Magyar Nemzet, 1967. augusztus (23. évfolyam, 179-205. szám)

1967-08-18 / 194. szám

_____ Beszélgetések a műhelyben A GRAFIKUS: Első pillanatra talán köny­­nyű feladatnak látszik Kass János grafikusművésszel arról beszélgetni, amit csinál, hi­szen annyi mindennel foglal­kozik,­­és nem középiskolás fokon­, hogy egy egész soro­zatra is elegendő témát kínál. Nehéz azonban az »annyi min­­denből­" kikeresni azt, ami va­lóban elsőrendű a még fiatal, de beért művész munkásságá­ban. — Szeretném, ha arról be­szélgethetnénk — mondja —, amiről úgy érzem, még távol­ról sem hangzik el elég ér­tékelő szó, amiről csak egy­­egy nagyobb nemzetközi elisp­enezés nyomán születik jól hallható visszhang: a magyar könyvművészetről. Talán kü­lönös és szokatlan, ha egy művészember a műhelyben először nem saját szülötteiről beszél, nem szívének legked­vesebb teremtményeit szólítja egymás után az érdeklődő elé, hanem száraz statisztikai ada­tokat sorakoztat fel helyettük. Én most mégis ezt teszem, és úgy érzem, joggal és okkal. Gutenbergtől a magyar könyvművészekig — a műhely asztalára — a tusrajzokkal, százszor elkez­dett és százegyedszerre eltalált alakokkal telerajzolt lapok közé — angol, francia, sok­nyelvű rezümék, évzáró érté­kelések, felmérések oldalai siklanak; grafikonok, amelyek egytől egyig a könyv és a saj­tó kiadványainak szédületes szaporodásáról, világméretű áradásáról adnak számot. — Gutenbergtől máig ezek a számok tükrözik azt a szé­dítő magaslatot, amelyre nap­jainkban a nyomtatott betű emelkedett. Ez a magaslat az utóbbi tíz—húsz év meredek felfelé ívelésével ma már szin­te a felhőket ostromolja. És a gazdag, a mi kis országunk­hoz képest hatalmas kincsek­ben dúskáló államok adatai között szinte Góliátot legyőző Dávidként állnak a mi könyv­kiadásunk adatai és eredmé­nyei, amelyek — személyes ta­pasztalataim alapján nyugod­tan mondhatom — őszinte csodálatra, sőt tiszteletre kész­tetik a művelt világot. Lipcse, London, Moszkva és Párizs falai között vettünk és ve­szünk át rendkívül tekinté­lyes nemzetközi díjakat, s a magyar könyvművészet meste­reinek munkáit elismerő te­kintetek kísérik a világ min­den táján. Ez a magyar könyvművészet tartja hát bűvöletében Kass Jánost, vagy inkább fogal­mazzuk így: ennek a magyar könyvművészetnek része, igen értékes része az ő sokszínű művészi egyénisége, tudatos művészi ábrázolásmódjának fokozatos, szinte mérhető ki­kristályosodása és letisztulása. Egyszóval: ez­­ az a művészi munka, amely sok más mel­lett egyéniségének, sőt mond­hatni, létének legszilárdabb alapjaira épül. — Tragikus sorsú elődöket vallhatunk mi, könyvművé­szek, a magunkénak — mond­ja elgondolkozva. — Misztót­­falusi Kis Miklós, a nagy, magányos nyomdász és betű­metsző tragikus életútja után több mint két évszázadra ho­mályba borult a pálya. És ak­kor váratlanul fellobbant a kialudtnak hitt láng: a nagy, ugyancsak tragikus sorsú Kner, Teván és Kozma tevé­kenysége nyomán virágba szökkent a magyar könyvmű­vészet. — Én a felszabadulás után végeztem el a Képzőművészeti Főiskolát és egy új, bízvást mondhatjuk, szerencsésebb csillagzati nagy generáció, Lengyel Lajos, Haiman György és Szántó Tibor tanít­ványának és követőjének vall­­hatom magam. Főiskolai taná­raim közül Hincz Gyulát ér­zem magamhoz a legközelebb. Az utolsó két évtized, de kü­lönösen az 1957 óta eltelt idő­szak kivívta magyar viszony­latban azt a nemzetközi elis­merést, amelyről beszélgeté­sünk elején szóltam. A belső feszítőerő . Hogy a magam munká­járól, az én műhelyem "tit­kairól­ is szóljak néhány szót, véleményem szerint -műhely­titkok­ ma már nincsenek, vagy legalábbis ez a szó telje­sen új értelmet kapott. Mint ahogyan a csavargó, kicsapon­gó -bohém-, vagy a műtermé­be zárkózó, csendesen medi­táló művész ideje is lejárt. A művész kilépett a négy fal közül: az ezerarcú élet megismerésére indult. Ma már a művészet minden ága meg­követeli az állandó tájékozott­ságot nemcsak a saját szakte­rületen, hanem a tudomány, a technika és az irodalom min­den vonatkozásában. A grafi­ka területén például a nyom­dászattal éppúgy tisztában kell lenni, mint az űrhajózás vagy az atomkutatás legújabb eredményeivel, a múlt legér­tékesebb hagyományaival épp­úgy, mint a jelen és a jövő kialakuló új jelképrendszeré­vel. Maga az alkotás termé­szetesen ennél is jóval bonyo­lultabb folyamat. Hogy a könyvművészetnél maradjunk, a tipográfia bizonyítja, hogy fehér felületen tisztán egy sor elhelyezésével, arányokkal egyensúlyt lehet teremteni. A rajz, a tónus és a szín össz­hangja eredményeiképpen jön létre az a tiszta csengés, ami­től a mű alkotássá válik. Át­élés nélkül azonban nem lehet igazán jó művet létrehozni. .Az igazi, tartalmas alkotást az különbözteti meg az üres manírtól, hogy a művész olyan kötőanyagot ad magá­ba a munkába, ami a néző számára is élményt jelent és nem tudja magát kivonni a hatása alól. Üres szavaik még nem közölnek semmit, a tarta­lom a belső feszítőerőtől válik érthetővé. — Hogy mi az a belső fe­szítőerő? A forrása minden­kinél más és más. Én pél­dául szeretem a mozgást, lük­tetést, az örökösen alakuló iz­galmas életet, a mikrovilágot, ami körülvesz, a naponta is­métlődő megszokottat csakúgy, mint a soha nem látottat, a megsejtettet. Szeretem a szá­momra ismeretlent, az új em­bereket, idegen és megálmo­dott vidékeket, a kielégület­­lenséget, a felfedezések izgal­mát, a várakozást, a rohanást. Szeretem a tervezgetést és a meglepetéseket, a kis problé­mákat és a nagy tragédiákat, a viták hevét.. . Fáj viszont a bánat, a pusztulás, a halál sokszor látott értelmetlen is­métlődése, fáj a könyörtelen­ség, a gőgös terpeszkedés, az erőszak, a butaság, ingerel a közöny, a tunyaság. A mű­vész számára nincs és nem is lehet elefántcsont-torony. Kér­dezőnek és egyben Felelőnek is kell lennie, az összefüggé­seket kutatni, megérezni és kibontani. Szépet adni a szép­re vágyónak, "►kibeszélni­" a bánatot. Nem menekülhetünk el sehová a kínzó kérdések elől. A távolságok megszűn­tek, válaszolni kell. Tanúi és krónikásai vagyunk korunk­nak. Céltudat és önfegyelem — Ma a művész ismét ha­sonló a reneszánsz mesterek­hez. A kornak ilyen vagy olyan for­mában szüksége van rá. Mindenről tudnia, mindent látnia kell és fel kell készül­nie minden feladatra. De en­nek a rengeteg fajta s kifogy­hatatlan feladatnak szerintem csak úgy tud eleget tenni, ha szinte mérnöki pontossággal megtervezi, beosztja a rohanó időt, ha tudatosan szinte fel­térképezi saját erőit, saját al­katát és ahhoz mérten elké­szíti programját. Céltudatos­ság nélkül igényes művész ma már nem dolgozhat. És ehhez kapcsolódik szorosan az a má­sik fontos tulajdonság, ame­lyet ki kell alakítania magá­ban: az önfegyelem. Én e té­ren rendkívül sokat köszön­hetek mestereimnek, akik ma is igen szigorúak velem szem­ben. Sokan kérdezték például tőlem, hogy Madách, mint író-filozófus, közel áll-e hoz­zám, hiszen Az ember tragé­diája legújabb kiadása, amely­nek rézkarcait én készítettem, aranyérmet nyert Moszkvában és nagy sikere van a Mózes­­illusztrációknak is. Be kell vallanom, hogy egyáltalán nem. Nehéz küzdelemmel ha­toltam be mélységeibe, de úgy érzem, megérte a fáradságot. "Megérte". Ez az a szó, ami­ben összesűríthetem, miért áll hozzám a könyv művészete a legközelebb. Mert megéri. Megéri, mert általa időben és kilométerekben is a leghihe­tetlenebb távolságokra jutok el és ugyanakkor a legköze­­lebbre is: az olvasók közvet­len közelébe, az emberi szívek legmélyébe. Szeretném hinni, hogy műveim hatása szinte mérhetően munkál azokban, akik számára készült, s fel­szívódva tudatukba visszatük­röződik apró megnyilvánulá­saikban, mindennapi cseleke­deteikben. Erre most egy na­gyon hétköznapi, számomra mégis megható példát mon­dok: pillanatnyilag több más mellett a kisiskolások harma­dik osztálya számára készülő olvasókönyvet illusztrálom. Jövőre jelenik meg, éppen ak­kor, amikor az én leányom is a harmadik osztályba kerül és ez bevallom, végtelenül jól­eső tudat számomra... — Talán sikerült elmonda­nom, miért áldozok én a könyv, a betű művészetének, s a nagybetűs Nyomdának ol­tárán. Pablo Neruda írt erről egy csodálatos verset, amely a Helikon általam illusztrált kö­tetében jelenik majd meg. Be­fejezésül talán enne­k néhány sorát idézném, hiszen úgy ér­zem, az én művészi hitvallá­som is kicsendül belőle: »Egy percre áldozz / annak, ki rendbe / tereli a betűket, / a szedőnek, / ki lámpással ke­zében, / révkalauzként, / a nyelv viharzó s hullámai fö­lött vezérli / a szél s a taj­ték, / csillagfény és homály közt / a könyvet: / az em­bert, / ki újból / összefog az acéllal / a titkok / fekete szár­nya ellen, / hajózva, / küzd­ve / és teremtve. / Nyomda, / én költő vagyok csak, / de te­­ a szellem / tömör vi­lága, / az értelem / hírvi­vőinek / gyors futása, / ki sose rettensz / se tél fagyá­tól, / se éjszakától.­ Komor Vilma Fehér lapon egy sor Magyar­­em­zet. Muzsikáló tábor Pécsett Áradó muzsika és csengő kacagás; e kettő jellemzi a Pécs Városi Tanács végrehaj­tó bizottságának és a Jeunes­­ses Musicales Magyarországi Szervezetének rendezésében megnyílt első nemzetközi ze­nei tábort. 21 országból 125 ze­neszerető fiatal adott itt egy­másnak találkozót, hogy ze­néléssel-dalolással, tapasztala­taik kölcsönös kicserélésével, s mellette pihenéssel és szórako­zással töltsenek együtt tizen­hat kellemes napot. — A Fédération Internatio­nale des Jeunesses Musicales, a muzsikáló fiatalok nemzet­közi szövetsége — tájékozta­tott Szávainé Demény Magda, a Magyar Zeneművészek Szö­vetségének titkára, egy­ben a tábor vezetője — az UNESCO keretében működő nemzetközi szervezet. Célja, hogy megismertesse és meg­­kedveltesse az értékes zenét a fiatalokkal, fogékonnyá te­gye őket a művészetek, első­sorban a zene iránt, és kap­csolatot teremtsen a világ kü­lönböző tájain élő zenekedve­lő fiatalok között. Ma már 43 ország működő, illetve alaku­lóban levő csoportjai vesznek részt a világszervezet munká­jában. 1965-ben, a bécsi világ­­kongresszuson hazánkat is fel­vették a tagok sorába, így a magyar Ifjú Zenebarát­ mozga­lom hivatalosan is részese lett e szervezetnek. A tábori élet gerincét ter­mészetesen a muzsika képezi A vonós-kamarazenét Sándor Frigyes és Graef Matild, a fú­vós- kamarazenét pedig Maros Rudolf és Barth István, a Ze­neművészeti Főiskola tanárai irányítják. A hivatalos együt­teseken kívül számos alkalmi csoport működik; személyes szimpátia, vagy­ az egyes mű­vek iránti érdeklődés hozza össze a fiatalokat. Nagy vonzóerőt gyakorolt a hallgatókra a szolfézsmódszer­tani szeminárium, ahol a részt vevők, Agócsy László főisko­lai tanár vezetésével megis­merkedtek a ma már világhí­rű magyar iskolai ének-zene­­tanítás legkorszerűbb módsze­reivel Antal György Liszt-dí­jas karnagy a kórusmuzsikába vezeti be mintegy félszáz hall­gatóját. Bach és Händel mű­vei mellett magyar mesterek — Bartók, Kodály és Bárdos Lajos — alkotásait dalolják nagy buzgalommal. Ottjártam­­kor Bartók: 4 szlovák népdal című művének második téte­lét tanulták éppen. (Magyarul! "Havasi legelőn ..azaz­­ha­vasi legelőn . ... — fújták lel­kesen, és bizony csóválták a fejüket a számukra szokatlan, változó ütemek láttán.) A 60 tagú nemzetközi szim­fonikus zenekar vezetője, Sán­dor János karmester maga is fiatal­ember. Szakmai bizton­sága, meglepően kiforrott pe­dagógiai érzéke és nem utolsó­sorban vonzó egyénisége előtt azonban fejet hajtanak az együttes tagjai. Három nyelven oktat, mgyaráz, utasít, és zené­szei szívesen követik mozdula­tait. Bartók: Két arckép című művének próbáján időnként a nagy hangversenyek légkörére emlékeztető feszültség keletke­zett. Jelkép is volt e zenélés. Amikor a német koncertmes­ter hegedűjén megszólaló dal­lamot sorra vették át a külön­böző nemzetiségű hegedűsök, brácsások, gordonkások, ami­kor a román hárfáslány ujjai alatt felzengett a hangszer, és a ködgomolyagból előragyogott az ideális arckép, akkor a mű­vészetben egybeforrott ifjúság dalolt a szépség és a humánum eszméjéről. Ezt éreztük az esti házi hangversenyen is, amikor a francia gitáros, a magyar kla­rinétos és az ördöngös techni­kájú ifjú szovjet zongoramű­vésznő műsora után vörösre tapsoltuk a tenyerünket, és ezt, amikor az esti tábortűz körül táncoló, önfeledten kacagó, vi­dám fiatalokat néztük. És ami­kor a jugoszláv gitáros muzsi­kájára együtt dúdolt bolgár és olasz, szovjet és monacói, vagy amidőn a magyarokkal együtt nótáztak a többiek, hogy­­A bárnai kertek alatt, ej, jajaja­­jaja, Folyik a szerelempatak, ej, jajajajajaja ..." — most értettük meg igazán, hogy ezek a fiatalok közös nyelvre talál­tak. — Rengeteg ötletet kaptam ezen a tanfolyamon, nagy se­gítség lesz további tanári munkámhoz — nyilatkozta a norvég Inger Stray. — Ilyen barátságos, vendég­­szerető néppel, mint a magya­rok, még sohasem találkoztam — jelentette ki Zwissig Jean- Marc svájci orvostanhallgató, aki pincérkedéssel és kulisz­­szatologatással kereste meg azt a pénzt, amiből a zenei tábo­rozás költségeit fedezte. — Érdemes mindent elfelej­teni, amit eddig otthon tanul­tunk, és a magyarok módsze­rét elsajátítva, új alapokra helyezni a gyermekek zeneoktatását — lelkesedett az NDK-beli Caro­­la Marchardt. A nyugat-berlini Ursula Wydler pedig ezt mondta: — Nagyon tetszett, hogy a különböző országok fiataljai közös nyelvre leltek a zené­ben! Friss Gábor Látogatás a Szőnyi Emlékházban K­­özgyűjteményeink ma új múzeummal gyarapod­nak: Zebegényben, Szőnyi Ist­ván, az 1960-ban elhunyt fes­tőművész egykori otthonában nyílik meg ma délelőtt — Pátzay Pál Kossuth-díjas szobrászművész emlékező sza­vaival — a Szőnyi Emlékház állandó kiállítása. A­ tárlat, amelyet a mester emlékének ápolására hozott létre a Mű­velődésügyi Minisztérium, és rendeztek be a Nemzeti Galé­ria munkatársai, hazánk egyik legszebb festői műhelyében állandóan emlékeztet a táj és népe halk hangú krónikására, Szőnyi Istvánra, s a művésze­tével oly szorosan összeforrt vidék szépségeire. A művész múzeuma Zebegény múzeuma is egyben, s nem csupán azért, mert a falu élete, szépségei a festő műveinek kiapadhatat­lan forrását adták, hanem azért is, mert Szőnyi művészi kibontakozása elválaszthatat­lan attól az otthonává vált környezettől. Az emlékház, Szőnyi életé­nek e tárgyakból összegyűjtött krónikája hűséges tükre en­nek a gondolatnak. Tárlatá­nak rendezői jól sáfárkodtak a bőséges hagyatékkal: a kör­nyezet és a képek komplex bemutatása világosan sugallja a művész és környezete össze­fonódását. A ház most is olyan, mint Szőnyi István éle­tében lehetett. A szobákban ott sorakozik a régi berende­zés, a bútorok sokasága, a szé­kek, a könyvekkel zsúfolt pol­cok, a fal mellett ott áll a ré­gi, különleges zongora, a tár­salgóban a zöldcsempés sze­neskályha, az udvari szobában a régi népi bútorok együttese. A múzeumnak azonban mind­ez csak hátterét adja, sőt azt sem teljesen, hiszen e háttér­hez hozzátartozik az egész Zebegény, s a ház mögött hosszan elnyúló, dombra kú­szó kert, ahonnan látni a Dunát, a szomszédos temetőt, a falut — a Szőnyi-képek megannyi "modelljét". És ez előtt a teljes, a lehető leggondosabban felvázolt hát­­tér előtt ott állnak a múzeum­má alakult ház falain Szőnyi István legszebb művei. A kis előszobában korai önarcképe fogadja a látogatót — alatta egy tárlóban kitüntetései, fon­tos okmányai, képviselői iga­zolványa, iratok a Kossuth-díj és a Kiváló művész cím ado­mányozásáról, s a főiskolai ta­nári kinevezés. A ház utcai frontján levő két szobába lép­ve a látogatót híres Szőnyi­­képek csoportja fogadja, a Fázó kislány, a Zebegényi táj, a Reggel és a Kerti pad a társalgóban s a családi arc­­képcsarnok, a gyerekek port­réi a kisebbik szobában. A ház udvari szárnyában a népi bú­torokkal, ládával, festett asz­tallal, lócával, karszékekkel, szekrénnyel és ággyal beren­dezett szobában — Szőnyi kedvelt tartózkodási helyén­­ újabb képek láthatók: a Be­szélgető öregasszonyok és a Kivert kutya. A HÁZ SZOBÁIN végigsé­tálva most a két műterem következik: a régi "kis­ mű­terem — ahol a képek legna­gyobb része megszületett — és a kertben felépült nagyobb, amelyben Szőnyi István már csak fél esztendeig dolgozha­tott, közvetlenül a halála előt­ti hónapokban. A legnagyobb kincseket ez a két helyiség tartogatja a jövevénynek. A Magyar Nemzeti Galéria gyűj­teményéből ide hozták Szőnyi legszebb munkáit, amelyek már hosszú ideje a múzeum birtokában voltak. Az érintet­lenül hagyott nagy műterem­ben, Szőnyi István állványá­nak, festő- és rajzoló szerszá­mainak társaságában láthat­juk a híres Zebegényi teme­­tés-t, a Zebegényi esté-t, a ko­rai művek közé tartozó Danaé című vásznat, a Reggel­t s Szőnyiné szuggesztív erejű, karakteres portréját. Végül a kis műteremben é­s az oda­vezető lépcsőházban — a gra­fikai alkotások legszebbjeivel találkozunk. Mellettük ismét az emlékeztető tárgyak sora­koznak: a rézkarcok sokszo­rosítására szolgáló prés, a metszőszerszámok és néhány kész lemez. (h. gy.) :Fratalu­raet. mgontas­t*. NAPLÓ Augusztus 18 John Reed Tíz nap, amely megrengette a világot című regényének színpadi változatát mutatja be a Magyar Néphad­sereg Vörös Csillag Érdem­renddel kitüntetett művész­­együttese október elején. Új műsorával az együttes a Nagy Októberi Szocialista Forrada­lom 50. évfordulóját köszönti.­­ Ámos Imre emlékkiállítása augusztus 19-én délután nyílik meg a nyírbátori Báthory Ist­ván Múzeumban.­­ A kaposvári fazekasok nép­művészeti szövetkezetének egyik része Tihanyba költözik, a szabadtéri múzeum mellett épülő fazekas múzeum udva­rára. Augusztus 19-től kezdve két héten át Tamás László, a népművészet mestere a mú­zeum udvarán korongoz majd, és köcsögvásárt is rendeznek a különféle népművészeti mun­kákból. Ha Bozay Attila vonósnégyesét is bemutatják azon a fesztivá­lon, amelyet október 4—20. kö­zött Prágában tartanak. Ekkor rendezi meg a Jelenkori Zene Nemzetközi Társasága közgyű­lését Prágában, amelyen töb­bek között részt vesz Sárai Ti­bor, a Magyar Zeneművészek Szövetsége főtitkára.­­Sa El Cordobes, a világ legnépsze­rűbb torreádorja, a spanyol­­nem­zeti hős­ könyvet irt -Vagy gyá­szolni fogsz ..címmel. A köte­tet nemcsak a bikaviadalok kedve­lői vették meg, hanem rajtuk kí­vül még sok százezren, franciák és angolok is. Három országban best­seller lett a könyv. A híres tor­reádor nyilatkozatot tett közzé:­­ez a könyv csupa hazugság, nem én írtam, semmi közöm hozzá.* Meg is nevezte a szerzőket, akik rábeszélték, hogy engedélyezze a könyvet. Vácott, és környéken élő képzőművészek munkáiból nyílik meg kiállítás a váci Madách Imre Művelődési Ház­ban augusztus 20-án délelőtt. Megnyitót mond dr. Végvári Lajos, a Képzőművészeti Fő­iskola tanszékvezető tanára. a Moszkva, Cannes, Velence, Berlin és San Sebastian feszti­váljainak díjnyertes filmjei találkoznak Acapulcóban, ahol ősszel megrendezik a kitünte­tett filmek fesztiválját. Két nemzetközi zenei ver­senyt rendeznek szeptember el­ső felében Münchenben és Bu­karestben. A müncheni verse­nyen Ferenczi Anikó oboa-, Körmendi Klára és Lux Erika zongora-, valamint Nagy Vi­dor brácsaművész képviseli a fiatal magyar művészeket. Bu­karestben énekeseink közül Marton Éva, Miller Lajos és Kovács Eszter, a zongoristák sorában Kiss Gyöngyi és Ba­ranyai László, a hegedűsök képviseletében Homoki György indul. A versenyzők előzőleg bemutatják műsorukat a ha­zai közönségnek: a Münchenbe indulók augusztus 22-én a Ze­neművészek Házának kamara­termében, 23-án a MÚOSZ klubjában lépnek fel. Grafikai albumot jelentetett meg a debreceni Medgyessy­­terem és a Képcsarnok Válla­lat Debrecen és környéke ne­vezetességeiről. Szombattól: városligeti hetek Augusztus 19-én, szombaton kezdődnek a városligeti hetek. Az évenként visszatérő, há­romhetes kulturális program­ról csütörtök délelőtt sajtótá­jékoztatót tartott a Mezőgaz­dasági Múzeumban Gonda Lajos, a XIV. kerületi tanács vb-elnökhelyettese és Lengyel József­né, a népművelési osz­tály vezetője. A közönséggel szeretnék megismertetni a XIV. kerü­letnek hagyományokban és szépségekben gazdag részét, visszaszerezni számára a ko­rábbi népszerűséget. E cél ér­dekében összefogtak mindazok a szervek, múzeumok, kultu­rális és szórakoztató intézmé­nyek, s a kerületi tanács, amelyek szívükön viselik a Városliget sorsát. Hangverse­nyeket, kiállításokat, ismeret­­terjesztő sétákat, különféle ér­dekes, szórakoztató műsorokat rendeznek majd a három hét alatt. A háromhetes program kiemelkedő eseménye a Köz­lekedési Múzeumban augusz­tus 19-én megnyíló­­Zugló fejlődése és a Városliget a művészetben« című kiállítás, amely a kerület és a liget fej­lődésének dokumentumait tár­ja a látogatók elé. A Nemzeti Galéria és a Kiscell Múzeum anyagából képeken és rajzo­kon megelevenedik a Város­liget. Kiállítják például Bara­bás Miklós, Derkovits Gyu­la, Kmetty János, Pór Berta­lan és Hermán Lipót mun­káit. Érdekes színfolt lesz a szom­bat délután 6 órakor kezdődő jelmezes felvonulás is. Szep­tember 8-án gyermekrajz­verseny lesz a Hősöik tere be­tonján, ahol a gyermekeknek a helyszínen elhangzott ver­seket kell illusztrálniuk. A Vajdahunyad­ várában szimfo­nikus hangversenyt rendeznek.

Next