juttatja Iz­raelt és semmiképpen nem érinti az EAK területének szuve­renitását . A JAPÁN KÜLÜGYMINISZTER KELET-EURÓPAI KÜR­­P•­ÚTJÁT általános érdeklődés kíséri. Takeo Mirch külügymi­niszter, aki a szovjet kormány vendégeként tartózkodik a Szovjetunióban, szombaton a Kremlben látogatást tett Alek­­szej Koszigin miniszterelnöknél. A japán sajtó nagy jelentőséget tulajdonít Takeo Miki ja­pán külügyminiszter küszöbönálló lengyelországi, csehszlová­kiai és magyarországi látogatásainak, melyek alkalmat adnak a japán külügyminiszternek különböző nemzetközi problémák és kölcsönös érdekű kérdések megvitatására. A Japán Times rámutat hogy Japán, bár voltak kapcso­latai a kelet-európai országokkal, az utóbbi időkig nem tanú­sított különösebb érdeklődést azok fellendítése iránt. Most a kelet-európai országok és Japán egyre gyakrabban próbálnak meg együttműködést kialakítani a legkülönbözőbb területeken. A kelet-európai országok gyors gazdasági fejlődése láttán, a japán üzleti körök azt remélik, jó piacra találhatnak itt a ja­pán gépek és vegyipari termékek számára. Befejezésül a lap kiemeli: számos lehetőség van Japán és Kelet-Európa kapcsolatainak fejlesztésére és elmélyítésére. E tekintetben a japán külügyminiszter látogatása nagy jelentő­ségű és kedvező eredményekkel kecsegtet. Szovjet állásfoglalás a világszervezet közel-keleti vitájáról Moszkvából jelenti a TASZSZ. Moszkvában szom­baton szovjet kormánynyilat­kozatot tettek közzé. A nyilat­kozat szövege a következő: " Az ENSZ közgyűlésének sürgős rendkívüli ülésszaka, amelyet azért hívtak össze, hogy megvizsgálja, miként számolhatnák fel az arab ál­lamok elleni izraeli agresszió következményeit, július 21-én megszakította munkáját. A közgyűlés határozata értelmé­ben a rendkívüli ülésszak anyagát átteszik a Biztonsági Tanácshoz, hogy elősegítsék a közel-keleti feszült helyzet­nek, mint rendkívül fontos kérdésnek a Biztonsági Ta­nácsban való megvitatását. A közgyűlés elnökét felhatal­mazták, hogy amint szüksé­gesnek mutatkozik, újból hív­ja össze az ülésszakot.­­ A közgyűlés sürgős rend­kívüli ülésszaka fontos sza­kasz volt abban a harcban, amelyet a békeszerető álla­mok folytatnak az izraeli ag­resszió következményeinek mielőbbi felszámolásáért. Az ülésszak ezt a kérdést a nemzetközi közvélemény fi­gyelmének középpontjába ál­lította. Az ülésszak egész munkája megmutatta, hogy az ENSZ-tagállamok jelentős többsége őszinte érdeklődést tanúsít az agresszió sújtotta arab népek törvényes jogai­nak és érdekeinek védelme iránt, elítéli az agresszort és támogatja azt a követelést, hogy vonják ki az izraeli csa­patokat a megszállt arab terü­letekről.­­ A közgyűlés túlnyomó szavazattöbbséggel kétszer is határozatot hozott, amely sürgeti, hogy Izrael hatályta­lanítsa a Jeruzsálem arab ré­szének annexiójára vonatkozó intézkedéseit, s ezzel világo­san állást foglalt az izraeli ag­resszió eredményeinek bármi­ féle elismerése ellen. A köz­gyűlés ezzel megerősítette azt az elvet, hogy megengedhetet­len az erőszak alkalmazása területek megszerzése céljá­ból. Ez az egyik legfontosabb elv az ENSZ alapokmányának ama jogi és politikai elvei kö­zött, amelyeken az államok közötti békés kapcsolatok ala­pulnak.­­ Izrael és az őt támogató államok politikai cselszövé­­nyeikkel ama kísérleteikkel, hogy elhárítsák magukról a felelősséget az agresszióért, sőt ösztönzést kapjanak az ENSZ-től a megszállt arab te­rületek megtartásához, csak még jobban leleplezték hódító szándékaikat. Izraelen és két-három fő pártfogóin kívül — élükön az Egyesült Álla­mokkal — a közgyűlésben senki sem próbálta igazolni az agresszort. Rendkívül jellem­ző, hogy az Egyesült Államok visszavonni kényszerült a köz­gyűlésben saját határozati ja­vaslatát, amely arra irányult, hogy tisztázza az agresszort és megjutalmazza az arab or­szágok elleni támadásért.­­ Mindamellett tény ma­rad, hogy a közgyűlés nem volt képes határozatot hozni a fő kérdésben, arról, hogy von­ják vissza Izrael csapatait a megszállt arab területekről azokba az állásokba, amelye­ket az agresszió megindulása előtt­ foglaltak el. Az el nem kötelezett országok határozati javaslatára, amely világosan sürgette az izraeli csapatok haladéktalan kivonását az arab területekről, adták sza­vazatukat július 4-én a szocia­lista országok, az arab álla­mok és sok más afro-ázsiai állam, valamint néhány olyan nyugat-európai ország is, amely független külpolitikai irányvonalat követ.­­ Jelentős támogatásban részesült a közgyűlésben a szovjet határozati javaslat is, amely előirányozta az agresz­­szor elítélését, csapatainak haladéktalan kivonását a megszállt területekről és az agresszor részéről kártérítés fizetését az arab államoknak. Ámde, sem az el nem kötele­zett országok, sem a Szovjet­unió határozati javaslatát nem fogadták el, mert e javaslatai nem kapták meg a szükséges szavazatot.­­ Az ezt követő tanácsko­zások, amelyek egészen az ülésszak munkájának megsza­kításáig folytak, nem vezettek olyan határozati javaslat ki­dolgozására, amely az izraeli csapatok kivonása kérdésének olyan megoldását írta volna elő, hogy azt a küldöttségek szükséges többsége támogatta volna. Ezért végződött a köz­gyűlés munkája csupán egy ügyrendi határozat meghoza­talával, amely szerint az anya­got átteszik a Biztonsági Ta­nácshoz.­­ Felmerül a kérdés, ki akadályozta meg, hogy a köz­gyűlés az agressziós cselekmé­nyeket szigorúan megtiltó ENSZ-alapokmányban lefek­tetett céloknak megfelelően teljesítse kötelességét. A kér­désre csak egy lehet a válasz: a közgyűlés nem tudott haté­kony döntést hozni az izraeli agresszió következményeinek felszámolásáról, az izraeli csapatoknak az elfoglalt terü­letekről való kivonásáról, az Egyesült Államok, néhány szövetséges, valamint azon or­szágok álláspontja következ­tében, amelyek alávetették magukat az Egyesült Államok részéről a döntő pillanatban durva könyörtelenséggel al­kalmazott nyomásnak, zsaro­lásnak.­­ A szovjet kormány kife­jezi szilárd meggyőződését, hogy a békeszerető államok­nak folytatniuk kell erőfeszí­téseiket, hogy rákényszerítsék az agresszort csapatainak az elfoglalt arab területekről va­ló kivonására. Amíg az ag­resszor csapatai arab terüle­teken vannak, amíg Izrael fe­lelőtlen arcátlansággal terü­leti igényeket és egyéb köve­teléseket támaszt a szomszé­dos arab országokkal szem­ben, addig a Közel-Keleten nem lesz béke. Izraelnek a Szuezi-csatorna övezetében rendezett katonai provokációi bizonyítják, hogy bármely nap bekövetkezhet a háború kiújulása.­­ Nagy és felelősségteljes feladat hárul most a Bizton­sági Tanácsra, amely elé a közgyűlés a rendkívüli, kü­lönleges ülésszak anyagát utalta. Az izraeli agressszió következményei felszámolásá­nak további megvitatása so­rán a Biztonsági Tanácsnak teljes mértékben figyelembe kell vennie, hogy az üléssza­kon világosan kifejezésre ju­tott az államok többségének az az óhaja, hogy meg kell találni a kérdés konstruktív megoldását, elsősorban el kell érni az izraeli csapatok kivo­nását az elfoglalt arab terü­letekről. A szovjet kormány a maga részéről, mint eddig is, hajlandó együttműködni minden békeszerető állammal e cél érdekében.­­ A szovjet kormány azt is leszögezi, hogy a Szovjetunió más szocialista államokkal együtt továbbra is politikai támogatást fog nyújtani az arab államoknak a törvényes jogaikért vívott igazságos harcukban, segítséget f­og nyújtani gazdaságuk helyre­­állításában és fejlesztésében, védelmi képességük erősítésé­ben.­­ Azok az államok, ame­lyek eddig meggátolták, hogy meg lehessen oldani az izrae­li agresszió következményei felszámolásának kérdését, ha nem vizsgálják felül állás­pontjukat, súlyos felelősséget vállalnak a népek előtt — fe­jeződik be a szovjet kormány­­nyilatkozat Szavazás a semleges országok határozati javaslatáról Ne­we Yorkból jelenti az MTI. Az ENSZ-közgyűlés pén­tek esti ülésén a szünet után — magyar idő szerint éjfél után 1 órakor — Finnország képviselője bejelentette, hogy a Svédország, Finnország és Ausztria által közösen beter­jesztett határozati javaslatból az ülésen elhangzott ellenve­tések alapján kihagyták azt a bekezdést, amely azt javasol­ta a Biztonsági Tanácsnak, hogy sürgős kérdésként fog­lalkozzék a közel-keleti hely­zet vizsgálatával. A határozati

Next